LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ymoontour
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2011 09:07

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door ymoontour »

Maar een vraag... Misschien een hele domme.
Alhoewel ik ooit geleerd heb dat domme vragen niet bestaan alleen maar domme antwoorden..

Ik heb zitten zoeken, ben wezen googelen, noem maar op; maar nergens krijg ik helder hoe het kan dat iemand van 30+, 40+ etc nog steeds onder de regeling Wajong valt.
Er moet toch ergens een overgang zijn naar een andere regeling of wat dan ook.
Dit alles natuurlijk los van alle ellende die de persoon zelf ongevraagd ondergaat.

Ik weet dat het gebeurd maar kan de term "wajong" niet rijmen met oudere..
Daar moet toch een ander vangnet zitten.

Ik hoop dat iemand hier meer helderheid op kan scheppen

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook ouderen kunnen Wajong hebben.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door TonGr »

Een wajong uitkering kan je krijgen als je op je 17de geen arbeidsmogelijkheid hebt, of wanneer bij/na studie dit blijkt te zijn, en dit is tot je 30ste.

m.vr.tr.
Ton

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Barman »

ymoontour schreef:Maar een vraag... Misschien een hele domme.
Alhoewel ik ooit geleerd heb dat domme vragen niet bestaan alleen maar domme antwoorden..

Ik heb zitten zoeken, ben wezen googelen, noem maar op; maar nergens krijg ik helder hoe het kan dat iemand van 30+, 40+ etc nog steeds onder de regeling Wajong valt.
Er moet toch ergens een overgang zijn naar een andere regeling of wat dan ook.
Dit alles natuurlijk los van alle ellende die de persoon zelf ongevraagd ondergaat.

Ik weet dat het gebeurd maar kan de term "wajong" niet rijmen met oudere..
Daar moet toch een ander vangnet zitten.
Wajong duidt er op dat je op jonge leeftijd een ziekte of handicap hebt gekregen. Wil niet zeggen dat je daar niet ouder mee kan worden en dus ook op latere leeftijd nog steeds die uitkering kan hebben. De enige overgang op basis van leeftijd bij alle uitkeringen is de overgang naar de AOW.

Sanna47
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2013 02:56

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Sanna47 »

Daar staat ze dan.. Jette Klijnsma pleitend voor herkeuring van alle wajongers. Wie had ooit gedacht dat zij dat zou doen, het moment staat nog zo in mijn hoofd dat Dhr. Samson het had over wajongers, het was voor mij een moment dat ik twijfelde maar toch besloot geen PvdA te stemmen. Nu denk ik voor al die mensen die wel PvdA gestemd hebben, wat is het waard geweest die belofte?
Ik vraag me af of Mevr. Klijnsma echt beseft wat ze wilt. Ik persoonlijk denk als wajonger dat er veel zullen zijn die wel terecht in de wajong zitten en straks toch moeten werken. Of je het nou kan of niet, ik geloof niet dat ze daar naar kijken. En als dat wel wordt gedaan, zien ze dan ook hetgene je niet gelijk kunt zien? Ik werd eerder al kwaad om de uitspraak van Rutte die onder het mom van 'Wajongers (of zieken) kijk wat je wel kan in plaats van wat je niet kan' mensen weer aan het werk wil krijgen. Als dat kan is dat prima, maar wat als het niet kan? En denk je nou echt dat gekeken wordt naar kunnen? Ik denk dat het eerder gaat om kijken waarop bezuinigd kan worden, wat ik overigens van harte toejuich, als het dan maar wel eerlijk gaat. En verder vind ik dat Rutte ook reeel moet zijn. Ik wens niemand een ziekte toe maar soms zou ik wel willen dat een ander zou voelen wat ik voel. Voor mij komt het over alsof ik niet meer serieus genomen wordt. Als de plannen doorgaan komt er dus een herkeuring. En wat als ik niet ziek bevonden wordt? Want is er een bewijs (zoals een papiertje laten zien) dat ik ziek ben? Ik weet dat ik arbeidsongeschikt ben, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat bij een herkeuring kan bewijzen? De ander bepaalt immers of ik ziek ben, ikzelf blijkbaar heb daar weinig over te zeggen, of zullen ze me serieus nemen? Ik ben al zovelen jaren niet serieus genomen, waarom daar dan wel, bij mensen die mijn dagelijkse leven niet meemaken?
Ik hoop daarom dat er een eerlijke herkeuring komt (als die er komt), niet alleen voor mezelf maar ook voor die ander die het moeilijk kan bewijzen.
En verder vraag ik me af hoe dat gaat met mensen die straks in de bijstand terecht komen. Hoe kan een alleenstaande eigenlijk leven van iets meer dan 600 euro ?
Als laatste 1 ding wat ik ook al niet snap, was dit een sociaal akkoord? Voor mij klinkt het afpakken van het geld van een arme of zieke meer als een associaal akkoord.
Van de VVD was het al in het begin duidelijk, de PvdA moet eens gaan bedenken vind ik wat ze nou eigenlijk willen. Wat ik wil is een eerlijk land, met eerlijke kansen voor iedereen, waarin bij zieken zeker naar de mogelijkheden gezocht mag worden, maar een ziekte kan je niet wegdenken of afpakken, denk daar maar eens over na.

