LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advieskosten tussenpersoon

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door sjohie »

Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Het was vanuit de tussenpersoon netjes geweest om op het eerste mailtje te antwoordden dat een uitgebreid voorstel geld zou gaan kosten, maar als jij niet vraagt om een vrijblijvende offerte oid, is deze automatische reactie, met zo te lezen een voorstel op maat, gezien de langdurige relatie, ook weer niet zo vreemd.

Ik zou proberen dit wederzijdse goed bedoelde misverstand te middelen, en hem zeg 175 euro te bieden hiervoor.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Het was vanuit de tussenpersoon netjes geweest om op het eerste mailtje te antwoordden dat een uitgebreid voorstel geld zou gaan kosten, maar als jij niet vraagt om een vrijblijvende offerte oid, is deze automatische reactie, met zo te lezen een voorstel op maat, gezien de langdurige relatie, ook weer niet zo vreemd.

Ik zou proberen dit wederzijdse goed bedoelde misverstand te middelen, en hem zeg 175 euro te bieden hiervoor.
395 euro voor het advies over een uitvaart verzekering?
zet het op de bank, dan is het tegen de tijd dat u overlijdt misschien wel genoeg voor de uitvaart

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

ik heb dus wel heel duidelijk in de mail gezet dat ik een vrijblijfende offerte wilde hebben

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door kokka »

Nee, dat hoef je niet te betalen.
de tussenpersoon hoort je vooraf te vertellen wat de kosten voor het advies zijn, zodat je hem deze opdracht kan geven.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

sjohie schreef:
Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Het was vanuit de tussenpersoon netjes geweest om op het eerste mailtje te antwoordden dat een uitgebreid voorstel geld zou gaan kosten, maar als jij niet vraagt om een vrijblijvende offerte oid, is deze automatische reactie, met zo te lezen een voorstel op maat, gezien de langdurige relatie, ook weer niet zo vreemd.

Ik zou proberen dit wederzijdse goed bedoelde misverstand te middelen, en hem zeg 175 euro te bieden hiervoor.
Ik heb dus in de mail heel duidelijk gevraagd om een vrijblijvende offerte

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lisare »

@Lindsay

Een uitvaartverzekering valt onder het provisieverbod en dat betekent dus dat de adviseur geen provisie ontvangt en rechtstreeks door jou betaald wordt.

Hierover maak je vooraf een opdracht tot dienstverlening waarin onder andere wordt afgesproken wat de adviseur voor je gaat doen en wat hiervoor de kosten zijn.

Zolang je niets ondertekend hebt kunnen jou ook geen kosten in rekening worden gebracht.

Een tarief van € 395,00 is overigens geen raar tarief voor meerdere uitvaartverzekeringen.

Ik zou in gesprek gaat met de adviseur, je kunt immers wel naar een andere adviseur gaan maar deze zal ook kosten in rekening brengen. Gezien jullie jarenlange relatie zou het mij verbazen dat je e.e.a. niet op een nette manier zou kunnen oplossen.

Succes....

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik betaal niks?

iets van? nou denk 3 jr terug ,weet niet precies meer,wilde ik ook voor zekerheid toch nog polis wat verhogen...

oke,wat wil je...nou oke we maken het in orde,krijg dan nieuwe polis en de rekening van? 8 euro per mnd?????????????????????????????

natuurlijk krijgen ze provisie kosten van de maatschappij waar ze het weer afsluiten maar die geintjes heeft mijn tussenpersoon helemaal niet :shock:

vind het niet normaal...eerlijk gezegd..of ik ben verpest door mijn tussenpersoon?

ik heb nu over en weer mail contact over een auto schade omdat de tegenpartij laks is,nou voor elke mail dat ze daar dan wat voor vragen...nou schiet mij dan maar lek... :shock: en advies dat ze geven erbij!!

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:
sjohie schreef:
Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Het was vanuit de tussenpersoon netjes geweest om op het eerste mailtje te antwoordden dat een uitgebreid voorstel geld zou gaan kosten, maar als jij niet vraagt om een vrijblijvende offerte oid, is deze automatische reactie, met zo te lezen een voorstel op maat, gezien de langdurige relatie, ook weer niet zo vreemd.

