LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Notabedrag Eneco in 1x betalen? in termijnen niet mogelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jackie2805

Notabedrag Eneco in 1x betalen? in termijnen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door jackie2805 »

Beste mensen,

Van de week jaarnota ontvangen van Eneco.
Tot mijn verbazing weer terugbetalen! Ik moet nu Euro 577,- betalen en mijn voorschot is verhoogd naar Euro 235,-?

Wij zijn een gezinnetje ( samenstelling 2 volwassenen en een kleintje van 6) geen grootverbruikers, PC 2uur in de week aan, HR ketel, s'avonds maar 1 lamp aan, wij koken 3x in de week en thermostaat staat op 18 graden.
Jaar ervoor moesten wij EUro 606,- betalen. Toen hadden wij een extra persoon als huishouden erbij en nog niet in het bezit van een HR ketel. Je zou toch verwachten dat ik een stuk minder zou gaan betalen dit jaar? miet dus.
Als ik ons verbruik en maandelijkse voorschot vergelijk met anderen dan is het verschil ontzettend groot.

Dit is nog niet eens het ergste: Het bedrag van 577 euro moet in 1x betaald worden!
Ik vragen om een betalingsregeling, dan wordt er meteen NEE gezegd. Ik heb gezegd dat ik dit niet in 1x kan betalen. Ik wil het wel betalen maar dan in termijnen. Het bedrag is veels te hoog voor mij.
Mevrouw van Eneco was keihard erin en zegt "u moet maar zelf uitzoeken hoe u dit oplost" "omdat u vorige jaar een verlaging heeft gehad op uw maandelijkse voorschot mag je geen betalingsregeling".

Toen ik vorige jaar belde naar Eneco, ook omdat het bedrag zo hoog was, werd het maandbedrag verlaagd omdat ik vorige jaar in het bezit bent gekomen van een HR ketel. Dit zou besparend zijn en het was een optie die Eneco ZELF voorstelde. Ik dus ermee akkoord gegaan. Maar er is er niet bij verteld, dat mocht ik terug moeten betalen, ik dan geen regeling zou mogen treffen.
Daar ben ik nu dus de dupe van.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? naar welk instantie ik evt kan gaan? en of er echt geen uizonderingen zijn op dit gebied?

Ik heb altijd netjes mijn rekeningen betaald aan Eneco, maar nu laten ze me wel letterlijk in de KOU staan. :?

witte angora

Re: Notabedrag Eneco in 1x betalen? in termijnen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met welk bedrag had je dan het termijnbedrag verlaagd?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

ben je inderdaad in het aantal kuub's teruggegaan met die hr ketel? wat is je verbruik nu?

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

Er is geen instantie die jouw rekening voor je betaalt. Dat zal je zelf moeten doen. Als Eneco niet mee wil werken aan een afbetalingsregeling, dan zal je het geld moeten lenen.

jackie2805

We moesten eerst 235 euro betalen, dit is belachelijk voor een huishouden van 2 volw en 1 kind. Toen was t verlaagd naar 175.
Mr die als oplossing heeft om maar geld te lenen, vindt je niet wat te makkelijk gedacht? Jezelf nog meer in de schulden te steken???

jackie2805

Wij vragen ook niet dat een instantie gaat betalen en volgens mij staat t er ook niet?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

er zijn allerlei manieren om je gebruik bij te houden
bijvoorbeeld door de meterstanden iedere week/ maand op te nemen
mogelijk hebt u vorig jaar ook een te lage meterstand doorgegeven
iedereen heeft een eigen verantwoording voor wat betreft zijn uitgaven
waarom wilt u die verantwoording op de eneco afschuiven?

jackie2805

wij schuiven t niet af op Eneco. :roll:
Wij vragen om een advies. Dus graag als u iets wilt posten, graag een advies en geen beschuldigende reacties! Dank u!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jackie2805 schreef:Beste mensen,

Tot mijn verbazing weer terugbetalen! Ik moet nu Euro 577,- betalen en mijn voorschot is verhoogd naar Euro 235,-?

