LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
H@ll0
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2013 18:26

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door H@ll0 »

smurfje456 schreef:Dat het bij de verf van Sikkens ook het geval is had ik nog niet eerder gehoord. Vanochtend om 5.30 werd ik wakker door weer die penetrante wietlucht. Het waait nogal buiten en de wind trekt waarschijnlijk langs de muur, waardoor weer die wietlucht loskomt. Ons huis is door ons zelf al eens over geschilderd met Flexa Powerdek buitenmuurverf (dat bleek niet te werken), in juli is het overgedaan door schilders met een voorstrijkmiddel en een buitenmuurverf van Sikkens en het is sinds het kouder is goed gegaan, maar nu dus weer foute boel! Ik dacht even dat ik in een nachtmerrie zat, maar het is de realiteit.
Wij hebben exact hetzelfde probleem, maar dan met Sikkens schrobvaste verf. Ben jij er inmiddels al vanaf?

bloemenmeisje
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2014 11:12

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door bloemenmeisje »

Ook hier een intense wietlucht na het gebruik van Sikkens Alpha Projecttex. Niet te harden die lucht. Ons werd deze verf verkocht als buitengewoon duurzaam en geurarm. Bij het schilderen en in de pot ruik je niets geks, maar zodra de boel goed is doorgedroogd begint die ellende. Er zit pas één laag op, maar wat een stank! Wij hebben de woonkamer én een praktijkruimte mee geschilderd. In de praktijkruimte hebben we maar een bordje opgehangen... :wink:

Nadat ik dit bij Sikkens via hun site had gemeld werd er zeer professioneel en snel gereageerd:

"Aan de hand van het chargenummer kan ik opmerken dat het probleem waarschijnlijk ontstaat vanuit de muurverf.
Daarvoor zou ik u ook de volgende oplossing bieden:
- Trimetal Magnaprim Fix
- Sikkens Alphatex IQ mat
- 2 sets Schilders benodigheden


Dus u krijgt van ons een voorstrijkmiddel om de geur te isoleren om deze vervolgens af te schilderen met een zeer duurzame kwaliteit professionele muurverf."


Hier ben ik heel blij mee. Goede en snelle klantenservice. Ook al moet ik nu wéér gaan schilderen :x .
Nóg blijer zou ik zijn als de verfhandel van dit probleem (met toch een aantal verfmerken) op de hoogte zou zijn of dat Sikkens / Akzo / Histor een consumentenwaarschuwing doet of ergens vermeldt dat bepaalde charges terug kunnen worden gebracht naar de winkel. Dat zou een hoop ellende en werk en kosten schelen. Heel aardig dat ze het probleem willen helpen oplossen, maar de kosten van de schilder krijg je niet terug.

De andere kamers van het huis en zeker de slaapkamers van ons ga ik voortaan schilderen met Farrow & Ball, Little Green of Auro of een andere 'natuurverf'. Dat was ik eigenlijk toch al van plan maar heb me dom genoeg laten ompraten door de meneer in de verfwinkel. Volgens hem waren 'die engelse verven' of 'ecoverf' allemaal rommel en niet goed. Nou, ik ga echt nooit never meer 'Nederlandse kwaliteit' op m'n muren smeren!!

Ben blij als onze woonkamer en praktijkruimte (!) niet meer naar wiet stinkt!

hdm84
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2014 09:41

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door hdm84 »

Beste mensen,

Wij denken hetzelfde probleem te hebben.
Wij hebben net een jaren 30 huis gekocht waarbij de bovenverdieping al volledig gerenoveerd, gestuct en geschilderd was.

Vanaf dag één ruikt het raar in één van de drie slaapkamers. Een niet te beschrijven geur die af en toe weg is en dan weer terug komt waarvan een aantal mensen het beschreven als kattenpis. De vorige bewoner verzekerde mij nooit katten gehad te hebben. Toch de volledige laminaatvloer eruitgehaald, houten vloer flink gereinigd met allerlei middelen tegen urinelucht en de vloer dichtgesmeerd met lak. Volledige nieuwe laminaatvloer erin maar helaas, de lucht is weer terug...