Ik zou proberen dit wederzijdse goed bedoelde misverstand te middelen, en hem zeg 175 euro te bieden hiervoor.
395 euro voor het advies over een uitvaart verzekering?
zet het op de bank, dan is het tegen de tijd dat u overlijdt misschien wel genoeg voor de uitvaart
En als TS morgen aangereden wordt (ik hoop overigens van harte van niet) dan is het niet eens genoeg voor de koffie & cake, dus dat is niet hetzelfde..

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Lindsay1983 schreef:ik heb dus wel heel duidelijk in de mail gezet dat ik een vrijblijfende offerte wilde hebben
Een vrijblijvende offerte is wat anders dan een gratis advies.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als je bang bent voor hoge kosten is het veel slimmer nu al in te kopen in plaats van je duur te laten verzekeren. Ik heb bijvoorbeeld mijn kist al gekocht in het buitenland toen ik op vakantie was. Voor 150 euro heb ik een pianozwarte massief houten kist waar ze hier zeker 6000 euro voor vragen.

Koffietafel e.d kun je bij je thuis laten doen.

Mijn oma was dood gegaan en als je ziet hoe de nabestaanden hiervoor uitgemolken worden, het is gewoon onfatsoenlijk. Ik wist toen genoeg. Die kraaien zullen hun zaken niet bovenmatig vullen bij mijn dood ! :twisted:

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

GJvdZ schreef:
Lindsay1983 schreef:ik heb dus wel heel duidelijk in de mail gezet dat ik een vrijblijfende offerte wilde hebben
Een vrijblijvende offerte is wat anders dan een gratis advies.
Dan nog vind ik dat je van te voren gemeld worden dat ze wel advies willen geven maar dat hier tegenwoordig kosten aan verbonden zijn die jij als klant nu zelf moet betalen.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Byob »

Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Ik maak hieruit op dat er zoals gevraagd een voorstel is gemaakt en dat er aangekondigd wordt dat er bij bemiddeling, dus het uiteindelijk ook aangaan van de polis een nota volgt.

Dit komt inderdaad door het provisieverbod.

Edit:
Ik lees nu dat hij voor zijn advies € 395,00 vraagt, maar is dat dan wel juist begrepen? En is er nu met het voorstel ook al een nota, of alleen een aankondiging van een nota?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lisare »

@rozemarijntje

Jou polis is van voor 01-01-2013 en toen werd er nog provisie betaald.

Ik denk dat jou tussenpersoon meer heeft ontvangen dan de genoemde kosten van € 395,00 alleen kan jij dat nergens vinden omdat het verstopt zit in de premie.

Gemiddeld was de provisie op een uitvaartverzekering zo'n 6% van het verzekerde bedrag. Verzekerde jij je dus voor € 7.500,00 dan ontving de tussenpersoon € 450,00. Zonder provisie was jou premie waarschijnlijk 1 a 1,5 euro per maand lager geweest.

Op schadeverzekeringen zit nog steeds provisie dus daar speelt de discussie niet.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

Byob schreef:
Lindsay1983 schreef:Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn dus wilde ons bij verzekeren.

Ik vroeg onze vast tussenpersoon of hij wat wist. Ik kreeg een mail terug met een voorstel en de vermelding dat hij voor adviezen 395 euro vraagt.
Nou is mijn vraag ben ik verplicht dit te betalen? hij brengt mij hier pas van op de hoogte na het geven van een advies.

Wij waren niet op de hoogte dat de regels hiervan veranderd waren voordat ik zijn advies vroeg anders was ik zelf wel gaan rondkijken.
Ik maak hieruit op dat er zoals gevraagd een voorstel is gemaakt en dat er aangekondigd wordt dat er bij bemiddeling, dus het uiteindelijk ook aangaan van de polis een nota volgt.

Dit komt inderdaad door het provisieverbod.

