Primeline / Laser Nederland
Geplaatst: 05 mar 2013 14:01
Mijn vriendin heeft in juni 2002 met haar toenmalige vriend (ongetrouwd) een contract afgesloten bij Primeline om een aankoop bij - ik meen BCC - in termijnen te kunnen afbetalen. Beide kregen een pasje toegezonden van Primeline welke geldig was tot juni 2005.
Eind december 2003 ontvangt zij een brief van Primeline dat de schuld keurig is afbetaald en dat het saldo op dat moment 0,00 euro bedraagd. Getekend door de Manager Administratie van Primeline.
Tot zover niets aan de hand.
Begin 2005 gaat mijn vriendin weg bij haar toenmalige vriend. De schuld bij Primeline is nog steeds 0,00 euro en in juni loopt het pasje af en is mijns inziens het contract tussen Primeline en mijn vriendin verbroken. Zij laat zich uitschrijven bij de gemeente en weer inschrijven bij haar nieuwe woonplaats. Ze meld dit niet bij Primeline, want het contract is beeïndigd.
De ex-vriend van haar blijft op het oude adres wonen en gaat op 8 juli 2005 weer naar een winkel om nieuwe artikelen te kopen. Hiervoor sluit hij een nieuw contract af met Primeline waarop alleen zijn naam en handtekening staat. De winkel (of Primeline) doet geen controle op de kredietwaardigheid maar geven hem gewoon een nieuw pasje met een ander nummer dan voorheen. Uiteraard, want het is een nieuw contract. Zijn aankopen mocht mij direct meenemen: ruim 2.400 euro.
Vervolgens raakt hij zijn baan en woning kwijt en maakt nog veel meer schulden. Primeline begint met aanmaningen, maar komen er al snel achter dat hij is verdwenen. Hij trekt in bij zijn vader en geeft zijn nieuwe adres niet op aan de gemeente. Hij is onvindbaar geworden voor Primeline.
Primeline kijkt vervolgens in het dossier en ziet dat het vorige contract ook op naam stond van mijn vriendin. Vervolgens beginnen ze haar aanmaningen te sturen en te dreigen met deurwaarders. De incasso komt in handen van de PB-group. Mijn vriendin stuurt het inmiddels ongevraagde nieuwe contract van haar ex-vriend op naar dit incassobureau, samen met het eerste contract en de bovengenoemde documentatie: alles afbetaald. Anders pasnummer. Ander contract.
Mijn vriendin krijgt een mail van het icassobureau met excuses en het bericht dat zij inderdaad gelijk heeft en niets met de nieuwe schuld te maken heeft. haar naam en adres worden verwijderd uit het bestand.
Einde verhaal.
Zou je zeggen... want sinds twee maanden krijgt ze weer nieuwe aanmaningen, nu Primeline (inmiddels Laser Nederland) de incasso in handen heeft gegeven van een nieuw incassobureau.
Opnieuw begint het proces van bellen, alle documenten opsturen etc. etc. Maar het nieuwe incassobureau zegt simpel: onze client vind dat zij hun op de hoogte had moeten brengen van het feit dat zij geen relatie meer had met haar ex-vriend. Maar waarom? Er was toen geen lopend contract meer tussen Primeline en mijn vriendin. Op het nieuwe contract staat haar naam niet en dus ook geen handtekening.
Maar wel komen er volop aanmaningen, dreiging met deurwaarders en een proces. In alle brieven staat dat zij tot hun verbazing geen enkele reactie krijgen. Maar ze heeft keurig gebeld en gemaild naar de eerste aanmaning en gebeld na aanmaning nummer twee en drie.
"Wij gaan het uitzoeken", was de reactie. Maar juist zij is degene die 'tot haar verbazing nooit een enkele reactie krijgt', met uitzondering van nieuwe brieven en dreigementen.
Wat nu?
- Is zij aansprakelijk omdat ze ooit een contract had bij Primeline? Lijkt mij niet...
- Was ze verplicht om Primeline te vertellen dat ze geen relatie meer had met ex-vriend? Waarom? Er was geen contract meer!
- Is er een andere reden waarom zij aansprakelijk is voor de schuld van een ex-vriend met wie ze nooit is getrouwd geweest en geen samenlevingscontract heeft gehad?
De ex-vriend is inmiddels gevlucht naar Schotland en is daarmee blijkbaar buiten bereik van alle schuldeisers (en dat zijn er nogal wat) in Nederland.
Graag advies, ideeën en/of hulp.
