Pagina 1 van 1
Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 23 feb 2013 12:29
door jcajjanssen
Paradigit mag dan wel de beste winkelketen van het jaar 2012 zijn maar dit gaat niet op voor de zzp-ers.
Voor zowel privé als zakelijke doeleinden heb ik een HP laptop gekocht bij Paradigit.
Bij de aankoop van de HP laptop verzekerde de verkoper van het Paradigit filiaal in Maastricht dat er 2 jaar garantie op zat. Na 1,5 jaar begon de laptop allemaal kuren te vertonen en foutmeldingen te geven over dat de harde schijf het zou gaan begeven. In de veronderstelling dat er 2 jaar garantie op zat heb ik de laptop ter reparatie aangeboden bij Paradigit. Ook bij de inname voor reparatie werd aangegeven (zie bijlage: '2 jaar carry-in' garantie) dat de reparatie onder de garantie viel en dat met de reparatie dus geen kosten gemoeid zouden zijn. Als dat niet het geval was geweest had ik nog de keuze kunnen maken om hem niet bij Paradigit te laten onderzoeken voor 77 euro of laten repareren. Nu heb ik geen laptop meer omdat ik het niet eens ben met deze gang van zaken.
Een maand later kreeg ik een bericht dat de reparatie toch 316,45 euro zou gaan kosten en dat als ik hier geen gebruik van zou maken 77 euro onderzoekskosten zou moeten betalen alvorens de kapotte laptop teruggestuurd zou worden. Na veel informeren werd uiteindelijk aangegeven dat onderzoeks- en reparatiekosten achteraf toch in rekening zouden worden gebracht aangezien het hier een zakelijke aanschaf betrof op naam van de zaak zoals uit de factuur blijkt. Voor zakelijke aankopen geldt geen garantie van Paradigit maar slechts de fabrieksgarantie. Toen ik erop wees dat het eigen personeel van Paradigit hier kennelijk ook niet van op de hoogte is, werd aangegeven dat een zakelijke klant hiervan op de hoogte behoort te zijn en dat men dit niet van het personeel van Paradigit hoeft te verwachten. Dit terwijl Paradigit zich op haar website ook profileert als leverancier voor de zakelijke markt.
Blijft het feit dat de verkoper de laptop heeft verkocht met 2 jaar garantie. Dit misverstand is bevestigd op de innamebon voor reparatie. Wat de garantietermijn van de fabrieksgarantie is wordt op de aankoopfactuur niet aangegeven dus al zou het hier alleen om fabrieksgarantie gaan dan mocht ik door het verkooppraatje van de verkoper van het Paradigit filiaal in Maastricht nog mogen veronderstellen dat de garantie ook 2 jaar zou zijn.
Ik ben mijn laptop nu kwijt omdat ik weiger de 77 euro onderzoekskosten te betalen voor een ondeugdelijke laptop. Voor de reparatiekosten koop je bijna weer een nieuwe laptop dus dat ga ik ook niet doen.
N.a.v. deze gang van zaken is er veel contact geweest met Paradigit Maastricht en de klantenservice van Paradigit. Ook heb ik Paradigit erop gewezen dat een ZZP-er in omschreven omstandigheden kan beroepen op het consumentenrecht (reflexwerking). Paradigit weigert hier inhoudelijk op in te gaan. Paradigit stelt zich zeer star op, blijft verwijzen naar haar algemene voorwaarden, weigert in te gaan op het feit dat haar verkopers aantoonbaar verkeerde voorlichting hebben gegeven en gaat niet inhoudelijk in op mijn argumenten. Het enige wat zij blijven herhalen is dat Paradigit bij haar standpunt blijft en als ik het niet eens ben met de gang van zaken juridische bijstand moet zoeken want Paradigit is niet aangesloten bij een geschillencommissie.
Uiteraard gaat Paradigit er van uit dat ik hier geen rechtzaak van maak maar ik heb Paradigit er wel op gewezen dat ik waar mogelijk iedere zzp-er die ik kan bereiken (via consumentenorganisaties en de social media) erop zal wijzen geen computerapparatuur te kopen bij Paradigit.
