Pagina 1 van 4

Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 17:52
door BShehi
Op zondag 17 februari 2013 zouden wij met Wizzair vanaf Eindhoven vliegen naar Skopje, Macedonië (W6 7716). 24 februari 2013 zouden wij terugvliegen (W6 7715). De hele vakantie viel uiteindelijk in het water, want het ging niet meer door, vanwege de initialen op het ticket. Wij hadden enkel de initialen van de voornamen genoteerd en dat bleek niet toegestaan te zijn. Deze veranderen in het systeem was ook niet mogelijk, omdat we al ingecheckt waren. De 4 tickets waren dus in feite ongeldig, waardoor de 500 euro die we betaald hadden, volgens de medewerker van de informatiebalie, als sneeuw voor de zon gesmolten zijn. Dit lijkt mij echter zeer sterk, omdat de website geen foutmelding gaf tijdens het invullen van de gegevens, waardoor we gewoon onze bestelling konden voortzetten en bevestigen. Bovendien stonden de paspoortnummers genoteerd op de tickets, waardoor frauderen gewoon uitgesloten is.
De medewerkster aan de balie zei dat we nieuwe tickets moesten aanschaffen en deze waren maar liefst 1300 euro. Dat zou dus betekenen dat we 1800 euro kwijt waren voor enkel een vlucht van 2 en half uur zonder bagage. Dat leek ons gekkenwerk, waardoor we hiermee niet in zee zijn gegaan en zo onze vakantie hebben geannuleerd.

Ik zou tevreden zijn als Wizzair het volledige bedrag van 500 euro terug stort op mijn rekening, omdat we niet gebruik hebben gemaakt van hun service en diensten en dus eigenlijk voor niets betaald hebben. Het mogelijk maken van het wijzigen van de tickets zou ik ook tevreden zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou ik kans maken om mijn geld terug krijgen, want het is geen klein bedrag.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:14
door ArneLH
Heeft men een reden gegeven waarom alleen het eerste initiaal niet genoeg is? Heeft dit misschien iets te maken met uitreizen uit de EU/Schengengebied ofzo?

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:18
door BShehi
ArneLH schreef:Heeft men een reden gegeven waarom alleen het eerste initiaal niet genoeg is? Heeft dit misschien iets te maken met uitreizen uit de EU/Schengengebied ofzo?
Nee, er is geen geldige reden gegeven. De medewerkster aan de informatiebalie zei dat Wizzair dit doet, zodat andere personen dan niet met het ticket kunnen reizen. Dit slaat echter nergens op, omdat de paspoortnummer op het ticket staat. Die is toch niet voor niets gevraagd neem ik aan?

Er hadden bovendien heel veel passagiers dit probleem. Andere maatschappijen doen hier nooit moeilijk over, omdat de paspoortnummer er al staat. Ik heb ook al hier en daar gelezen dat ze het niet altijd controleren. Sommige passagiers hebben om de heenweg geen problemen gekend, terwijl op de terug weg wel op de initialen werd gewezen.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:19
door nevermind
Wij hadden enkel de initialen van de voornamen genoteerd en dat bleek niet toegestaan te zijn.
Algemene regel voor tickets, namen vermelden, zoals deze op het paspoort staan.
Alles andere is niet geldig.
Geld terug, denk ik niet.
Google eens op dit onderwerp, dan zien jullie hoe de maatschappijen er mee omgaan.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:24
door trappist
er staat toch duidelijk in het nederlands: voornaam, dus dat is iets anders als initialen...

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:31
door BShehi
trappist schreef:er staat toch duidelijk in het nederlands: voornaam, dus dat is iets anders als initialen...
Ja, dat zie ik ook wel staan, maar mijn vader heeft enkel de initialen ingevuld. Dan is het toch raar dat we dan meteen 500 euro kwijt zijn? Als we dat geld terug zouden krijgen, dan was ik best bereid om daar aan de balie nieuwe tickets te halen (ook al waren deze 2x zo duur).

