LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] salderen opbrengst zonnepanelen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 feb 2013 20:31
salderen opbrengst zonnepanelen
op 12 juli hebben wij op ons dak zonnepanelen laten zetten. Zij leveren rond de 4400 kilowatt op.
wij hebben, evenals de leverancier van de panelen, na installatie Enexis en mijn leverancier van energie gemeld dat de zonnepanelen in werking zijn. Van Enexis kreeg ik netjes een bevestiging. Van mijn energie leverancier, de Nederlandse energie maatschappij, kreeg ik geen bevestiging. Naar aanleiding daarvan heb ik hen gebeld, zij zeiden mij; op de jaarafrekening zou dat verwerkt worden. Ik hoefde me niet ongerust te maken. Dat deed ik natuurlijk wel en nu blijkt dat het terecht was. Mijn jaarafrekening is binnen gekomen, geen spoor van een teruglevering, vermindering van gebruik of wat dan ook. Sterker, het was ook nog een verkeerde berekening want de meteropnemer had zich verschreven,ten nadele van ons natuurlijk!
Weer gebeld, boos natuurlijk, nee nee ik zou een correctie ontvangen waarin ook de levering/opbrengst van de zonnepanelen tot uitdrukking kwam. Idd heb ik deze correctie ontvangen, echter weer zonder onze teruglevering van energie!! Gefrustreerd maar weer gebeld, jaja ik had idd gebeld en de stand/opbrengst van de zonnepanelen ook doorgegeven, tja, het zou toch nog altijd wel 6-8 wkn duren voordat ik de eindafrekening van de zonnepanelen zou ontvangen. In sprookjes geloof ik niet meer, de NEM zegt zoveel wat ze niet waar maken. Ik heb voor veel geld geinvesteerd en nu blijkt dat de infrastructuur voor verwerking van teruglevering een dik vet probleem is. Ik ben helemaal klaar met de NEM en ben overgestapt naar een andere leverancier. Ook staat overal beschreven dat elke leverancier verplicht is te salderen maar als dat niet goed gaat, hebben wij het idee dat we roepende in de woestijn zijn, niemand die bijv. de NEM aanspreekt op zijn verantwoordelijkheden.
Heeft iemand ook nog dezelfde ervaring als wij of zijn we de enige?
Ik hoor graag reactie's
marionniessen
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 feb 2013 19:31
wij hebben, evenals de leverancier van de panelen, na installatie Enexis en mijn leverancier van energie gemeld dat de zonnepanelen in werking zijn. Van Enexis kreeg ik netjes een bevestiging. Van mijn energie leverancier, de Nederlandse energie maatschappij, kreeg ik geen bevestiging. Naar aanleiding daarvan heb ik hen gebeld, zij zeiden mij; op de jaarafrekening zou dat verwerkt worden. Ik hoefde me niet ongerust te maken. Dat deed ik natuurlijk wel en nu blijkt dat het terecht was. Mijn jaarafrekening is binnen gekomen, geen spoor van een teruglevering, vermindering van gebruik of wat dan ook. Sterker, het was ook nog een verkeerde berekening want de meteropnemer had zich verschreven,ten nadele van ons natuurlijk!
Weer gebeld, boos natuurlijk, nee nee ik zou een correctie ontvangen waarin ook de levering/opbrengst van de zonnepanelen tot uitdrukking kwam. Idd heb ik deze correctie ontvangen, echter weer zonder onze teruglevering van energie!! Gefrustreerd maar weer gebeld, jaja ik had idd gebeld en de stand/opbrengst van de zonnepanelen ook doorgegeven, tja, het zou toch nog altijd wel 6-8 wkn duren voordat ik de eindafrekening van de zonnepanelen zou ontvangen. In sprookjes geloof ik niet meer, de NEM zegt zoveel wat ze niet waar maken. Ik heb voor veel geld geinvesteerd en nu blijkt dat de infrastructuur voor verwerking van teruglevering een dik vet probleem is. Ik ben helemaal klaar met de NEM en ben overgestapt naar een andere leverancier. Ook staat overal beschreven dat elke leverancier verplicht is te salderen maar als dat niet goed gaat, hebben wij het idee dat we roepende in de woestijn zijn, niemand die bijv. de NEM aanspreekt op zijn verantwoordelijkheden.
Heeft iemand ook nog dezelfde ervaring als wij of zijn we de enige?
Ik hoor graag reactie's
marionniessen
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 feb 2013 19:31
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Neemt u de door mij gestarte topics "Bericht aan Oxxio, Nuon en Liander" en "Ferrarismeter, slimme meter en terugleververgoeding" maar eens door.