Sus

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik persoonlijk denk als wajonger dat er veel zullen zijn die wel terecht in de wajong zitten en straks toch moeten werken.
Ik persoonlijk denk dat er een hele hoop in de wajong zitten die er niet in thuis horen. Zag je ook met de oude WAO: als mensen overtollig waren werden ze in de WAO gedumpt, als een soort VUT. Bedrijf blij, personeel blij, en de uitkeringsfabrieken vonden het wel best zo.

In de Wajong zie je, blijkens berichten in de media, hetzelfde, dat hele groepen jongeren, die gewoon geen zin hebben om te werken, in de Wajong worden gedumpt. Ze zijn niet te bemiddelen omdat ze niks willen, en zolang ze in de bijstand zitten kost het de gemeente geld.

Eenmaal in de wajong wordt de uitkering door het rijk verstrekt, dat is dus voor de gemeente goedkoper, en zijn die jongeren van de sollicitatieplicht af, dus ze hoeven niet steeds hemel en aarde te bewegen om ongemotiveerde figuren aan je buro te krijgen, en hen vervolgens zover te krijgen dat ze, nog steeds ongemotiveerd, naar een bedrijf toegaan terwijl je van tevoren weet dat ze het gaan verknallen.

Of het om 190.000 gevallen gaat, tegenover 40.000 echte arbeidsgehandicapten, kan ik niet beoordelen. Maar uit de gegeven verhouding kun je opmaken dat het hoe dan ook om een flinke groep gaat.
Ik hoop daarom dat er een eerlijke herkeuring komt (als die er komt), niet alleen voor mezelf maar ook voor die ander die het moeilijk kan bewijzen.
Die herkeuring zal zo veel mogelijk 'eerlijk' zijn. Maar er zullen altijd mensen tussen wal en schip vallen, dat kun je niet voorkomen.
En verder vraag ik me af hoe dat gaat met mensen die straks in de bijstand terecht komen. Hoe kan een alleenstaande eigenlijk leven van iets meer dan 600 euro ?
Dat moeten velen. Overigens zet je hiermee de boel bewust op het verkeerde been: als alleenstaande krijg je een toeslag van 20%. Dus geen 50% van het minimum, maar 70%. Zoveel scheelt het niet met de Wajong, dus . Het alternatief is werken.
Wat ik wil is een eerlijk land, met eerlijke kansen voor iedereen, waarin bij zieken zeker naar de mogelijkheden gezocht mag worden, maar een ziekte kan je niet wegdenken of afpakken, denk daar maar eens over na.
Dat is dus wat de regering nastreeft: een uitkering voor degenen die er recht op hebben, niet voor degenen die kunnen werken maar er gewoon geen zin in hebben.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Barman »

