Pagina 1 van 1
weigeren slimme meter
Geplaatst: 03 apr 2013 16:29
door mosselen
Bij de vraag om onze traditionele elektriciteitsmeter om te zetten naar een bouwaansluiting, krijg ik bericht van Enexis dat zij bij wet verplicht zijn om voortaan slimme meters te plaatsen. Kan ik deze slimme meter weigeren?
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 03 apr 2013 16:39
door puma73
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 02 jun 2013 07:39
door ljdorst
De slimme meter mag je weigeren. Alleen als het een nieuwe aansluiting betreft zul je waarschijnlijk geen keus hebben. De 'slimme' meter heeft voor de consument geen voordelen, maar wel grote nadelen als je zelf bv met zonnepanelen stroom wilt invoeren. Ook al blijft je productie achter bij je verbruik ben je overgeleverd aan de willekeur van je energieleverancier. Verklarinkje zus, overeenkomstje zo, kost een berg tijd en ondertussen ben je hun van gratis energie aan het voorzien. Met terugwerkende kracht afrekenen hebben ze nog nooit van gehoord. Uw oude Ferrarismeter had uw levering keurig van uw verbruik afgetrokken en uw energieleverancier had geen wetenschap gehad dat de oorzaak van uw lage verbruik afkomstig is van uw zonnepaneeltjes. Daarover is dan geen discussie. Ik heb 2 aansluitingen waarvan 1 slim. Heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik hem niet heb tegengehouden.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 12:39
door famkrikke
Ik wil even verder ingaan op dit onderwerp.
Door Enexis zijn wel gedwongen wel de slimme meters (electra en gas) te laten monteren. Onder veel protest heb ik ze toch laten installeren. Bij installatie, die door een ingehuurd bedrijf werd gedaan, heb ik aangegeven dat meteen de "slimme" functie uitgeschakeld moest worden. Dat zou een uur duren, volgens deze persoon, en dan zou het lampje gaan branden. Dan wist ik dat het goed was.
Door een email van mijn energie-leverancier kom ik er achter dat de "slimme" functie nog steeds aan staat. Dus gebeld maar Oxxio verwees mij door naar de Enexis. Ik bel ze, maar krijg een heel wazig figuur aan de telefoon.
Inmiddels ben ik overgestapt naar Essent, en ook zij kunnen nog steeds de "slimme" functies uitlezen. Dus maar weer gebeld naar Enexis. Ja mevrouw, de functies zullen we uitzetten.
Ik wil mijn standen bij Essent inbrengen, maar dat gaat niet want die hebben ze al. De "slimme" functie werkt nog steeds. Dus maar weer gebeld naar Enexis: heeft u wel een email gekregen, nee, oh dan stuur ik die u even.
Vandaag, maanden na installeren, controleer ik het maar weer en........je snapt het al: de "slimme" functie staat nog steeds aan.
In dit verhaal storen mij 2 zaken. Ik had nog maar een klein jaar een nieuwe meter en ik word dus gedwongen slimme meters te installeren. Ik heb al 4 x verzocht om de "slimme" functie uit te zetten. Ik vind dat mijn privacy ernstig wordt aangetast en niemand neemt hier verantwoordelijkheid voor. Niemand doet zijn werk hoe het moet.......of doen ze dat juist wel. Is hier wellicht een afspraak om het juist moeilijk te maken zodat de bedrijven gewoon hun zin krijgen.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 14:11
door bprosman
Ik vind dat mijn privacy ernstig wordt aangetast
Kunnen ze er dan tegenwoordig al mee in je slaapkamer kijken dan ? Of alleen je verbruik uitlezen, hm... dat is inderdaad wel een grove schending van de rechten van de mens.
Ik heb nog steeds niemand gevonden die mij uit kan leggen waarom dat schadelijk/nadelig zou zijn.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 14:37
door Bob Schurkjens
Er zijn genoeg mensen die het graag analoog houden. Zie o.a.
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/
Los van die discussie: je kan deze meter gewoon weigeren.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 15:55
door famkrikke
bprosman schreef:Ik vind dat mijn privacy ernstig wordt aangetast
Kunnen ze er dan tegenwoordig al mee in je slaapkamer kijken dan ? Of alleen je verbruik uitlezen, hm... dat is inderdaad wel een grove schending van de rechten van de mens.
