Pagina 1 van 1

garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 12:31
door 51kusta74
In november 2009 heb ik een Philips LCD televisie gekocht van het type PFL 8404H/12. Afgelopen week viel regelmatig het beeld uit en vanochtend kwam er plotseling rook uit de televisie en rook het alsof er iets smeulde. Ik ben erg blij dat ik op dat moment erbij was, want ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik even de kamer uit was geweest. Dit had wel eens heel anders af kunnen lopen!

Aangezien de leverancier van het producent, IT’s, failliet is, vraag ik me af of ik me tot de producent kan richten. Philips dus. Philips beweert overigens in een pdf document op hun website dat de Europese richtlijn niet van toepassing is op hun tv's?!

Deze tekst vond ik op consuwijzer: Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Echter, in deze tekst wordt gesproken over de verkoper. Hoe zit het met de producent van de televisie? In hoeverre kan ik deze nog aansprakelijk stellen?

Naast deze vraag is dit dus ook een waarschuwing voor mensen die een televisie van hetzelfde type hebben. Ik heb meerdere berichten gelezen over het uitvallen van het beeld bij deze televisies, dus ben gewaarschuwd dat er dus ook iets kan gaan smeulen van binnen.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 12:44
door Edrick

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 12:58
door 51kusta74
Even ter verduidelijking. Totdat er vandaag rook uit de tv kwam, dacht ik dat het aan de nieuwe decoder lag. Als ik alles namelijk had uitgezet en opnieuw aan had gezet, deed alles het weer. Als ik had gedacht dat aan de televisie lag, had ik deze natuurlijk niet meer gebruikt. Uw reacties is wel erg bot en kort door de bocht. Sowieso is het niet normaal als een televisie na 3,5 jaar al kapot is, ik ga ervan uit dat u het daar toch wel mee eens bent.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 13:10
door henk51
Afgelopen week viel regelmatig het beeld uit en vanochtend kwam er plotseling rook uit de televisie en rook het alsof er iets smeulde. Ik ben erg blij dat ik op dat moment erbij was, want ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik even de kamer uit was geweest. Dit had wel eens heel anders af kunnen lopen!
Heeft u een inboedelverzekering?
Veelal zijn bij de uitgebreide verzekeringen dit soort oorzaken verzekerd,als de TV in de fik had gestaan had u zeker een vergoeding gehad. Oorzaak is ook veelal stof en dat dekt geen enkele garantie
heeft niets met deugdelijkheid te maken maar met schoonhouden/onderhoud. In het ene huis is meer stof ontwikkeling dan het andere.

gr Henk

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 13:23
door 16again
In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet
ALleen verkoper is er niet meer, en fabrieks garantie is verlopen....

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:29
door bprosman
Naast deze vraag is dit dus ook een waarschuwing voor mensen die een televisie van hetzelfde type hebben. Ik heb meerdere berichten gelezen over het uitvallen van het beeld bij deze televisies, dus ben gewaarschuwd dat er dus ook iets kan gaan smeulen van binnen.
Dat is overigens niets nieuws en niet speciaal voor dit type TV. Als een TV (af en toe) uitvalt agv van een los contact kan dat ALTIJD gaan vonken en op een gegeven moment gaan smeulen, dat was bij de TV's van 30 jaar geleden ook al zo.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:37
door olaf79
Een tv van 3,5 jaar is inderdaad wel jong. Alleen is het wel behoorlijk k*t (excusez moi le mot) dat de verkoper failliet is, want die is aansprakelijk en niet Philips.

U kunt eventueel aankloppen bij Modern, die alle verplichtingen van Its heeft overgenomen.

http://www.das.nl/actueel/faillissement-its

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:44
door olaf79
snuffel1 schreef:De garantie van 2 jaar is in november 2011 al afgelopen, nu eind maart 2013 wilt u nog garantie of de fabrikant aansprakelijk stellen. U bent zelf fout bezig geweest door een tv die een mankement vertoond (uitvallen) toch te blijven gebruiken. Denk eens na.
Grote onzin. Elke tv kan wel eens een keertje onverwachts uitvallen. En dan nog, als dit een fabricage fout betreft dient er gewoon garantie gegeven te worden. Wel zal het lastig zijn dit te bewijzen.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:45
door bprosman
Zal waarschijnlijk wel Elco's in de voeding of inverter zijn.
Je kunt Philips rechtstreeks benaderen of er nog coulance op zit alhoewel ik daar mijn twijfels over heb na bijna 4 jaar (2 keer de garantieperiode). In het andere geval, zoek een goede "beun".

