Brugman Keukens Breda
Geplaatst: 04 feb 2013 12:59
In het najaar van 2012 zijn wij ter oriëntatie naar Brugman Keukens gegaan. Wij waren benieuwd hoeveel een nieuwe keuken ons zou kosten. We kregen een uitgebreid gesprek.
We gaven tijdens het hele (4 uur durende) gesprek aan dat we nooit eerder een keuken hebben gekocht dus uitgebreid uitleg nodig hadden, dat we geen verstand hebben van klussen en dat dus alles bij de prijs en service in moest zitten, op het verven van de muren na. Wij weten niets van leidingen, installatie, e.d. Dit was geen probleem.
De keuken die voor ons uitgetekend werd, was compleet omgekeerd aan onze huidige keuken. We vroegen gelijk of dat geen probleem zou opleveren en of dat wel zo geplaatst kon worden. Ook vroegen we of dat geen extra geklus op zou leveren. Nee hoor, dat was geen enkel probleem.
We hebben het daarom zo gelaten. De keuken die voor ons getekend werd en die wij kozen, vonden we erg mooi. Wel was hij, ondanks gratis montage en installatiekosten, duurder dan we wilden. Er werd dus gevraagd wat ons totaalbedrag was. Wij hebben dit aangegeven en ook gezegd dat daarvan ALLES, behalve het verven, betaald moest worden. Uiteindelijk kon de keuken aangeboden worden voor dat exacte bedrag. We hebben wederom gevraagd of er extra kosten bij kwamen en of de keuken zo geplaatst kon worden. Dat was het geval, werd ons verteld.
Ook konden we nadenken over de bestelde onderdelen, die konden namelijk tot de week voor levering nog veranderd worden.
We kregen een map mee, die we konden bewaren voor naderhand. Er stond alleen in wat we al besproken hadden, werd ons verteld, dus het was meer voor later.
We hadden dit gesprek van tevoren 'gereserveerd', samen met een maaltijd. Je kon namelijk mee eten. We kwamen gelijk uit ons werk en kregen toen helaas alleen een broodje met kaas en over de hele avond (4 uur dus) 2 glaasjes water. We waren dus moe, dorstig en hongerig, maar hebben alles genoteerd zodat we niets zouden vergeten.
Daarna kwam iemand opmeten. We hebben in dat eerste gesprek gevraagd of wij wat met de metingen moesten doen. Er werd ons letterlijk gezegd: Nee, daar hoef je niet naar te kijken. De tekeningen zijn voor ons, zodat we alle afmetingen weten.
Kort daarna moesten we terugkomen. Een aantal kastjes konden niet geleverd worden zoals getekend. De afmetingen waren weliswaar zoals wij ze hadden aangegeven, maar er was iets verkeerd berekend. Dat betekende dat we behoorlijk wat bruikbare ruimte misten. We hadden echter de keuken nu helemaal besteld, dus vonden het ook zonde om daarom alles te annuleren. Er moesten nog wat andere dingen veranderd worden, maar dat vonden we niet erg.
Vervolgens moesten we weer terugkomen. Dit keer kon de wasbak die we wilden, niet geleverd worden. Ook hier was niets veranderd in de maten, het kon gewoon toch niet en er was maar één andere wasbak met de juiste afmetingen. We hadden daar dus geen keus in en ondertekenden.
De nieuwe wasbak vonden we erg lelijk. We bleken dit niet uit ons hoofd te kunnen zetten en zijn toch teruggegaan. In het eerste gesprek was immers gezegd dat het tot een week voor levering nog veranderd kon worden en we zaten nog vele weken voor de levering.
We spraken dit keer iemand anders, die ons vertelde dat het helemaal niet zomaar veranderd kon worden. Dat was immers ook niet logisch want alles was al besteld. Voor ons was dat 'logische' niet zo vanzelfsprekend, wij gaan immers uit van wat de expert ons vertelt.
Uiteindelijk bleken er meer wasbakken te zijn van de juiste maat, alleen moesten ze daarvoor bellen omdat ze die niet standaard hadden en daarom was die waarschijnlijk eerder niet aangeboden. Gelukkig konden we uiteindelijk toch een andere wasbak krijgen. Deze was goedkoper dan degene die we eigenlijk hadden besteld, maar we kregen het verschil niet terug.
Bij bestelling van de keuken in het eerste gesprek, hadden we aangegeven dat er 2 dagen in 1 week waren, waarop we écht geen vrij konden krijgen en waarop de keuken niet geleverd kon worden. Geen probleem, dat gaf hij door en dan kon men daar rekening mee houden. Mocht er dan toch iets op een van die dagen vallen, dan verschoven we het wel even naar andere dagen in die week of naar de week erna. Dit laatste werd ook herhaald in het gesprek dat we later hadden toen we voor de wasbak terugkwamen.