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Beste marionniessen,
U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.
Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.
Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice
U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.
Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.
Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 apr 2013 13:03
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Beste Marionniessen,
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk is gebeurd met uw vergoeding voor terug geleverde energie. Bent u daar goed uit gekomen met de NEM? Zo te lezen heeft u aardig wat stroom opgewekt en heeft u de nodige moeite moeten doen om deze gesaldeerd te krijgen. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, denk ik dan bij mezelf.
Zelf heb ik begin dit jaar ook zonnepanelen geplaatst en heb ik een collectief contract bij de NEM voor stroom- en gaslevering. Mijn installatie is bij de netbeheerder aangemeld en ik heb een geschikte digitale meter met terugleverregistratie. Dit is ook bij de NEM bekend, dus de waardes kunnen op afstand uitgelezen worden. Ik heb zelf meerdere malen navraag gedaan bij de NEM hoe de verrekening van de geleverde stroom concreet plaatsvindt, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord hierop ontvangen. Het is op de site ook nergens te vinden. Daarbij had ik erop gerekend dat verrekening plaatsvindt bij de jaarafrekening, maar dat schijnt pas later te gebeuren.
Als ik uw relaas lees over de problemen die u daarbij heeft ondervonden, onderstreept dat mijn vermoeden dat de terugbetaling wel eens een langdurige geschiedenis kon worden. Gelukkig zijn er ook andere maatschappijen die hier wat transparanter in zijn, met Greenchoice als duidelijkste voorbeeld. Deze maatschappij zet de voorwaarden voor teruglevering klip en klaar op de site. Zo kan het dus ook!
Naar aanleiding van uw ervaring heb ik uw voorbeeld gevolgd en ben ik inmiddels overgestapt naar een andere leverancier die zijn verplichtingen beter nakomt: duidelijk zijn in de voorwaarden en daar naar handelen. En ik raad een ieder met zonnepanelen aan hetzelfde te doen: te kiezen voor een aanbieder die op een fatsoenlijke manier zaken doet. Ondertussen ben ik wel benieuwd hoe fatsoenlijk de NEM mijn zaak afhandelt. Dat is iets dat ik graag met het forum wil delen, om anderen voor dergelijk onheil te behoeden. Ik houd u daarvan op de hoogte!
Met vriendelijke groet,
Gerhard.
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk is gebeurd met uw vergoeding voor terug geleverde energie. Bent u daar goed uit gekomen met de NEM? Zo te lezen heeft u aardig wat stroom opgewekt en heeft u de nodige moeite moeten doen om deze gesaldeerd te krijgen. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, denk ik dan bij mezelf.
Zelf heb ik begin dit jaar ook zonnepanelen geplaatst en heb ik een collectief contract bij de NEM voor stroom- en gaslevering. Mijn installatie is bij de netbeheerder aangemeld en ik heb een geschikte digitale meter met terugleverregistratie. Dit is ook bij de NEM bekend, dus de waardes kunnen op afstand uitgelezen worden. Ik heb zelf meerdere malen navraag gedaan bij de NEM hoe de verrekening van de geleverde stroom concreet plaatsvindt, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord hierop ontvangen. Het is op de site ook nergens te vinden. Daarbij had ik erop gerekend dat verrekening plaatsvindt bij de jaarafrekening, maar dat schijnt pas later te gebeuren.
Als ik uw relaas lees over de problemen die u daarbij heeft ondervonden, onderstreept dat mijn vermoeden dat de terugbetaling wel eens een langdurige geschiedenis kon worden. Gelukkig zijn er ook andere maatschappijen die hier wat transparanter in zijn, met Greenchoice als duidelijkste voorbeeld. Deze maatschappij zet de voorwaarden voor teruglevering klip en klaar op de site. Zo kan het dus ook!
Naar aanleiding van uw ervaring heb ik uw voorbeeld gevolgd en ben ik inmiddels overgestapt naar een andere leverancier die zijn verplichtingen beter nakomt: duidelijk zijn in de voorwaarden en daar naar handelen. En ik raad een ieder met zonnepanelen aan hetzelfde te doen: te kiezen voor een aanbieder die op een fatsoenlijke manier zaken doet. Ondertussen ben ik wel benieuwd hoe fatsoenlijk de NEM mijn zaak afhandelt. Dat is iets dat ik graag met het forum wil delen, om anderen voor dergelijk onheil te behoeden. Ik houd u daarvan op de hoogte!
Met vriendelijke groet,
Gerhard.
