Pagina 1 van 1

MacBook binnen twee weken na aanschaf defect

Geplaatst: 25 jan 2013 12:03
door Gina83
2 januari 2013 heb ik een MacBook gekocht bij de Icentre. 's avonds 14 januari bleek dat de MacBook niet wilde opladen. 15 januari gebeld met AppleCare (ik kon niet terug naar Icentre vanwege een ziek kind). Zij dachten dat het aan de oplader lag. AppleCare zei dat ik bij Icentre gelijk een nieuwe oplader kon halen. Vrijdag 18 januari naar Icentre gegaan en MacBook meegenomen. Ze hebben de MacBook getest en toen bleek dat het niet aan de oplader lag maar aan de MacBook zelf. De verkoper zei dat ik net te laat was anders was ik in aanmerking gekomen voor DOA (death on arrival) en dan hadden ze mij gelijk een nieuwe moeten geven. Ze konden de MacBook opsturen ter reparatie maar ik moest eerst een back-up van mijn gegevens maken. Dit heb ik gelijk thuis gedaan. Toch nog een keer met AppleCare gebeld en zij hebben mij een mail bevestiging gestuurd dat ik binnen twee weken een melding van het defect heb gemaakt en dus in aanmerking kom voor DOA. met de mail ben ik terug gegaan naar Icentre en na overleg met de technische dienst moest de MacBook toch worden opgestuurd. De Icentre verwees me naar Icentre in Amsterdam waar hun technische dienst zit. Zij kunnen het voor mij opsturen maar dan duurt het twee dagen extra. Vanwege werk etc. Is het mij niet gelukt zelf naar de technische dienst in Amsterdam te gaan en vandaag dus toch maar weer naar Icentre Amstelveen. Daar aangekomen zei de verkoper dat ik het misschien bij de Apple store kan proberen. Ik naar de Apple store en de verkoper daar zei dat Icentre verplicht is mij een nieuwe te geven omdat het defect zo snel na aanschaf is.

Wie kan mij verder helpen? Wat zijn mijn rechten?
Icentre zegt dat ze het eerst gaan na kijken en als reparatie niet kan ik dan een nieuwe krijg. Moet ik hiermee akkoord gaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Re: MacBook binnen twee weken na aanschaf defect

Geplaatst: 25 jan 2013 12:07
door Rim69
Je hebt recht op een nieuwe, maar er zit een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Zeker als Icentre niet mee wil werken, dus hoe lang wil jij zonder MacBook zitten?

Re: MacBook binnen twee weken na aanschaf defect

Geplaatst: 25 jan 2013 12:11
door kokka
Rim69 schreef:Je hebt recht op een nieuwe, maar er zit een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Zeker als Icentre niet mee wil werken, dus hoe lang wil jij zonder MacBook zitten?
fout! je hebt recht op kosteloos herstel, waarbij ze je geen onredelijke hinder mogen veroorzaken.
als herstel niet mogenlijk is dan heb je recht op een nieuwe of ontbinding van de koopovereenkomst

Re: MacBook binnen twee weken na aanschaf defect

Geplaatst: 25 jan 2013 12:42
door berndv
je hebt recht op herstel danwel vervanging. de keus hiertussen ligt in beginsel bij de klant, en niet bij de verkoper. echter als de kosten voor vervanging niet opwegen tegen de kosten van herstel, kan de verkoper kiezen voor herstel. de bewijslast dat dit qua kosten ligt hierin bij de verkoper