Edit:
Ik lees nu dat hij voor zijn advies € 395,00 vraagt, maar is dat dan wel juist begrepen? En is er nu met het voorstel ook al een nota, of alleen een aankondiging van een nota?
Er is nog geen nota, maar hij gaf mij eerst per mail advies en in datzelfde verhaaltje meteen een aankondiging dat er 395 betaald moet worden voor advies. en ook een hele uitleg hoe ik dat zou kunnen betalen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door ruud_a »

En als TS morgen aangereden wordt (ik hoop overigens van harte van niet) dan is het niet eens genoeg voor de koffie & cake, dus dat is niet hetzelfde..

daarom staat er ook misschien

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door 16again »

395 euro voor het advies over een uitvaart verzekering?
zet het op de bank, dan is het tegen de tijd dat u overlijdt misschien wel genoeg voor de uitvaart
Dat wordt nooit genoeg! Door inflatie wordt uitvaart duurder, rente op de bank zal dit prijsverschil niet kunnen dichten.
Wij hebben al jaren dezelfde tussenpersoon nu kwamen wij er laatst achter na een overlijden dichtbij dat onze uitvaartverzekeringen te laag zijn
behoort tussenpersoon niet zelf te controleren of dekking voldoende is , om zelf aan de bel te trekken? Hiervoor wordt hij betaald, uit de kosten van reeds bestaande polis

stofzuigertje

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vind dit prima, geld vragen voor advies want als ik online iets zelf uitzoek en regelde dus rustig alles eerst goed kan nalezen word dat tenminste ook beloond.

Een polis, maakt niet uit waarvoor zelf uitzoeken en regelen kan ook.
Dan is er niemand nodig dus verdien ik aan het zelf regelen.

Teveel geld vragen kan dus de oorzaak zijn dat er straks vele goede adviseurs zichzelf uit de markt prijzen na jarenlang over onze ruggen veel verdient te hebben.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door Devloes »

Mijn tussenpersoon had ook een leuk geintje.
Ondanks de verhoging van de assurantuebelasting, viel het maandbedrag toch
3 euro hoger uit. Geen polis ontvangen, en ook geen polisvoorwaarden.

Meerdere mensen hierover gecontacteerd, en hen was hetnog nieteens opgevallen, want men dacht dat het e verhoging van de belasting was ( goede timing van de tussenpersoon). Ik bellen. Na het gesprek kwam het erop neer, dat de 3 euro er bij opgeteld is, een compensatie is voor de provisie, die men sinds begin dit jaar minder krijgt... Hahahahahha. En die mag u en ik betalen. Het werd me zonder verbazing of schaamte verteld.

Ik gaf aan dat ik tevreden was over mijn tussenpersoon, maar dat ik niet zozeer val over de 3 euro, maar de handelswijze. Bij soortgelijkke aanpassingen, heb je juridisch het recht, om je contract direct te ontbinden ( ook al heb je een langdurig contract ) vandaar dat ze de brieven niet verstuurd hebben.
Ik gaf aan, dat als ze mij vooraf geinformeerd hadden, ik er wellicht begrip voor had KUNNEN hebben, maar Volgens de medewerker was dit een bewuste keuze van de directie.

Ik vroeg de medewerker, of hij de 'directie' van DRC groep, een boodschap wilden overbrengen, namelijk dat ik mijn kind al goed opvoed, en dat als hij een snoepje uit de pot pikt, hij een standje krijgt, maar wanneer hij erom vraagt, de kans groot is, dat hij het snoepje krijgt. Nooit akkoord gaan met kosten die nergens staan vermeld of zijn afgesproken. Vraag waar de kosten vandaan komen, en of ervoor getekend is. Niet het geval? Back off! ;-)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: advieskosten tussenpersoon

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Lisare schreef:@rozemarijntje

Jou polis is van voor 01-01-2013 en toen werd er nog provisie betaald.

Ik denk dat jou tussenpersoon meer heeft ontvangen dan de genoemde kosten van € 395,00 alleen kan jij dat nergens vinden omdat het verstopt zit in de premie.

Gemiddeld was de provisie op een uitvaartverzekering zo'n 6% van het verzekerde bedrag. Verzekerde jij je dus voor € 7.500,00 dan ontving de tussenpersoon € 450,00. Zonder provisie was jou premie waarschijnlijk 1 a 1,5 euro per maand lager geweest.

Op schadeverzekeringen zit nog steeds provisie dus daar speelt de discussie niet.
Prima!!, hb het eerder gezegd,goed bedrijf,staan altijd klaar al24jr...dus mogen verdienen aan me.
Weet het echt wel,als je huis ziey van ze :shock: geeft niet,staat me goed bij...
Maar liever verstopt dan395 dokken....en.....altijd klaar staan ,daar zit ook verschil in...

Ucces!!!

Gesloten