We weten niet met welke verf de kamer geschilderd is maar het zou dit probleem kunnen zijn aangezien we geur uit de vloer redelijk hebben uitgesloten. Wel raar dat het maar in één kamer is.

Wat raden jullie aan, hoe is het bij jullie afgelopen?
Is het echt een specifieke wietlucht bij iedereen of wordt het ook wel beschreven als kattenpis?

Japie.G
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2014 00:34

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Japie.G »

Ook hier de kattenpis/wiet lucht. Er is nog geen sluitende oplossing? Verschrikkelijk dit. Al sinds november vorig jaar, wordt erger bij openzetten van ramen..

smurfje456
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2013 12:04

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door smurfje456 »

Die voorstrijk en de sikkens buitenmuurverf zou volgens Akzo de oplossing moeten zijn. Echter blijft onze slaapkamer naar ruiken, zeker bij heet weer. Dhr Van der Meer ontkent het probleem. Kortom, leer er maar mee leven. Wij weten ook geen andere oplossing meer dan alles met behang volplakken. Hopelijk werkt dat. Ongelooflijk hoeveel tijd dit kost. Had ik maar goedkope eigen merk prut gekocht!

BartHx
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2014 11:43

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door BartHx »

Ook wij hadden last van muurverf die na droging ongelooflijk begon te stinken. Hier zetten we onze ervaringen na een jaar op een rijtje, met als onze belangrijkste conclusie: de stank neemt geleidelijk af (kan weken-maanden duren), waarbij beluchting doorslaggevend is.

Bij ons begon de ellende met Karwei Verspuitbaar Muur & Plafondverf RAL9010. De dag na het schilderen van een slaapkamer was het warm en met het openzetten van de ramen tochtte er een intense misselijkmakende wietstank door het huis. De intensiteit van de stank hield enkele dagen aan en nam toen geleidelijk af. Na een week of 2-3 was het nauwelijks meer merkbaar.
Met deze ervaring in het achterhoofd hebben we bij het trapportaal dezelfde verf gebruikt, en zijn meteen daarna 3 weken op vakantie gegaan. Inderdaad: bij thuiskomst roken we niets. Maar zodra we de ramen open zetten begon de ellende direct. De stank was niet zo intens als bij de slaapkamer, maar hield veel langer aan. Pas na een maand of 3-4 roken we niets meer. Mogelijk duurde het nu langer omdat er vanwege het minder mooie weer minder beluchting mogelijk was. Dat direct zonlicht en/of warmte een rol speelt is minder waarschijnlijk: het gebeurde soms dat we 's avonds in het donker thuiskwamen en niets roken, maar zo gauw de ramen open gingen kwam de stank weer opzetten. Nu, een jaar later met mooi, warm weer en open ramen ruiken we niets meer van de verfstank.

Zeker in het begin hebben we wanhopig gezocht naar informatie en oplossingen. Een aantal feiten vallen op:
1) Het verfstankprobleem komt bij meerdere merken/fabrikanten voor, zowel goedkoop als duur. In Engeland staat het bekend onder de naam “wall odour phenomenon” of zelfs "ghost odour" (NB het is veelzeggend dat de geur daar niet als "wietlucht" beschreven wordt ;) ). Het gaat echter altijd om modernere varianten van muurverf op waterbasis die van zichzelf niet stinkt, vaak in combinatie met een al eerder beschilderde muur.
2) Een duidelijke oorzaak (schimmel, bacterie, chemische reactie?) hebben we ondanks flink zoeken en bellen niet kunnen vinden. Opvallend is wel dat ondanks dit kennelijke gebrek aan kennis ons steeds werd verzekerd dat er geen gezondheidsrisico's zijn.
3) Ook een echte oplossing hebben we niet kunnen vinden. Overschilderen met een bepaalde coating/sealer wordt vaak aangeraden, maar de reacties op internet laten zien dat die niet altijd helpt.
4) Uit meerdere internetreacties blijkt dat beluchting vreemd genoeg het belangrijkste effect heeft op de intensiteit van de stank. Ons vermoeden dat door goede beluchting de stank in eerste instantie toeneemt, maar daarna (daardoor?) sneller verdwijnt moet nog bevestigd worden (wie heeft ervaring?).
5) Er zijn merken muurverf waarbij het geurfenomeen niet optreedt. Na wat rondvragen kwamen we vanwege de fundamenteel andere samenstelling uit op Histor Monodek RAL 9010. Daar hebben we een tweede slaapkamer probleemloos mee behandeld.

