LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Statiegeldbonnen bij de Aldi
-
Statiegeldbonnen bij de Aldi
Al diverse keren heb ik een aanvaring gehad bij de Aldi over mijn statiegeld bonnen. Je levert je lege flessen in en bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon. Zélf vergeet je het ook en kom je de volgende keer wéér boodschappen doen, dan is het: "Uw bon is alleen geldig op de dag van uitgifte. Wij hebben de dag/week/maand al afgesloten en kunnen dat bedrag nu niet meer teruggeven."
Maakt niet uit hoeveel geld het is, je krijgt het NIET terug. Gewoon schandalig. Volgens mij heb je minimaal 1 jaar de tijd om je geld terug te krijgen, maar bij de Aldi krijg je gewoon te horen dat je dan maar moet klagen bij het hoofdkantoor.
Maakt niet uit hoeveel geld het is, je krijgt het NIET terug. Gewoon schandalig. Volgens mij heb je minimaal 1 jaar de tijd om je geld terug te krijgen, maar bij de Aldi krijg je gewoon te horen dat je dan maar moet klagen bij het hoofdkantoor.
Re: Statiegeldbonnen bij de Aldi
Vragen de andere supermarkten het dan wel?Je levert je lege flessen in en bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon.
Ook het hoofdkantoor aangesproken, en al bericht gehad>?
Waar staat dat beschreven dat je je minimaal 1 jaar de tijd hebt om je statiegeld bonnetje inVeronicaatje schreef:Al diverse keren heb ik een aanvaring gehad bij de Aldi over mijn statiegeld bonnen. Je levert je lege flessen in en bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon. Zélf vergeet je het ook en kom je de volgende keer wéér boodschappen doen, dan is het: "Uw bon is alleen geldig op de dag van uitgifte. Wij hebben de dag/week/maand al afgesloten en kunnen dat bedrag nu niet meer teruggeven."
te leveren ?
Mij word nooit gevraagd naar een statiegeld bonnetje of ik dat heb of niet, laatst toevallig ook vergeten bij AH was op een zaterdag, maandag kom ik aan de kassa en vraag of ik die kan inleveren, ja was geen probleem.
Word dus een klacht indienen bij het hoofdkantoor dus voor je of niet ?
AH doet er ook niet moeilijk over, ik weet niet of het een jaar is maar heb wel eens maanden later een bonnetje in geleverd.
Of ze het bij de Aldi / Lidl (altijd) vragen ? Het is geen beleid dunkt me maar het wordt me wel heel regelmatig gevraagd (bij zowel Aldi als Lidl) maar het is een beetje afhankelijk welke cassiere het is.
Tegenwoordig neem ik (bewust) geen statiegeld producten meer omdat ik het vergeet mee terug te nemen naar de winkel dan dat ik het bonnetje vergeet.
Op zich vind ik alle (administratieve) argumenten die de winkels verzinnen kul-argumenten, van de andere kant, je weet het en gaat er dus ook mee akkoord als je de winkel binnenstapt.
Of ze het bij de Aldi / Lidl (altijd) vragen ? Het is geen beleid dunkt me maar het wordt me wel heel regelmatig gevraagd (bij zowel Aldi als Lidl) maar het is een beetje afhankelijk welke cassiere het is.
Tegenwoordig neem ik (bewust) geen statiegeld producten meer omdat ik het vergeet mee terug te nemen naar de winkel dan dat ik het bonnetje vergeet.
Op zich vind ik alle (administratieve) argumenten die de winkels verzinnen kul-argumenten, van de andere kant, je weet het en gaat er dus ook mee akkoord als je de winkel binnenstapt.
-
Aha, dus een cassière "vergeet" het en u vergeet het.Veronicaatje schreef: bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon. Zélf vergeet je het ook
Wiens probleem is het nu?
Het is ùw statiegeld.
Als het zo belangrijk is, moet ù het onthouden.
Bij Appie is het helemaal geen probleem, al kom je 1 of 2 weken later. Aldi doet "het niet". Misschien daardoor wel een van de goedkopere winkels? Maar om nu de cassière af te rekenen dat jij het vergeet of zij het niet vraagt? Dat dan ook weer niet.
-
Wat de Aldi doet is onwettig. Ik vergeet die emballagebonnen ook altijd in te leveren. Mijn tip is dan ook:
Houd die bon in je hand net zolang totdat je bij de kassa bent. Vergeten wordt dan best moeilijk. Dat weet ik uit ervaring.
Houd die bon in je hand net zolang totdat je bij de kassa bent. Vergeten wordt dan best moeilijk. Dat weet ik uit ervaring.
Volgens welke wet ?Wat de Aldi doet is onwettig
Het antwoord is bij radar zelf te vinden.
Zie: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... eldbonnen/
Het komt er op neer dat als in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren.
Kijk ook ng even op op de bon zelf, of het daar mss op staat.
Staat het nergens, noch in de winkel, noch op die waardebon, dan moet u de bon gewoon kunnen inleveren.
