Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.
Geplaatst: 15 jan 2013 13:20
Beste forumleden,
Mijn naam is Debbie en sinds 1 maart 2012 woonachtig in een prachtig nieuwbouw appartement, helaas uitgerust zonder gasaansluiting en volledig elektrisch verwarmd met een een warmtepomp van Eneco.
Mijn klacht kort samengevat, hieronder de tekst van de brief en de reactie van Eneco hierop:
Nog een direct link naar de brief mocht dit niet duidelijk leesbaar zijn:
http://s14.postimage.org/laqzyvwqp/scannen0001.jpg
Eneco lijkt nu de klacht omtrent het stroomverbruik compleet te negeren, ik sta op het punt om dit voor te leggen aan de klachtencommissie Energie. Iemand een mening, suggesties?
Bij voorbaat dank.
Mijn naam is Debbie en sinds 1 maart 2012 woonachtig in een prachtig nieuwbouw appartement, helaas uitgerust zonder gasaansluiting en volledig elektrisch verwarmd met een een warmtepomp van Eneco.
Mijn klacht kort samengevat, hieronder de tekst van de brief en de reactie van Eneco hierop:
B------, 11 december 2012
AANGETEKEND
Betreft: klacht oplevering warmtepompsysteem, extreem hoog verbruik als gevolgschade.
Geachte heer/mevrouw,
Op 28 februari 2012 ben ik met uw firma een huurovereenkomst aangegaan voor de huur van een warmtepompsysteem. Mijn woning is gelegen in een nieuwbouwwijk in B------- en vanwege het ‘groene’ karakter van deze woningen, zijn deze allemaal uitgerust met een warmtepompsysteem van Eneco. Bijgaand treft u ter verduidelijking kopieën aan van deze overeenkomst.
Mijn klacht behelst de volgende punten:
1. Bij de oplevering van de woning medio 28 februari 2012 functioneerde de warmtepomp niet. Hierop heb ik direct contact opgenomen met uw serviceafdeling. De monteur van uw dochterfirma GSU Eneco installatiebedrijven is voor het eerst op bezoek gekomen op 04 maart 2012. Bijgaand treft u een reçu aan van de gebreken zoals die zijn geconstateerd door uw monteur en de verrichte werkzaamheden die door hem zijn verricht. Zoals u kunt zien in de notitie gemaakt op de kopie-overeenkomst heb ik in ieder geval op 20 maart 2012 als op 28 maart 2012 telefonisch contact gehad met uw serviceafdeling. De monteur is in deze periode nog enkele malen op bezoek geweest maar kon de problemen niet verhelpen. In een periode van 1 maart 2012 tot en met 28 juni 2012 heeft de warmtepomp niet naar behoren gefunctioneerd. Tijdens deze periode heb ik tientallen malen telefonisch contact gehad met uw afdeling en diverse malen monteurs van uw dochterfirma GSU op bezoek gehad. Pas op 28 juni 2012 werd de warmtepomp helemaal gebruiksklaar gemaakt en afgesteld. Hierbij verwijs ik nogmaals naar de onderhoudsreçu’s.
2. Tijdens deze periode van bijna vier maanden is de warmtepomp tientallen malen handmatig opgestart en opnieuw verwarmt door de monteur in een poging het verwarmingsproces aan de gang te krijgen. Dit kost zoals u begrijpt ontzettend veel stroom, iedere keer moest het leidingwater manueel van 6 graden Celsius tot circa 23 graden Celsius worden verwarmd.
Uw firma heeft deze tekortkoming erkent en heeft mij ter compensatie een creditering van 35,- EURO gegeven op de factuur van de maand juli 2012. Bijgaand treft u een kopie aan van de betaling gedaan op 30 juli 2012. Zoals u kunt zien is de creditering in mindering gebracht op het gebruikelijke maandtarief van 56,23 EURO. Dit conform de ‘Kwaliteitscriteria Eneco Warmte en Koude B.V. 2011’, artikel 2 sub a Onderbreking van de levering. Hiermee heeft uw firma erkent dat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming ex. art. 6:74 BW.
Voorts houd ik mijzelf nadrukkelijk alle rechten voor terzake terugvordering van de teveel betaalde energie aan mijn energieleverancier Unitedconsumers.
3. De compensatie zoals aangeboden door uw firma dekt bij lange na de werkelijke schade niet. Na 7 maanden heb ik een eindafrekening ontvangen. Hierop staat een verbruik van 4435 kWh vermeld over een periode van 15 maart 2012 tot en met 15 oktober 2012. Dit resulteert in een bij te betalen bedrag van 613,89 EURO. Het gemiddelde verbruik zou volgens mijn energieleverancier op jaarbasis uitkomen op 8313 kWh. Hierbij verwijs ik naar bijgevoegde factuur. Volgens consumentenorganisaties ligt een gemiddeld jaarverbruik voor een tweepersoonshuishouden in een appartement rond de 2500 kWh. Voorts stel ik u in gebreke voor deze geleden schade.
4. Door het niet functioneren van de warmtepomp in de maand maart 2012 is het niet gelukt de woning voldoende warm te stoken tijdens de verbouwing. Aangezien het in casu om een nieuwbouwwoning gaat, is het niet gelukt de woning voldoende vochtvrij te stoken. Hierdoor is er in een te grote mate vocht in de muren en vloeren achtergebleven, wat in de zomermaanden resulteerde in een compleet uitgezette en kromgetrokken laminaatvloer. Als gevolg hiervan is aanzienlijke schade aan de vloer is ontstaan. De herstelwerkzaamheden en daarbij horende kosten heb ik laten offreren en worden geschat op ongeveer 500,- EURO inclusief BTW. Desgevraagd kan ik u deze offerte doen toekomen. Voorts stel ik u ook voor deze schade in gebreke.
Conform uw ‘Algemene voorwaarden Eneco voor Bronwarmte 2011’, artikel 16 lid 2, komt mij het recht op schadevergoeding toe op alle geleden schade als rechtstreeks en direct gevolg van de “aan het bedrijf toe te rekenen tekortkoming in de nakoming”. Bij deze stel ik u nadrukkelijk aansprakelijk voor de geleden schade a 1113,83 EURO.
Voorts verzoek ik u vriendelijk en zo nodig sommeer ik u om het bovengenoemde bedrag binnen 14 werkdagen na dagtekening over te maken op rekeningnummer: ------------- te -------. Mocht u contact met mij willen opnemen om deze betreurenswaardige situatie op een redelijke wijze op te lossen, verzoek ik u vriendelijk dit schriftelijk of per e-mail te doen.
Met vriendelijke groet,
Debbie
Nog een direct link naar de brief mocht dit niet duidelijk leesbaar zijn:
http://s14.postimage.org/laqzyvwqp/scannen0001.jpg
Eneco lijkt nu de klacht omtrent het stroomverbruik compleet te negeren, ik sta op het punt om dit voor te leggen aan de klachtencommissie Energie. Iemand een mening, suggesties?
Bij voorbaat dank.