Pagina 1 van 2

Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 21:21
door pijkie
Wij hebben vorig najaar een hoek bank gekocht bij Profijt meubel. Er zijn wel wat strubbelingen geweest, maar die waren niet onoverkomelijk. Dus allah...

Alleen begon de bank op de hoeken van de armleuningen te slijten binnen 6 maanden. Bij nadere inspectie zag ik ook, dat de stiksels al loslieten op verschillende plaatsen. Daarom heb ik een klacht ingediend met foto's. Helaas is die klacht ongegrond verklaard.

Omdat ik opnieuw foto's heb gemaakt en een nieuwe klacht heb ingediend is er nu aangeboden om een onafhankelijk bedrijf POS te laten komen kijken.
Bij "eigen schuld" moet ik dit bezoek zelf betalen.

Wat zijn volgens jullie mijn rechten en wat is jullie mening of ervaring met dit bedrijf?

Pijkie

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 21:30
door berndv
Het bedrijf zelf heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me een redelijk geschikte oplossing. Als zij waren overgegaan tot vervanging of reparatie en er was gebleken dat dit gebruikersschade was, waren de kosten ook voor u geweest.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 22:15
door olaf79
Als u binnen 8 maanden na aankoop het defect heeft gemeld ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze bewijslast komt hoe dan ook voor zijn kosten en niet voor jouw.
Het aanbieden van een onafhankelijk onderzoeksbureau is opzich een prima oplossing. Alleen moet je je afvragen hoe onafhankelijk ze zijn als verkoper daar mee komt.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 22:22
door tenormin
pijkie, even voor de duidelijkheid, afgelopen najaar gekocht of 't jaar daarvoor. Tel ik vanaf afgelopen September en nu net Februari kom ik wel aan de 6 maanden. Als het inderdaad vorig najaar gekocht is, is het zonder twijfel gewoon een rot stofje geweest wat erop zit. Kan niet in een half jaar slijten, tenzij je "een huis vol" kinderen hebt die overal op mogen klimmen. Normaal gesproken is slijtage op slechte stof wel een jaartje, waar uiteraard de armleuningen altijd als eerste aan de beurt zijn. Ligt ook aan de prijs die je betaald hebt. Ligt dus aan jou, jij kent je eigen thuis situatie, of je POS laat komen, met het risico op.....

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 22:39
door crazyme
Ongezien lijkt mij slijtage op de hoek van de armlegger geen normale slijtage.

Een foto zou meer duidelijkheid verschaffen.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 23:04
door tenormin
crazyme schreef:Ongezien lijkt mij slijtage op de hoek van de armlegger geen normale slijtage.

Een foto zou meer duidelijkheid verschaffen.
Pijkie kan die foto hier dan toch even op de site zetten? Heb wel meer foto's gezien.
Wat heet, een heleboel foto's.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 23:17
door dhc
olaf79 schreef:Als u binnen 8 maanden na aankoop het defect heeft gemeld ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze bewijslast komt hoe dan ook voor zijn kosten en niet voor jouw.
Het aanbieden van een onafhankelijk onderzoeksbureau is opzich een prima oplossing. Alleen moet je je afvragen hoe onafhankelijk ze zijn als verkoper daar mee komt.

6......

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 05 feb 2013 23:20
door dhc
Door wie is uw klacht afgewezen? En ze zijn aangesloten bij het CBW, meldt daar uw klacht!

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 06 feb 2013 06:38
door 16again
@dhc
voor winkels aangesloten bij CBW ligt de eerste 12 maanden de bewijslast bij verkoper om aan te tonen dat wel deugdelijk product geleverd is.
(de hele cbw productgarantie biedt alleen dit extra-tje bovenop reeds bestaande wettelijke rechten.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 06 feb 2013 08:42
door olaf79
dhc schreef:
olaf79 schreef:Als u binnen 8 maanden na aankoop het defect heeft gemeld ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze bewijslast komt hoe dan ook voor zijn kosten en niet voor jouw.
Het aanbieden van een onafhankelijk onderzoeksbureau is opzich een prima oplossing. Alleen moet je je afvragen hoe onafhankelijk ze zijn als verkoper daar mee komt.