Toen we bericht kregen over de levering en montage, bleek dit precies op de twee dagen te vallen waarop we niet konden. Ik belde naar de afdeling van levering en kreeg te horen dat het filiaal dit helemaal niet had doorgegeven en dat er helemaal niet geschoven kon worden naar dezelfde week of een week later: de levering kon wel op een andere dag die week plaatsvinden, maar montage pas 2 maanden later!
Ik heb veel moeten bellen en dreigen dat ik de keuken zou annuleren, maar uiteindelijk werd alles op dezelfde dag gezet. Levering en montage dus.
Een week voor deze dag kregen we een brief waarin stond dat we de datum moesten bevestigen en werden we herinnerd aan het feit dat de leidingtekening moest zijn opgevolgd. Ik belde, bevestigde en gaf aan dat we geen leidingplannen hadden ontvangen. De afdeling in kwestie vertelde me dat dit niet vaak voorkwam, maar dat het zo dan wel goed zou zijn.
Dit zat me toch niet lekker.
Ik belde naar het filiaal en kreeg hetzelfde te horen. Later heb ik nog eens teruggebeld om te vragen of het gecontroleerd kon worden. Toen bleek ineens dat het WEL een probleem was: wij hadden die leidingplannen opgestuurd gekregen en hadden deze zelf moeten uitvoeren. Omdat de keuken omgekeerd was getekend, moest er heel veel aangepast worden. De maten die opgemeten waren en waar wij volgens onze contactpersoon niet naar hoefden te kijken (eerste gesprek), bleek hiervoor te zijn. Er stond niet boven dat het om leidingplannen ging, er stond helemaal geen titel bij, geen legenda waaruit we konden herleiden wat de tekentjes betekenden, enz. Let wel, in het eerste gesprek hadden we bovendien aangegeven dat ALLES door hen gedaan moest zijn, dat wij nergens verstand van hadden en uitgebreid uitleg moesten krijgen over wat er ging en moest gebeuren en dat alleen de verf er nog extra bij moest komen en door ons gedaan zou worden, de rest zou volgens de contactpersoon door hen gebeuren.
Volgens de collega van deze contactpersoon, was er ook een brief opgestuurd waarin alles aangegeven stond. Deze hebben wij nooit gehad. Ook krijgt iedereen schijnbaar in een gesprek uitleg over de leidingplannen. Dit hebben we niet gehad.
Het was vrijdag, de keuken zou woensdag geleverd en gemonteerd worden. Wat ons werd aangeboden door Brugman: wij moesten gelijk betalen anders ging het sowieso niet meer door, we konden maandag naar hun hoofdkantoor bellen om te vragen of er een monteur kon komen, die dan kon kijken hoeveel het zou gaan kosten om alles in orde te maken en kon kijken of daar nog tijd voor was of niet. Als dat niet zo was, zou de levering en montage uitgesteld worden, van december naar februari, en zaten we maanden zonder keuken en in de rotzooi.
We hebben toen gelukkig nog bedrijven voor ons kunnen vinden die alles hebben aangelegd, gestuct enz. Dit kostte ons 900 euro extra. Deze extra kosten zijn de reden dat wij niet op huwelijksreis gaan.
Zaterdag zou onze contactpersoon er weer zijn. We zijn met hem gaan praten en hebben hem geconfronteerd met alles. Hij had bijvoorbeeld ook gezegd dat onze driestandenschakelaar op een tussenstuk tussen de keuken en muur geplaatst zou worden. 'Wij plaatsen dat hier' heeft hij letterlijk gezegd. De electricien zei dat we dit bij hem na moesten vragen omdat de schakelaar daar helemaal niet paste en omdat hij zeker wilde weten dat brugman dit deed. De contactpersoon zei: 'ja dat kunnen we doen.' dus we vroegen: dus u doet dat dan wel?
'Nee', zei hij, 'met we bedoel ik dat jullie dat kunnen doen. En het past daar inderdaad niet. Maar ja, ik heb ook nooit gezegd dat ik wist hoe groot die schakelaar was'. Het is een standaardschakelaar overigens en wij vertelden hem dat hij ons wel had verteld dat het geen probleem zou zijn. Och, daar zat hij dan fout, gaf hij aan.