Het is jammer dat Paradigit zich niet realiseert dat de groep zzp-ers een aanzienlijke en groeiende doelgroep is die zij met deze benadering van zaken naar Aldi jaagt waar je standaard een hele goede garantie van 3 jaar geniet.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 23 feb 2013 20:37
door 53o
Even om dit uit de weg te krijgen, dat je ZZP'er bent of een andere zakelijke klant verandert niets aan de service als je commercieel een product koopt. Als je zakelijk een product als een laptop, dan zijn er meerdere opties. Zoals bij HP kan je kiezen voor deze twee:
http://www8.hp.com/nl/nl/products/oas/p ... id=3748788
of:
http://www8.hp.com/nl/nl/products/oas/p ... id=3748452
On-site reparatie de volgende dag?
Als ZZP'er of als zakelijke klant die afhankelijk is van een laptop dan lijken mij dit soort opties belangrijk. Als je deze commercieel koopt, dus als particulier, en niet gebruik maakt van dit soort opties, dan krijg je gewoon dezelfde behandeling als een particulier. Extra service kost nou eenmaal geld. Paradigit doet op dit vlak niets fout en behandelt jou net zo slecht als een andere particulier *edit, niet helemaal, je rechten worden ingekort omdat deze zakelijk gekort is, particulieren zijn beter af.
Nu dat uit de weg is, als de originele fabrieksgarantie is verlopen en je hebt hier jouw laptop met 2 jaar garantie gekocht dan heb je daar gewoon recht op tenzij het gaat om gebruikersschade. Maar als er 2 jaar op de inname bon staat dan heb je gewoon recht op 2 jaar garantie zonder af te dwalen over europees recht etc. Ook al is deze zakelijk gekocht, en kan je geen beroep maken op het consumentenrecht, als er op de inname bon staat dat je 2 jaar garantie hebt dan heb je gewoon 2 jaar garantie.
Zakelijk heb je misschien inderdaad maar recht op de fabrieksgarantie, maar dan had de verkoper maar geen fout moeten maken.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 09:15
door olaf79
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 09:44
door newmikey
jcajjanssen schreef:Nu heb ik geen laptop meer omdat ik het niet eens ben met deze gang van zaken.
Nee, u heeft géén laptop meer omdat u zich niet aan de spelregels houdt. U kunt gewoon uw laptop terugkrijgen en vervolgens Paradigit over die 77 euro voor de rechter slepen toch? Ze hebben pas iets fout gedaan als ze iets fout gedaan hebben zullen we maar zeggen.
Voor zakelijke aankopen geldt geen garantie van Paradigit maar slechts de fabrieksgarantie.
Erzijn op dit forum al de nodige uitweidingen geweest over garantie en het verschil met de 2 jaar bescherming die de EU regelgeving bij consumentenkopen afdwingt.
Toen ik erop wees dat het eigen personeel van Paradigit hier kennelijk ook niet van op de hoogte is, werd aangegeven dat een zakelijke klant hiervan op de hoogte behoort te zijn en dat men dit niet van het personeel van Paradigit hoeft te verwachten. Dit terwijl Paradigit zich op haar website ook profileert als leverancier voor de zakelijke markt.
Toch heeft u zich bij de koop niet als zakelijke klant geprofileerd, u heeft géén on-site servicecontract afgesloten of andere maatregelen getroffen. Staat uw BTW nummer wel op de aankoopfaktuur?
Ik ben mijn laptop nu kwijt omdat ik weiger de 77 euro onderzoekskosten te betalen voor een ondeugdelijke laptop. Voor de reparatiekosten koop je bijna weer een nieuwe laptop dus dat ga ik ook niet doen.
Tsja, daar heeft u gelijk in voor wat betreft beide beweringen.
Paradigit stelt zich zeer star op.....
Eerlijk gezegd lijkt u zelf ook weinig flexibel in deze?
Uiteraard gaat Paradigit er van uit dat ik hier geen rechtzaak van maak maar ik heb Paradigit er wel op gewezen dat ik waar mogelijk iedere zzp-er die ik kan bereiken (via consumentenorganisaties en de social media) erop zal wijzen geen computerapparatuur te kopen bij Paradigit.
En u denkt véél indruk te kunnen maken met dergelijk spierballenvertoon? Ook al door de ietwat koddige verhaspeling van het zakelijke met prive als in "iedere zzp-er die ik kan bereiken (via consumentenorganisaties ..."?
Het is jammer dat Paradigit zich niet realiseert dat de groep zzp-ers een aanzienlijke en groeiende doelgroep is die zij met deze benadering van zaken naar Aldi jaagt waar je standaard een hele goede garantie van 3 jaar geniet.
Ach ja, èchte zakelijke klanten naar de Aldi voor hun PC's
Top advies!