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:32
door ArneLH
trappist schreef:er staat toch duidelijk in het nederlands: voornaam, dus dat is iets anders als initialen...
Ik had begrepen dat de ts van de meerdere voornamen maar 1 voorletter had opgegeven, maar als je de algemene voorwaarden van Wizz Air Hungary Kft erop naslaat maakt dat weinig uit:
6.1.4 U bent verplicht om ons te voorzien van de volledige naam van de Passagier zoals vermeld op het reisdocument van de Passagier die het reisdocument gebruikt om te reizen (...)

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:37
door BShehi
Ja, ik weet dat de fout bij ons ligt, maar dat maakt een ticket toch niet meteen volledig ongeldig? Er staat bovendien een paspoortnummer op. Het zou toch kunnen dat je tegen een betaling je ticket alsnog kan wijzigen en niet volledig nieuwe tickets moet bestellen?

Ik heb ook hier en daar gelezen dat sommige bijvoorbeeld initialen hadden, maar gewoon door zijn gekomen, maar op de terugvlucht problemen kenden. Dus Wizzair hanteert deze regels niet altijd. Wij kwamen er zelf ook bijna langs, totdat een andere medewerker van afstand de initialen zag. Ik heb ook gelezen dat sommige 40 minuten voordat de gate sloot ze de mogelijkheid hebben gekregen om de tickets alsnog te wijzigen.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:44
door ArneLH
BShehi schreef:Het zou toch kunnen dat je tegen een betaling je ticket alsnog kan wijzigen en niet volledig nieuwe tickets moet bestellen?
Volgens de rest van de geciteerde algemene voorwaarde kan dat ook.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:48
door BShehi
ArneLH schreef:
BShehi schreef:Het zou toch kunnen dat je tegen een betaling je ticket alsnog kan wijzigen en niet volledig nieuwe tickets moet bestellen?
Volgens de rest van de geciteerde algemene voorwaarde kan dat ook.
In Eindhoven zeiden ze van niet, omdat ik al ingecheckt was. Maar als ik niet zou inchecken, dan zou ik op het vliegveld alsnog moeten betalen. Bovendien gaf de website ook geen foutmelding tijdens de bestelling en kon ik gewoon voortzetten en bevestigen.

Verder snap ik dat de fout bij ons ligt, maar moet je dan voor zoiets kleins meteen op de blaren zitten? Lijkt me niet. Wij hebben iets niet correct ingevuld, dus dan gaat de deal niet door en als we dan niet het vliegtuig worden toegelaten, dan horen we gewoon ons geld terug te krijgen, want dan is er geen sprake van een overeenkomst.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 18:58
door F.van Holten
Een website kan niet weten of u een goede naam opgeeft, het is algemeen bekend dat de naam die in het paspoort vermeld staat, moet worden opgegeven.
Zoniet, dan word een ticket niet aangenomen.
Een touroperator laat u dat ook schriftelijk weten, net zoals u koffer/handbagage gewichten.
Het zijn normale gehandhaafde regels.
Ik denk niet dat u geld terug krijgt, de zitplaatsen waren verkocht, en dan zit de maatschappij door u fout met de schade.
Men mag nu eenmaal geen personen vervoeren die anders "genaamd" zijn, dan volgens de officiele getoonde documenten.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 19:17
door nevermind
Bovendien gaf de website ook geen foutmelding tijdens de bestelling en kon ik gewoon voortzetten en bevestigen.
Als je naam kwak invult, dan wordt het ook geaccepteerd.
Hoe moet en website nu weten, dat de naam niet juist is.
Ik schrijf het nog eens.
Algemeen bekend, maar blijkbaar bij jullie niet. :shock:
Namen op ticket moeten overeenstemmen met de naam op het paspoort.
Dit is duidelijk overal zo, niet alleen bij deze maatschappij.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 19:32
door BShehi
nevermind schreef:
Bovendien gaf de website ook geen foutmelding tijdens de bestelling en kon ik gewoon voortzetten en bevestigen.
Als je naam kwak invult, dan wordt het ook geaccepteerd.
Hoe moet en website nu weten, dat de naam niet juist is.
Ik schrijf het nog eens.
Algemeen bekend, maar blijkbaar bij jullie niet. :shock:
Namen op ticket moeten overeenstemmen met de naam op het paspoort.
Dit is duidelijk overal zo, niet alleen bij deze maatschappij.
Maar ben je dan meteen al je geld kwijt? Want als er fouten zijn begaan dan is er toch geen sprake van een overeenkomst? Je zou dan toch tegen een kleine betaling a la 50-100 euro dit kunnen omzetten?

