Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
Geplaatst: 05 apr 2013 10:49
Ik reis bijna niet met het openbaar vervoer. Een aantal jaren geleden heb ik via de gemeente Rotterdam een anonieme ov-chipkaart met korting kunnen kopen. Dat was de versie met de Erasmusbrug erop. Hierop stond geen geldigheidsdatum. Dus ik heb geen idee van wanneer tot wanneer deze kaart geldig is geweest. Toen ik dan eindelijk weer eens met het openbaar vervoer wilde gaan en het saldo wilde controleren, bleek deze verlopen. Niets aan de hand, ik heb daarop een nieuwe gekocht.
Nu wilde ik het saldo terugvragen wat er nog op de kaart stond, want ik had gehoord dat dat kon. Dus ik eindelijk in de buurt van een metro-station aan het loket gevraagd hoe dit moest. De loketbediende stopte de kaart in een apparaat vertelde me dat er nog 7,30 euro op stond en gaf me een formulier om dit terug te vragen. Omdat ik in de media eerder wel eens had gehoord over administratiekosten die ingehouden zouden worden op het terug te betalen bedrag, vertelde hij mij dat dat niet meer mocht. En dat was het dan.
Begin maart heb ik het formulier volledig ingevuld met de kaart opgestuurd, zoals geïnstrueerd door de meneer achter het loket. Kostte me ook nog een postzegel.
Eind maart kreeg ik een automatisch gegenereerde brief: de kaart was meer dan een jaar verlopen en ik krijg het tegoed niet terug. De kaart is daarbij vervolgens vernietigd.
Ik heb daarop een klacht ingediende bij de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Zij verwijzen me naar hun internetsite waarop dit duidelijk te vinden zou zijn, een folder die ik niet heb en de algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan. Daarbij zeggen ze dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de medewerker van het vervoerbedrijf. Hij had me dit moeten vertellen. Het vervoerbedrijf zegt vervolgens niks te kunnen doen, want ik moet bij de klantenservice van ov-chipkaart zijn... kastje... muur...
Nu heb ik dus achteraf op de site gekeken van ov-chipkaart.nl. Want waarom zou ik dat vooraf doen, als ik denk de volledige instructie van de medewerker te hebben gekregen? Op de site staat bij het stukje waar hetzelfde formulier te downloaden is, als die ik heb opgestuurd, niets over dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat weer heel ergens anders (verborgen) op de site. Het staat ook niet op het formulier dat ik in moest vullen. Waarom zet ov-chipkaart.nl het niet op het formulier? Had mij een postzegel en moeite gekost.
De algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan heb ik ook nooit te zien gekregen of ondertekend. Zoals gezegd, ik heb de kaart destijds via het huis-aan-huis blad of iets dergelijks besteld via een actie.
Nu vond ik iets op de site van ov-chipkaart dat je ook restitutie kunt krijgen bij een loket van het ov-bedrijf als het saldo onder de 30 euro is, maar ze hebben de kaart vernietigd, dus dat kan ook niet meer.
Ik heb ook nog geprobeerd om te kijken naar de geldigdheidsdatum op de site van ov-chipkaart.nl, waar je het nummer van de kaart in kunt vullen. Maar het nummer van mijn kaart wordt niet herkend. Ik heb nl iets gelezen over kaarten die te vroeg verlopen waren, waarvoor mensen 7,50 euro terug kregen. Maar dit kan ik dus ook niet (meer) achterhalen.
Iemand een idee hoe ik mijn geld alsnog terug kan krijgen?
Nu wilde ik het saldo terugvragen wat er nog op de kaart stond, want ik had gehoord dat dat kon. Dus ik eindelijk in de buurt van een metro-station aan het loket gevraagd hoe dit moest. De loketbediende stopte de kaart in een apparaat vertelde me dat er nog 7,30 euro op stond en gaf me een formulier om dit terug te vragen. Omdat ik in de media eerder wel eens had gehoord over administratiekosten die ingehouden zouden worden op het terug te betalen bedrag, vertelde hij mij dat dat niet meer mocht. En dat was het dan.
Begin maart heb ik het formulier volledig ingevuld met de kaart opgestuurd, zoals geïnstrueerd door de meneer achter het loket. Kostte me ook nog een postzegel.
Eind maart kreeg ik een automatisch gegenereerde brief: de kaart was meer dan een jaar verlopen en ik krijg het tegoed niet terug. De kaart is daarbij vervolgens vernietigd.
Ik heb daarop een klacht ingediende bij de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Zij verwijzen me naar hun internetsite waarop dit duidelijk te vinden zou zijn, een folder die ik niet heb en de algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan. Daarbij zeggen ze dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de medewerker van het vervoerbedrijf. Hij had me dit moeten vertellen. Het vervoerbedrijf zegt vervolgens niks te kunnen doen, want ik moet bij de klantenservice van ov-chipkaart zijn... kastje... muur...
Nu heb ik dus achteraf op de site gekeken van ov-chipkaart.nl. Want waarom zou ik dat vooraf doen, als ik denk de volledige instructie van de medewerker te hebben gekregen? Op de site staat bij het stukje waar hetzelfde formulier te downloaden is, als die ik heb opgestuurd, niets over dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat weer heel ergens anders (verborgen) op de site. Het staat ook niet op het formulier dat ik in moest vullen. Waarom zet ov-chipkaart.nl het niet op het formulier? Had mij een postzegel en moeite gekost.
De algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan heb ik ook nooit te zien gekregen of ondertekend. Zoals gezegd, ik heb de kaart destijds via het huis-aan-huis blad of iets dergelijks besteld via een actie.
Nu vond ik iets op de site van ov-chipkaart dat je ook restitutie kunt krijgen bij een loket van het ov-bedrijf als het saldo onder de 30 euro is, maar ze hebben de kaart vernietigd, dus dat kan ook niet meer.
Ik heb ook nog geprobeerd om te kijken naar de geldigdheidsdatum op de site van ov-chipkaart.nl, waar je het nummer van de kaart in kunt vullen. Maar het nummer van mijn kaart wordt niet herkend. Ik heb nl iets gelezen over kaarten die te vroeg verlopen waren, waarvoor mensen 7,50 euro terug kregen. Maar dit kan ik dus ook niet (meer) achterhalen.
Iemand een idee hoe ik mijn geld alsnog terug kan krijgen?