Verder confronteerden we hem met het feit dat alles erbij in zou zitten, dat hij ons had laten geloven dat 'installatie en montage' betekende dat ze álles zouden doen en dat hij ook dat laatste letterlijk had gezegd, én dat we geen uitleg hebben gehad over het leidingenplan terwijl dat volgens zijn collega altijd gebeurde. Hij gaf eerst aan dat dat helemaal niet hoeft te gebeuren. Toen we herhaalden dat zijn collega vertelde dat dat wel de bedoeling was, zei hij letterlijk: 'nou ja, wie zegt dat het niet gebeurd is. Dat is jullie woord tegen het mijne'.
We beseften toen dat het geen zin had om nog verder te praten en dat hij onze klacht niet door zou geven.
Bij montage hadden we een ontzettend sympathieke monteur. Deze kwam ons vragen of we wisten dat een van de kastdeurtjes niet helemaal open kon omdat de afzuigkap in de weg zat en dat het deurtje bovendien constant tegen de kap zou slaan en deze zou beschadigen. Hij heeft een stopper op de afzuigkap geplaatst zodat deze niet te erg beschadigd raakt. Omdat het kastdeurtje niet helemaal open kan (een fout in de tekening), missen we nog meer nuttige ruimte.
Zo waren er nog een paar kleine dingen die de monteur ontdekte, maar deze waren minder erg.
We hebben dit aangegeven bij de afdeling die daarover gaat. Zij raadden ons aan om een klacht in te dienen en zouden de mankementen alvast in de computer noteren.
We hebben Brugman gemaild via hun contactformulier op de website, om aan te geven dat we een serieuze klacht hadden en dit bovenstaande héél kort samengevat. We hebben aangegeven dat we de klacht graag uitgebreid bij hen in willen dienen en dat we graag van hen horen waar we dit moeten doen. Een contactformulier is daarvoor niet de plaats. We hebben ook gezegd dat we deze klacht ook hier op trosradar en dergelijke aan willen geven, maar dat we hen graag de kans geven om eerst te reageren en daarom graag van hen horen waar we de klacht neer kunnen leggen.
Dit is weken geleden. We hebben geen reactie van Brugman mogen ontvangen en onze klacht dus nog niet bij het hoofdkantoor in kunnen dienen.
Ik heb vandaag wederom het formulier ingevuld om aan te geven dat we nu lang genoeg gewacht hebben en de klacht al online gaan zetten, maar dat we nog steeds willen dat de klacht door hen wordt opgepakt en dat we dus nog steeds een reactie verwachten.
Tot zover...
We gaven tijdens het hele (4 uur durende) gesprek aan dat we nooit eerder een keuken hebben gekocht dus uitgebreid uitleg nodig hadden, dat we geen verstand hebben van klussen en dat dus alles bij de prijs en service in moest zitten, op het verven van de muren na. Wij weten niets van leidingen, installatie, e.d. Dit was geen probleem.
De keuken die voor ons uitgetekend werd, was compleet omgekeerd aan onze huidige keuken. We vroegen gelijk of dat geen probleem zou opleveren en of dat wel zo geplaatst kon worden. Ook vroegen we of dat geen extra geklus op zou leveren. Nee hoor, dat was geen enkel probleem.
We hebben het daarom zo gelaten. De keuken die voor ons getekend werd en die wij kozen, vonden we erg mooi. Wel was hij, ondanks gratis montage en installatiekosten, duurder dan we wilden. Er werd dus gevraagd wat ons totaalbedrag was. Wij hebben dit aangegeven en ook gezegd dat daarvan ALLES, behalve het verven, betaald moest worden. Uiteindelijk kon de keuken aangeboden worden voor dat exacte bedrag. We hebben wederom gevraagd of er extra kosten bij kwamen en of de keuken zo geplaatst kon worden. Dat was het geval, werd ons verteld.
Ook konden we nadenken over de bestelde onderdelen, die konden namelijk tot de week voor levering nog veranderd worden.
We kregen een map mee, die we konden bewaren voor naderhand. Er stond alleen in wat we al besproken hadden, werd ons verteld, dus het was meer voor later.
We hadden dit gesprek van tevoren 'gereserveerd', samen met een maaltijd. Je kon namelijk mee eten. We kwamen gelijk uit ons werk en kregen toen helaas alleen een broodje met kaas en over de hele avond (4 uur dus) 2 glaasjes water. We waren dus moe, dorstig en hongerig, maar hebben alles genoteerd zodat we niets zouden vergeten.
Daarna kwam iemand opmeten. We hebben in dat eerste gesprek gevraagd of wij wat met de metingen moesten doen. Er werd ons letterlijk gezegd: Nee, daar hoef je niet naar te kijken. De tekeningen zijn voor ons, zodat we alle afmetingen weten.
