LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Renault garage 'dwingt' om onderhoud bij hen uit te voeren
-
Renault garage 'dwingt' om onderhoud bij hen uit te voeren
Ik zou graag weten of dit standaard Renault-beleid is;
Mijn vrouw en ik hebben allebei een nieuwe Renault Laguna en een Megane bij de Renault-dealer in Amsterdam Zuid-Oost gekocht. Wij hebben deze enkele jaren door deze Renault-dealer/garage laten servicen. Nu zijn de auto's zo'n 7 jaren oud en moeten we wat meer op de centen letten. Simpele onderhoudsbeurten, zoals olie verversen, etc., laten we nu bij andere garages zoals KwikFit uitvoeren. Toen mijn vrouw de Megane de laatste keer bij KwikFit hebben gebracht om olie te verversen was er op dat moment even niemand aanwezig die wist hoe de melding voor een onderhoudsbeurt moest worden uitgezet. En mijn vrouw heeft het daarbij gelaten.
Ik vond het hinderlijk omdat ik niet direct meer kon aflezen wat mijn cruise-control snelheid was omdat de melding telkens tijdens het rijden naar boven komt en moet ik een hele cyclus van die boordcomputer langs eer de auto de vastgezette CC-snelheid toont. Ik ben toen gewoon langs 'onze' Renault-dealer gegaan om de melding te laten resetten. Na wat discussie was het antwoord van Renault: "Dat kan meneer, als u de auto voor de volgende service-beurt bij ons langs brengt".
Ik had wat meer service verwacht, want we hadden toch 2 auto's bij hen gekocht en grote beurten en reparaties lieten we wel altijd bij hen uitvoeren. Ik had op z'n minst verwacht dat zij het zouden verhelpen tegen het uurloon van een reguliere beurt. Maar zelfs dat niet. Als zij het dan niet wilden doen, konden ze me dan vertellen hoe ik het zelf moest doen; maar het was allemaal heel moeilijk. Het kon niet zonder een computer eraan te hangen om de auto uit te lezen, etc., etc. Na wat verdere discussie kwam het erop neer dat zij het pas zouden verhelpen tijdens een servicebeurt die ik bij hen zou moeten uitvoeren ("de melding is weg als u de auto voor een servicebeurt hier brengt"). Ik moest maar bij de garage zijn waar ik het had laten doen.
Daar zat wel wat in, maar service van Renault kon ik het toch niet noemen. Ik ben uiteindelijk naar (een ander filiaal van) KwikFit gegaan en binnen 25 seconden (I kid you not!) hadden ze het gereset! Met de hand, zonder computer eraan te hangen etc.! Dat had Renault ook wel kunnen doen, of op zijn minst mij kunnen vertellen hoe ik dat moest doen.
Maar dan kunnen ze natuurlijk die hoge rekening niet verantwoorden...
Ik ga niet meer naar Renault garages / dealers voor onderhoud. Dit soort 'service' vind ik tegen oplichting aanschurken.
Voor degenen met eenzelfde ervaring:
Je kunt de vermelding "Onderhoud over .............." echter ook zelf ook weer op 30.000 km zetten. Maar doe dat alleen als je de noodzakelijke servicebeurt hebt laten uitvoeren!
Ga als volgt te werk.
1. Auto uit zetten. En de kaart eruit halen.
2. Start knop indrukken.
3. Met het knopje dat op de ruitenwisser hendel zit zet je de tekst "Onderhoud over ........." in beeld.
4. Nu de dagteller indrukken en vasthouden tot de tekst gaat knipperen (dit kan even duren). De dagteller steeds ingedrukt houden!
5. Als de tekst knippert op de "Start knop" drukken.
6. De tekst "Onderhoud over 30.000 km" verschijnt nu. Je bent er nog niet. Met stap 7 nog leg je dit in het geheugen vast.
7. Nu alleen nog op het knopje dat op de ruitenwisser hendel zit drukken om de verschillende menu's allemaal een keer te laten passeren.
