Ebook bestellen bij Bol.com - Werkt niet op iPhone
Geplaatst: 19 mar 2013 07:32
Volgens de site van bol.com kun je de ebooks op een iphone lezen. Pas op, dit werkt niet. Onderstaand zijn onze bevindingen na een recente aankoop bij bol.com. Het zou niet misstaan in een leerboek over webwinkels en digital rights management. Dan wel in de sectie 'Hoe het niet moet':
1. Ingelogd op de webwinkel van bol.com, ebook besteld en betaald met iDeal. Je ontvangt een mail met bevestiging en een link naar de download.
2. Het gedownloaded bestand heeft extensie .ascm en is niet leesbaar in een standaad reader. Bovendien moet je eerst een account aanmaken bij Adobe om authorisatie te krijgen om het gekochte boek te lezen. Onhandig.
3. Account aangemaakt op Adobe.com. Vreemd dat je toestemming van Adobe moet vragen om je eigen boek te lezen. Het is ook niet bekend wat ze doen met deze gegevens maar ze bouwen mogelijk een interessant profiel op van interesses en leesgewoontes van bol.com klanten.
4. Na bevestiging per email van het nieuw aangemaakte account blijkt het nog steeds niet mogelijk om het ebook te lezen. Je moet hiervoor een aparte iPhone app 'Boekenbol' downloaden. Deze app werkt volgens de site van bol.com alleen met boeken die je daar gekocht hebt. Ook onhandig. Stel je voor dat je voor elke winkel waar je iets koopt een aparte app moet installeren.
5. De gratis 'Boekenbol'app via de store van Apple gedownload en geinstalleerd. Vervolgens moet je zowel je eigen account bij bol.com als je Adobe account invoeren, gebruikersnamen en wachtwoorden. Het is de vraag wat er met deze informatie gedaan wordt.
6. De omslag van het boek verschijnt in de boekenbol app. Als je er op klikt komt er een melding 'Het documentformaat '(null)' is niet bekend en kan niet worden weergegeven. Vervolgens het boek een aantal keer verwijderd en opnieuw geladen. Probleem blijft bestaan.
7. Email gestuurd met screendump van de melding op de iPhone naar de klantenservice. Krijg dezelfde dag een email terug met verzoek om aanvullende informatie. Wat is het probleem, welk platform? Deze informatie stond ook in de screendump. Heb vragen beantwoord en screendump nogmaals meegestuurd.
8. Wordt 's middags gebeld door een medewerker van bol.com. Goede service. Hij komt met het verzoek om een nieuwe app te installeren 'ebooks' van bol.com. Deze is vandaag uitgekomen en zou het probleem moeten oplossen. Heb deze app geinstalleerd. Moet weer de bol.com en adobe account gegevens invoeren.
9. De omslag verschijnt in de nieuwe app maar als je er op klikt werkt het niet. Ditmaal de melding 'Het maximum aantal downloads van deze bestelling is bereikt'. Heeft misschien te maken met opnieuw downloaden in stap 6.
10. Weer een mail naar de klantenservice gestuurd. Krijg een email terug met een link om op de klikken 'om u verder van dienst te zijn'. Als je hier vervolgens op klikt opent de browser met een pagina 'bol.com is tijdelijk niet bereikbaar, probeer het straks nog een keer'. Gisteren avond geprobeerd en vanmorgen nogmaals. Werkt nog steeds niet. Ik heb er genoeg van en geef het op.
Het lijkt er op dat bol.com de distributie van ebooks in concept, opzet en technische uitvoering niet voor elkaar heeft. De hele procedure is tijdrovend , privacy gevoelig, en werkt in mijn geval uberhaupt niet. Jammer dat klanten die op legale wijze een boek willen verkrijgen met deze ervaring te maken krijgen. Het alternatief is na de download een tool te gebruiken om het DRM er af te halen. Je kunt hier verschillende links voor vinden. Daarna kan je het in standaar eReaders lezen. Wat dat betreft kan bol.com leren van sites als Spotify die illegale distributie effectief bestrijden door het makkelijk te maken om legaal muziek te downloaden in plaats van allerlei barrieres op te werpen.
