Sinds oktober vorig jaar woont mijn vriendin in een flat in Utrecht Overvecht, aangesloten op de stadsverwarming. In januari dit jaar kreeg zij haar eerste jaar-afrekening: Of er even 646 euro bij betaald kan worden, en het maandbedrag is verhoogd naar 217 euro. Het vertaalde zich in een gebruik van 35.53 Gj in 3 maanden tijd (+/- 12 Gj per maand). Let wel, het gaat om 2 starters en een appartement van 90 m2.
Toch redelijk geschroken zijn wij een aantal zaken gaan uitzoeken. De onderburen hebben in december 2012, ook zij net verhuisd, zelfde appartement, zelfde gezinssituatie, een verbruik van 6.75 Gj (en dat in de koudste maand van de 3). Verder navraag bij de ISTA blijkt dat er in Januari +/- 18.15 Gj verbruikt is.Het totaal equivalent aan een gasverbruik van 350-540 m3 aan gas/per maand.
Naar aanleiding hiervan toch contact opgenomen met zowel de ISTA en de Eneco, in beide gevalen was het korte en bondige antwoord: dit is u eigen schuld, u verbruikt de energie: de meters bewijzen het!
Natuurlijk nog niet tevreden ben ik verder gaan rekenen; een kamer in het huis heeft een verbruik van + 12 Gj, met een geinstalleerde verwarming 1350 Watt is het zelfs fysiek onmogelijk om zoveel te verbruiken! Daarnaast worden de verwarmingen netjes s'nachts en overdag (werk en slapen) dicht gedraaid.
Ons huidige plan is bezwaar aan te tekenen bij zowel de ISTA als de Eneco, maar gezien hun instelling aan de telefoon heb ik hier een zwaar hoofd in. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat kan ik het beste doen?
Bij voorbaat dank voor jullie tijd, Als er nog vragen zijn kan ik ze ondertussen grotendeels beantwoorden
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mvg. Ties,
Utrecht Overvecht.