Wij zijn een gezinnetje ( samenstelling 2 volwassenen en een kleintje van 6) geen grootverbruikers, PC 2uur in de week aan, HR ketel, s'avonds maar 1 lamp aan, wij koken 3x in de week en thermostaat staat op 18 graden.
Jaar ervoor moesten wij EUro 606,- betalen. Toen hadden wij een extra persoon als huishouden erbij en nog niet in het bezit van een HR ketel. Je zou toch verwachten dat ik een stuk minder zou gaan betalen dit jaar? miet dus.
Als ik ons verbruik en maandelijkse voorschot vergelijk met anderen dan is het verschil ontzettend groot.

Dit is nog niet eens het ergste: Het bedrag van 577 euro moet in 1x betaald worden!
Ik vragen om een betalingsregeling, dan wordt er meteen NEE gezegd. Ik heb gezegd dat ik dit niet in 1x kan betalen. Ik wil het wel betalen maar dan in termijnen. Het bedrag is veels te hoog voor mij.
Mevrouw van Eneco was keihard erin en zegt "u moet maar zelf uitzoeken hoe u dit oplost" "omdat u vorige jaar een verlaging heeft gehad op uw maandelijkse voorschot mag je geen betalingsregeling".

Toen ik vorige jaar belde naar Eneco, ook omdat het bedrag zo hoog was, werd het maandbedrag verlaagd omdat ik vorige jaar in het bezit bent gekomen van een HR ketel. Dit zou besparend zijn en het was een optie die Eneco ZELF voorstelde. Ik dus ermee akkoord gegaan. Maar er is er niet bij verteld, dat mocht ik terug moeten betalen, ik dan geen regeling zou mogen treffen.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? naar welk instantie ik evt kan gaan? en of er echt geen uizonderingen zijn op dit gebied?

Ik heb altijd netjes mijn rekeningen betaald aan Eneco, maar nu laten ze me wel letterlijk in de KOU staan. :?
Als die HR ketel een andere HR ketel heeft vervangen, zal het verschil nihil zijn. En in sommige gevallen is een HR ketel helemaal niet zoveel zuiniger als een VR type van zeg 15 jaar oud. En voorschotten vergelijken met anderen is als appels met autobanden vergelijken, daar zitten zoveel factoren in, dat dat geen enkele waarde heeft. De kans dat een bekende een identiek huis, identieke gezinssamenstelling, warmwaterverbruik, stroomverbruik, en identieke tarieven heeft, is zo goed als onmogelijk.

Maar wat zit er dan allemaal in dat maandbedrag, ook toevallig iets van lease en een onderhoudscontract van die nieuwe ketel ofzo?

ruud_a

jackie2805 schreef:wij schuiven t niet af op Eneco. :roll:
Wij vragen om een advies. Dus graag als u iets wilt posten, graag een advies en geen beschuldigende reacties! Dank u!

een advies?

houd uw verbruik beter bij, dan voorkomt u dit soort problemen

jackie2805

Dank je wel Ruud, wist niet dat je gefrustreerd zou raken! Of ben je toevallig zelf van Eneco?

ruud_a

jackie2805 schreef:Dank je wel Ruud, wist niet dat je gefrustreerd zou raken! Of ben je toevallig zelf van Eneco?

nee ik werk voor de nuon
daar klagen mensen ook altijd over de naheffing

jackie2805

Oh haha dat verklaart. Soms is het heel makkelijk praten voor mensen en ook heel makkelijk om mensen te veroordelen :D Werd al gewaarschuwd voor dit soort mensen. :lol:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jackie2805 schreef:Beste mensen,

Wat je schrijft zou je in principe heel weinig moeten verbruiken, de verwarming niet hoger dan 18 graden, maar 1 lamp aan in avond, maar hoeveel heb je verbruikt dan ?

Zijn de meterstanden wel goed overgekomen, zijn die wel goed ?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

jackie2805 schreef:Dank je wel Ruud, wist niet dat je gefrustreerd zou raken! Of ben je toevallig zelf van Eneco?
dit soort reacties vind ik altijd zo flauw, meteen iemand betichten bij het bedrijf te werken.

anyhow, kan geen advies geven waar u wat aan heeft, omdat dat ook niet bestaat. er bestaat geen dwingend recht voor een bedrijf om u een regeling aan te bieden voor een factuur. Ook al heeft eneco daar schijnbaar voorwaarden voor, wanneer het verlaagd wordt het helemaal niet kan, zijn ze het ook nooit verplicht. Het is heel vervelend dat uw bedrag op hun advies vorig jaar verlaagd is, maar ook dat geeft u geen rechten om nu een regeling te treffen. Als eneco hier niet aan mee wil werken, is dat hun goedrecht.

