Gek genoeg kan ik op deze site niks vinden over bidpoint.nl. Een soortgelijke website als goudkoortsveilingen.nl en dergelijke andere sites. Ik vraag mij af of er meer mensen ervaringen hebben met bidpoint.nl. Is dit oplichterij, een kansspel of gewoon een veiling. En hoe staat de wetgeving op dit moment ten opzichte van dergelijke sites? De site werkt op de volgende manier:
Er worden producten "geveild" om mee te doen met deze veiling dien je zogeheten bidpoints te kopen. Als je in het bezit bent van een bidpoint kan je een bod doen op een artikel. De prijs van dit artikel gaat vervolgens met 0,01 cent omhoog. Echter in feite heb je 0,60 cent betaald, want dit is de gemiddelde prijs van een bidpoint. Op zich vind ik dit geen raar idee, het is een win, win, win situatie. De winnaar van de veiling wint een product naar keuze voor een goedkope prijs. De eigenaar van de site verdient aan het product en de leverancier van het product verdient geld aan de verkoop.
Natuurlijk zouden er ook voldoende mensen moeten zijn die geld verliezen want er kan enkel maar één iemand het product bemachtigen. En er zou ook voldoende geld in om moeten gaan. Voorbeeld: een product heeft een winkelwaarde van 1500,- en deze wordt geveild voor 48,92. Dat zou inhouden dat er 4892 biedingen zijn geweest van circa 0,60 cent per stuk betekend 2934 euro aan omzet. Dan kan die prijs wel uit zou je zeggen. Toch vraag ik mij af hoeveel prijzen er daadwerkelijk aan mensen worden uitgekeerd?
En daar zit nu ook mijn twijfel/vraag. In hoeverre is het te controleren dat elk bod daadwerkelijk door een mens gebeurt? En mag de eigenaar van dergelijke sites zelf meebieden aan een product? En op welke manier is dat te controleren? Er is in het verleden door radar al eens aandacht geschonken aan goudkoortveilingen.nl (zie aflevering: http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... tsveiling/)
Wat vergelijkbaar is bidpoint.nl. Wat ik echter mis in deze aflevering is het verhaal achter de biedingen. Er word ingegaan op de manier hoe de veiling zou moeten werken. Echter vraag ik mij ten zeerste af of dit wel gebeurt. Wanneer elk bod door een mens wordt gedaan zou het bieden eerlijk zijn. Dit nog even los van het principe van dergelijke sites, het is wat mij betreft een kansspel en zou ook op die manier benaderd moeten worden. Ik heb de site enige tijd in de gaten gehouden en het volgende is mij opgevallen:
Dezelfde spelers zijn constant online. Deze "mensen" bieden op alles mee en zouden onderhand volledig bankroet moeten zijn. Nog los daarvan lijkt het mij niet dat je bijv. 48 uur lang op zo'n site actief kan zijn en praktisch elke 20 sec een bod uitbrengt. Verder kan je bij bidpoint.nl zien op welke manier iemand een bot doen. Je kan namelijk een robot instellen of handmatig een bod uitbrengen. Praktisch alle biedingen geschieden "handmatig". Goed om een lang verhaal kort te maken heb ik de proef op de som genomen. Ik ben gaan bieden op een product waarvan de waarde op dat moment rond de 45,- hing. Je kan zien dat de 5 veilingen daarvoor dit product ook is verkocht voor prijzen rond de 45,- euro, want gek genoeg worden de meeste prijzen altijd rond dezelfde bedragen geveild. Op zichzelf al opmerkelijk... Het is op het moment dat ik ben begonnen 11:00 in de ochtend. Ik heb eerst een aantal keer handmatig geboden, ongeveer een half uur. Je ziet verschillende namen voorbij komen die telkens op het laatste moment jouw bod overbieden. Naar 30 minuten heb ik besloten om een robot in te stellen. Dit werkt op de volgende manier. Iedere keer als iemand een bod doet, doet mijn robot er een bod overheen. Bij elk bod komen er 20 sec bij. Op deze manier kan je gemakkelijk uitrekenen wanneer je aantal biedingen voorbij zijn. Ik had deze ingesteld voor 30 minuten. Naar 30 minuten was de robot nog steeds actief en bijna afgelopen. Er waren echter ineens niet allemaal verschillende mensen meer die biedingen deden op het product maar echter nog maar "één persoon". Telkens als de klok afliep deed deze persoon "handmatig" opnieuw een bod. Dit was interessant dacht ik. Op deze manier jaag je de rest van de mensen een beetje weg en heb je meer kans op de winst. Ik ben dit in de gaten gaan houden samen met een vriend van mij en heb deze robot uiteindelijk laten lopen tot een uur of 22:00 in de avond.
