Pagina 1 van 1

Energierekening NUON

Geplaatst: 13 jan 2004 22:35
door Huis van Steen
Geachte redactie,

Wij hebben een galerie in Almere Haven. Oppervlakte ca. 75 m2.
Openingstijden 5 dagen per week van 12.00 tot 17.00 uur.
Elektriciteitverbruik wordt via meter geregistreerd. Verwarming is stadsverwarming. Dit is enige vorm van gebruik stadsverwarming, er is geen warm water aan gekoppeld. De meter hiervan is defect. Dit is in 2002 al telefonisch aan de NUON gemeld. Pas in het voorjaar 2003 is er eens een monteur geweest die de meter niet vervangen heeft en dus eigelijk niets gedaan heeft. Intussen ontvangen wij wel belachelijk hoge energie rekeningen die op basis van een schatting worden gemaakt.
In 2003 is deze op ons verzoek al verlaagd, in afwachting van de vervanging van de meter. Zoals eerder vermeld, dit is tot op de dag van vandaag niet gebeurd.
Met de jaarafrekening worden ons nu weer grote bedragen in rekening gebracht.
De vorige huurders van hetzelfde pand, met langere openingstijden, betaalden in het verleden (2001) in guldens minder dan hetgeen ons in euro's in rekening wordt gebracht.
Bij ons thuis, waar wij met ons zessen wonen, waar CV ook voor heet water zorgt en er 7 dagen in de week en 'savonds verwarming aan is, betalen wij de helft aan energie dan in de galerie.
Kortom, de NUON rekeningen kunnen eenvoudigweg niet kloppen.
Hierover is meer dan eens schriftelijk met de NUON gecommuniceerd.
Resultaat: U krijgt uitstel van betaling tot 15 feb 2004 en of u dan alle achterstallige betalingen maar voldaan wil hebben. De zaak ligt eigelijk al bij een deurwaarder. Kortom, aan onze terechte klacht wordt volkomen voorbij gegaan.
Wij hebben daarop wederom een brief geschreven, maar hebben er nog geen reactie op gehad.
Welke wegen kunnen wij inslaan om NUON tot bezinning te brengen, want dit slaat echt nergens op.

Met vriendelijke groeten,

Hans Aerts.

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 16 jan 2004 11:09
door De Stam
Geachte redactie,

In februari 2003 ontving ik een jaarnota van Nuon over 2003 ad euro 9.497,38. Dit leek natuurlijk een totaal onwaarschijnlijk bedrag en ik heb dan ook meteen contact opgenomen met de Nuon in de veronderstelling dat ik heel Ede van gas en electriciteit aan het voorzien was. Ik heb verzocht om een monteur te laten komen om de meters na te kijken etc. Echter, er kwam niemand. Wel kreeg ik uitstel van betaling. Echter, men wilde meteen het maandbedrag verhogen van euro 150,-- naar euro 800.--! Dit kon ik terugbrengen naar euro 400,-- p.m. Echter over de betaling van de rekening konden wij het niet eens worden. Ik kreeg een brief dat het hogere energieverbruik te wijten kon zijn aan: een waterbed, sproeien van de tuin, badende kinderen etc.
Daar het hier een cafe betreft waren deze suggesties natuurlijk niet aan de orde.
Om een lang verhaal kort te maken: de Nuon heeft uiteindelijk toegegeven dat het voorschot bedrag en de tussentijds betaalde jaarrekeningen (de zaak is in mijn bezit sinds 1999) berustten op schattingen en men had nu, na 4 jaar de juiste meterstanden opgenomen met dit ontstellende verschil. Echter, op de jaarrekeningen van de voorgaande jaren stond wel vermeld dat die opgenomen waren door de meteropnemer. Logisch dat ik ervan ben uitgegaan dat dat de juiste standen waren en ook logisch dat ik dit verschil dus niet verklaren kon.
Stand nu van dit conflict: de Nuon wil dat ik dit bedrag van euro 4.497,38
terugbetaal in 24 termijnen. Dit komt neer op euro 395,-- p.m. met daarnaast nog mijn maandelijkse voorschot van euro 400,-- p.m wat dus neerkomt op euro 795,-- per maand.
Ik heb verzocht om een langere termijn van afbetaling aan te mogen houden tot dezelfde termijn van de schatting door Nuon d.i. 4 jaar. Dit zou neerkomen op euro 250,-- p.m.De Nuon gaat hier echter niet mee accoord en houdt vast aan haar voorstel van 24 maanden.
Ik ben ernstig gedupeerd door deze schatting van Nuon van mijn verbruik dat nog eens 4 jaar geduurd heeft en de door Nuon voorgestelde afbetalingsregeling.
Vraag: wat kan ik hieraan doen? Is het een optie dit conflict voor te leggen aan de Geschillencommissie voor energiebedrijven?
Graag Uw mening over bovenstaande.
R.A. de Vries

