LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kaisho
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 07:34

Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Ongelezen bericht door kaisho »

Hallo

Mijn vrouw heeft een gedeelde wao uitkering, dwz ze krijgt een gedeelte uit Nederland en een stuk uit Duitsland. Al die jaren keurig inkomsten belasting betaalt, Vorig ontvingen we een verzoek(dik pak papier) omtrent opgave te doen van ons inkomen.
Keurig ingevuld. Nou moeten we dus met terug werkende kracht inkomens belasting gaan betalen Aan Duitsland. alles bij elkaar loopt het zo op tot ongeveer 50% van de uitkering. Nou hebben we een bezwaar gemaakt bij de belasting dienst en die komt met een luttel bedrag op de proppen wat totaal niet in verhouding staat tot het geen Duitsland van ons verlangt. Volgens mij kun je maar eenmaal inkomens belasting betalen, of in Duitsland of in Nederland, maar niet beide. Hoe kunnen we hier bezwaar tegen maken en op welke gronden. Ik weet dat er een overeenkomst tussen beide landen is maar krijg daar maar eens een vinger tussen, dus heel kort, hoe voorkom ik het betalen van dubbele inkomsten belasting?
Wie kan mij hier mee helpen of weet raad.


Update:
Vandaag een brief van de belasting ontvangen omtrent het bezwaarschrift wat de ambtenaar zelf voor ins ingediend heeft.
Het bezwaarschrift is als Niet ontvankelijk verklaart omdat het niet binnen de wettelijke termijn is ontvangen.
Je kunt hier dis niet tegen in beroep gaan, We kunnen wel in beroep gaan tegen het niet ontvankelijk verklaren van het bezwaarschrift en scheept ons dan af met een vaag bedrag van nog geen honderd euro. Schijnbaar moet je eerst vragen om een wetswijziging in Nederland om dit soort onrecht onmogelijk te maken. Ik heb hier wel woorden voor maar zover wil ik niet gaan.

Update 2 28-02

Een brief van de belasting ontvangen over de afwijzing van het bezwaarschrift over 2005, is niet ontvankelijk verklaart omdat de termijn verlopen is, wel krijgen we een klein bedrag terug.
Gaan we niet mee akkoord, Duitsland mag met terugwerkende kracht belasting innen, maar wij mogen niet met terug werkende kracht bezwaar maken? Ik vind dat erg vaag.

Afgelopen zaterdag weer een brief van de belasting hoe om te gaan met dubbele belasting.
Er staan richtlijnen in hoe te handelen, hoe de formulieren moeten worden ingevuld etc
Ook is een link bij naar de Duitse .... dienst om een zulage aan te vragen voor de premie AWBZ die Nederland heft over het Duitse deel.

Vandaag zijn we bij de Euregio geweest in Gronau, we hadden een afspraak gemaakt met een beambte die ons tekst en uitleg gaf over het het aanvragen van de Zulage AWBZ, tijdens het gesprek werd de ambtenaar behoorlijk boos omdat hij er achter kwam dat wij in Nederland belasting betalen over het Duitse deel omdat het volgens hem niet meer mag omdat Duitsland met terug werkende kracht tot 2005 als eerst rechthebbende al belasting int. We moesten volgens deze ambtenaar dus de betaalde loonbelasting met terug werkende kracht terug vorderen van de Nederlandse Belastingdienst.
Ook maakte hij ons attent op spreekuren van de Duitse Rentenversicherung en de SVB ( sociale Verzekerings Bank) in diverse grens steden als Winterswijk, Gronau, Hardenberg en Nordhorn en zo zullen er wel meer zijn in andere Euregio's
Die mensen hebben meer inzicht in de situatie en u moet alle voorhanden zijnde papieren omtrent inkomen etc meenemen.
Duidelijk werd dus dat Nederland alleen AWBZ premie mag heffen over de Duitse rente maar geen loonbelasting. Hij maakte me duidelijk hier echt gebruik van te maken.
Wordt vervolgd.

Marinus
Laatst gewijzigd door kaisho op 28 feb 2013 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

AdAstra
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2012 17:10

Re: Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Ongelezen bericht door AdAstra »

beste Marinus,
er is/zijn verdrag/en tussen NL en de BRD ter voorkoming van dubbele belastingheffing....maar....

(Als ik het goed lees heeft je vrouw een gedeeltelijke arbeidsongeschikheids uitkering (wao NL) en een gedeeltelijke Erwerbsminderungsrente? of Schwerbehindertenrente?)

omdat de informatie die u hier geeft een beetje weinig is heb ik veel vragen. 1. Van welke instantie hebt u het verzoekschrift omtrent opgave inkomsten gekregen? NL of BRD
2. Hebt u en uw vrouw de jaren daarvoor de belastingaangifte zonder hulp gedaan?
3. Hetzelfde geldt ook voor het verzoekschrift.
4. Betaalt/betaalde uw vrouw premies AWBZ/zorgverzekering aan de belastingdienst over haar Duitse inkomen?
5. Heeft uw vrouw een Zulage aangevraagd?
6. Heeft uw vrouw aangegeven of ze beschränkt of unbeschränkt steuerpflichtig is?
7. Wat is met aftrekposten aangegeven?

Sinds 2005 zijn de Bestimmungen zur Besteuerung von sonstigen Einkünften ( Renten etc.) veranderd en mag Duitsland over Duitse Renten belasting heffen. De heffingsmethode is ingewikkeld en zonder hulp snapt een "normale" er geen . :?: . van. En ook de betreffende Verordeningen en Richtlijnen (E(E)G) 883/2004-987/2009-547/72-1661/85-98/49/EG veranderen om de haverklap.

