LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ALGEMEEN NUT

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
clark

ALGEMEEN NUT

Ongelezen bericht door clark »

Hallo,

Tot een algemeen nut dienend doel, heb ik de volgende vraag aan de deskundigen:

stel een groep mensen (vrienden, buren of kennissen) maken zomaar totaal 500 euros over naar iemand anders; maakt niet uit naar wie

Moet die persoon dit ontvangen bedrag als ''inkomen'' aangeven bij de belastingdienst ?
(er staat geen dienst tegenover)

Het antwoord hierop is belangrijk voor de uitwerking van een idee dienend tot algemeen nut

Dank

clark

Re: ALGEMEEN NUT

Ter verduidelijking:

het geld wordt niet gegeven aan een persoon in de bijstand, ww,wao etc, maar aan iemand
die gepensioneerd is of inkomen heeft uit normale werkzaamheden

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

elke ontvangst en schenking aan derde (niet bloedverwanten in de 1e 2e of 3e lijn) dien je op te geven
alleen een stichting met anbi nummer hoeft dat niet aan te geven en kan je zelfs belastingvrij aan schenken dus op geven dat je aan die stichting bedrag x heb geschonken krijg je als het goed is ook weer geld van de belastingdienst van terug

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik krijg bij dit soort topics altijd het gevoel dat de forumleden gevraagd wordt om het huiswerk van de topicstarter te doen. :wink:

clark

aan sjohie:
je bent dus niet deskundig !

aan electromonteur:
ben op de hoogte van schenkingen aan anbi(e)s en de belastingteruggaves boven de drempel
mijn vraag was niet zozeer wat betreft schenkingen aan anbi(e)s, maar gewoon of je iemand
(buiten familie) geld mag/kan geven zonder dit als gift (voor de belastingdienst) te beschouwen
en zonder de bedoeling als belastingaftrek

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

ik begrijp, volgens mij, de vraag niet.
wat heeft de belastingdienst te maken, met een kado dat u wilt geven?

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

sjohie schreef:Ik krijg bij dit soort topics altijd het gevoel dat de forumleden gevraagd wordt om het huiswerk van de topicstarter te doen. :wink:
Ik heb meer het idee erbij dat iemand die zo vaak "tot een algemeen nut" herhaald wel iets illegaals zal willen doen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Het anwoord op uw vraag is simpel: ruim € 2000 mag per jaar aan derden (ook familieleden als nicht, neef, broer, zus, ouders // buurman, buurvrouw, vriend, vriendin, kennis) belastingvrij worden geschonken. Voor verdere detailleringen. Lees hier Dit antwoord had u ook wel kunnen vinden door te googelen op bijvoorbeeld: belastingvrij schenken

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Rim69 schreef:
sjohie schreef:Ik krijg bij dit soort topics altijd het gevoel dat de forumleden gevraagd wordt om het huiswerk van de topicstarter te doen. :wink:
Ik heb meer het idee erbij dat iemand die zo vaak "tot een algemeen nut" herhaald wel iets illegaals zal willen doen.
Ik heb dat idee dus ook.

Tot algemeen nut is een anbi-instelling. Hier gaat het om een gepensioneerde of iets dergelijks, dus ik zie niet in wat daar het algemeen nut van is. Ik denk dat de TS op zoek is naar een superunieke maas in de wet die er gewoon niet is.

Overigens begrijp ik niet dat mensen regelmatig denken dat hier uitsluitend deskundigen ronddwarrelen. Het doel van dit forum is toch wel duidelijk denk ik. Maar ja, echte deskundigen kosten geld, en de deskundigen hier doen het allemaal voor nop natuurlijk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

clark schreef: of je iemand
(buiten familie) geld mag/kan geven zonder dit als gift (voor de belastingdienst) te beschouwen
en zonder de bedoeling als belastingaftrek
nee, als je iemand geld geeft zonder tegenprestatie, dan is dat per definitie een gift/schenking. Maar je mag wel een willekeurig persoon een schenking doen, daar heb je immers de schenkingsvrijstelling voor. Maar er zijn nog wel wat extra eisen aan, zoals dat het volledig vrijwillig en zonder tegenprestatie is.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Schenkbelasting 2013, de vrijstellingen voor belastingvrij schenken:
Ontvanger Vrijgestelde bedragen schenkbelasting 2013
Kinderen 5.141 euro jaarlijks
Kinderen 18 t/m 34 jaar, eenmalig 24.676 euro per kind. Let op: vanaf 2013 is dit tot 40 jaar, ook voor het extra deel dat bestemd is voor de eigen woning
Overige ontvangers van een schenking 2.057 euro jaarlijks
Ja, je moet het opgeven, of het nu boven of onder de 2057 is, boven de 2057 ga je alleen belasting betalen.

Wilt u het antwoord van de expert? Ga even langs bij het belastingkantoor, of bel de belastingtelefoon, die zijn daarvoor, en advies aldaar is nog gratis ook, speciaal voor het algemeen nut.

clark

Bedankt voor al jullie reacties !

Om toch uitleg te geven over mijn intenties het volgende:

Telkens weer hoor je de ellende bij mensen ivm de crisis.
Voedselbanken worden in hun subsidies gekort en juist daar is het hard nodig.
Net zoals ikzelf zijn er tientallen duizenden zoniet honderdduizenden die elk jaar weer opnieuw
giften doen naar de verschillende anbi(e)s.
Net zoals bij mij blijven, denk ik, bij de meesten de totale giften toch meestal onder het drempelbedrag van 1%, en als zodanig hebben de meesten dus geen belastingaftrek.
Nu kreeg ik het idee een manier te vinden al deze giften te bundelen om daarmee toch ''legale'' aftrekposten te kunnen creeren.
Geen enkele ANBI zal er minder giften door ontvangen,integendeel;
doordat je nu wel aftrekposten benut zullen er legale belastingteruggaven ontstaan welke dan weer op hun beurt als giften aan de voedselbanken kunnen worden geschonken.

