Op 23 december j.l. heb ik in het filiaal van Dixons te Lisse een MacBook Pro aangekocht met daarnaast een Microsoft Office pakket. Die dag heb ik de computer aangezet, ik hoorde een geluid maar zag nog geen beeld, ik dacht dat dit hoorde bij het eerste gebruik. Vervolgens heb ik het scherm wat naar achter gezet om een beter zicht te krijgen op het beeld, toen verscheen er beeld, dus ik dacht prima de computer doet het. Vervolgens heb ik de Microsoft Office geinstalleerd en de computer weer uit gezet en opgeborgen in de doos. Omdat ik in verband met mijn scriptie nog werkzaam was op mijn andere computer heb ik de MacBook niet meer gebruikt. Afgelopen zondag 13 januari heb ik de computer aangezet en verscheen er totaal geen beeld. Maandag heb ik contact opgenomen met het Dixons filiaal te Lisse. De filiaalmanager probeerde eerst de schuld in mijn schoenen te schuiven omdat ik de computer niet vaak genoeg had gebruikt, toen zei hij dat het enigste wat hij kon doen is de computer te laten repareren. Ik gaf aan dat de computer nieuw is en dus dat repareren geen optie is omdat ik een ondeugdelijk product heb ontvangen. Toen zij de man dat ik maar naar Apple zelf moest gaan en dat zij het maar moesten regelen. Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij Apple Amsterdam bij de reparatieafdeling en daar ben ik afgelopen donderdag geweest. Ze hebben daar een diagnose gedaan bij de MacBook en gaven aan dat het moederbord kapot is, het beeldscherm en nog een hardware onderdeel. Zij gaven aan zoals in het rapport van Apple te zien is, dat de computer bij aflevering aan de klant al kapot is geweest. Het betreft dus een productiefout. Echter konden zij mij niet verder helpen aangezien de verantwoordelijkheid ligt bij Dixons.
Een reparatie is voor mij geen oplossing aangezien ik bij aankoop er van uit ga dat ik een deugdelijk en werkend product moet krijgen. Dit is niet het geval en daarom lijkt mij het niet meer dan logisch dat ik een nieuw product van Dixons krijg zoals dat bij Apple in dit soort gevallen ook gaat. Daarnaast zit ik dus ook met het probleem dat ik Microsoft Office het geinstalleerd en dus de licentie is gebruikt. Mijn voorstel zou dan ook zijn dat ik beide producten retouneer in het filiaal van Dixons te Lisse en daar een nieuw goed werkend product in ontvangst mag nemen en een nieuw Microsoft Office pakket.
De manier waarop ik door Dixons ben behandeld is mij ten diepste tegengevallen. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Van Dixons Lisse naar Apple Amsterdam en vervolgens weer terug naar Dixons en ik kom geen stap verder. Ik laat mij niet afschepen met een gratis reparatie omdat dit niet van toepassing mag zijn op een nieuw product en daarnaast biedt Apple zelf ook deze service en nog wel versneld (dus binnen 24 uur) hier heb ik geen gebruik van gemaakt omdat het niet meer dan logisch vind dat ik een nieuw werkend product krijg. De medewerkers bij Apple gaven dat ook al aan maar konden in deze zin niets voor mij betekenen omdat de MacBook Pro niet bij Apple zelf is aangekocht.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GARANTIE/SERVICE DIXONS WAARDELOOS
-
Re: GARANTIE/SERVICE DIXONS WAARDELOOS
Stanley-1989 schreef:Op 23 december j.l.
Heel vervelend natuurlijk dat hier een dergelijk lange periode tussen zat, maar dan wordt het doen van een beroep op een zogenaamde doa wel wat lastiger.Stanley-1989 schreef:Afgelopen zondag 13 januari heb ik de computer aangezet
In beginsel ligt wettelijk gezien de keus tussen reparatie of vervanging bij de consument. De verkoper, of garantieverlener, heeft die keus volgens de wet niet, tenzij de verkoper kan aantonen dat reparatie qua kosten een betere optie is, en dus vervanging onredelijk is qua eis. Er wordt in dat stuk niet gesproken over hoe lang je het al in je bezit hebt, of hoe lang je het al gebruikt hebt. Wel weet ik dat sommige bedrijven bij een defecte levering, dus doa, gelijk omruilen, maa dan dient de doa wel binnen x dagen gemeld worden. Dat je de computer werkloos in de doos hebt laten zitten doet niet heel erg ter zake.Stanley-1989 schreef: Een reparatie is voor mij geen oplossing aangezien ik bij aankoop er van uit ga dat ik een deugdelijk en werkend product moet krijgen.
-
Beste Berndv,berndv schreef:Stanley-1989 schreef:Op 23 december j.l.Heel vervelend natuurlijk dat hier een dergelijk lange periode tussen zat, maar dan wordt het doen van een beroep op een zogenaamde doa wel wat lastiger.Stanley-1989 schreef:Afgelopen zondag 13 januari heb ik de computer aangezetIn beginsel ligt wettelijk gezien de keus tussen reparatie of vervanging bij de consument. De verkoper, of garantieverlener, heeft die keus volgens de wet niet, tenzij de verkoper kan aantonen dat reparatie qua kosten een betere optie is, en dus vervanging onredelijk is qua eis. Er wordt in dat stuk niet gesproken over hoe lang je het al in je bezit hebt, of hoe lang je het al gebruikt hebt. Wel weet ik dat sommige bedrijven bij een defecte levering, dus doa, gelijk omruilen, maa dan dient de doa wel binnen x dagen gemeld worden. Dat je de computer werkloos in de doos hebt laten zitten doet niet heel erg ter zake.Stanley-1989 schreef: Een reparatie is voor mij geen oplossing aangezien ik bij aankoop er van uit ga dat ik een deugdelijk en werkend product moet krijgen.
Bedankt voor u reactie. Ik heb de computer inderdaad in die tussentijd niet meer gebruikt vandaar dat ik er pas op zondag 13 januari achter kwam dat het product niet functioneerde. Zoals beschreven gaf de computer bij de eerste keer opstarten niet direct beeld maar ik dat dat dit hoorde bij het voor de eerste maal opstarten van de MacBook. Nu blijkt dus dat dat niet normaal was. Daarnaast is er bij de Apple store in Amsterdam een diagnose gedaan daaruit is gebleken dat het moederbord vervangen moet worden, een nieuw beeldscherm en nog een klein hardware onderdeel totale kosten zouden dan 610 euro zijn.
Dat is dan pech voor Dixons, want (tenzij zij het tegendeel wijzen) betekent dit dat zij de 23e een product hebben geleverd dat niet voldoet aan de overeenkomst (non-conformiteit). Op basis van art. 7:21 BW kun je kiezen tussen kostenloze reparatie of vervanging van de hele laptop.Stanley-1989 schreef:Daarnaast is er bij de Apple store in Amsterdam een diagnose gedaan daaruit is gebleken dat het moederbord vervangen moet worden, een nieuw beeldscherm en nog een klein hardware onderdeel totale kosten zouden dan 610 euro zijn.
-
Er is zojuist contact met mij opgenomen door het Hoofdkantoor van Dixons en zij hebben bevestigd dat ik de MacBook Pro kan omruilen in de winkel! Dit probleem is dus erg snel en professioneel opgelost door Dixons, waar ik tevreden over ben!