Kort daarna moesten we terugkomen. Een aantal kastjes konden niet geleverd worden zoals getekend. De afmetingen waren weliswaar zoals wij ze hadden aangegeven, maar er was iets verkeerd berekend. Dat betekende dat we behoorlijk wat bruikbare ruimte misten. We hadden echter de keuken nu helemaal besteld, dus vonden het ook zonde om daarom alles te annuleren. Er moesten nog wat andere dingen veranderd worden, maar dat vonden we niet erg.
Vervolgens moesten we weer terugkomen. Dit keer kon de wasbak die we wilden, niet geleverd worden. Ook hier was niets veranderd in de maten, het kon gewoon toch niet en er was maar één andere wasbak met de juiste afmetingen. We hadden daar dus geen keus in en ondertekenden.
De nieuwe wasbak vonden we erg lelijk. We bleken dit niet uit ons hoofd te kunnen zetten en zijn toch teruggegaan. In het eerste gesprek was immers gezegd dat het tot een week voor levering nog veranderd kon worden en we zaten nog vele weken voor de levering.
We spraken dit keer iemand anders, die ons vertelde dat het helemaal niet zomaar veranderd kon worden. Dat was immers ook niet logisch want alles was al besteld. Voor ons was dat 'logische' niet zo vanzelfsprekend, wij gaan immers uit van wat de expert ons vertelt.
Uiteindelijk bleken er meer wasbakken te zijn van de juiste maat, alleen moesten ze daarvoor bellen omdat ze die niet standaard hadden en daarom was die waarschijnlijk eerder niet aangeboden. Gelukkig konden we uiteindelijk toch een andere wasbak krijgen. Deze was goedkoper dan degene die we eigenlijk hadden besteld, maar we kregen het verschil niet terug.
Bij bestelling van de keuken in het eerste gesprek, hadden we aangegeven dat er 2 dagen in 1 week waren, waarop we écht geen vrij konden krijgen en waarop de keuken niet geleverd kon worden. Geen probleem, dat gaf hij door en dan kon men daar rekening mee houden. Mocht er dan toch iets op een van die dagen vallen, dan verschoven we het wel even naar andere dagen in die week of naar de week erna. Dit laatste werd ook herhaald in het gesprek dat we later hadden toen we voor de wasbak terugkwamen.
Toen we bericht kregen over de levering en montage, bleek dit precies op de twee dagen te vallen waarop we niet konden. Ik belde naar de afdeling van levering en kreeg te horen dat het filiaal dit helemaal niet had doorgegeven en dat er helemaal niet geschoven kon worden naar dezelfde week of een week later: de levering kon wel op een andere dag die week plaatsvinden, maar montage pas 2 maanden later!
Ik heb veel moeten bellen en dreigen dat ik de keuken zou annuleren, maar uiteindelijk werd alles op dezelfde dag gezet. Levering en montage dus.
Een week voor deze dag kregen we een brief waarin stond dat we de datum moesten bevestigen en werden we herinnerd aan het feit dat de leidingtekening moest zijn opgevolgd. Ik belde, bevestigde en gaf aan dat we geen leidingplannen hadden ontvangen. De afdeling in kwestie vertelde me dat dit niet vaak voorkwam, maar dat het zo dan wel goed zou zijn.
Dit zat me toch niet lekker.
Ik belde naar het filiaal en kreeg hetzelfde te horen. Later heb ik nog eens teruggebeld om te vragen of het gecontroleerd kon worden. Toen bleek ineens dat het WEL een probleem was: wij hadden die leidingplannen opgestuurd gekregen en hadden deze zelf moeten uitvoeren. Omdat de keuken omgekeerd was getekend, moest er heel veel aangepast worden. De maten die opgemeten waren en waar wij volgens onze contactpersoon niet naar hoefden te kijken (eerste gesprek), bleek hiervoor te zijn. Er stond niet boven dat het om leidingplannen ging, er stond helemaal geen titel bij, geen legenda waaruit we konden herleiden wat de tekentjes betekenden, enz. Let wel, in het eerste gesprek hadden we bovendien aangegeven dat ALLES door hen gedaan moest zijn, dat wij nergens verstand van hadden en uitgebreid uitleg moesten krijgen over wat er ging en moest gebeuren en dat alleen de verf er nog extra bij moest komen en door ons gedaan zou worden, de rest zou volgens de contactpersoon door hen gebeuren.