Voorbeeld:

Ik woon in een appartementencomplex met 9 andere gezinnen.
Ik geef jaarlijks ongeveer 150/200 euros aan giften.
Gezien mijn inkomen haal ik de drempel niet.
Ik heb de andere bewoners gesproken en het blijkt dat zij ook giften doen maar geen van allen
halen ze de drempel.

De opzet van mijn vraag was dus bedoeld om na te gaan of wij (de 10 bewoners) het totaal van
onze jaarlijkse giften aan 1 bewoner konden overmaken, waarbij de verschillende anbi(e)s
hun giften normaal zouden ontvangen, maar dat die ene bewoner het totaal toch als aftrekpost kan
benutten.
Het verschil in teruggaaf (tussen normaal en met deze extra aftrekpost) zou hij dan als gift aan de voedselbanken kunnen overmaken.

Dat was dus de reden voor mijn vraag; kan je iemand zomaar geld geven zonder dat die persoon dit als inkomsten moet beschouwen.

berndv

Dat maakt het al weer iets duidelijker en ook iets beter mogelijk om gerichter antwoord te geven. Zoals ik in bovenstaande tabel al heb laten zien mag iemand dus 2057 euro belastingvrij ontvangen. Dit zal wel bij het inkomen opgeteld worden, dus ook zonder dat er belasting over betaald moet worden. Wat dan weer andere risico's met zich mee brengt. Namelijk dat diegene bijvoorbeeld gekort wordt op een eventuele uitkering of ontvangen toeslagen, ook al is het een gift, en heeft het dus voor de belasting niet direct gevolgen voor de inkomstenbelasting. Bij het niet opgeven van inkomsten komt dan weer een ander risico, namelijk het volledig intrekken van een uitkering.

clark

Bedankt !

Het is wel de bedoeling zoals ik eerder heb aangegeven dat diegene die het geld ontvangt
persoonlijk geen nadelige (inkomsten)gevolgen zal ondervinden.
Dus geen geld naar bijstandtrekker, ww-er en/of wao-er etc.
Alsook niet naar iemand die toeslagen ontvangt.

Ik zal de belastingdienst hetzelfde voorleggen aangaande het bedrag van 2057.

Bij bevestiging ervan zal ik mijn bescheiden actie opstarten !

berndv

Als iemand al geen toeslagen ontvangt, betekent dit vaak al wel een behoorlijk inkomen. Eventuele andere zaken die inkomen gerelateerd zijn hebben allemaal impact op het ontvangen van giften, als iemand financiele steun nodig heeft, zal dat vaak zijn met een inkomen waarmee iemand ook in aanmerking kan komen voor deze voordelen en toeslagen(huur en zorgtoeslag).

Er zijn nog eventueel andere mogelijkheden, zonder dit geld direct aan die persoon te geven, te denken is het zelf oprichten van een stichting, waarin het geld terecht komt, of gewoon een natuurlijk persoon die het geld beheert. Weet ook niet of het voor structurele(maandelijkse) steun is of voor incidentele steun(kapotte koelkast, onverwacht hoge energierekening), voor beide zijn ook prima constructies te bedenken, zonder dat het direct impact op het inkomen hebben van de ontvanger.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@ts (clark)

En laat het ook op dit forum in dit topic weten svp. Want ik vind het werkelijk bijzonder inginieus bedacht! Ik hoop dat uw idee lukt. Wellicht dat het anderen op ideeen brengt en tot navolging! Ik heb er wel oren naar.

berndv

Shine schreef:@ts (clark)

En laat het ook op dit forum in dit topic weten svp. Want ik vind het werkelijk bijzonder inginieus bedacht! Ik hoop dat uw idee lukt. Wellicht dat het anderen op ideeen brengt en tot navolging! Ik heb er wel oren naar.
Inderdaad, zou op deze manier ook eerder geneigd zijn om meer te geven voor "goede doelen" dan meebetalen aan de hoge lonen van de directeuren van de huidige gevestigde doelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn natuurlijk wel wat beren op de weg. Zo moet degene die de giften doet natuurlijk ook achter 'jouw' instellingen staan en dus de giften willen doen. En er moet er het verrtrouwen zijn dat diegene ook werkelijk de giften doet. Maar het is zeker een sympathiek idee. Wel verstandig om hiervoor iemand te kiezen die in de hoogste schijf valt.

Voor degene die de giften doet kan het zelfs het voordeel hebben dat het toetsingsinkomen lager wordt en er daardoor recht op hogere toeslagen kan zijn.

Een variant hierop is dat je in plaats van je gift van 100 euro maar 50 euro geeft aan degene die de gift doet. Hij geeft 100 euro en krijgt 52 terug. Jij kunt zo 2 keer zo veel schenken (bv. aan de voedselbank, als je wil) en de schenker krijgt 2 euro voor de moeite...

clark

BerndV,

Een stichting brengt verantwoordelijkheid en uiteindelijk onoverzichtelijkheid.
Ik dacht zelf in eigen initiatief laten in groepen van 5 a 10 personen.
Is dan overzichtelijk, korte lijnen en is direkt controleerbaar.

Tks

Gesloten