Je hebt verder wel gelijk hoor.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 19:35
door nevermind
BShehi schreef:
nevermind schreef:
Bovendien gaf de website ook geen foutmelding tijdens de bestelling en kon ik gewoon voortzetten en bevestigen.
Als je naam kwak invult, dan wordt het ook geaccepteerd.
Hoe moet en website nu weten, dat de naam niet juist is.
Ik schrijf het nog eens.
Algemeen bekend, maar blijkbaar bij jullie niet. :shock:
Namen op ticket moeten overeenstemmen met de naam op het paspoort.
Dit is duidelijk overal zo, niet alleen bij deze maatschappij.
Maar ben je dan meteen al je geld kwijt? Want als er fouten zijn begaan dan is er toch geen sprake van een overeenkomst? Je hebt verder wel gelijk hoor.

Natuurlijk is er een overeenkomst.
De stoelen zijn gereserveerd voor jullie, alleen mogen jullie niet aan bord, omdat de papieren (reisdocumenten) niet in order zijn.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 19:50
door newmikey
De ticket is gewoon ongeldig en dat ligt niet eens zozeer aan de airline maar aan de internationale IATA regels. Zeker de afgelopen jaren worden passagierslijsten in detail gescreend met speciale software en doorgegeven aan de autoriteiten van het land waar de vlucht zal landen. Dat doorgeven gebeurt met speciale EDI software waar alle internationale systemen op afgestemd zijn en de velden in die EDI berichten hebben een voorgeschreven formaat.

Als de airline toch een passagier meeneemt wiens naam bij aankomst anders blijkt te zijn dan in het vooraf verstuurde bericht loopt de airline de kans dat de passagier op kosten van de maatschappij weer mee terug moet vliegen.

De klachten zijn al héél vaak voorbij gekomen en het is elke keer hetzelfde liedje. Alle airlines geven in hun voorwaarden duidelijk aan wèlke naam moet worden doorgegeven bij het boeken, óók Wizzair. Géén enkele airline kan zomaar een beetje aanrommelen of iemand "matsen". Als de fout ergens ligt is het bij de passagier die het gewoon verdomt iets door te lezen als er méér dan 10 woorden op een rij staan of als er "Vervoersvoorwaarden" boven staat...

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 20:11
door newmikey
GUIDELINES
ON
ADVANCE PASSENGER INFORMATION
(API)
5.8.1
The additional passenger data captured at the time reservation is made or during check-in
could, in some instances, enhance carrier security and help to ensure that all passengers
carry valid official travel documents required for admission to the destination country. This
has the potential of reducing carrier exposure to penalties for transporting passengers that
are not properly documented.
5.8.2
Where States have implemented interactive API programs, and are able to provide “Board /
Do Not Board” responses at time of check-in, carriers may be more readily able to avoid
costs associated with the detention and/or removal of persons who might otherwise be
determined, based on specific factors available to the Border Control Agencies, to be
inadmissible upon arrival at the final destination.