en nee, ik werk bij eneco, essent, nem, oxxio, als ook bij kpn, tmobile, ziggo, upc en ga zo maar door :D

ruud_a

jackie2805 schreef:Oh haha dat verklaart. Soms is het heel makkelijk praten voor mensen en ook heel makkelijk om mensen te veroordelen :D Werd al gewaarschuwd voor dit soort mensen. :lol:

ik veroordeel u niet, ik geef u advies
u komt in de problemen, omdat u uw zaken niet op orde hebt
dat kan veel erger worden dan alleen maar een naheffing van de eneco
u zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen ik neem geen inboedelverzekering, want ik ben een voorzichtig
mens dus mij overkomt toch niets
maar al er dan toch brand uitbreekt hebt u wel problemen
ik merk steeds vaker dat mensen niets plannen en zich achteraf beklagen,
puur omdat zij iets te moeilijk of te veel werk vinden [lees er te lui voor zijn]
de verantwoordelijkheid van uw stroom- en gasverbruik en de betaling daarvan ligt helemaal bij u
ik zou u kunnen adviseren nogmaals een poging te wagen bij eneco en mogelijk dat de eneco imagoschadebeperking op dit forum iets voor u kan betekenen

ruud_a

berndv schreef:
dit soort reacties vind ik altijd zo flauw, meteen iemand betichten bij het bedrijf te werken.

anyhow, kan geen advies geven waar u wat aan heeft, omdat dat ook niet bestaat. er bestaat geen dwingend recht voor een bedrijf om u een regeling aan te bieden voor een factuur. Ook al heeft eneco daar schijnbaar voorwaarden voor, wanneer het verlaagd wordt het helemaal niet kan, zijn ze het ook nooit verplicht. Het is heel vervelend dat uw bedrag op hun advies vorig jaar verlaagd is, maar ook dat geeft u geen rechten om nu een regeling te treffen. Als eneco hier niet aan mee wil werken, is dat hun goedrecht.

en nee, ik werk bij eneco, essent, nem, oxxio, als ook bij kpn, tmobile, ziggo, upc en ga zo maar door :D
het verlagen van het maandbedrag was niet helemaal het advies van eneco,TS heeft zich over de hoogte van het maandbedrag beklaagd

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan nu niet zeggen dat collega Ruud gefrustreerd overkomt. Eerder jijzelf, als ik eerlijk mag zijn. En nee, ik werk niet bij de Eneco of de Nuon, wel bij Essent, Dong, Blokker, Kruitvat, noem het rijtje maar weer op.

Je geeft aan dat het maandbedrag met 60 euro is verlaagd. Dat is dus 720 euro per jaar. En hoe hoog was de naheffing? En hoe hoog was het oude voorschot (voor de verlaging) en het nieuwe voorschot?

De ene ketel vervangen door de andere hoeft inderdaad niet tot een zuiniger verbruik te leiden. Integendeel soms. Zie je ook aan auto's, bijvoorbeeld. Ze roepen allemaal dat ze stukken zuiniger zijn, maar uiteindelijk, als je aan de pomp staat, heb je per kilometer vaak nauwelijks minder verbruikt dan met een oud barrel...

Mijns inziens is er niets aan te doen. Hoe je verbruik zo hoog kan liggen weet ik ook niet. Ergens moet je dan toch een hele dure hobby hebben op een of andere manier. Of dat je in een oud huis woont met één steens muren, zonder spouw dus.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ jackie2805,

Je zal toch echt moeten gaan uitzoeken HOE het komt dat je zoveel verbruikt hebt
want als je maar 3x per week kookt, 1 lamp aan in avond, verwarming op 18 graden (brrr koud),
pc maar 2 uur per week aan dan zit er IETS in je huis wat ontzettend veel verbruikt.

Maar je kan precies op de jaarafrekening zien hoeveel jij verbruikt hebt aan gas en aan electriciteit.
En hoeveel is dat ?

Is dit overigens een schatting of heb je zelf de meterstanden doorgegeven ?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

daarom zei ik al, hoeveel kuubs zijn er daadwerkelijk verbruikt? (en hoeveel kwh).
daar heeft TS nog geen antwoord op gegeven.

Gesloten