Wij hebben inmiddels geen idee meer hoe wij hier mee om moeten gaan. Laser Nederland zegt dat alles in handen is van het incassobureau en die zeggen dat zij de opdracht van hun client moeten uitvoeren.
Dit is toch te gek voor woorden?
Eind december 2003 ontvangt zij een brief van Primeline dat de schuld keurig is afbetaald en dat het saldo op dat moment 0,00 euro bedraagd. Getekend door de Manager Administratie van Primeline.
Tot zover niets aan de hand.
Begin 2005 gaat mijn vriendin weg bij haar toenmalige vriend. De schuld bij Primeline is nog steeds 0,00 euro en in juni loopt het pasje af en is mijns inziens het contract tussen Primeline en mijn vriendin verbroken. Zij laat zich uitschrijven bij de gemeente en weer inschrijven bij haar nieuwe woonplaats. Ze meld dit niet bij Primeline, want het contract is beeïndigd.
De ex-vriend van haar blijft op het oude adres wonen en gaat op 8 juli 2005 weer naar een winkel om nieuwe artikelen te kopen. Hiervoor sluit hij een nieuw contract af met Primeline waarop alleen zijn naam en handtekening staat. De winkel (of Primeline) doet geen controle op de kredietwaardigheid maar geven hem gewoon een nieuw pasje met een ander nummer dan voorheen. Uiteraard, want het is een nieuw contract. Zijn aankopen mocht mij direct meenemen: ruim 2.400 euro.
Vervolgens raakt hij zijn baan en woning kwijt en maakt nog veel meer schulden. Primeline begint met aanmaningen, maar komen er al snel achter dat hij is verdwenen. Hij trekt in bij zijn vader en geeft zijn nieuwe adres niet op aan de gemeente. Hij is onvindbaar geworden voor Primeline.
Primeline kijkt vervolgens in het dossier en ziet dat het vorige contract ook op naam stond van mijn vriendin. Vervolgens beginnen ze haar aanmaningen te sturen en te dreigen met deurwaarders. De incasso komt in handen van de PB-group. Mijn vriendin stuurt het inmiddels ongevraagde nieuwe contract van haar ex-vriend op naar dit incassobureau, samen met het eerste contract en de bovengenoemde documentatie: alles afbetaald. Anders pasnummer. Ander contract.
Mijn vriendin krijgt een mail van het icassobureau met excuses en het bericht dat zij inderdaad gelijk heeft en niets met de nieuwe schuld te maken heeft. haar naam en adres worden verwijderd uit het bestand.
Einde verhaal.
Zou je zeggen... want sinds twee maanden krijgt ze weer nieuwe aanmaningen, nu Primeline (inmiddels Laser Nederland) de incasso in handen heeft gegeven van een nieuw incassobureau.
Opnieuw begint het proces van bellen, alle documenten opsturen etc. etc. Maar het nieuwe incassobureau zegt simpel: onze client vind dat zij hun op de hoogte had moeten brengen van het feit dat zij geen relatie meer had met haar ex-vriend. Maar waarom? Er was toen geen lopend contract meer tussen Primeline en mijn vriendin. Op het nieuwe contract staat haar naam niet en dus ook geen handtekening.
Maar wel komen er volop aanmaningen, dreiging met deurwaarders en een proces. In alle brieven staat dat zij tot hun verbazing geen enkele reactie krijgen. Maar ze heeft keurig gebeld en gemaild naar de eerste aanmaning en gebeld na aanmaning nummer twee en drie.
"Wij gaan het uitzoeken", was de reactie. Maar juist zij is degene die 'tot haar verbazing nooit een enkele reactie krijgt', met uitzondering van nieuwe brieven en dreigementen.
Wat nu?
- Is zij aansprakelijk omdat ze ooit een contract had bij Primeline? Lijkt mij niet...
- Was ze verplicht om Primeline te vertellen dat ze geen relatie meer had met ex-vriend? Waarom? Er was geen contract meer!
- Is er een andere reden waarom zij aansprakelijk is voor de schuld van een ex-vriend met wie ze nooit is getrouwd geweest en geen samenlevingscontract heeft gehad?
De ex-vriend is inmiddels gevlucht naar Schotland en is daarmee blijkbaar buiten bereik van alle schuldeisers (en dat zijn er nogal wat) in Nederland.
Graag advies, ideeën en/of hulp.
Wij hebben inmiddels geen idee meer hoe wij hier mee om moeten gaan. Laser Nederland zegt dat alles in handen is van het incassobureau en die zeggen dat zij de opdracht van hun client moeten uitvoeren.
Dit is toch te gek voor woorden?