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 16 jan 2004 11:22
door Gast
Geschillencommissie is niet mogelijk aangezien u geen consument bent in deze kwestie (ik begrijp tenminste dat het hier gaat om de rekening van een café).

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 02 feb 2004 14:47
door wim heij
in september 03 kreeg ik het zoveelste verzoek om als zakelijke klant (wat ik dus niet ben) over te stappen op groene stroom want dat verdient veel €€€€ (op jaarbasis tussen de 1á 2 €. van al dat geldverslindend gezeur wordt je boos. ik heb ze uitgelegd waarom ik geen groene stroom wil waarbij ik ook aangaf niet bereid te zijn mee te werken aan het daardoor binnenhalen van de subsidies die dan weer worden gestoken in een voetbalclub. ik heb ooit aan een grote jongen van de nuon gevraagd waarom er zoveel geld in een bijna failliete voetbalclub wordt gestoken. "voor de broodnodige naamsbekendheid meneer" op de snelle beantwoording van de nuon wachten wij nog langdurig.

onze recent ontvangen jaarrekening over 2003 gaf aan dat we iets te kort kwamen in de voorlopige betalingen. het verschil was circa € 8,-- per mnd. rond dat nou eens af op € 10,-- dan lijkt het voor 2004 toch netjes geregeld. nee hoor de lieverds van de nuon bereken maar liefst € 78,-- meer per maand. ook hiert lijkt een vraag naar het hoe en waarom op zijn plaats en wachten hier dus ook maar weer langdurig.

een alleraardigste mevrouw van de nuon belde ons op en vertelde dat het telwerk van de laagtariefmeter niet meer liep. dat hadden de jongens van de t.d. geconstateerd. of ik nou zelf maar even wilde kijken of dat zo was.na opgave over en weer van de stand bleek hij toch wel te lopen. dat scheelt de mannen weer een ritje voor niks. maar wat schets onze verbazing; de jaarrekening die we daarna ontvingen geeft in het lage tarief dezelfde begin en eindstand aan. een telefoontje naar de nuon levert binnen 14 dagen de geldelijke oplossing maar geen woord over het vervangen van de kapotte meter. dus wachten we maar weer.

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 02 feb 2004 21:36
door ReneX
Misschien is de geschillencommisie nutsbedrijven een tip ?

Ik zelf ben ook al jaren met Nuon bezig .. (nog nooit een correcte jaarnota ontvangen).

Maar goed .. zij krijgen nog geld van mij, heb zo'n 10 maanden geleden weer precies aangeveven wat er fout is .. en sindsdien in "behandeling", maar tja .. m'n vergeet soms zelf de uitstel van betaling te verlengen .. en dan komt er weer een "herhinnering" (oud papier) en ach .. voor het afsluiten moeten ze toch bij mij binnen zijn - en ik ben nogal kieskeurig wie ik binnen laat :D

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 09 feb 2004 05:27
door Gast
jee rene is het zo dat eindjaarafrekeningen dan niet kloppen, en hoe heb je dat uitgezocht.
please let me know

[email protected]

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 10 feb 2004 11:26
door Gast
Het kan aan mij liggen hoor, maar>

Ik heb thuis een meterkast, waarin ik de standen zelf na kan kijken.

Ik geef ieder jaar mijn standen zelf door aan het energiebedrijf (Eneco). Als ze van Eneco komen, om de meterstanden op te nemen, controleer ik deze zelf.

Hoe kan het dan zo zijn, dat er jaren met een verkeerde geschatte meterstanden gewerkt wordt? Deze controleer je toch even als je de jaarnota krijgt?

Of is dit nou te simpel gedacht?