Mijn inziens is de statiegeldbon een waardepapier, oftewel een schuldbekentis afgegeven door de winkel waarop volgens mij geen houdbaarheidsdatum van 1 dag kan en mag zitten. Immers, het statiegeldbedrag hebt u bij aanschaf betaald. Bij inlevering eist u dit bedrag weer terug middels een waardepapier. Als de winkel wilt, beter gezegd eist dat die bon maar 1 dag geldig is, waarmee de winkel feitelijk zegt dat het geld maar 1 dag houdbaar is.. Nou ja vul zelf maar in. Belachelijk. Dunkt me dat de winkel dan maar bij het inleverpunt direct contanten moet geven.
Ik zou het iig niet accepteren en behoorlijk wat stampij maken. Desnoods het juridisch loket eens bellen.
Zie: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... eldbonnen/
Het komt er op neer dat als in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren.
Kijk ook ng even op op de bon zelf, of het daar mss op staat.
Staat het nergens, noch in de winkel, noch op die waardebon, dan moet u de bon gewoon kunnen inleveren.
Mijn inziens is de statiegeldbon een waardepapier, oftewel een schuldbekentis afgegeven door de winkel waarop volgens mij geen houdbaarheidsdatum van 1 dag kan en mag zitten. Immers, het statiegeldbedrag hebt u bij aanschaf betaald. Bij inlevering eist u dit bedrag weer terug middels een waardepapier. Als de winkel wilt, beter gezegd eist dat die bon maar 1 dag geldig is, waarmee de winkel feitelijk zegt dat het geld maar 1 dag houdbaar is.. Nou ja vul zelf maar in. Belachelijk. Dunkt me dat de winkel dan maar bij het inleverpunt direct contanten moet geven.
Ik zou het iig niet accepteren en behoorlijk wat stampij maken. Desnoods het juridisch loket eens bellen.
Voor zover ik weet staat het op de bon zelf aangegeven.Het komt er op neer dat als in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren.
-
Ach, het verbaast me niet wat de Aldi hier doet. In de soevereine staat Aldiland gelden nu eenmaal andere wetten en regels. Uiteraard allemaal ten gunste van de erven van Koning Albrecht †.
Zie o.a. http://www.eenvandaag.nl/binnenland/425 ... edewerkers
http://de.wikipedia.org/wiki/Theo_Albrecht
Zie o.a. http://www.eenvandaag.nl/binnenland/425 ... edewerkers
http://de.wikipedia.org/wiki/Theo_Albrecht
-
- Contacteer:
Veronicaatje schreef:Al diverse keren heb ik een aanvaring gehad bij de Aldi over mijn statiegeld bonnen. Je levert je lege flessen in en bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon. Zélf vergeet je het ook en kom je de volgende keer wéér boodschappen doen, dan is het: "Uw bon is alleen geldig op de dag van uitgifte. Wij hebben de dag/week/maand al afgesloten en kunnen dat bedrag nu niet meer teruggeven."
In mijn supermarkttijd was het zolang de bon nog leesbaar, scanbaar was was deze geldig.
Aldi, tsja......Duitse onderdrukkings mentaliteiten......een familielid is uitgekocht maar moest wel mondje dicht houden.
Is via via via toch wel uitgekomen.
Anyway, die bonnen hebben een code en kassasysteem leest of wel / niet is ingeleverd. Het Aldi systeem sluit als het ware de boekhouding af en hiermee de mogelijkheid om in te leveren opdat hun systeem het bonnetje niet meer herkend.
Hoofdkantoor zal niks voor je doen.......ik laat me er verder maar niet over uit, maar ratten is nog zwak uitgedrukt.
Zoals al aangegeven, er zijn meer service gerichte supermarkten, doe dan daar de boodschappen. Er is geen wet op de statiegeldautomaten en afhandeling van emballagebonnetjes oid, en dus kunnen ze dit zo doen. Of dat klantvriendelijk is? Nee naar mijn mening, maar daarom doen wij dan ook het merendeel van de boodschappen bij de AH, waar dit geen probleem is. Sterker nog, ik kon een emballage bon van AH x, zelfs inleveren bij AH y, dat moest ik even vragen, en de SM moest uiteindelijk beslissen, maar dat kon dus gewoon.Jordy Tennis schreef:Wat een agressie allemaal weer.VioletPrue schreef:Aha, dus een cassière "vergeet" het en u vergeet het.Veronicaatje schreef: bij de kassa "vergeten" ze je te vragen om je statiegeld bon. Zélf vergeet je het ook
Wiens probleem is het nu?
Het is ùw statiegeld.
Als het zo belangrijk is, moet ù het onthouden.
Wanneer Aldi niet zo'n belachelijke regel hanteerde was dit probleem er niet.
Wat tenormin zegt, geen enkele grutter maakt problemen over het later inleveren van statiegeldbonnen.
Daarnaast vraag ik me af of het niet onwettig is. Waardebonnen zijn doorgaans minimaal een jaar geldig.