8. Je kunt nu het knopje van de dagteller loslaten.
9. Vanaf dat moment ben je verlost van de vervelende melding en staat het menu "onderhoud over" weer op 30.000 km!
Mijn vrouw en ik hebben allebei een nieuwe Renault Laguna en een Megane bij de Renault-dealer in Amsterdam Zuid-Oost gekocht. Wij hebben deze enkele jaren door deze Renault-dealer/garage laten servicen. Nu zijn de auto's zo'n 7 jaren oud en moeten we wat meer op de centen letten. Simpele onderhoudsbeurten, zoals olie verversen, etc., laten we nu bij andere garages zoals KwikFit uitvoeren. Toen mijn vrouw de Megane de laatste keer bij KwikFit hebben gebracht om olie te verversen was er op dat moment even niemand aanwezig die wist hoe de melding voor een onderhoudsbeurt moest worden uitgezet. En mijn vrouw heeft het daarbij gelaten.
Ik vond het hinderlijk omdat ik niet direct meer kon aflezen wat mijn cruise-control snelheid was omdat de melding telkens tijdens het rijden naar boven komt en moet ik een hele cyclus van die boordcomputer langs eer de auto de vastgezette CC-snelheid toont. Ik ben toen gewoon langs 'onze' Renault-dealer gegaan om de melding te laten resetten. Na wat discussie was het antwoord van Renault: "Dat kan meneer, als u de auto voor de volgende service-beurt bij ons langs brengt".
Ik had wat meer service verwacht, want we hadden toch 2 auto's bij hen gekocht en grote beurten en reparaties lieten we wel altijd bij hen uitvoeren. Ik had op z'n minst verwacht dat zij het zouden verhelpen tegen het uurloon van een reguliere beurt. Maar zelfs dat niet. Als zij het dan niet wilden doen, konden ze me dan vertellen hoe ik het zelf moest doen; maar het was allemaal heel moeilijk. Het kon niet zonder een computer eraan te hangen om de auto uit te lezen, etc., etc. Na wat verdere discussie kwam het erop neer dat zij het pas zouden verhelpen tijdens een servicebeurt die ik bij hen zou moeten uitvoeren ("de melding is weg als u de auto voor een servicebeurt hier brengt"). Ik moest maar bij de garage zijn waar ik het had laten doen.
Daar zat wel wat in, maar service van Renault kon ik het toch niet noemen. Ik ben uiteindelijk naar (een ander filiaal van) KwikFit gegaan en binnen 25 seconden (I kid you not!) hadden ze het gereset! Met de hand, zonder computer eraan te hangen etc.! Dat had Renault ook wel kunnen doen, of op zijn minst mij kunnen vertellen hoe ik dat moest doen.
Maar dan kunnen ze natuurlijk die hoge rekening niet verantwoorden...
Ik ga niet meer naar Renault garages / dealers voor onderhoud. Dit soort 'service' vind ik tegen oplichting aanschurken.
Voor degenen met eenzelfde ervaring:
Je kunt de vermelding "Onderhoud over .............." echter ook zelf ook weer op 30.000 km zetten. Maar doe dat alleen als je de noodzakelijke servicebeurt hebt laten uitvoeren!
Ga als volgt te werk.
1. Auto uit zetten. En de kaart eruit halen.
2. Start knop indrukken.
3. Met het knopje dat op de ruitenwisser hendel zit zet je de tekst "Onderhoud over ........." in beeld.
4. Nu de dagteller indrukken en vasthouden tot de tekst gaat knipperen (dit kan even duren). De dagteller steeds ingedrukt houden!
5. Als de tekst knippert op de "Start knop" drukken.
6. De tekst "Onderhoud over 30.000 km" verschijnt nu. Je bent er nog niet. Met stap 7 nog leg je dit in het geheugen vast.
7. Nu alleen nog op het knopje dat op de ruitenwisser hendel zit drukken om de verschillende menu's allemaal een keer te laten passeren.
8. Je kunt nu het knopje van de dagteller loslaten.
9. Vanaf dat moment ben je verlost van de vervelende melding en staat het menu "onderhoud over" weer op 30.000 km!
Laatst gewijzigd door Eduard Mangal op 14 feb 2013 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renault garage 'dwingt' om onderhoud bij hen uit te voeren
Beetje belachelijk om nu alle Renault dealers/garages over één kam te scheren.
Gegevens om het uit te schakelen staan gewoon in het instructieboekje van de auto.