Deze "persoon" heeft vanaf 11:00 in de ochtend tot 22:00 in de avond handmatig elke 20 seconden een bod uitgebracht. Dit vond ik hoogste opmerkelijk. Ik weet niet of er iemand is die dit ooit heeft volgehouden, maar ik vind het een medaille waard als jij 11 uur lang elke 20 sec op een knopje kan drukken.... Ik zou deze persoon dan ook graag feliciteren met zijn product want hij heeft hem meer dan verdient. Natuurlijk even gaan googelen op zijn naam en ongelooflijk wat een doorzetter deze persoon. Googelen op zijn spelersnaam en bidpoint gecombineerd en deze persoon heeft alle prijzen die er te winnen zijn al een keer gewonnen. Hij moet onderhand zijn huis vol hebben staan
Natuurlijk veel namen voorbij zien komen en het is echt ongelooflijk maar er zijn veel meer "mensen" die dit volhouden. Dezelfde namen waren nog steeds op de website actief. Goed vol bewondering ben in het nogmaals gaan proberen. Oh jah nog even dit tussendoor. Het aantal bezoekers van de site is altijd ergens tussen de 100 en 125. De hele dag door... Maar dit terzijde. Het was 2 uur s'nachts en ik denk probeer het nog een keer. Ik log in en schrok eerst even die persoon waar ik van had verloren was nog steeds actief... Nu was deze persoon op allerlei verschillende producten aan het beiden. Ik dacht die persoon zijn dag kan vast niet meer stuk....
Nou goed 2 uur in de nacht een bieding op een product in de gaten houden. Telkens andere mensen die er op bieden en telkens op de laatste seconde iemand anders die bied. Ik heb opnieuw een robot aangezet vanaf een uur of 2 tot een uur of 5:30 in de ochtend. En opnieuw kreeg ik een vaste tegenstander, weliswaar met een andere naam maar weer iemand die telkens tegen mijn automatisch bod ging bieden. Ook deze "persoon" heeft het 3,5 uur volgehouden om elke 20 seconden op een knopje te drukken. En weer waren mijn punten op. Het verschil tussen de producten was het volgende:
Bij het eerste product wat 11 uur lang heeft gelopen heeft de andere persoon de prijs gewonnen. De prijs was dan ook veel hoger geworden dan de gemiddelde prijs waarvoor het product normaal verkocht wordt.
Het tweede product waar iemand 3,5 uur in "geïnteresseerd" was... En waar iemand 3,5 uur op heeft lopen bieden is uiteindelijk in de ochtend aan een andere naam toegewezen. Het typische hiervan is het volgende: Ik heb een automatische robot lopen voor 3,5 uur en 3,5 uur heeft één en dezelfde persoon een handmatig tegenbod gedaan. Naar 3,5 uur is mijn robot voorbij en de veiling staat op naam van deze persoon de klok loopt nog 5 sec en deze persoon zou de prijs gaan winnen, maar plots is er een andere bieder. Deze biedt en iemand anders doet een bod en het bieden gaat weer verder op de manier zoals het voor mijn periode van 3,5 uur ging. En de "persoon" die 3,5 uur handmatig tegen mij geboden heeft had ineens geen belangstelling meer voor het product, maar was weer willekeurig aan het bieden op andere producten.....?
Goed ben even gaan slapen en om 10:30 weer opgestaan. En tot mijn verbazing u raad het al, dezelfde namen zijn nog steeds aan het bieden.... Weliswaar hier en daar tussendoor, maar wel telkens op momenten dat een veiling bijna afloopt, dan bieden zij een paar keer en dan nemen andere namen het weer over.
Kortom: Er lopen hier een aantal mensen rond die het minstens 24 tot 48 uur volhouden om elke 20 seconden een bod uit te brengen op bitpoint.nl of op zijn minst elke minuut. Ik zou graag in aanraking komen met deze "mensen" want die krijgen van mij een medaille voor hun inzet en doorzettingsvermogen! Zulke mensen hebben wij nodig om Nederland en Europa er weer bovenop te helpen
Wat zou ik graag willen, naast mijn geld terug natuurlijk
* Een reactie ontvangen of in contact komen met iemand die verstand heeft van dergelijke websites en manier waarop ze werken. Ik ben ervan overtuigd dat er niet op een eerlijke manier geboden wordt en zou graag weten of dit technisch allemaal mogelijk is en of je hier iets tegen kunt doen? Wellicht een aangifte of andere maatregelen, ik ben hier verder niet in thuis en vraag me af, wanneer dit echt fake biedingen zijn of hier niet iets tegen gedaan kan worden. Kortom iemand die hier verstand van heeft?
* Ik zou graag een reactie van mensen ontvangen die soort gelijke ervaringen hebben met bidpoint.nl of dergelijke sites en tegen hetzelfde aanlopen. Of natuurlijk mensen die prijzen hebben gewonnnen.
* En als laatste zou ik natuurlijk ik contact willen komen met mijn helden die dit zoveel uren achter elkaar volhouden