6......
6 en daarna nog 2 maanden om het te melden. 6+2=8 :D

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 06 feb 2013 09:35
door pijkie
De bank is idd afgelopen september gekocht bij een cbw erkend bedrijf.
De slijtage is aan de armleuning, aan de onderkant bij de poten. Op 3 van de 4 plaatsen al door.
Verder laten de stiksels van de kussens los en komen er al scheuren in de stiksels.

Ik ben idd een beetje huiverig, omdat het onderzoeksbedrijf is aangewezen door de verkoper.

Dus toch maar even goed overwegen.

Groetjes,
Pijkie

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 06 feb 2013 10:20
door crazyme
Pos is dermate groot dat ze niet afhankelijk zijn van een enkele opdrachtgever.

Mijn ervaring als opdrachtgever is dat ze objectief zijn.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 07 feb 2013 10:59
door sjoegel
Pos is de beste die er is. Het zijn mannen met gouden handjes :) Wat Crazyme al zegt en daarboven, die POS laat zich niet voor een karretje spannen.

Zorg dat je vriendelijk blijft tegen de man van Pos, die man doet ook maar zijn werk, en zorg dat de bank schoon is. Aan banken vol haren en etensresten hebben ze een hekel.

Kapotte stiknaden horen gewoon onder de garantie te vallen.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 feb 2013 10:06
door pijkie
Dank julllie wel. Ik wacht nu op een afspraak met het betreffende bedrijf.

Groetjes,
Pijkie

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 feb 2013 15:27
door Jannes22
POS is deskundig en een prima bedrijf dat 'klachten' met jarenlange ervaring en trainingen altijd goed in beeld weet te brengen. POS langs sturen is een prima oplossing van de verkoper en zodra deze de 'klacht' ook weerleggen is het logisch dat je dit bezoek zelf gaat betalen.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 apr 2013 13:31
door pijkie
POS is geweest en zegt dat de oorzaak van buitenaf is. Bijvoorbeeld door leunen met de arm op de rugleuning en met de stofzuiger er tegenaan stoten. Of het verschuiven van de bank.
Nu sommeert de verkoper dat wij het bezoek moeten betalen, anders gaat hij naar de deurwaarder.

Wat vinden jullie daarvan?
Vandaag is de laatste mogelijkheid om te betalen. Moet ik dat eerst doen en het dan terugvorderen?
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 apr 2013 14:38
door 16again
Als je niets onderneemt heeft deurwaarder een geldige reden om bij je aan te kloppen.

Met verkoper kom je er niet uit, je moet dus stappen zetten: naar geschillencommissie of naar rechter.

Als je naar de geschillencommissie stapt, dan dien je daar dit bedrag in depot te storten, en staat deurwaarder buitenspel.
Stap je naar de rechter, dan kan deurwaarder ook niets anders dan uitspraak afwachten.

Geef verkoper wel tijdig door dat je naar rechter of geschillencommissie stapt, dan worden geen onnodige deurwaarderskosten gemaakt. Aan het eind van de rit betaalt de verliezer die kosten namelijk

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 apr 2013 16:24
door sjoegel
Heeft de verkoper vooraf aangegeven dat de kosten voor jullie rekening zijn voor het beoordelen van de klacht indien de oorzaak bij jullie ligt ?

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 apr 2013 17:02
door kokka
tja, als zowel de verkoper als een onafhankelijke derde tot hetzelfde oordeel komen, denk ik dat je verder niet heel sterk staat. de verkoper heeft uiteindelijk voorgesteld om POS in te schakelen op kosten van ongelijk( wat mij ook niet onredelijk lijkt)

Re: Welke rechten bij slijtage hoekbank?

Geplaatst: 12 apr 2013 21:29
door crazyme
pijkie schreef: Omdat ik opnieuw foto's heb gemaakt en een nieuwe klacht heb ingediend is er nu aangeboden om een onafhankelijk bedrijf POS te laten komen kijken.
Bij "eigen schuld" moet ik dit bezoek zelf betalen.
De consequentie is duidelijk. U moet gewoon betalen, dat was immers de afspraak.

Even door de zure appel heenbijten.