Gegevens om het uit te schakelen staan gewoon in het instructieboekje van de auto.
-
Waarom zegt de dealer/garage dat dan niet: "u kunt deze info vinden op pag. x van uw boekje, maar wij gaan het u niet vertellen..."
Het andere vind ik een valide argument, daarom de kop aangepast.
Omdat je bij een apparaat van tienduizenden euro's misschien zelf de handleiding even kan lezen,en zij niet alle handleidingen van alle modellen uit hun hoofd kennen? Of had je liever gehad dat ze voor het werkplaatstarief in de kantine even je huiswerk gingen zitten doen?Eduard Mangal schreef:Waarom zegt de dealer/garage dat dan niet: "u kunt deze info vinden op pag. x van uw boekje, maar wij gaan het u niet vertellen..."
-
Nee, maar ze hangen wel een verhaal op dat het alleen met een computer kan. Dat heeft niets met handleiding lezen te maken. Dan moeten ze zeggen dat ze niet weten hoe ze de computer handmatig moeten resetten, terwijl ze die auto's wel dagelijks servicen... Niet een BS-verhaal ophangen.
Die ene dealer/garage zal de pest in hebben gehad omdat je ergens anders bent geweest.Eduard Mangal schreef:Waarom zegt de dealer/garage dat dan niet: "u kunt deze info vinden op pag. x van uw boekje, maar wij gaan het u niet vertellen..."
Je moet het zo bekijken. Jij laat werk uitvoeren bij de KwikFit. Die doen het maar half, of niet goed en dan ga je naar je dealer die het even mag oplossen. Zou ik ook niet vrolijk van worden. Laat je het door de KwikFit uitvoeren, dan moet je bij problemen ook bij de KwikFit zijn en niet bij de dealer.
-
Ik ben al langer vaste (!) klant van hen dan die ene olieverversingsbeurt. Bovendien liet ik de grote beurten door hen uitvoeren en alle schadereparaties. Het is dan gewoon niet klantvriendelijk en dan ook nog liegen dat het niet anders kan dan door de auto met een computer uit te lezen, terwijl dat wel zo is. De handmatige reset staat NIET in de boeken vermeld overigens... Maar ik ben een man, ik zal wel met m'n * kijken.
Volgens mij worden er 2 zaken door elkaar gehaald, namelijk hoe je een (al dan niet) hinderlijke melding reset (dat is wat kwikfit doet en wat je zelf ook kunt doen) en wat je met die melding doet (en dat is wat de vakgarage doet, namelijk het uitlezen van de meldingen, aktie ondernemen en de melding verwijderen/aanpassen).Eduard Mangal schreef:Ik ben al langer vaste (!) klant van hen dan die ene olieverversingsbeurt. Bovendien liet ik de grote beurten door hen uitvoeren en alle schadereparaties. Het is dan gewoon niet klantvriendelijk en dan ook nog liegen dat het niet anders kan dan door de auto met een computer uit te lezen, terwijl dat wel zo is. De handmatige reset staat NIET in de boeken vermeld overigens... Maar ik ben een man, ik zal wel met m'n * kijken.
Maar door alleen het verwijderen van de melding hoeft de verstoring niet opgelost te zijn.
Kan er 3 bedenken:Waarom zegt de dealer/garage dat dan niet: "u kunt deze info vinden op pag. x van uw boekje, maar wij gaan het u niet vertellen..."
- De dealer neemt aan dat U kunt lezen
- De dealer neemt aan dat U bij zo'n dure aankoop het boekje ook daadwerkelijk leest
- De dealer zet niet alleen het lampje uit, maar kijkt ook waarom het aanging.
-
Het ging aan omdat ik olie moest verversen. Dat 'euvel' is dus verholpen. Alleen de melding niet. Dat had je kunnen LEZEN in mijn betoog.
Ik vind het best grappig dat melding wordt gemaakt dat ik niet kan lezen, dat er wordt gesuggereerd dat in de handleiding staat hoe je handmatig een melding kan verwijderen - terwijl dat niet het geval is (voor de zoveelste keer maar ff melden) en dat de discussie door anderen die niet goed te lezen WAT de 'issue at hand is' wordt getrokken naar 'u moet beter lezen'.