Sanna47 schreef:Nu denk ik voor al die mensen die wel PvdA gestemd hebben, wat is het waard geweest die belofte?
Sinds wanneer houden partijen zich aan al hun beloften die tijdens de verkiezingscampagne gedaan worden? :roll:
Sanna47 schreef: En verder vraag ik me af hoe dat gaat met mensen die straks in de bijstand terecht komen. Hoe kan een alleenstaande eigenlijk leven van iets meer dan 600 euro ?
Dat kan omdat er ook nog eens allerlei toeslagen bvijkomen, die je als je werkt en iets meer verdient waarschijnlijk misloopt.
Sanna47 schreef:de PvdA moet eens gaan bedenken vind ik wat ze nou eigenlijk willen.
Regeren en dat kunnen ze niet alleen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Jolijn »

Sanna47 schreef: Als de plannen doorgaan komt er dus een herkeuring. En wat als ik niet ziek bevonden wordt? Want is er een bewijs (zoals een papiertje laten zien) dat ik ziek ben? Ik weet dat ik arbeidsongeschikt ben, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat bij een herkeuring kan bewijzen? De ander bepaalt immers of ik ziek ben, ikzelf blijkbaar heb daar weinig over te zeggen, of zullen ze me serieus nemen? Ik ben al zovelen jaren niet serieus genomen, waarom daar dan wel, bij mensen die mijn dagelijkse leven niet meemaken?
Ik hoop daarom dat er een eerlijke herkeuring komt (als die er komt), niet alleen voor mezelf maar ook voor die ander die het moeilijk kan bewijzen.
Een paar regels 'u kunt werken voor 100/80/50 %' op een papiertje staat niet gelijk aan daadwerkelijk een baan vinden en volhouden. Houdt je gewoon aan de regels, solliciteer en wordt je ergens aangenomen, blijkt vanzelf wat je kunt en niet kunt.
En verder vraag ik me af hoe dat gaat met mensen die straks in de bijstand terecht komen. Hoe kan een alleenstaande eigenlijk leven van iets meer dan 600 euro ?
Zie andere antwoorden. Bovendien zou dit geen reden mogen zijn om mensen dan maar in de Wajong te houden.

Sus

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Klinkt misschien hard,maar ook de wao,s zijn aan de beurt geweest,dus nu de wajong...
Ik vind het eerlijk,ik heb ook zware herkeuring doorstaan...dus zo ook de wajongers mogen van mij

Persoonlijk ken ik iemand,vraag me niet wat ie mankeer,gewoon noet lekker in zijn vel nu 47! Vanaf 18 de al wajonG,nu moet hij wel al veplicht 3 x per wk paar uur bejaardenhuis werken,beetje ,ense praten,koffie drinken etc..

Nou phoe is ergvermoeiend hoor!

Laat duidleijk zijn dat ik echt wel weet dat er heel wat mensen wat mankeren!!!!!! Echt..
Maar nu bezem erdoor...sorry...maar is bij ons ook gebeurd,en nog zitten er veel in,waarvan ik denk maar dat kan je allemaal wel??!mooi verhaal ophangen werkt soms als je ats mee hebt..

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Sanna47 schreef:En verder vraag ik me af hoe dat gaat met mensen die straks in de bijstand terecht komen. Hoe kan een alleenstaande eigenlijk leven van iets meer dan 600 euro ?
Bijstand is voor een alleenstaande netto € 877,- per maand excl. vakantiegeld.
Dus waar je die € 600,- vandaan haalt?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door ciske »

,gewoon noet lekker in zijn vel nu 47! Vanaf 18 de al wajong
Ik ga er vanuit dat die persoon op die leeftijd al wat mankeerde?? anders hebben ze bij de gemeente zitten slapen.