In onze zoektocht bleek dat veel verfexperts niet van het fenomeen op de hoogte zijn. Een goede voorlichting helpt dus niet altijd. Het is opvallend dat de (internationale) verfindustrie nog steeds geen goed antwoord heeft op het probleem, terwijl nu wel duidelijk is dat er iets in de samenstelling van bepaalde typen muurverf het probleem veroorzaakt. Vandaar dat Karwei ons (terecht) de verf heeft vergoed.
Dus ons advies: heb je nog keuze gebruik dan bovengenoemde Histor of een merk met vergelijkbare samenstelling; en ben je al slachtoffer van het verfstankfenomeen, probeer dan flink te beluchten op momenten dat je er het minste last van hebt. De stank wordt hoe dan ook minder, al kan het even duren.

Japie.G
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2014 00:34

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Japie.G »

Zie ook:

http://www.askcrown.co.uk/faq/wall-odour-phenomenon-3/

Wij zitten nu een jaar na schilderen. Helaas lijkt het probleem alleen maar erger te worden. We ventileren als gekken, maargoed, minder wordt het niet. Ik hoop van harte dat akzo of de verfleverancier ons een coating en nieuwe verf vergoed, en dan hoop ik vervolgens dat dat ook werkt...

LisaRobbin
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2014 22:46

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door LisaRobbin »

Ook hier een bekend probleem maar dan met muurverf van de Hornbach. De geur is zo verschrikkelijk. Heel even helpen geurkaarsjes etc maar daarna is de geur weer terug. Ik ga morgen naar de Hornbach om te informeren of zij meer klachten hebben hierover. Hier iemand met Hornbach verf?

wil-liam
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:24

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door wil-liam »

Dit topic is inmiddels enkele jaren oud, maar nog steeds komt het soms voor dat verf gaat stinken nadat het op de muur zit.

Ik ben dan ook benieuwd of het bij iedereen die hierboven heeft gereageerd inmiddels helemaal weg is.

Overschilderen met de verf die de fabrikant aanleverde loste het probleem bij mij op.

Fabrikant gaf ook aan dat het daarmee voor eens en altijd weg zou zijn, dus weer gewoon overschilderbaar etc.

Die verf die wordt gegeven geeft overigens zelf wel wat meer geur af (zit wat meer oplosmiddel in dan in een latex), maar dat is gewoon verflucht en verdwijnt dus ook gewoon met ventileren. Kwestie van kort geduld dus.
Laatst gewijzigd door wil-liam op 27 jun 2016 11:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Karolienvan
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2016 14:13

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Karolienvan »

Wij zitten in onze leefruimte met ook zo een probleem. Al 3 jaar telkens in de zomer. Overschilderen lijkt niet altijd te werken dus nog niet gedaan. Ik ben ook benieuwd hoe het met de andere al dan niet overschilderde muren gaat.

BrittW
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2016 00:27

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door BrittW »

Mijn woonkamer geschilderd met 2 kleuren van Flexa. 3 muren 9010 en 3 muren lever.

Vorige week, kort na de schilderbeurt, niets te ruiken behalve de gebruikelijke verflucht. Vanaf deze week begon het. Eerst dacht ik aan de de rookgewoonte van de buren, het is voor ons een nieuwe woning dus wij zijn nog niet helemaal "op de hoogte" zeg maar. Daarna dachten we dat de parketteur er 1 had opgestoken na zijn werk aan onze vloer. Nu weten we, helaas!, beter.

