LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
BeatleStone
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:07

Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door BeatleStone »

Net het programma Kassa! gezien over datalimiet internet Mobiele telefoon.
Heb zelf onlangs een abo afgesloten bij T mobile met een datalimiet van 500mb/mnd
Ergens in de voorwaarden heb ik gezien dat als limiet overschreden wordt, het binnenhalen van data veel trager gaat. Vond ik een goede regeling. Maar helaas....... zag bij conroleren van mijn bankrekening het pos posieve saldo ineens tot nul was gereduceerd. Rekeningen van resp 80, 195 en 241 euro.
Met klantenservice gebeld hoe dat mogelijk was bij een abo van 23,50. Toen bleek dat ik internet data fors had overschreden.... bij de laatste rekening was dat ruim 1700mb.
Werd keurig te woord gestaan en heb gezegd dat ze zich niet aan de zorgplicht hadden voldaan door mij mij het naderen van limiet niet te waarschuwen.

Krijg een gedeelte terug..... maar na het zien van kassa ( in dit geval ging het over Vodafoon ) bekruipt mij toch het gevoel dat ermee ,,gerommeld"kan worden. Overklaarbare hoge rekeningen ( oa. 23.000 euro ( !! ) en ruim 600 euro. De laatste van een scholiere die telefoon regelmatig uit had staan. S nachts slaapst ze, maar juist in de nacht werd er veel data binnengehaald.

Er zit iets op de achtergrond grondig fout waardoor je ineens met een hoge rekening geconfronteerd wordt en waarbij je niet kan achterhalen wat er gebeurd is ( privacy wetgeving ).

Het lijkt mij een goede zaak dat er een teller komt in je mobiel waarbij je precies je verbruik kan bijhouden. Tenslotte kan dat bij de gas/elektrameter ook.

Voor de zekerheid zet ik wel mijn mobiel uit als ik hem een tijdje niet nodig heb,.
Je weet maar nooit wat er op de achtergrond van je mopbiel geactiveerd wordt of gebeurd.....
Had goedkoop abo genomen omdat ik moest bezuinigen. Heb helaas toch andere abo moeten nemen om niet voor hoge rekeningen te komen staan.

Ik vind het toch een niet zo prettige gedachte allemaal...

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door SaritaX »

Er zijn apps die je verbruik bijhouden waardoor je precies kan zien hoeveel je gebruikt.

Als er 's nachts data wordt verbruikt is dat vaak ivm automatische updates.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door berndv »

SaritaX schreef:Er zijn apps die je verbruik bijhouden waardoor je precies kan zien hoeveel je gebruikt.

Als er 's nachts data wordt verbruikt is dat vaak ivm automatische updates.
En als er gedurende de dag een doorlopende datasessie actief is, en er per dag afgerond wordt, is dit om middernacht, da betekent niet dat je dan op dat moment data aan het verbruiken bent, maar dan eindigd wel die dag.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door sjohie »

Elke moderne android smarthone (android 4.x) heeft niet alleen een ingebouwde teller, maar eentje met een zelf in te stellen plafond, waarboven er boven de ingestelde waarde simpelweg geen 3G/UMTS verbinding meer opgezet zal worden. Voor oudere android versies zijn er apps die hetzelfde doen.

Daarnaast is veel van deze ellende te voorkomen door goed op te letten wat elke app voor systeemtoestemmingen vereist bij installatie. Er zijn sommige apps die de systeemsetting voor 3G kunnen overrulen, maw deze voor eigen gebruik tóch aanzetten terwijl de gebruiker deze op off had gezet. Andere nietsvermoedende apps zien dan ook een open verbinding, en presto.

Maar goed, dat is eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers, niet van de telecomproviders. :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Misschien tip,zet wifi aan,als je thuis komt schakelt hij gelijk over..gaat dan dus niet van je 500 mb af...

heks emmy
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:42

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door heks emmy »

rozemarijntje schreef:Misschien tip,zet wifi aan,als je thuis komt schakelt hij gelijk over..gaat dan dus niet van je 500 mb af...
Je hebt PB

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door sonja1977 »

rozemarijntje schreef:Misschien tip,zet wifi aan,als je thuis komt schakelt hij gelijk over..gaat dan dus niet van je 500 mb af...
Dat zou wel zo moeten zijn, maar krijg het met mijn iPhone toch voor elkaar om ongeveer eens per week thuis (of bij anderen waar ik ook op WiFi zit) data van mijn tegoed te verbruiken. Heb een teller-app die verbruik bijhoudt, maar kan niet achterhalen welke app(s) het precies is/zijn. Zie alleen dat er die nacht extreem veel verbruikt is via WiFi (paar honderd mb) en er dan ook tientallen mb's van tegoed af zijn gegaan. Bij Vodafone zeggen ze dat de wifi dan uitgevallen is. Wel toevallig; want dit is bijna elke week en in het weekend. Ook zeker weten 's nachts; voor twaalf uur is verbruik nihil en bij wakker worden geeft de teller het aan. Instellingen fotostream/iCloud/documenten/updates staan allemaal ingesteld op "alleen downloaden/synchroniseren via WiFi".