Keuren is op zich niks mis mee, kan je werken , wees dan blij.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ciske schreef:
,gewoon noet lekker in zijn vel nu 47! Vanaf 18 de al wajong
Ik ga er vanuit dat die persoon op die leeftijd al wat mankeerde?? anders hebben ze bij de gemeente zitten slapen.

Keuren is op zich niks mis mee, kan je werken , wees dan blij.
ciske

zelfs zijn broers en zussen zeggen,wie mankeert geen idee....
hij zegt dat ie last van ja,zwaarmoedigheid heeft,geen medicatie,zelfs fam zegt,ga maar eens werken voor je geld,woont nog bij mams in :oops:

Mira.C.
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:48

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Mira.C. »

Ik weet niet hoor, bij de laatste herkeuring vond ik al dat ik niet aan voorwaarden voldeed,
maar heeft de arts me toch bij de afgekeurden gelaten.

Als ze nu weer met dergelijke voorwaarden komen, tja ....
Volgens mij was het toen dat iedereen die nog zichzelf kon aankleden,
al niet in de wajong thuishoorde.

En nu zou meer dan helft goedgekeurd moeten worden en gaat het bedrijfsleven banen scheppen voor gehandicapten.
Wat zijn gehandicapten eigenlijk in deze context ?
Geld dat ook voor psychische problemen ?
Daarbij komt dat ik geen opleiding in een vakgebied heb afgerond.

Als ze vragen kunt u met de computer omgaan is het antwoord ja
maar kan ik in de administratie werken, nee daar heb ik niets over geleerd.

En dan komt ook nog mijn leeftijd 47 alweer dan hoor je ook al daarom tot de groep mensen
die niet aan de bak komt.

Toch kan ik mezelf prima aankleden, gelukkig wel.
Wat voor baan zouden ze moeten scheppen voor zo iemand als ik ?
Iets met de computer maar wat in vredesnaam ? En ga ik dat dan wel volhouden ?
In ieder geval zou ik niet meer dan halve dagen kunnen werken, maar half goedkeuren/afkeuren is er natuurlijk niet bij als het gaat om jezelf kunnen aankleden.

De regering maakt ‘leuke’ plannen maar is het eigenlijk wel haalbaar om banen te scheppen terwijl juist de werkeloosheid ook al niet mis is ?
En dat voor zo'n moeilijke groep die voorheen in de wajong zat ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mira.C. schreef: En dan komt ook nog mijn leeftijd 47 alweer dan hoor je ook al daarom tot de groep mensen
die niet aan de bak komt.
Dan is de wajong toch niet meer van toepassing?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mira.C. schreef:Ik weet niet hoor, bij de laatste herkeuring vond ik al dat ik niet aan voorwaarden voldeed,
maar heeft de arts me toch bij de afgekeurden gelaten.
Dan snap ik niet dat u niet zelf op zoek bent gegaan naar werk.
U vind niet dat u zelf in aanmerking zou moeten komen voor een uitkering, maar strijkt hem tòch op.
Jammer.
Mira.C. schreef:Wat zijn gehandicapten eigenlijk in deze context ?
Geld dat ook voor psychische problemen ?
Ja, zowel lichamelijke, verstandelijke als psychische beperkingen/chronische aandoeningen vallen onder 'handicaps'.
GJvdZ schreef:
Mira.C. schreef:En dan komt ook nog mijn leeftijd 47 alweer dan hoor je ook al daarom tot de groep mensen die niet aan de bak komt.
Dan is de wajong toch niet meer van toepassing?
Waarom niet?
Als de beperking bij het vaststellen van de Wajong onder de Wajong viel, blijf je Wajong houden.
Je stroomt nooit ergens anders in door ofzo, er is geen Waoud. :wink:
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 12 jul 2013 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Barman »

GJvdZ schreef:
Mira.C. schreef: En dan komt ook nog mijn leeftijd 47 alweer dan hoor je ook al daarom tot de groep mensen
die niet aan de bak komt.
Dan is de wajong toch niet meer van toepassing?
Waarom niet?