Werken jullie voor Renault ofzo?
Ik vind het best grappig dat melding wordt gemaakt dat ik niet kan lezen, dat er wordt gesuggereerd dat in de handleiding staat hoe je handmatig een melding kan verwijderen - terwijl dat niet het geval is (voor de zoveelste keer maar ff melden) en dat de discussie door anderen die niet goed te lezen WAT de 'issue at hand is' wordt getrokken naar 'u moet beter lezen'.
Werken jullie voor Renault ofzo?
-
U moest op de centjes letten, en nu is de dealer de schuld, vreemd.
-
resumé:
- u moet op de centjes letten
- u gaat naar Kwikfit
- wat ze bij Kwikfit verprutsen dient de originele Renault dealer gratis te herstellen
tja, en dan moeten ze nog blij zijn ook zeker.
Snap ik het niet of snapt u het niet?
- u gaat naar Kwikfit
- wat ze bij Kwikfit verprutsen dient de originele Renault dealer gratis te herstellen
-
De poster snapt het niet, denk ik.
Hoe kan je zo,n verhaal hier plaatsen, ik heb de centen niet, maar wil wel de allerbeste service, en ook nog van de dealer als het kan, want ik was toch zo,n goeie klant.
Dat denkt de dealer nu ook, "was"
Pffffffffffffffffffffff.
Hoe kan je zo,n verhaal hier plaatsen, ik heb de centen niet, maar wil wel de allerbeste service, en ook nog van de dealer als het kan, want ik was toch zo,n goeie klant.
Dat denkt de dealer nu ook, "was"
Pffffffffffffffffffffff.
Jij snapt het. Die melding voor een onderhoudsbeurt kan je gewoon instellen na hoeveel kilometer die moet komen. Haal je dat niet binnen een bepaalde periode dan komt hij automatisch.Dirkie schreef:Volgens mij worden er 2 zaken door elkaar gehaald, namelijk hoe je een (al dan niet) hinderlijke melding reset (dat is wat kwikfit doet en wat je zelf ook kunt doen) en wat je met die melding doet (en dat is wat de vakgarage doet, namelijk het uitlezen van de meldingen, aktie ondernemen en de melding verwijderen/aanpassen).
Uitlezen Wat een lachertje
Ik denk dat er bij de dealer meer achter zit als je zou denken. je moet je voorstellen dat ze een melding resetten terwijl ze helemaal niet weten of het onderhoud/ oliewissel echt wel gedaan is.
met het resetten van de storing trekken ze een bepaalde verantwoording naar zich toe waar ze helemaal niet op zitten te wachten.
overigens had ik ook wel wat meer verwacht, in elk geval qua communicatie naar de klant toe.
Ik snap niet waarom je naar de kwitfit gaat, er zijn genoeg goede garages te vinden die een stuk goedkoper zijn maar waar de monteurs wel verstand van auto's hebben.
met het resetten van de storing trekken ze een bepaalde verantwoording naar zich toe waar ze helemaal niet op zitten te wachten.
overigens had ik ook wel wat meer verwacht, in elk geval qua communicatie naar de klant toe.
Ik snap niet waarom je naar de kwitfit gaat, er zijn genoeg goede garages te vinden die een stuk goedkoper zijn maar waar de monteurs wel verstand van auto's hebben.
-
kokka schreef:Ik denk dat er bij de dealer meer achter zit als je zou denken. je moet je voorstellen dat ze een melding resetten terwijl ze helemaal niet weten of het onderhoud/ oliewissel echt wel gedaan is.
Er zijn geen centjes, schuld van de dealer.
-
Ik snap het. Maar wat ik snap zeg ik lekker niet...Erwin uit Oosterhout schreef:resumé:
- u gaat naar Kwikfit
-
witte angora schreef:Ik snap het. Maar wat ik snap zeg ik lekker niet...Erwin uit Oosterhout schreef:resumé:
- u gaat naar Kwikfit
Ssssssssssssst.
-
Verkoop één auto, en van die paar rest-centen laat die andere dan door de dealer nakijken.
Dealer blij en u blij.
De dealer heeft ook een "schoorsteen" die moet roken, verwacht niet het onmogelijke.