De helft van de uitkering aan inkomstenbelasting terug betalen? Lijkt mij wel heel erg veel!
Ik kan mij voorstellen dat u niet uw hele hebben en houwen op het forum wil laten verschijnen. U kunt mij een PB sturen, dan geef ik u ook aan op welke sites u voor informatie kan kijken en lezen.
mvg AdAstra

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dit is inderdaad altijd nogal complexe materie. Het nieuwe verdrag lijkt mij hier nog niet van toepassing en de meeste tijdvakken zullen bestreken worden door de Overeenkomst tussen de Bondsrepubliek Duitsland en Nederland van 16 juni 1959 tot het vermijden van dubbele belasting op het gebied van belastingen van het inkomen en van het vermogen alsmede van verscheidene andere belastingen en tot het regelen van andere aangelegenheden op belastinggebied ed.

AdAstra
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2012 17:10

Re: Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Ongelezen bericht door AdAstra »

Het nieuwe verdrag lijkt mij hier nog niet van toepassing
Welk nieuw verdrag? Ken ik nog niet :?:

Het verdrag van 1959 geldt voor de Nederlandse Belastingdienst, dwz. die heffen geen belasting over het Duitse inkomen, nog altijd niet.

En nu:
Am 1. Januar 2005 war der Startschuß für die so genannte „nachgelagerte Besteuerung“. Das bedeutet, Ihre Aufwendungen für die Altersvorsorge werden zunehmend steuerfrei.

Dafür werden aber später Ihre Renteneinkünfte besteuert. Das erfolgt Zug um Zug in einer langen Übergangszeit von 35 Jahren. In der Regel ist die nachgelagerte Besteuerung der Rente von Vorteil. Denn die Aufwendungen für Ihre Altersvorsorge verringern Ihre Steuerbelastung während Ihrer Berufsjahre. Beziehen Sie dann eine Altersrente, sind Ihre Einnahmen üblicherweise geringer und damit auch der Steueranteil auf Ihre Rente.
Informieren Sie sich über das Thema. Bei Unklarheiten können Sie sich auch an Ihr zuständiges Finanzamt, einen Lohnsteuerhilfeverein oder einen Steuerberater wenden.
Die Rentenbesteuerung betrifft übrigens neben den Altersrenten auch die Renten wegen verminderter Erwerbsfähigkeit und Hinterbliebenenrenten.
In der Rentenbesteuerung spielt der „Rentenfreibetrag“ eine wichtige Rolle. Er ist der Teil der Rente, der nicht zu versteuern ist. Wieviel von der Rente versteuert wird, richtet sich nach dem Jahr des Rentenbeginns.
Für die Berechnung des „Rentenfreibetrags“ wird die Jahresbruttorente zugrunde gelegt. Wenn Sie am 31. Dezember 2004 bereits Rentner waren, beträgt Ihr Freibetrag 50 Prozent der Jahresbruttorente 2005. Er ist ein fester Eurobetrag und bleibt auch in den Folgejahren unverändert. Das gilt auch dann, wenn die Rente durch Rentenanpassungen weiter steigt.

Das Finanzamt berechnet den steuerpflichtigen Anteil der Bruttorente mit Hilfe des so genannten Anpassungsbetrages. Dies ist der Teil, der auf die regelmäßigen Rentenanpassungen der jährlichen Bruttorente entfällt. Er ist in der Anlage R zur Einkommensteuererklärung zusätzlich zur Jahresbruttorente einzutragen.

Bron:. http://www.deutsche-rentenversicherung. ... _wird.html

Die Bestimmungen zur Besteuerung von sonstigen Einkünften (Renten) haben sich mit Einführung des ab 2005 in Kraft getretenen Alterseinkünftegesetzes –AlteinkG- grundlegend geändert. Im Zuge dessen wurde auch die beschränkte Steuerpflicht für sonstige Einkünfte nach § 49 Absatz 1 Nummer 7 und 10 EStG geändert. Für folgende Renten besteht daher eine Steuerpflicht in Deutschland:

nach § 49 Absatz 1 Nummer 7 EStG (ab 2005): Leibrenten und andere Leistungen aus

der inländischen gesetzlichen Rentenversicherung
inländischen landwirtschaftlichen Alterskasse

nach § 49 Absatz 1 Nummer 10 EStG (für 2009):
nach § 49 Absatz 1 Nummer 10 EStG (ab 2010):

http://www.finanzamt-rente-im-ausland.d ... ge_renten/

Alles klar ArneLH, begrijp je het nu? :) Het bovenstaande is een eenvoudige uitleg voor de gepensioneerde Mien en Henkie. Maar ik zou je ook de wetsartikelen EStG kunnen uitprinten.

Verder nog een topic op dit forum over hetzelfde thema: Gepensioneerden met een duits pensioen dubbel gepakt. door Mwtil » 16 nov 2012 16:23

Daar komt dan nog bij dat de Belastingdienst sinds 2011 de zv-premie over het Duitse inkomen naheft.
En wel vijf jaar terugwerkend, dus vanaf 2006 -

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbel belastg, hoe hier mee omgaan?

Ongelezen bericht door ArneLH »

AdAstra schreef:Het nieuwe verdrag lijkt mij hier nog niet van toepassing
Welk nieuw verdrag? Ken ik nog niet :?:

Het verdrag van 1959 geldt voor de Nederlandse Belastingdienst, dwz. die heffen geen belasting over het Duitse inkomen, nog altijd niet.
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen van november 2012. Dit verdrag en de genoemde overeenkomst zijn voor de Duitse Ontvanger net zo goed van toepassing als voor de Belastingdienst. En om eerlijk te zijn interesseert fiscaal recht mij geen biet, belastingprocesrecht gaat nog wel.

Gesloten