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Even een correctie: 4400 kW is vermogen en geen verbruik (arbeid) bovendien zou dit 4,4 MW zijn, toch wel erg hoog. Hier zouden bijvoorbeeld 3 a 5 windturbines voor nodig zijn laat staan zonnecellen. Er wordt natuurlijk 4400 kWh bedoeld.
De meterstanden worden door de meteropnemer van de Netbeheerder opgenomen en is dus verantwoordelijk en geven deze standen door aan de leverancier.
Indien er geen verrekening heeft plaats gevonden is het verbruik simpel af te leiden uit een aftreksom van de stand van het vorige jaar met de stand van nu. Geen ingewikkelde berekening.
Normaliter wordt de opgewekte energie met een aparte kWh meter, hoort bij de installatie van de zonnecellen, geregistreerd. Ook kan de meter van het Energiebedrijf, indien door de Netbeheerder geen aanpassing d.m.v. een andere meter die de teruglevering registreert, stil staan en/of loopt de oude meter terug afhankelijk van de opwekking en afname op dat moment.
Ten slotte vind ik dat je het beste bij het leveringsbedrijf kunt zitten dat voorheen van de netbeheerder was waar onder je valt, maar dit is mijn persoonlijke mening.
De meterstanden worden door de meteropnemer van de Netbeheerder opgenomen en is dus verantwoordelijk en geven deze standen door aan de leverancier.
Indien er geen verrekening heeft plaats gevonden is het verbruik simpel af te leiden uit een aftreksom van de stand van het vorige jaar met de stand van nu. Geen ingewikkelde berekening.
Normaliter wordt de opgewekte energie met een aparte kWh meter, hoort bij de installatie van de zonnecellen, geregistreerd. Ook kan de meter van het Energiebedrijf, indien door de Netbeheerder geen aanpassing d.m.v. een andere meter die de teruglevering registreert, stil staan en/of loopt de oude meter terug afhankelijk van de opwekking en afname op dat moment.
Ten slotte vind ik dat je het beste bij het leveringsbedrijf kunt zitten dat voorheen van de netbeheerder was waar onder je valt, maar dit is mijn persoonlijke mening.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Ik sluit me aan bij herman,
Na jarenlang geklungel met de teruglevering ben ik overgestapt naar de leverancier voorheen onderdeel was de leverancier. En guess what. Geen problemen meer met teruglevering
Enexis = Essent
Liander = Nuon
Stedin = Eneco
Zij hebben op één of andere manier wel de kennis in huis hoe de teruglevering werkt.
Na jarenlang geklungel met de teruglevering ben ik overgestapt naar de leverancier voorheen onderdeel was de leverancier. En guess what. Geen problemen meer met teruglevering
Enexis = Essent
Liander = Nuon
Stedin = Eneco
Zij hebben op één of andere manier wel de kennis in huis hoe de teruglevering werkt.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 apr 2013 13:03
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Zowaar een snelle reactie van mensen met ervaring. Dank jullie wel hiervoor.
En wat vindt de NEM zelf eigenlijk van deze adviezen om voor een correcte vergoeding van terug geleverde stroom dan maar naar een ander over te stappen, bij voorkeur naar Essent, Nuon of Eneco? Ik weet dat jullie meelezen op dit forum, dus... Mag ik om jullie commentaar hierop vragen?
Gerhard.
En wat vindt de NEM zelf eigenlijk van deze adviezen om voor een correcte vergoeding van terug geleverde stroom dan maar naar een ander over te stappen, bij voorkeur naar Essent, Nuon of Eneco? Ik weet dat jullie meelezen op dit forum, dus... Mag ik om jullie commentaar hierop vragen?
Gerhard.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25
Re: salderen opbrengst zonnepanelen
Ik ben ook benieuwd of ze reageren gerhard. Het verhaal dat je beschrijft komt me ook bekend voor. Ik heb ook jarenlang gedonder gehad met de Nem en teruglevering. Het is daar bij mij nooit in 1 keer goed gedaan. En zo schuiven het voortdurend af op de netbeheerder.
Sinds ik bij Essent zit geen problemen meer. Teruglevering komt niet direct met de Jaarnota, deze volgt bij meestal een maandje later. Maar dat ik voor mij geen probleem. Is altijd wel lekker om een maandje na de Jaarnota wat terug te krijgen.
Sinds ik bij Essent zit geen problemen meer. Teruglevering komt niet direct met de Jaarnota, deze volgt bij meestal een maandje later. Maar dat ik voor mij geen probleem. Is altijd wel lekker om een maandje na de Jaarnota wat terug te krijgen.