Voor de goede orde: ik heb het niet erg op met de service of de producten van Paradigit tegenwoordig maar als je zakelijk een PC gebruikt en er voor je inkomen van afhankelijk bent, dek je je in met professionele service en goede backups. Ook zorg je ervoor dat je niet voor €77 aan je scrotum wordt opgehangen door een computerwinkeltje en dat je je middelen van bestaan gewoon laat maken, garantie of niet, en de kosten opvoert in je administratie.
Je voor €77 laten scheiden van je mogelijkheid om je werk naar behoren uit te voeren en je dan beklagen op een consumentenforum komt bij mij niet echt zakelijk of professioneel over. Dreigen met sociale media nog véél minder trouwens.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 09:52
door olaf79
Ik denk dat ook Paradigit hier niet vrijuit gaat, als je 24 mnd op de bon schrijft is dat ook gewoon zo. PUNT.
Daarnaast, is het gijzelen van de laptop ook volledig onterecht, dit riekt naar diefstal. De kosten staan in geen verhouding tot waarde van de laptop.
Verder moet het maar eens over zijn met al die flut producten die na een paar maanden al kapot gaan. Als je als HP (of welk merk dan ook) nogsteeds geen deugdelijke goederen kunt bakken dan ben je geen knip voor de neus waard.
Dan nog even dit, TS is correct in zijn veronderstelling dat in veel gevallen voor ZZP'ers de consumentenwetgeving geldt, zeker als een product gemengt prive en zakelijk wordt gebruikt.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 09:54
door olaf79
newmikey schreef:
Ach ja, èchte zakelijke klanten naar de Aldi voor hun PC's
Top advies!
Wat is er mis met de Aldi? Je koopt er vaak dezelfde pc die je bij bijvoorbeeld office center voor veel meer koopt.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 10:07
door newmikey
olaf79 schreef:Ik denk dat ook Paradigit hier niet vrijuit gaat, als je 24 mnd op de bon schrijft is dat ook gewoon zo. PUNT.
"de bon" is hier een innamebon van een reparatiedesk - juridische waarde: nul
Daarnaast, is het gijzelen van de laptop ook volledig onterecht, dit riekt naar diefstal. De kosten staan in geen verhouding tot waarde van de laptop.
OP heeft hier geloof ik niet aangegeven wat de laptop heeft gekost dus waar u dit uit denk op te maken weet ik niet. Bij een laptop van €400 heeft u gelijk, bij één van €1200 misschien niet.
Verder moet het maar eens over zijn met al die flut producten die na een paar maanden al kapot gaan. Als je als HP (of welk merk dan ook) nogsteeds geen deugdelijke goederen kunt bakken dan ben je geen knip voor de neus waard.
Misschien moet het ook maar eens over zijn met onze wens om zo goedkoop mogelijk een product aan te schaffen of om een consumentenproduct professioneel te kunnen toepassen? Ik zie toch ook géén professionele kok een koekenpan en messensetje bij de Blokker halen?
Dan nog even dit, TS is correct in zijn veronderstelling dat in veel gevallen voor ZZP'ers de consumentenwetgeving geldt, zeker als een product gemengt prive en zakelijk wordt gebruikt.
Dan nog even dit, zelfs als dat waar mocht zijn (en ik ga er automatisch vanuit dat u gelijk heeft) zou OP zich kunnen richten op de garantievoorwaarden die op de website van Paradigit worden vermeld.
Hij zou bijvoorbeeld een redelijk tegenvoorstel kunnen doen op basis van artikel 7. (Economische levensduur) van de eigen Paradigit garantievoorwaarden. Wedden dat Paradigit dáár een stuk toeschietelijker in zou zijn dan iemand die z'n poot stijf houdt omdat z'n harde schijf het heeft begeven?
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 11:54
door Erwin uit Oosterhout
Als je ZZP-er bent en afhankelijk van je laptop, dan dien je zelf goed op de hoogte te zijn van de garantie en reparatietijd/ vervangingsmogelijkheden. Jij weet inmiddels zelf hoe lang je een laptop kan missen en wat je kost aan inkomsten. Je kan zelf een risico inschatting maken.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 12:27
door 16again
Paradigit gaat er terecht van uit dat de laptop voor zakelijk gebruik is aangeschaft, hanteert de regels en gaat m.i. vrijuit. Ts is namelijk geen consument maar ondernemer.