En ja ik weet het; uitzetten van mobiele data voorkomt dit helemaal. Maar dan heb je ook niet veel aan een smartphone als je voortdurend aan-uit moet zetten om mail etc. binnen te halen.
Ben het met TS eens dat het niet zo'n prettige gedachte is dat je denkt goed bezig te zijn en dan toch met dit soort praktijken te maken kunt krijgen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door Moedt »

Verwijderd wegens uitblijven reactie TS.
Laatst gewijzigd door Moedt op 03 feb 2013 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door olaf79 »

sonja1977 schreef:
rozemarijntje schreef:Misschien tip,zet wifi aan,als je thuis komt schakelt hij gelijk over..gaat dan dus niet van je 500 mb af...
Dat zou wel zo moeten zijn, maar krijg het met mijn iPhone toch voor elkaar om ongeveer eens per week thuis (of bij anderen waar ik ook op WiFi zit) data van mijn tegoed te verbruiken. Heb een teller-app die verbruik bijhoudt, maar kan niet achterhalen welke app(s) het precies is/zijn. Zie alleen dat er die nacht extreem veel verbruikt is via WiFi (paar honderd mb) en er dan ook tientallen mb's van tegoed af zijn gegaan. Bij Vodafone zeggen ze dat de wifi dan uitgevallen is. Wel toevallig; want dit is bijna elke week en in het weekend. Ook zeker weten 's nachts; voor twaalf uur is verbruik nihil en bij wakker worden geeft de teller het aan. Instellingen fotostream/iCloud/documenten/updates staan allemaal ingesteld op "alleen downloaden/synchroniseren via WiFi".

En ja ik weet het; uitzetten van mobiele data voorkomt dit helemaal. Maar dan heb je ook niet veel aan een smartphone als je voortdurend aan-uit moet zetten om mail etc. binnen te halen.
Ben het met TS eens dat het niet zo'n prettige gedachte is dat je denkt goed bezig te zijn en dan toch met dit soort praktijken te maken kunt krijgen.
Is wel een bekend probleem bij de IPhone. Die gaat ondanks expliciet verbod toch 3G gebruiken. Dat is een bug in de IOS.

Om het te voorkomen kun je het beste inderdaad je toestel uitzetten als je hem niet nodig hebt

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moedt schreef:Ik vind het wel vreemd dat dit soort klachten opvallend vaak voorkomen bij Vodafone.
En het is ook vreemd dat Vodafone heel snel korting geeft op het te betalen bedrag.
Het is in ieder geval niet iets wat veel vertrouwen geeft moet ik zeggen en daarom ben ik niet overgestapt naar Vodafone ondanks een hoge korting wat ik kon krijgen via een code.
Vodafone zal een rechtzaak over zo'n rekening vermoedelijk verliezen. Als het verbruik absurd hoog oploopt dienen ze je te waarschuwen. Ze hebben een zorgplicht. Bovendien is het lastig te bewijzen dat die data inderdaad verbruikt is.
Dat is de reden waarom vf e.a. snel een coulance zullen toepassen om de klant alsnog veel te veel geld af te troggelen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door Moedt »

olaf79 schreef:
Moedt schreef:Ik vind het wel vreemd dat dit soort klachten opvallend vaak voorkomen bij Vodafone.
En het is ook vreemd dat Vodafone heel snel korting geeft op het te betalen bedrag.
Het is in ieder geval niet iets wat veel vertrouwen geeft moet ik zeggen en daarom ben ik niet overgestapt naar Vodafone ondanks een hoge korting wat ik kon krijgen via een code.
Vodafone zal een rechtzaak over zo'n rekening vermoedelijk verliezen. Als het verbruik absurd hoog oploopt dienen ze je te waarschuwen. Ze hebben een zorgplicht. Bovendien is het lastig te bewijzen dat die data inderdaad verbruikt is.
Dat is de reden waarom vf e.a. snel een coulance zullen toepassen om de klant alsnog veel te veel geld af te troggelen.
Dat gevoel heb ik ook olaf79.
Schimmig wereldje.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kan dan maar 1 ding zeggen,ben blij dat ik geen iphone heb!!