Volgens de collega van deze contactpersoon, was er ook een brief opgestuurd waarin alles aangegeven stond. Deze hebben wij nooit gehad. Ook krijgt iedereen schijnbaar in een gesprek uitleg over de leidingplannen. Dit hebben we niet gehad.
Het was vrijdag, de keuken zou woensdag geleverd en gemonteerd worden. Wat ons werd aangeboden door Brugman: wij moesten gelijk betalen anders ging het sowieso niet meer door, we konden maandag naar hun hoofdkantoor bellen om te vragen of er een monteur kon komen, die dan kon kijken hoeveel het zou gaan kosten om alles in orde te maken en kon kijken of daar nog tijd voor was of niet. Als dat niet zo was, zou de levering en montage uitgesteld worden, van december naar februari, en zaten we maanden zonder keuken en in de rotzooi.
We hebben toen gelukkig nog bedrijven voor ons kunnen vinden die alles hebben aangelegd, gestuct enz. Dit kostte ons 900 euro extra. Deze extra kosten zijn de reden dat wij niet op huwelijksreis gaan.
Zaterdag zou onze contactpersoon er weer zijn. We zijn met hem gaan praten en hebben hem geconfronteerd met alles. Hij had bijvoorbeeld ook gezegd dat onze driestandenschakelaar op een tussenstuk tussen de keuken en muur geplaatst zou worden. 'Wij plaatsen dat hier' heeft hij letterlijk gezegd. De electricien zei dat we dit bij hem na moesten vragen omdat de schakelaar daar helemaal niet paste en omdat hij zeker wilde weten dat brugman dit deed. De contactpersoon zei: 'ja dat kunnen we doen.' dus we vroegen: dus u doet dat dan wel?
'Nee', zei hij, 'met we bedoel ik dat jullie dat kunnen doen. En het past daar inderdaad niet. Maar ja, ik heb ook nooit gezegd dat ik wist hoe groot die schakelaar was'. Het is een standaardschakelaar overigens en wij vertelden hem dat hij ons wel had verteld dat het geen probleem zou zijn. Och, daar zat hij dan fout, gaf hij aan.
Verder confronteerden we hem met het feit dat alles erbij in zou zitten, dat hij ons had laten geloven dat 'installatie en montage' betekende dat ze álles zouden doen en dat hij ook dat laatste letterlijk had gezegd, én dat we geen uitleg hebben gehad over het leidingenplan terwijl dat volgens zijn collega altijd gebeurde. Hij gaf eerst aan dat dat helemaal niet hoeft te gebeuren. Toen we herhaalden dat zijn collega vertelde dat dat wel de bedoeling was, zei hij letterlijk: 'nou ja, wie zegt dat het niet gebeurd is. Dat is jullie woord tegen het mijne'.
We beseften toen dat het geen zin had om nog verder te praten en dat hij onze klacht niet door zou geven.
Bij montage hadden we een ontzettend sympathieke monteur. Deze kwam ons vragen of we wisten dat een van de kastdeurtjes niet helemaal open kon omdat de afzuigkap in de weg zat en dat het deurtje bovendien constant tegen de kap zou slaan en deze zou beschadigen. Hij heeft een stopper op de afzuigkap geplaatst zodat deze niet te erg beschadigd raakt. Omdat het kastdeurtje niet helemaal open kan (een fout in de tekening), missen we nog meer nuttige ruimte.
Zo waren er nog een paar kleine dingen die de monteur ontdekte, maar deze waren minder erg.
We hebben dit aangegeven bij de afdeling die daarover gaat. Zij raadden ons aan om een klacht in te dienen en zouden de mankementen alvast in de computer noteren.
We hebben Brugman gemaild via hun contactformulier op de website, om aan te geven dat we een serieuze klacht hadden en dit bovenstaande héél kort samengevat. We hebben aangegeven dat we de klacht graag uitgebreid bij hen in willen dienen en dat we graag van hen horen waar we dit moeten doen. Een contactformulier is daarvoor niet de plaats. We hebben ook gezegd dat we deze klacht ook hier op trosradar en dergelijke aan willen geven, maar dat we hen graag de kans geven om eerst te reageren en daarom graag van hen horen waar we de klacht neer kunnen leggen.
Dit is weken geleden. We hebben geen reactie van Brugman mogen ontvangen en onze klacht dus nog niet bij het hoofdkantoor in kunnen dienen.
Ik heb vandaag wederom het formulier ingevuld om aan te geven dat we nu lang genoeg gewacht hebben en de klacht al online gaan zetten, maar dat we nog steeds willen dat de klacht door hen wordt opgepakt en dat we dus nog steeds een reactie verwachten.
Tot zover...