Volgens de regels:
Kopen bij een CBW-erkende winkel biedt vele voordelen, maar vooral meer zekerheid. Winkels die CBW-erkend zijn, hanteren algemene voorwaarden die je als consument extra goed beschermen. Hierin zijn alle regels opgenomen die van belang zijn als je iets koopt, bijvoorbeeld over (aan)betalen, annulering, levertijd, levering, vervoer en garantie.
Dit is volgens mij een garantie: (Uit voorwaarden CBW)
2 Voor alle producten met uitzondering van onderstaande producten geldt een maximum aanbetalingpercentage van 25%
De winkelier houdt zich hier niet aan en rekent gewoon 60% aanbetaling.....Tegen de regels DUS! Want de extra aanbetaling valt NIET onder de garantie!
Reactie CBW: In deze slechte tijden zijn er zelfs die 100% vragen. Mensen zijn slechte betalers. Kan zijn, maar CBW claimt een klanten bescherming te bieden, niet dat ze alleen aan de kant van deondernemers staan. Dus een farce!
Vervolgens: (Rechtstreeks uit voorwaarden CBW)
1 Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de prestatie moet zijn verricht. De levertijd is vast tenzij een vermoedelijke levertijd is overeengekomen.
2 Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Indien de ondernemer alsnog binnen deze nadere termijn levert, zal een
eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.
3 Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de
afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen.
Nu de praktijk:
Na 4 maanden wil men een verkeerde bank leveren. Alles gaat terug, want dit is niet wat we besteld hebben. Volgens mijn mening, zie bovenstaand stukje CBW, heeft de winkel nu 1 maand om de zaak recht te trekken. Nee zegt de winkel, we mogen gewoon weer 4 maanden nemen.
CBW: Inderdaad, dit is onlangs bepaald door een rechter....
Maar CBW, jullie zijn er toch voor de consument en om garanties te geven. Als blijkt dat een van jullie regels zodanig onduidelijk is, althans voor de door jullie aangesloten bedrijven, dat er een rechter aan te pas moet komen en jullie claimen iets voor de consument te doen, waarom dan niet meteen een extra waarschuwing in de regels? Moet ik het invullen? Omdat het CBW niet voor de consument is!!
Vanaf nu zal ik de CBW erkende status gebruiken waar die als consument voor moet worden gebruikt:
WAARSCHUWING: Deze winkel verschuilt zich achter een organisatie die alleen opkomt voor de belangen van de ondernemers, om consumenten een vals gevoel van veiligheid te geven!
Geachte Radar, Jullie mogen hier voor mij wel een keer induiken. Hier worden consumenten op het verkeerde been gezet.
Ik voel me normaal in staat om voorwaarden te lezen en meestal zelfs te begrijpen. Maar de CBW erkenning doet alsof ze de consument gaan beschermen. Daarmee geven ze een vals gevoel van veiligheid aan consumenten die niet door de vele pagina's voorwaarden heenkomt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CBW Erkend? Een lachertje
Re: CBW Erkend? Een lachertje
Goh, mooi stukje proza.
Zal vast binnenkort op de onderhandelingstafel liggen.
Zal vast binnenkort op de onderhandelingstafel liggen.
Re: CBW Erkend? Een lachertje
Meer dan 50% is zelfs wettelijk niet toegestaan.maximum aanbetalingpercentage van 25%
De winkelier houdt zich hier niet aan en rekent gewoon 60% aanbetaling.....Tegen de regels DUS! Want de extra aanbetaling valt NIET onder de garantie!
Reactie CBW: In deze slechte tijden zijn er zelfs die 100% vragen. Mensen zijn slechte betalers. Kan zijn, maar CBW claimt een klanten bescherming te bieden, niet dat ze alleen aan de kant van deondernemers staan. Dus een farce!
Melden bij consuwijzer. Dit is gewoon overtreding wet OHP, bij voldoende klachten kan bedrijf een boete krijgen. Over de reacties van CBW kun je je hier ook beklagen.
https://www.consuwijzer.nl/klacht-indie ... onsuwijzer
De aanbetalingsgarantie is er juist om bij failliete winkel zekerheid te bieden aan de consument, dit is juist in slechte tijden extra nodig!
LJN nummer? Of is dit gewoon stukje blufpoker van het CBW.Na 4 maanden wil men een verkeerde bank leveren. Alles gaat terug, want dit is niet wat we besteld hebben. Volgens mijn mening, zie bovenstaand stukje CBW, heeft de winkel nu 1 maand om de zaak recht te trekken. Nee zegt de winkel, we mogen gewoon weer 4 maanden nemen.
CBW: Inderdaad, dit is onlangs bepaald door een rechter....
Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn van de voorwaarden om na 4 maanden (al dan niet per ongeluk) met compleet verkeerd meubel aan te kloppen, om zo de levertijd te kunnen verdubbelen.
Onderstaand stukje stond in 2004 op eigen CBW website. Zoals ik dit lees, betekent erkenning weinig meer, dan dat de contributie betaald is. Afgelopen 9 jaar is er weinig veranderd...
bron: CBW website
Term CBW-erkend blijft
Tijdens de Ledenraadsvergadering van 23 juni in Soestduinen is er uitvoerig gesproken over de term ‘CBW-erkend’. In haar vergadering van maandag 8 september was dit een agendapunt van het CBW Bestuur. Mede door uw inbreng op 23 juni is besloten om de term CBW-erkend te behouden.
Uit het ledentevredenheidsonderzoek bleek dat leden vinden dat de Erkenningregeling weinig voorstelt; iedereen kan lid worden; iedereen is erkend. Leden verwachten dat CBW-leden worden beoordeeld op kwaliteit en vakmanschap. Erkenning suggereert een soort diploma of keurmerk, en suggereert controle. Dit wordt niet bewaarheid, omdat de huidige Erkenningsregeling bestaat uit de drie garanties: product-, aanbetaling- en nakominggarantie.
De vraag is dan ook gerezen of de term ‘Erkend’ wel de juiste voorstelling van zaken geeft richting de consument én richting de leden. Het CBW Bestuur heeft in haar vergadering in mei de term ‘Erkend’ in twijfel getrokken. Hierdoor is dit ook uitvoerig onder de aandacht gebracht in de Ledenraadsvergadering en is er een onderzoek naar de beleving van de term onder consumenten gedaan.
Onderzoek
Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Market Respons blijkt dat de Nederlandse Consument hecht aan de toevoeging ‘Erkend’. Deze term straalt betrouwbaarheid en zekerheid uit. Ze verwachten van de Erkende winkel kwalitatief goede producten, goede service en een goed, gezond bedrijf. Tevens verwacht de consument garantie en onpartijdige klachtafhandeling.
Echter, het maakt de consument niet uit wat de toevoeging is: ‘erkend’ of ‘aangesloten bij’. Ze hebben bij beide begrippen een zelfde associatie. Het is duidelijk dat de consument een toevoeging op prijs stelt; het CBW-logo zonder toevoeging zegt de consument niets; het roept geen betrouwbaarheid, zekerheid, of garantie op.
Voor de consument maakt het niet uit welke toevoeging (‘Erkend’ of bijv. ‘aangesloten bij’) bij het CBW-logo prijkt, als er maar een toevoeging die betrouwbaarheid/zekerheid uitstraalt, wordt gebruikt. Het is evident, dat we hieraan tegemoet moeten komen omdat dit belangrijk is voor onze leden.