Het betreft bij ons muren die met glasvliesvezelbehang zijn gedaan waarna ze door de bouwers zijn over geschilderd in een 9010 verf. De muren die ik vervolgens ook met 9010 van Flexa heb geschilderd stinken naar Cannabis. De leverkleurige, eveneens Flexa, lijken dit probleem veel minder/niet te hebben.

De vragen die door mijn hoofd spoken:

-is dit schadelijk? En is dit onderzocht en waar is dan deze rapportage?
-wordt het minder?
-is de enige oplossing wederom schilderen?
-verdwijnt de stank door het verwijderen van de ondergrond, in dit geval het glasvliesvezelbehang met de daarop aangebrachte verf?

Dank vast voor de input.

Boesta
Berichten: 257
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Boesta »

Ik zou als ik u was z.s.m. contact opnemen met Flexa. Die kunnen u vast het best adviseren...

AMLBC
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:11

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door AMLBC »

Bij ons helaas ook, echter met Histor Monodek. Woonkamer eind 2016 helemaal vernieuwd. Muren met muurverf van Histor; geen probleem. Plafond met Histor Monodek... sinds de pui een paar keer open is geweest met het fijne weer, hangt er een enorme wietlucht. Heel vies. Vanochtend contact gezocht met Histor... wordt vervolgd.
Mijn hoop is dat het minder wordt. Iemand ervaring??

Lizette70
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:45

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Lizette70 »

Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad en ben zeer goed geholpen door Histor. Het probleem was bekend.
Ik heb van Histor speciale muurverf gekregen. Na het opnieuw verven van de muren was de wiet geur weg!!!

gret
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2018 15:51

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door gret »

Hallo,

Ik heb ook zo een probleem.. 5maand geleden hebben wij de living geverfd met gamma muurverf. Nu tijdens het verluchten van de ruimte komt er een kattenpis/ammoniak geur boven!
De Gamma heeft ons buitenmuurverf gratis gegeven om over te schilderen. Nu begin Juni ga ik deze verf erop zetten en hopen dat de geur weg is. Ik twijfel ook of deze niet schadelijk is voor onze gezondheid!

Yil
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2018 06:54

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door Yil »

Hier helaas ook het kattenpisluchtprobleem (leuk voor galgje). Ruim een maand geleden hebben we de meeste kamers van ons nieuwe huis inmiddels voorzien van een nieuwe laag verf. Helaas is er bij onze slaapkamer een kattenpislucht, die met warm weer erger lijkt e worden. Wij hebben de kamer laten stucen, toen zijn de wander voorgestreken met voorstrijk van Karwei en vervolgens is er met Hornbach Meister Polar Wit een deel van de wanden gesaust en een andere wand is met Histor muurverf met kleur gedaan. Het vreemde is nu dat alle wanden stinken. Daarom lijkt het logisch dat het of aan de stuc ligt of aan de voorstrijk. Dat is namelijk de enige gemene deler hier. De slaapkamer va onze dochter is echter ook met deze voorstrijk behandeld en daar ruiken we niet. Het verschil met deze kamer en onze slaapkamer is dat er gebruik is gemaakt van een andere muurverf (histor monodeck) en dat er niet is gestuct. Dus vreemd genoeg geen problemen met de kamer waar Histor monodeck is gebruikt....

Het verluchten vd kamer geeft geen oplossing tot op heden.

verbouwvrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:15

Re: Wietgeur/lucht in muren na gebruik Flexa Powerdek muurverf

Ongelezen bericht door verbouwvrouw »

Ook wij hebben sinds twee weken na het verven van de muren wietgeur/lucht. Hele huis met stezo muurverf schrobvast geverfd. Wie hierboven heeft een echte oplossing. Of te wel na opnieuw zomer of verwarmd huis echt geen last meer van de lucht? Ik lees bijna overal dat het probleem toch weer terugkomt, ook na overschilderen, soms pas na een jaar weer opnieuw. Dit wil ik voorkomen. Wat is de echte oorzaak (lees het probleem bij optreding na schilderen met verschillende verfmerken van 2011 tot 2018 nu)? En wat is de echte oplossing (lees dat het meestal na korte of lange tijd toch weer terugkomt)?

Gesloten