Zo zwart/wit is dat niet voor een ZZP-er, mogelijk is beroep op consumentenrecht wel degelijk mogelijk:
http://blog.iusmentis.com/2011/03/31/wa ... ntenrecht/
Gezien de houding van paradigit resteert alleen gang naar de rechter.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 13:39
door newmikey
16again schreef:Paradigit gaat er terecht van uit dat de laptop voor zakelijk gebruik is aangeschaft, hanteert de regels en gaat m.i. vrijuit. Ts is namelijk geen consument maar ondernemer.
Zo zwart/wit is dat niet voor een ZZP-er, mogelijk is beroep op consumentenrecht wel degelijk mogelijk:
http://blog.iusmentis.com/2011/03/31/wa ... ntenrecht/
Gezien de houding van paradigit resteert alleen gang naar de rechter.
Zwartwit misschien niet maar in dit geval toch zeker antracietgrijs! Ietsje verder omlaag staat wanneer dit beroep niet mogelijk is: "Update (7 december 2011) in dit vonnis wordt reflexwerking afgewezen" met een voorbeeld dat wel wat op "ons geval" lijkt.
Je vergeet dat reflexwerking alleen toegepast kan worden indien het gaat om een ondernemer "die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die
buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit."
Dat is hier uiteraard niet het geval: de laptop is in het kader van de beroepsuitoefening van de ZZP'er gebruikt.
Zou zelf een redelijk tegenvoorstel aan Paradigit doen met verdeling van de kosten op evenredige basis. Lukt dat niet dan rest géén gang naar de rechter maar de aanschaf van een nieuwe laptop. Het lijkt me voor een ZZP productiever om te ahem...produceren ipv procederen.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 13:47
door olaf79
snuffel1 schreef:Ts heeft de laptop op naam van de zaak aangeschaft, is ook wel logisch anders kun je de btw niet afschrijven. Voor een aanschaf in de zakelijke sfeer gelden andere garantie regels, Paradigit gaat er terecht van uit dat de laptop voor zakelijk gebruik is aangeschaft, hanteert de regels en gaat m.i. vrijuit. Ts is namelijk geen consument maar ondernemer.
Ook bij een zakelijke koop heb je nog steeds recht op een deugdelijk product en heb je nog steeds recht op een product dat voldoet aan de overeenkomst. Het feit dat een laptop op naam wordt gesteld zodat je btw terug krijgt wil niet zeggen dat de (verwachte) levensduur opeens veranderd.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 15:51
door GJvdZ
olaf79 schreef:newmikey schreef:
Ach ja, èchte zakelijke klanten naar de Aldi voor hun PC's
Top advies!
Wat is er mis met de Aldi? Je koopt er vaak dezelfde pc die je bij bijvoorbeeld office center voor veel meer koopt.
Uiteraard kan dat, maar je moet niet verwachten dat leverancier Aldi een zakelijke dienstverlener is die in geval van problemen die de bedrijfsvoering kan beinvloeden kan helpen.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 18:17
door 16again
Je vergeet dat reflexwerking alleen toegepast kan worden indien het gaat om een ondernemer "die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit."
Als de ZZP-er bijvoorbeeld een koeriersbedrijf is, en de laptop nodig heeft voor administratie, dan heeft aanschaf van een laptop niet te maken met eigen professionele activiteit!
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 18:20
door 53o
Ook bij een zakelijke koop heb je nog steeds recht op een deugdelijk product en heb je nog steeds recht op een product dat voldoet aan de overeenkomst. Het feit dat een laptop op naam wordt gesteld zodat je btw terug krijgt wil niet zeggen dat de (verwachte) levensduur opeens veranderd.
De relevante artikelen uit wetboek 7 zijn niet van toepassing bij een zakelijke koop, daarom is er wel degelijk een groot verschil.
Artikel 5
1
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Re: Bij Paradigit ben je alls ZZP-er de dupe
Geplaatst: 24 feb 2013 19:11
door olaf79
GJvdZ schreef:olaf79 schreef:newmikey schreef:
Ach ja, èchte zakelijke klanten naar de Aldi voor hun PC's
Top advies!
Wat is er mis met de Aldi? Je koopt er vaak dezelfde pc die je bij bijvoorbeeld office center voor veel meer koopt.
Uiteraard kan dat, maar je moet niet verwachten dat leverancier Aldi een zakelijke dienstverlener is die in geval van problemen die de bedrijfsvoering kan beinvloeden kan helpen.
Alsof de paradigit dat wel kan. Ik waag het te betwijfelen