Ander merk samsung s3 ,maar..daar is ts niet mee geholpen..
Zoek eeens hier op de topics,van verschillende providers hoor je hier nu klachten zoals u!

Succes

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door Har06 »

rozemarijntje schreef:Kan dan maar 1 ding zeggen,ben blij dat ik geen iphone heb!!

Ander merk samsung s3 ,maar..daar is ts niet mee geholpen..
Zoek eeens hier op de topics,van verschillende providers hoor je hier nu klachten zoals u!

Succes
IPhone is een mooi toestel, daar kunnen de galaxy,s niet aan tippen, zie onderzoek consumentenbond.

Het verhaal op Kassa was een beetje warrig, die mevr van Opta had weinig toevoegingen, jammer dat er een uitzending voor nodig is om Vodafone bij de les te halen, waar waren de andere providers ??

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door Moedt »

Har06 schreef:
rozemarijntje schreef:Kan dan maar 1 ding zeggen,ben blij dat ik geen iphone heb!!

Ander merk samsung s3 ,maar..daar is ts niet mee geholpen..
Zoek eeens hier op de topics,van verschillende providers hoor je hier nu klachten zoals u!

Succes
IPhone is een mooi toestel, daar kunnen de galaxy,s niet aan tippen, zie onderzoek consumentenbond.
Smaken verschillen.

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door sonja1977 »

De discussie gaat niet over voorkeur van toestellen, maar over hoog dataverbruik :wink: .
Zelf blij met mijn iPhone, maar als blijkt dat dit de oorzaak is van een extreem hoog verbruik doordat er een bug in de software zit, dan kan Vodafone (in mijn geval) er natuurlijk weinig aan doen!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou idd, en ja toestel uitzetten als je thuis bent,sommige hebben alleen een mobeil?

@ har idd gaat het hier niet om,

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door sonja1977 »

rozemarijntje schreef:Nou idd, en ja toestel uitzetten als je thuis bent,sommige hebben alleen een mobeil?
Je hoeft je toestel niet uit te zetten, alleen je mobiele data. Dan kun je wel nog gewoon bellen en gebeld worden alleen niks met internet :wink: .

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door Moedt »

sonja1977 schreef:
rozemarijntje schreef:Nou idd, en ja toestel uitzetten als je thuis bent,sommige hebben alleen een mobeil?
Je hoeft je toestel niet uit te zetten, alleen je mobiele data. Dan kun je wel nog gewoon bellen en gebeld worden alleen niks met internet :wink: .

Maar daar koop je toch geen smartfoon voor?

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Moedt schreef:
sonja1977 schreef:
rozemarijntje schreef:Nou idd, en ja toestel uitzetten als je thuis bent,sommige hebben alleen een mobeil?
Je hoeft je toestel niet uit te zetten, alleen je mobiele data. Dan kun je wel nog gewoon bellen en gebeld worden alleen niks met internet :wink: .

Maar daar koop je toch geen smartfoon voor?
Klopt; vandaar dat ik dat ook geen goed argument vanuit Vodafone vond. En ook al zou je het alleen 's nachts uitzetten, dan moet je er 's ochtends ook weer aan denken aan te zetten wil je what's appjes etc. ontvangen. Mijn antwoord hierboven was bedoeld om aan te geven dat ALS je voor die optie kiest, je niet je mobiel helemaal uit hoeft te zetten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Data limiet. ( T mobile) Kassa dd 2-2-2013

Ongelezen bericht door olaf79 »

sonja1977 schreef:De discussie gaat niet over voorkeur van toestellen, maar over hoog dataverbruik :wink: .
Zelf blij met mijn iPhone, maar als blijkt dat dit de oorzaak is van een extreem hoog verbruik doordat er een bug in de software zit, dan kan Vodafone (in mijn geval) er natuurlijk weinig aan doen!
Dat kan vodafone wel. Met dezelfde techniek als waarmee ze gebruikers bespieden om te achterhalen of je voip of andere "verboden" middelen gebruikt. Het sluikverbruik kunnen ze gewoon stopzetten na een paar mb's en je een waarschuwing sturen.
Dat doen ze uiteraard niet. Want ze verdienen er miljoenen mee.

Gesloten