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 10 feb 2004 14:08
door Ron 2
Hoe kan het dan zo zijn, dat er jaren met een verkeerde geschatte meterstanden gewerkt wordt? Deze controleer je toch even als je de jaarnota krijgt?
Helemaal mee eens maar ik ben jaren geleden al eens geschrokken dat ik een behoorlijk hoge rekening kreeg met een twee keer zo hoog verbruik dan de paar jaar daarvoor.
Omdat je een paar jaar een factuur krijgt met een redelijk bedrag sta je er niet bij stil dat de meteropnemer misschien een paar keer niet geweest is, die kan immers ook geweest zijn toen je vrouw of een van de kinderen thuis was.
Daar bovenop bleek het een afrekening voor 15 maanden te zijn, toen ik het verbruik naar 12 maanden omrekende en het gedeelt wat toen nog meer was dan voorheen heb verdeeld over 3 jaar kwam er een heel ander plaatje uit en klopte het.
We hadden immers een groter huis (waren in die periode verhuisd), opgroeiende kinderen met elk een eigen tv op de kamer, twee pc's etc etc.
Het meerverbruik was dus helemaal te verklaren alleen het feit dat Nuon dit een jaar of 3 had laten oplopen door de standen naar het oude verbruik te schatten zorgde voor deze (financieel gezien) onprettige verrassing.

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 10 feb 2004 18:38
door ReneX
Ter info .. de Nuon (en alle andere netbeheerders) zijn verplicht tenminste 1x per 3 jaar zelf de stand op te nemen !!
Dit om foutieve schattingen niet te hoog te laten oplopen - en anders kan het wel eens zo zijn dat ze zelf voor een deel van de kosten opdraaien (zie site van geschillencommissie openbare nutsbedrijven).

Daarnaast gaat er ook dan nog veel mis, zoals (dus altijd controleren)

- Standen op de aanmeldings brief (na verhuizing) worden verkeerd ingevoerd (was toch echt duidelijk geschreven).

- Op basis van de aanmelding (waar je ook op aangeeft wat voor soort apparatuur je hebt) komt men tot een schatting van mijn jaarverbuik van gas ...van maar liefst .... 75 m3 ... (vrees dat ik zelfs met alleen de waakvlam aan daar de winter niet mee doorkom).

- Meteropnemer kent het type meter niet, schrijft wel iets op - maar dit komt niet in de administratie van de Nuon - dus "geschatte" standen.

- Bij een nieuwe meter vanaf 0 gaan tellen (terwijl ze op 2 en 4 stonden).
(ter info: volgens de monteur begint men met een nieuwe meter altijd vanaf 10 te tellen).

- Er zelf een meter(stand) bij verzinnen; bv je hebt maar 1 meter die het dag en nacht verbruik aangeeft en de nuon verzint er een 2e bij - zogenaamd een aparte meter voor dag/nacht (dit was bij mijn ouders en oa ook de buren die het zelf niet hadden gezien .. ze kreeg toch al geld terug .. maar nog te weinig dus).

- Meterstanden voor dag en nacht omdraaien.

- Betaalde voorschot bedragen "vergeten" te verrekenen.

- Doorgeven van correcte standen beloven te corrigeren en dus niet doen etc.

En natuurlijk reageert men uiterst beroerd op klachtenbrieven/faxen. (dwz als men al reageert dan dingen beloven en niet doen - niet lezen wat er geschreven etc. etc.)

Het zal je vast niet verbazen dat ik inmiddels al 3 jaar met ze bezig ben voor om eea weer correct te krijgen. Terwijl er eigenlijk dus helemaal niets bijzonders is gebeurd.

Maar ........ de laatste jaarnota (moet hem nog even controleren - jan het niet geloven) .. maar ja .. hoe is het mogelijk .. die lijkt correct te zijn !!!

Maar over de 3 nota's daarvoor zijn we het nog steeds niet eens ...

Re: Energierekening NUON

Geplaatst: 13 feb 2004 11:24
door r.out
Ik heb sinds vorige maand ook een hevige discussie met nuon over een spook rekening van 3000 euro betreft een jaarrekening.ik heb een 1 gezinswoning, ben alleen in het weekend thuis en savonds laat, gedurende de winter was mijn verwarming defect, in de zomer was het niet nodig de kachel aan te hebben.Wie heeft hier ook ervaring mee ??