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:47
door olaf79
bprosman schreef:Zal waarschijnlijk wel Elco's in de voeding of inverter zijn.
Je kunt Philips rechtstreeks benaderen of er nog coulance op zit alhoewel ik daar mijn twijfels over heb na bijna 4 jaar (2 keer de garantieperiode). In het andere geval, zoek een goede "beun".
Als het een fabricagefout betreft, is het geen kwestie van garantie maar een verplichting. In dat geval zat het defect er namelijk al bij het uit de fabriek rollen erin.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 17:49
door bprosman
In dat geval zat het defect er namelijk al bij het uit de fabriek rollen erin.
Aan jou de eer dat na 3,5...4 jaar te bewijzen.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 19:28
door stofzuigertje
Als je een fout had gehad was deze meestal eerder stuk gegaan.
Alleen die nauwelijks gebruikt zijn lopen dit risico.

Maar ook stof en vuil kan sluiting veroorzaken dus waar stond deze?
Ook vocht kan nog maar meestal stof, en ik denk dat zowel de verkoper als de fabriek niet verantwoordelijk zijn.

Gewoon een nieuwe kopen en helaas is wegens failliet gaan alleen de lopende garantie overgenomen en niet de levensduur die je mocht verwachten.
Normaal moeten ze tenminste 10 jaren mee kunnen, bij veel kijken een jaar of 6 dus bewijs maar eens het aantal kijk uren!
1/3 van de huidige waarde zou je nog maximaal kunnen claimen maar het bewijs moet U zelf leveren en dat kan meer kosten dan deze restwaarde.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 19:34
door bprosman
dus bewijs maar eens het aantal kijk uren!
Dat is bij een nieuwe(re) Philips TV niet zo moeilijk, toets op de afstandsbediening :
062596i(i=info toets)

Dan kom je in het service menu met oa de "bedrijfsurenteller".
Ben daar voorzichtig mee want je kunt daar ook zaken wijzigen die je TV onbruikbaar maken.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 19:59
door 51kusta74
Bedankt voor alle reacties.

Het zal er waarschijnlijk dus op neerkomen dat ik gewoon een nieuwe tv moet kopen. Iemand nog tips voor welk merk??

Om nog even kort in te gaan op bovenstaande opmerkingen, de tv heeft niet op een vochtige of stoffige plaats gestaan. Wij hebben een doorsnee huishouden, er wordt hier 'normaal' tv gekeken én er wordt zelfs regelmatig gepoetst. Ik kan zo niets bedenken waardoor ik zelf schuld zou hebben aan het vroegtijdig defect gaan van de tv. In diverse forums lees ik meerdere van dit soort verhalen, dus eerst uitval van het scherm (en wel geluid) en daarna dus rook of geur van smeltend plastic. Het zou me niet verbazen als dit toch een bekend probleem is van deze tv's, ook al zijn ze al wat ouder (hoewel ik drie jaar niet oud vind!). Ook bij auto's die al wat ouder zijn komen soms fabrieksfouten voor. Dus ik denk niet dat de leeftijd het bestaan van een fabrieksfout uitsluit.

Eigenlijk is het wel heel erg dat je als consument (waarschijnlijk veel te veel ivm met prijsafspraken) veel geld betaalt voor een 'wegwerptv'. En die bollebozen bij Philips lachen zich intussen rot om al die domme consumentjes...

Anyway...nogmaals bedankt voor jullie reacties. En fijn pasen natuurlijk!

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 20:09
door bprosman
Het zal er waarschijnlijk dus op neerkomen dat ik gewoon een nieuwe tv moet kopen. Iemand nog tips voor welk merk??
Waarom ? Waarom geen reparatiepoging ?

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 20:29
door 51kusta74
Geen reparatiepoging omdat me dat - wat ik lees op internet - zo'n 250 euro gaat kosten, als het al te repareren is. En dadelijk is het ding over een paar maanden weer kapot... Durf het eigenlijk niet aan. Daarom dus.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 31 mar 2013 21:10
door bprosman
zo'n 250 euro gaat kosten, als het al te repareren is
Als het de inverters zijn , zijn deze goed te vervangen (garanties zijn er nooit in het leven) maar die gaan meestal dan wel weer een tijdje mee. Als het de voeding is, en er eea aan elco's vervangen moet worden is dat ook wel weer voor een paar jaar.
Misschien toch de moeite om een prijsopgave te laten doen, weggooien kan altijd nog. Of anders vraag het op een gespecialiseerd electronica forum daar zitten altijd wel wat goedwillende monteurs die een poging willen wagen.

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 03 apr 2013 11:58
door william1967
In dit geval zullen er 4 condensators vervangen moeten worden in de voeding, deze zitten in de flyback van het inverterdeel. Deze reparatie kost absoluut geen €250,00 en degene die dat wel durft te vragen is de zaak aan het oplichten.Kosten zijn minder dan €100,00 en dan tel ik al behoorlijk royaal. Overigens niet alles geloven wat iedereen op het internet dumpt aan spannende verhalen :wink:

Re: garantie Philips tv - verkoper failliet

Geplaatst: 03 apr 2013 13:24
door 51kusta74
Ik ben inmiddels door een kennis van me doorgestuurd naar Technorep, die had daar goede ervaringen mee. Hopelijk valt het allemaal mee.