Mira.C.
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:48

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Mira.C. »

Barman schreef:
GJvdZ schreef:
Mira.C. schreef: En dan komt ook nog mijn leeftijd 47 alweer dan hoor je ook al daarom tot de groep mensen
die niet aan de bak komt.
Dan is de wajong toch niet meer van toepassing?
Waarom niet?
het is hier al over gegaan in dit draadje.
en antwoord staat er ook .

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door marnix »

rozemarijntje schreef:Klinkt misschien hard,maar ook de wao,s zijn aan de beurt geweest,dus nu de wajong...
Ik vind het eerlijk,ik heb ook zware herkeuring doorstaan...dus zo ook de wajongers mogen van mij

Persoonlijk ken ik iemand,vraag me niet wat ie mankeer,gewoon noet lekker in zijn vel nu 47! Vanaf 18 de al wajonG,nu moet hij wel al veplicht 3 x per wk paar uur bejaardenhuis werken,beetje ,ense praten,koffie drinken etc..

Nou phoe is ergvermoeiend hoor!

Laat duidleijk zijn dat ik echt wel weet dat er heel wat mensen wat mankeren!!!!!! Echt..
Maar nu bezem erdoor...sorry...maar is bij ons ook gebeurd,en nog zitten er veel in,waarvan ik denk maar dat kan je allemaal wel??!mooi verhaal ophangen werkt soms als je ats mee hebt..
aha! ik ben gekeurd dus nu moeten de anderen ook maar...
Wajongers zijn ook opnieuw gekeurd in 2004 hoor.
Laten we ze nog maar eens keuren...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door ciske »

Wajongers zijn ook opnieuw gekeurd in 2004 hoor.
Laten we ze nog maar eens keuren...
Wat is daar mis mee? Er kan in die 9 jaar genoeg veranderen.

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door witte angora »

marnix schreef:
rozemarijntje schreef:Klinkt misschien hard,maar ook de wao,s zijn aan de beurt geweest,dus nu de wajong...
Ik vind het eerlijk,ik heb ook zware herkeuring doorstaan...dus zo ook de wajongers mogen van mij

Persoonlijk ken ik iemand,vraag me niet wat ie mankeer,gewoon noet lekker in zijn vel nu 47! Vanaf 18 de al wajonG,nu moet hij wel al veplicht 3 x per wk paar uur bejaardenhuis werken,beetje ,ense praten,koffie drinken etc..

Nou phoe is ergvermoeiend hoor!

Laat duidleijk zijn dat ik echt wel weet dat er heel wat mensen wat mankeren!!!!!! Echt..
Maar nu bezem erdoor...sorry...maar is bij ons ook gebeurd,en nog zitten er veel in,waarvan ik denk maar dat kan je allemaal wel??!mooi verhaal ophangen werkt soms als je ats mee hebt..
aha! ik ben gekeurd dus nu moeten de anderen ook maar...
Wajongers zijn ook opnieuw gekeurd in 2004 hoor.
Laten we ze nog maar eens keuren...
Ja en? Er zijn er zat die in de Wajong zitten omdat ze wel kunnen werken, maar geen zin hebben, en door de gemeenten uit arren moede in de Wajong zijn gedropt om van het geziek af te zijn, en de rekening bij het rijk te leggen. Banen zijn er toch al te weinig, dus ze steken hun energie liever in jonge mensen die wel willen werken.

En dan kan ik me heel goed voorstellen dat de rijksoverheid het ook een beetje zat is, en die groep opnieuw gaat keuren. Niks mis mee. De Wajong is bedoeld voor mensen die niet, of onvoldoende, in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Niet voor mensen die er gewoon geen zin in hebben. Datzelfde geldt voor de WAO, en die strenge herkeuring is er dus in 2004 geweest. Dát is wat Rozemarijntje bedoelt, denk ik.

Aangezien er geen nieuwe instroom meer is in de WAO (is nu WIA) is het weinig zinvol om die groep nog eens te keuren, in tegenstelling tot de Wajongers.

Gesloten