C5 1.8 Break 2001 Stotend rijgedrag bij LPG rijden
Geplaatst: 15 jan 2004 13:09
Ik rij in een C5 1.8 met een AG LPG installatie (laatste type). Het probleem ontstaat willekeurig moment in de tijd (binnen twee a drie weken), dan ontstaat er een storing in het motor managment systeem "te veel inlaad lucht gedetecteerd". De olie en water temperatuur zijn dan gewoon binnen specificatie. Ik ben twee weken terug (voor de 10de keer) naar de dealer geweest om de storing op te heffen, waarna de motor weer drie weken zonder hikken draait (ongeveer 2 a 3 weken). Het probleem van hikken ontstaat wanneer de motor de bovenstaande storing detecteerd en de motor management naar een soort emergency setting gaat (ik denk andere ontstekings instellingen van de motor). Hierdoor neemt het brandstof gebruik toe, en de motor loopt op benzine en LPG bij 1800 zeer slecht. Ook bij het gas terug nemen en hierna weer gas geven ontstaat er een zeer irritante hik/stottering in het toerental van de motor. Dit gebeurt alleen wanneer niet wordt terug geschakeld. Ik ben al een aantal keren naar de dealer geweest om de storing op te heffen. Ze hebben bij mij de bougies, etc vervangen, maar het helpt niks. Ze adviseren mij om naar de AG gas dealer te gaan (van het kastje naar de muur). Ik ben eind vorig jaar 2003 naar deze LPG installateur geweest en ik heb een upgrade van de AG-gas installatie gekregen (nieuwe LPG injectoren). Nadat ik drie weken op LPG heb gereden ontstaat het probleem weer.
Ik denk zelf dat het aan het ontwerp van de C5 motor management/ motor ligt die naar 3 weken de kluts kwijt raakt. Een lpg mengsel heeft een ander verhouding van brandstof lucht dan benzine.
Ik denk dat ik bij Citroen Nederland het hoger op moet gaan spelen om een goede firmware motor management versie te verkrijgen die goed omgaat met de LPG brandstof. Alleen de Citroen dealer en Citroen Nederland willen dit verder niet meer oppakken. Ik heb nog steeds garantie maar ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor een weg ik nou moet gaan bewandelen!
Op de web site: http://www.problemcar.nl/index.php?topic=5894 staat een hele discussie van meer mensen die hetzelfde probleem hebben.
Ik denk zelf dat het aan het ontwerp van de C5 motor management/ motor ligt die naar 3 weken de kluts kwijt raakt. Een lpg mengsel heeft een ander verhouding van brandstof lucht dan benzine.
Ik denk dat ik bij Citroen Nederland het hoger op moet gaan spelen om een goede firmware motor management versie te verkrijgen die goed omgaat met de LPG brandstof. Alleen de Citroen dealer en Citroen Nederland willen dit verder niet meer oppakken. Ik heb nog steeds garantie maar ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor een weg ik nou moet gaan bewandelen!
Op de web site: http://www.problemcar.nl/index.php?topic=5894 staat een hele discussie van meer mensen die hetzelfde probleem hebben.