EnergieDirect wil geen meterstandencorrectie aanvragen
Geplaatst: 28 feb 2013 11:49
Ik ben in 2011 verhuisd en ben toen een contract aangegaan met EnergieDirect. Daarbij heb ik netjes mijn beginstand doorgegeven. Maar bij de eindafrekening blijkt dat een veel hoger verbruik wordt doorgerekend. Ik heb nagevraagd bij EnergieDirect hoe dit kan en wat blijkt: de Netbeheerder Liander heeft de beginstand die ik heb doorgegeven niet goedgekeurd omdat die niet zou kloppen. Ik heb daarop met Liander contact opgenomen. Zij vertelde mij dat vanaf 2008 de vorige bewoner geen meterstanden heeft doorgegeven en dat de geregistreerde meterstanden bij Liander schattingen zijn. Ook de meterstand van 53.842 kWh die de netbeheerder op 1-2-2011 heeft opgenomen is een schatting. Dit verklaart waarom het verbruik niet overeenkomt met de werkelijke meterstand zoals ik die heb doorgegeven bij aanmelding.
Toen ik dit aangaf bij EnergieDirect en aandrong op een correctie van de meterstand vroegen ze mij of ik bewijsmateriaal had, bijv. of de beginstand op mijn huurcontract vermeld stond. Helaas heb ik die niet en nu zegt EnergieDirect geen correctie aanvraag bij Liander te kunnen doen.
Vraag is: kan ik hier iets tegen doen? Ik kan Liander niet om een correctie vragen, dat moet via EnergieDirect lopen. Zij weigeren omdat ik geen bewijs kan leveren. Ik heb wel de juiste stand destijds doorgeven en als ze twijfel hadden bij de juistheid had ze langs kunnen komen ( en dat is niet gebeurd).
Het lijkt me sterk dat wanneer de netbeheerder jarenlang schattingen opneemt het bewijs ineens bij de klant moet liggen. Was het doorgeven van de beginstand niet voldoende?
Graag hoor ik of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en wat mijn mogelijkheden zijn?
Dank!
N.b
Overigens is Liander op 28-12-2011 wel thuis geweest om de meterstanden te meten en toen is een meterstand genoteerd van 60390 kWh wat past in mijn gemiddelde verbruiksprofiel, dit is de eerste meting van de Netbeheerder in jaren geweest die geen schatting was en bij mij thuis is opgenomen. Ook 2 weken geleden is Liander weer bij mij thuis geweest om de stand op te nemen en die komt overeen met de stand zoals ik die heb opgenomen op 20-01-2013 van 62905 kWh.
Toen ik dit aangaf bij EnergieDirect en aandrong op een correctie van de meterstand vroegen ze mij of ik bewijsmateriaal had, bijv. of de beginstand op mijn huurcontract vermeld stond. Helaas heb ik die niet en nu zegt EnergieDirect geen correctie aanvraag bij Liander te kunnen doen.
Vraag is: kan ik hier iets tegen doen? Ik kan Liander niet om een correctie vragen, dat moet via EnergieDirect lopen. Zij weigeren omdat ik geen bewijs kan leveren. Ik heb wel de juiste stand destijds doorgeven en als ze twijfel hadden bij de juistheid had ze langs kunnen komen ( en dat is niet gebeurd).
Het lijkt me sterk dat wanneer de netbeheerder jarenlang schattingen opneemt het bewijs ineens bij de klant moet liggen. Was het doorgeven van de beginstand niet voldoende?
Graag hoor ik of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en wat mijn mogelijkheden zijn?
Dank!
N.b
Overigens is Liander op 28-12-2011 wel thuis geweest om de meterstanden te meten en toen is een meterstand genoteerd van 60390 kWh wat past in mijn gemiddelde verbruiksprofiel, dit is de eerste meting van de Netbeheerder in jaren geweest die geen schatting was en bij mij thuis is opgenomen. Ook 2 weken geleden is Liander weer bij mij thuis geweest om de stand op te nemen en die komt overeen met de stand zoals ik die heb opgenomen op 20-01-2013 van 62905 kWh.