Maak jezelf toch niet zo belachelijk, jij vergeet die statiegeld bon te geven. Eigen verantwoording noemen ze zoiets.Wanneer Aldi niet zo'n belachelijke regel hanteerde was dit probleem er niet.
Juist. Wie zijn flessen inlevert verkrijgt het recht op een bepaalde geldsom. Hierop geldt standaard een verjaringstermijn van vijf jaar van toepassing. Hiervan kan worden afgeweken via algemene voorwaarden, maar minder dan één jaar is niet toegestaan.Veronicaatje schreef:Volgens mij heb je minimaal 1 jaar de tijd om je geld terug te krijgen, (...).
Artikel 6:236 aanhef en onder g BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort.
De winkel heeft een informatieplicht. Het staat niet vast of de winkel hieraan heeft voldaan.bprosman schreef:Op zich vind ik alle (administratieve) argumenten die de winkels verzinnen kul-argumenten, van de andere kant, je weet het en gaat er dus ook mee akkoord als je de winkel binnenstapt.
Het staat op de bon, hoezo geen info??De winkel heeft een informatieplicht. Het staat niet vast of de winkel hieraan heeft voldaan.
Dat is niet waar, jij hebt zelf veranwoording, neem je die niet ....heb je gewoon pech.de cassiere heeft de plicht om te vragen of u toevallig ook een statiegeldbon heeft
Natuurlijk bedoel je het jaja schertsend, hé? Want anders kan het door een ander wel eens verkeerd opgevat worden.snuffel1 schreef:Jaja de cassiere heeft de plicht om te vragen of u toevallig ook een statiegeldbon heeft. Moet hij/zij daarna ook nog vragen of u toevallig geen boodschappen vergeten bent!! zoja dan komt niemand meer de winkel uit. Het inleveren van een statiegeldbon is ook een eigen verantwoordelijkheid.
-
Het is natuurlijk een beetje vreemd dat je statiegeldflessen inlevert, en vervolgens het bedrag niet uitbetaald wordt/ingepikt wordt door de winkel.
Kunnen ze zich wel achter boekhoudkundige 'onmogelijkheden' verschuilen, maar dat is onzin. Iedereen die iets van boekhouden weet, weet dat je heel simpel een (boekhoudkundige) rekening kan maken voor nog niet uitbetaald statiegeld. Er zijn in ieder bedrijf zoveel rekeningen die nog betaald of ontvangen moeten worden, dat staat allemaal keurig ingeboekt, dus waarom zou dat voor statiegeld niet kunnen. Het is letterlijk flessentrekkerij van de Aldi.
Maar, van de Aldi weet je dat, laatst kwam ik thuis met tomaten, bleken beschimmeld te zijn, dus direct terug. Vraag niet hoeveel moeite het gekost heeft om mijn geld terug te krijgen. Een servicebalie kennen ze niet, en service aan de kassa verlenen ze niet, of met de grootst mogelijke moeite.
Kunnen ze zich wel achter boekhoudkundige 'onmogelijkheden' verschuilen, maar dat is onzin. Iedereen die iets van boekhouden weet, weet dat je heel simpel een (boekhoudkundige) rekening kan maken voor nog niet uitbetaald statiegeld. Er zijn in ieder bedrijf zoveel rekeningen die nog betaald of ontvangen moeten worden, dat staat allemaal keurig ingeboekt, dus waarom zou dat voor statiegeld niet kunnen. Het is letterlijk flessentrekkerij van de Aldi.
Maar, van de Aldi weet je dat, laatst kwam ik thuis met tomaten, bleken beschimmeld te zijn, dus direct terug. Vraag niet hoeveel moeite het gekost heeft om mijn geld terug te krijgen. Een servicebalie kennen ze niet, en service aan de kassa verlenen ze niet, of met de grootst mogelijke moeite.
Gebeurd vaak dat je met zijn tweeën boodschappen gaat doen.
De een gaat naar de flessenautomaat en de ander gaat vast boodschappen doen.
Bij ons ook. Gebeurd dus wel eens dat het bonnetje vergeten wordt.
Tot nog toe geen probleem mee gehad om het later in te wisselen.
Vind het de grootste kolder om het bonnetje niet te accepteren want het
betalen van statiegeld is gewoon automatisch geregeld in de kassa dus dat
vergeten ze niet.
War ciske neerzet vind ik ook je grootste kolder want iedereen vergeet
wel een wat.
De een gaat naar de flessenautomaat en de ander gaat vast boodschappen doen.
Bij ons ook. Gebeurd dus wel eens dat het bonnetje vergeten wordt.
Tot nog toe geen probleem mee gehad om het later in te wisselen.
Vind het de grootste kolder om het bonnetje niet te accepteren want het
betalen van statiegeld is gewoon automatisch geregeld in de kassa dus dat
vergeten ze niet.
War ciske neerzet vind ik ook je grootste kolder want iedereen vergeet
wel een wat.