7.
7.1.
API DATA CAPTURE AND TRANSMISSION
Data to be captured and transmitted
7.1.1. For API to function successfully and on a widespread basis, it is essential that there be a
strict limitation and a very high-degree of uniformity in relation to the data required by the
Border Control Agencies which will receive and process that data. From the perspective of
the Border Control Agencies, the limitation and harmonization of this data may be somewhat
restrictive to their operations. However it is clear that for carriers to capture and transmit
passenger data on a large scale to a large number of Border Control Agencies, this limitation
and harmonization is essential.
7.1.2. With the above in mind, the WCO, IATA and ICAO have jointly agreed on the maximum set
of API data that should be incorporated in the PAXLST message to be used for the
transmission of such data by the carriers to the Border Control Agencies in the destination
country. However, it is important to note that countries should limit their data requirements
to the minimum necessary and according to the national legislation. This data can be
divided into two distinct categories:
a)
b)
Data relating to the Flight (Header Data)
Data relating to each individual passenger (Item Data).

7.1.5. Data relating to each individual passenger:
a) Core Data Elements as may be found in the Machine Readable Zone of the Official Travel
Document
Official Travel Document Number
(Passport or other official travel document number)
Issuing State or Organization of the Official Travel Document
Surname/Given Name(s)
(Family name and given name(s) of the holder as it appears on the official travel document.)


Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 20:39
door sjohie
BShehi schreef:
nevermind schreef:
Bovendien gaf de website ook geen foutmelding tijdens de bestelling en kon ik gewoon voortzetten en bevestigen.
Als je naam kwak invult, dan wordt het ook geaccepteerd.
Hoe moet en website nu weten, dat de naam niet juist is.
Ik schrijf het nog eens.
Algemeen bekend, maar blijkbaar bij jullie niet. :shock:
Namen op ticket moeten overeenstemmen met de naam op het paspoort.
Dit is duidelijk overal zo, niet alleen bij deze maatschappij.
Maar ben je dan meteen al je geld kwijt? Want als er fouten zijn begaan dan is er toch geen sprake van een overeenkomst? Je zou dan toch tegen een kleine betaling a la 50-100 euro dit kunnen omzetten?

Je hebt verder wel gelijk hoor.
Je kan het ook omzetten, dat tarief staat op hun site, echter niet als je al ingecheckt bent blijkbaar.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 20:45
door harrie masch
Wanneer iemand de verkeerde of onvolledige naam op het vervoerbewijs invoert is het ticket ongeldig. Dat is logisch. Dat de naam niet kosteloos gewijzigd kan worden is ook logisch gezien de tariefstructuur van tegenwoordig. Maar het lijkt me toch meer als kostendekkend (en klantgericht) als voor deze administratieve handeling ter plekke een bedrag van bijvoorbeeld 50,00 pp wordt gevraagd.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 21:14
door sjohie
harrie masch schreef:Wanneer iemand de verkeerde of onvolledige naam op het vervoerbewijs invoert is het ticket ongeldig. Dat is logisch. Dat de naam niet kosteloos gewijzigd kan worden is ook logisch gezien de tariefstructuur van tegenwoordig. Maar het lijkt me toch meer als kostendekkend (en klantgericht) als voor deze administratieve handeling ter plekke een bedrag van bijvoorbeeld 50,00 pp wordt gevraagd.
Dat kan ook prima, en die kosten zijn ook wel te vinden bij de touroperator of vliegmaatschappij in kwestie, maar dat kan niet meer als het ticket al gebruikt is om in te checken. Maw je kan een ticket deels gebruiken, om in te checken, maar vervolgens kom je er niet mee het vliegtuig in, omdat er alleen initialen op staan. Dan is het ticket al gebruikt, en in de systemen ingevoerd, en dan is er niks meer aan te doen, en is het feitelijk onbruikbaar geworden.

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Geplaatst: 17 feb 2013 21:19
door harrie masch
sjohie schreef:Dat kan ook prima, en die kosten zijn ook wel te vinden bij de touroperator of vliegmaatschappij in kwestie, maar dat kan niet meer als het ticket al gebruikt is om in te checken. Maw je kan een ticket deels gebruiken, om in te checken, maar vervolgens kom je er niet mee het vliegtuig in, omdat er alleen initialen op staan. Dan is het ticket al gebruikt, en in de systemen ingevoerd, en dan is er niks meer aan te doen, en is het feitelijk onbruikbaar geworden.
In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.