Pagina 1 van 1
branchorganisatie
Geplaatst: 14 feb 2013 16:22
door juwito
Als een ondernemer niet is aangesloten bij een brancheorganisatie en je hebt een geschil met de ondernemer dan is het niet mogelijk om dit bij de geschillencommissie aan te melden dus ben je aangewezen op het kantongerecht. Dus kijk goed uit bij een dure aankoop of de ondernemer bij een
organisatie is aangesloten. Dit is vooral belangrijk bij garantie die net is verlopen.
Re: branchorganisatie
Geplaatst: 14 feb 2013 16:26
door sjoegel
Als de garantie verlopen is heeft U ook een probleem bij een bedrijf wat wel is aangesloten. Wat is nu het punt ?
Re: branchorganisatie
Geplaatst: 15 feb 2013 01:05
door 53o
TS geeft hier een mening en in zijn/haar ogen een waarschuwing voor lezers hier, dus zijn punt is wel duidelijk.
Maar een brancheorganisatie en een geschillencommissie zijn beide bedrijven die geld verdienen aan problemen tussen consumenten en bedrijven.
Een conflict oplossen met behulp van een geschillencommissie, tussen de brancheorganisatie en het bedrijf waar je een consument van bent is soms mogelijk, maar uiteindelijk betaal je daar flink voor in de verkoopsprijs en aan belastingen (subsidies). En de medewerkers van die bedrijven verdienen veel meer dan de personen die jouw een product verkopen terwijl beide organisaties alleen maar een illusie geven.
Zonder een brancheorganisatie en geschillencommissie heb je net zo veel rechten. Maar moeten minder partijen betaald worden waardoor de verkoopsprijs en belastingen lager zouden kunnen zijn.
Net buiten garantie zou een verkoper met een voorstel kunnen komen, maar een brancheorganisatie helpt je hierbij waarschijnlijk niet veel verder.
*edit* Domme spelfout
Re: branchorganisatie
Geplaatst: 15 feb 2013 15:43
door olaf79
Net buiten de garantie bestaat in Nederland niet.
Volgens de wet heb je recht op garantie zolang je kunt aantonen dat het defect al aanwezig was toen het artikel gekocht werd. Ook al is dat pas na 10 jaar.
Re: branchorganisatie
Geplaatst: 15 feb 2013 17:44
door ArneLH
Idd, als koper heb je altijd recht op een overeenkomstconform product (m.i. ten onrechte 'wettelijke garantie' genoemd). In principe zijn de enige beperkingen dat je als consument binnen bekwame tijd moet klagen nadat je bekend bent geworden met de non-conformiteit (binnen 2 maanden is altijd tijdig) en dat er na de klacht een verjaringstermijn begint te lopen. Overigens kun je mogelijk wel tegen de grens van redelijkheid en billijkheid aanlopen (art. 6:2 BW) en heb je zoals olaf79 ook al aangeeft een probleempje met de bewijslast. De enige garantie waar je buiten kunt vallen is die je met de verkoper bent overeengekomen.
Re: branchorganisatie
Geplaatst: 15 feb 2013 19:04
door 53o
Laten we niet te ver afdwalen over non-conformiteit in dit topic om on-topic te blijven. Mijn standpunt is dat een brancheorganisatie niets wijzigt aan de rechten van de consument en een partij is (die wel geld moet verdienen) die helemaal nergens voor nodig is.
Als je niet een probleem kan oplossen met de verkopers van een bedrijf dan kan je het proberen op te lossen via hun management/hoofdkantoor (dit lukt best vaak omdat personen die een meervoud verdienen van de verkopers op de vloer geen zin hebben om er veel tijd aan te besteden), lukt dat niet en sta je sterk dan kan je naar de rechter stappen.