Ik heb nog steeds niemand gevonden die mij uit kan leggen waarom dat schadelijk/nadelig zou zijn.
Zoals iedereen inmiddels bekend zal zijn, is het systeem niet goed beveiligd. Iedereen die een beetje handig is, kan heel makkelijk zien of ik thuis ben (op afstand) en kan inschatten wat ik in huis heb. Ik heb daar geen behoefte aan. Die keuze moet mogelijk zijn maar ik krijg de wil opgelegd.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 17:15
door Geip Suusje
famkrikke schreef:Ik wil even verder ingaan op dit onderwerp.
Door Enexis zijn wel gedwongen wel de slimme meters (electra en gas) te laten monteren. Onder veel protest heb ik ze toch laten installeren. Bij installatie, die door een ingehuurd bedrijf werd gedaan, heb ik aangegeven dat meteen de "slimme" functie uitgeschakeld moest worden. Dat zou een uur duren, volgens deze persoon, en dan zou het lampje gaan branden. Dan wist ik dat het goed was.
Door een email van mijn energie-leverancier kom ik er achter dat de "slimme" functie nog steeds aan staat. Dus gebeld maar Oxxio verwees mij door naar de Enexis. Ik bel ze, maar krijg een heel wazig figuur aan de telefoon.
Inmiddels ben ik overgestapt naar Essent, en ook zij kunnen nog steeds de "slimme" functies uitlezen. Dus maar weer gebeld naar Enexis. Ja mevrouw, de functies zullen we uitzetten.
Ik wil mijn standen bij Essent inbrengen, maar dat gaat niet want die hebben ze al. De "slimme" functie werkt nog steeds. Dus maar weer gebeld naar Enexis: heeft u wel een email gekregen, nee, oh dan stuur ik die u even.
Vandaag, maanden na installeren, controleer ik het maar weer en........je snapt het al: de "slimme" functie staat nog steeds aan.
In dit verhaal storen mij 2 zaken. Ik had nog maar een klein jaar een nieuwe meter en ik word dus gedwongen slimme meters te installeren. Ik heb al 4 x verzocht om de "slimme" functie uit te zetten. Ik vind dat mijn privacy ernstig wordt aangetast en niemand neemt hier verantwoordelijkheid voor. Niemand doet zijn werk hoe het moet.......of doen ze dat juist wel. Is hier wellicht een afspraak om het juist moeilijk te maken zodat de bedrijven gewoon hun zin krijgen.
Volgens
http://www.slimmemeters.nl/veelgestelde-vragen/ kan je bij netbeheerder doorgeven wat je wensen zijn. Je betaalt voor die dienst (hier: het uitschakelen van de slimme meter) via de stroomrekening van de leverancier.
Het lijkt me dat je totnutoe niet de dienstverlening krijgt waarvoor je betaalt. Minimaal kan je de betaling opschorten, totdat:
-A) de volledige dienst geleverd is.
-B) de (im-)materiele schade vastgesteld is.
Misschien zal je energieleverancier zeuren dat je betalingsachterstand hebt, maar als je keurig vantevoren omtrent de reden inlicht kan hij je weinig maken. Natuurlijk bel je niet, maar doet het schriftelijk /email. Hij zal zich liever inspannen richting netbeheerder om de volledige dienst waarvoor betaling wordt verlangd te leveren.
Re: weigeren slimme meter
Geplaatst: 28 mar 2015 23:22
door bprosman
Zoals iedereen inmiddels bekend zal zijn, is het systeem niet goed beveiligd. Iedereen die een beetje handig is, kan heel makkelijk zien of ik thuis ben (op afstand) en kan inschatten wat ik in huis heb.
Heb je daar ook bronnen van ? Hoe ik jouw meter kan uitlezen ? En durf van mezelf wel te zeggen dat ik aardig technisch aangelegd ben dus hou je niet in qua details.
Over dat inschatten van "wat je in huis hebt" heb je een punt. Heel veel "uitkeringsgerechtigden" zijn als de dood dat men kan zien dat het niet (altijd) een éénpersoonshuishouden betreft waar de sociale dienst wel van uitgaat. Eigenlijk vind ik dat wel een pluspunt.