Dealer blij en u blij.
De dealer heeft ook een "schoorsteen" die moet roken, verwacht niet het onmogelijke.
-
Eeeh, er is niets verprutst. Ik heb gewoon een servicebeurt bij een ander uitgevoerd.
Op het moment dat de auto klaar was, was er niemand aanwezig die precies wist hoe de servicemelding van de boordcomputer gereset moest worden.
Ik ben naar de dealer geweest waar ik mijn grote onderhoudsbeurten en schadereparaties laat uitvoeren. Zij hebben mij verteld dat zij de melding niet willen resetten en mij ook niet wilde vertellen hoe je die handmatig kunt uitschakelen (voor de langzamen onder ons: Nee, die procedure staat niet in de handleiding vermeld). De enige manier was om de auto voor een onderhoudsbeurt (dezelfde beurt dus die ik bij een ander had laten doen of meteen een grote onderhoudsbeurt) bij hun in te leveren. Dan wilde ze die melding na die beurt wel weghalen. En nee, ik kon het niet handmatig doen, want het moest met een computer gereset worden. Handmatig was niet mogelijk.
Dat laatste was een regelrechte leugen, want het kon wel; zoals KwikFit uiteindelijk heeft gedaan.
Nogmaals voor diegenen die langzaam zijn van begrip: er is dus niets verprutst, KwikFit heeft het binnen 25 seconden opgelost en voorzover het deze leek betreft lijkt KwikFit geen beunhazerij. In ieder geval niet voor olie verversen en een nieuw oliefilter plaatsen.
Inzake aansprakelijkheid zou de de dealer als antwoord kunnen hebben gegeven: "Handmatige reset is mogelijk, maar vanwege de aansprakelijkheid mogen wij het u niet vertellen". Daar had ik genoegen mee genomen. Maar zij hebben uiteindelijk onjuiste c.q. onvolledige informatie verstrekt. Daar komt het dus op neer.
En wat het lezen van de boekwerken betreft: ik denk dat de gemiddelde automobilist hooguit het boekwerk heeft doorgebladerd; nooit echt gelezen.
@F. Holten: schoorstenen van banken, verzekeraars en EU ook!
Op het moment dat de auto klaar was, was er niemand aanwezig die precies wist hoe de servicemelding van de boordcomputer gereset moest worden.
Ik ben naar de dealer geweest waar ik mijn grote onderhoudsbeurten en schadereparaties laat uitvoeren. Zij hebben mij verteld dat zij de melding niet willen resetten en mij ook niet wilde vertellen hoe je die handmatig kunt uitschakelen (voor de langzamen onder ons: Nee, die procedure staat niet in de handleiding vermeld). De enige manier was om de auto voor een onderhoudsbeurt (dezelfde beurt dus die ik bij een ander had laten doen of meteen een grote onderhoudsbeurt) bij hun in te leveren. Dan wilde ze die melding na die beurt wel weghalen. En nee, ik kon het niet handmatig doen, want het moest met een computer gereset worden. Handmatig was niet mogelijk.
Dat laatste was een regelrechte leugen, want het kon wel; zoals KwikFit uiteindelijk heeft gedaan.
Nogmaals voor diegenen die langzaam zijn van begrip: er is dus niets verprutst, KwikFit heeft het binnen 25 seconden opgelost en voorzover het deze leek betreft lijkt KwikFit geen beunhazerij. In ieder geval niet voor olie verversen en een nieuw oliefilter plaatsen.
Inzake aansprakelijkheid zou de de dealer als antwoord kunnen hebben gegeven: "Handmatige reset is mogelijk, maar vanwege de aansprakelijkheid mogen wij het u niet vertellen". Daar had ik genoegen mee genomen. Maar zij hebben uiteindelijk onjuiste c.q. onvolledige informatie verstrekt. Daar komt het dus op neer.
En wat het lezen van de boekwerken betreft: ik denk dat de gemiddelde automobilist hooguit het boekwerk heeft doorgebladerd; nooit echt gelezen.
@F. Holten: schoorstenen van banken, verzekeraars en EU ook!
-
Lees voor verprutsen: vergeten te resetten.Erwin uit Oosterhout schreef:resumé:
- u gaat naar Kwikfit