FNV Bondgenoten: Ahold jaagt zijn personeel op
Geplaatst: 24 jan 2013 10:10
Begrepen dat het ziekte verzuim in Nederland hoger ligt dan andere landen. Kan dit mogelijk te maken hebben met het werktempo en mentaliteit waarop we met elkaar omgaan? Het moet steeds allemaal goedkoper en daarop wordt volgens mij de omgang met elkaar er niet beter op?
Ahold, het concern van Albert Heijn, gebruikt Amerikaanse praktijken om het personeel op te jagen en van gewone banen bijbaantjes van maximaal 20 uur te maken. Het gevolg is toenemende onzekerheid op de werkvloer, ongezonde werkdruk en sociale onzekerheid. Dat stellen FNV Bondgenoten en de Amerikaanse vakbond UFCW. FNV Bondgenoten presenteerde gisteren in Amsterdam het rapport 'Het andere gezicht van Albert Heijn'. Silja ten Wolde, van FNV Bondgenoten en UFCW: ,,Ahold werkt internationaal en praat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je verwacht dat het concern de Nederlandse normen op het gebied van werk, zekerheid en vakbondsvrijheid in de VS toepast. Maar Ahold brengt de Nederlandse waarden niet naar de VS, maar de Amerikaanse naar Nederland. Dát is het anderegezicht van Albert Heijn, dat de consument niet krijgt te zien." Het rapport noemt de uit de VS afkomstige minutennorm, waarbij de vijfduizend distributiewerkers tijdens het werk 100 procent moeten halen. Wie 110 procent haalt, krijgt een bonus. Drie kwart van de vaste mensen haalt de normen niet en daarom spreekt FNV Bondgenoten van een 'opjaagbonus'. In de VS geldt de bonus voor iedereen. Bovendien hebben alle vaste medewerkers in de VS zowat dezelfde rechten als uitzendkrachten hier, stellen de bonden. Bij Albert Heijn is de helft van het distributiepersoneel uitzendkracht. Ook wijzen de bonden erop dat de grootgrutter 'kampioen bijbanen' is door voltijdbanen op te knippen in laagbetaalde contracten van maximaal 20 uur. Het beleid richt zich op Amerikaanse wijze steeds meer op lagere personeelskosten en uitholling van vakmanschap, werk en zekerheid. De supermarkt is volgens het rapport bezig met een kostenbesparing van 600 miljoen euro. Een grotere belading van vrachtwagens is daar onderdeel van. Distributiewerker Gerwin van der sloot (34) werkt 11 jaar bij het distributiecentrum in Zwolle en gaf gisteren een toelichting over de toegenomen werkdruk. ,,We hebben een stijgend aantal ongevallen, ons ziekteverzuim is twee keer hoger dan het Nederlandse gemiddelde. De vaste collega's halen de minutennorm niet. Dat levert druk op bij onze vaak Poolse uitzendkrachten, die elke dag kunnen worden ontslagen. De mooie cijfers aan de bovenkant van het concern zijn het gevolg van de slechte cijfers aan de onderkant.
Dit stond gisteren in het AD.
Ahold, het concern van Albert Heijn, gebruikt Amerikaanse praktijken om het personeel op te jagen en van gewone banen bijbaantjes van maximaal 20 uur te maken. Het gevolg is toenemende onzekerheid op de werkvloer, ongezonde werkdruk en sociale onzekerheid. Dat stellen FNV Bondgenoten en de Amerikaanse vakbond UFCW. FNV Bondgenoten presenteerde gisteren in Amsterdam het rapport 'Het andere gezicht van Albert Heijn'. Silja ten Wolde, van FNV Bondgenoten en UFCW: ,,Ahold werkt internationaal en praat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je verwacht dat het concern de Nederlandse normen op het gebied van werk, zekerheid en vakbondsvrijheid in de VS toepast. Maar Ahold brengt de Nederlandse waarden niet naar de VS, maar de Amerikaanse naar Nederland. Dát is het anderegezicht van Albert Heijn, dat de consument niet krijgt te zien." Het rapport noemt de uit de VS afkomstige minutennorm, waarbij de vijfduizend distributiewerkers tijdens het werk 100 procent moeten halen. Wie 110 procent haalt, krijgt een bonus. Drie kwart van de vaste mensen haalt de normen niet en daarom spreekt FNV Bondgenoten van een 'opjaagbonus'. In de VS geldt de bonus voor iedereen. Bovendien hebben alle vaste medewerkers in de VS zowat dezelfde rechten als uitzendkrachten hier, stellen de bonden. Bij Albert Heijn is de helft van het distributiepersoneel uitzendkracht. Ook wijzen de bonden erop dat de grootgrutter 'kampioen bijbanen' is door voltijdbanen op te knippen in laagbetaalde contracten van maximaal 20 uur. Het beleid richt zich op Amerikaanse wijze steeds meer op lagere personeelskosten en uitholling van vakmanschap, werk en zekerheid. De supermarkt is volgens het rapport bezig met een kostenbesparing van 600 miljoen euro. Een grotere belading van vrachtwagens is daar onderdeel van. Distributiewerker Gerwin van der sloot (34) werkt 11 jaar bij het distributiecentrum in Zwolle en gaf gisteren een toelichting over de toegenomen werkdruk. ,,We hebben een stijgend aantal ongevallen, ons ziekteverzuim is twee keer hoger dan het Nederlandse gemiddelde. De vaste collega's halen de minutennorm niet. Dat levert druk op bij onze vaak Poolse uitzendkrachten, die elke dag kunnen worden ontslagen. De mooie cijfers aan de bovenkant van het concern zijn het gevolg van de slechte cijfers aan de onderkant.
Dit stond gisteren in het AD.