1. Ingelogd op de webwinkel van bol.com, ebook besteld en betaald met iDeal. Je ontvangt een mail met bevestiging en een link naar de download.
2. Het gedownloaded bestand heeft extensie .ascm en is niet leesbaar in een standaad reader. Bovendien moet je eerst een account aanmaken bij Adobe om authorisatie te krijgen om het gekochte boek te lezen. Onhandig.
3. Account aangemaakt op Adobe.com. Vreemd dat je toestemming van Adobe moet vragen om je eigen boek te lezen. Het is ook niet bekend wat ze doen met deze gegevens maar ze bouwen mogelijk een interessant profiel op van interesses en leesgewoontes van bol.com klanten.
4. Na bevestiging per email van het nieuw aangemaakte account blijkt het nog steeds niet mogelijk om het ebook te lezen. Je moet hiervoor een aparte iPhone app 'Boekenbol' downloaden. Deze app werkt volgens de site van bol.com alleen met boeken die je daar gekocht hebt. Ook onhandig. Stel je voor dat je voor elke winkel waar je iets koopt een aparte app moet installeren.
5. De gratis 'Boekenbol'app via de store van Apple gedownload en geinstalleerd. Vervolgens moet je zowel je eigen account bij bol.com als je Adobe account invoeren, gebruikersnamen en wachtwoorden. Het is de vraag wat er met deze informatie gedaan wordt.
6. De omslag van het boek verschijnt in de boekenbol app. Als je er op klikt komt er een melding 'Het documentformaat '(null)' is niet bekend en kan niet worden weergegeven. Vervolgens het boek een aantal keer verwijderd en opnieuw geladen. Probleem blijft bestaan.
7. Email gestuurd met screendump van de melding op de iPhone naar de klantenservice. Krijg dezelfde dag een email terug met verzoek om aanvullende informatie. Wat is het probleem, welk platform? Deze informatie stond ook in de screendump. Heb vragen beantwoord en screendump nogmaals meegestuurd.
8. Wordt 's middags gebeld door een medewerker van bol.com. Goede service. Hij komt met het verzoek om een nieuwe app te installeren 'ebooks' van bol.com. Deze is vandaag uitgekomen en zou het probleem moeten oplossen. Heb deze app geinstalleerd. Moet weer de bol.com en adobe account gegevens invoeren.
9. De omslag verschijnt in de nieuwe app maar als je er op klikt werkt het niet. Ditmaal de melding 'Het maximum aantal downloads van deze bestelling is bereikt'. Heeft misschien te maken met opnieuw downloaden in stap 6.
10. Weer een mail naar de klantenservice gestuurd. Krijg een email terug met een link om op de klikken 'om u verder van dienst te zijn'. Als je hier vervolgens op klikt opent de browser met een pagina 'bol.com is tijdelijk niet bereikbaar, probeer het straks nog een keer'. Gisteren avond geprobeerd en vanmorgen nogmaals. Werkt nog steeds niet. Ik heb er genoeg van en geef het op.
Het lijkt er op dat bol.com de distributie van ebooks in concept, opzet en technische uitvoering niet voor elkaar heeft. De hele procedure is tijdrovend , privacy gevoelig, en werkt in mijn geval uberhaupt niet. Jammer dat klanten die op legale wijze een boek willen verkrijgen met deze ervaring te maken krijgen. Het alternatief is na de download een tool te gebruiken om het DRM er af te halen. Je kunt hier verschillende links voor vinden. Daarna kan je het in standaar eReaders lezen. Wat dat betreft kan bol.com leren van sites als Spotify die illegale distributie effectief bestrijden door het makkelijk te maken om legaal muziek te downloaden in plaats van allerlei barrieres op te werpen.