LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cvz houdt zich niet aan de afspraak

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
maria053

cvz houdt zich niet aan de afspraak

Ongelezen bericht door maria053 »

Hoi,,

Eerder heb ik een post gedaan over het CVZ , waarin ik heb gezegd dat het niet normaal was dat het CVZ E160 van mijn al te lage inkomen afpakt en ook nog eens via het CJIB beslag heeft laten leggen op mijn zorgtoeslag , dat maakt het totaal van wat ik aan ziekenkosten betaal 248 euro per maand.
Na mijn bericht ben ik telefonisch bereikt door het CVZ en is mij belooft dat de beslaglegging op mijn zorgtoeslag wordt opgeheven , nu blijkt dat het CVZ die afspraak niet na is gekomen en er wordt niet meer gereageerd op mijn mails etc
mijn netto inkomen per maand is nu nog maar slechts E 431 , daar kan ik net de huur van betalen voor mijn kamer en voor de rest kan ik niks meer

weet iemand AUB wat ik nu kan doen , want het is togh niet normaal dat ik intotaal meer dan 200 euro aan zorg moet betalen

MVG

Chocomelk

Re: cvz houdt zich niet aan de afspraak

Ongelezen bericht door Chocomelk »

maria053 schreef:Hoi,,

Eerder heb ik een post gedaan over het CVZ , waarin ik heb gezegd dat het niet normaal was dat het CVZ E160 van mijn al te lage inkomen afpakt en ook nog eens via het CJIB beslag heeft laten leggen op mijn zorgtoeslag , dat maakt het totaal van wat ik aan ziekenkosten betaal 248 euro per maand.
Na mijn bericht ben ik telefonisch bereikt door het CVZ en is mij belooft dat de beslaglegging op mijn zorgtoeslag wordt opgeheven , nu blijkt dat het CVZ die afspraak niet na is gekomen en er wordt niet meer gereageerd op mijn mails etc
mijn netto inkomen per maand is nu nog maar slechts E 431 , daar kan ik net de huur van betalen voor mijn kamer en voor de rest kan ik niks meer

weet iemand AUB wat ik nu kan doen , want het is togh niet normaal dat ik intotaal meer dan 200 euro aan zorg moet betalen

MVG
Wel of geen beslaglegging die 160 euro per maand zal toch betaald moeten worden zolang er een
openstaande schuld staat bij u zorgverzekering.

maria053

Ja oke ik snap dat ik daar niet aan onderuit kom het zij zo , maar mij gaat het om de telefonische gemaakte afspraak om de beslaglegging van mijn zorgetoeslag af te halen , en die is niet nagekomen

Chocomelk

maria053 schreef:Ja oke ik snap dat ik daar niet aan onderuit kom het zij zo , maar mij gaat het om de telefonische gemaakte afspraak om de beslaglegging van mijn zorgetoeslag af te halen , en die is niet nagekomen
Dat is wel vervelend dat het is toegezegd en niet is nagekomen maar wat heb je aan die zorgtoeslag die moet uiteindelijk toch maandelijks naar het CVZ toe.
Als de zorgtoeslag daar direct naar toe gaat dan word het bedrag dus die 160 euro ook minder.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

@maria053,

Dit bericht heeft u in een andere vorm in uw andere draadje gepost. laten we daar alle berichten houden, anders wordt het onoverzichtelijk.

Zolang u niks van het CVZ op papier heeft gaat het hele verhaal gewoon door.

En nee die achterstallige premie wordt van de zorgtoeslag betaalt en het CVZ int de bestuursrechtelijke premie ad 160 euro per maand, dat is puur zorgverzekering EN De boete voor het betalen van de regeling. Daar gaat geen stuiver van naar de achterstallige premie.

En nogmaals voor maria053, er is genoeg gedaan voordat het CVZ in beeld kwam. Uw zorgverzekering heeft u een aantal aanmaningen gedaan. Daar had u op kunnen reageren en regelingen kunnen treffen om de achterstand in te lopen.

maria053

Chocomelk schreef:
maria053 schreef:Ja oke ik snap dat ik daar niet aan onderuit kom het zij zo , maar mij gaat het om de telefonische gemaakte afspraak om de beslaglegging van mijn zorgetoeslag af te halen , en die is niet nagekomen
Dat is wel vervelend dat het is toegezegd en niet is nagekomen maar wat heb je aan die zorgtoeslag die moet uiteindelijk toch maandelijks naar het CVZ toe.
Als de zorgtoeslag daar direct naar toe gaat dan word het bedrag dus die 160 euro ook minder.

Nee dat is juist niet het geval , die meneer heeft mij vertelt dat ik het dan gewoon op mijn eigen rekening komt , en aan de beslag legging op mijn uitkering daar kon hij alleen niks aan veranderen omdat dat de maandelijkse premie is + een maandelijkse boet van 70 euro , maar de zorgtoeslag zou ik weer in mijn eigen beheer krijgen

maria053

puma73 schreef:@maria053,

Dit bericht heeft u in een andere vorm in uw andere draadje gepost. laten we daar alle berichten houden, anders wordt het onoverzichtelijk.

Zolang u niks van het CVZ op papier heeft gaat het hele verhaal gewoon door.

En nee die achterstallige premie wordt van de zorgtoeslag betaalt en het CVZ int de bestuursrechtelijke premie ad 160 euro per maand, dat is puur zorgverzekering EN De boete voor het betalen van de regeling. Daar gaat geen stuiver van naar de achterstallige premie.

En nogmaals voor maria053, er is genoeg gedaan voordat het CVZ in beeld kwam. Uw zorgverzekering heeft u een aantal aanmaningen gedaan. Daar had u op kunnen reageren en regelingen kunnen treffen om de achterstand in te lopen.
ja oke ,' maar dan moeten ze geen dingen gaan beloven om mij mijn zorgtoeslag in idg wel weer terug te geven want ook jij moet 248 een boel geld vinden per maand voor zorg , waar ik zelf niet eens gebruik van maak , meschien vindt je het niet veel , en dat kan komen omdat je zelf wel genoeg leefgeld heb maar ik heb dat niet dus je mag oordelen maar voor mij is het overleven en op dit moment is het langzaam sterven

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

maria053 schreef:
Chocomelk schreef:

Nee dat is juist niet het geval , die meneer heeft mij vertelt dat ik het dan gewoon op mijn eigen rekening komt , en aan de beslag legging op mijn uitkering daar kon hij alleen niks aan veranderen omdat dat de maandelijkse premie is + een maandelijkse boet van 70 euro , maar de zorgtoeslag zou ik weer in mijn eigen beheer krijgen
Het CVZ int niet uw zorgtoeslag, dat doet de deurwaarder, die heeft beslag gelegd op uw zorgtoeslag en int deze net zolang tot de achterstallige schuld in betaald. Daarna meldt uw zorgverzekeraar u af bij het CVZ.

Het CVZ kan helemaal geen toezeggingen doen over uw zorgtoeslag

maria053

@ puma

Nou aan de telefoon heeft deze meneer gezegd dat wel te kunnen doen ik Quote '' juist omdat de beslaglegging in opdracht van het CVZ door het CJIB wordt gelegd en ik zal het CJIB opdracht geven om de beslaglegging te stoppen en ook met terugwerkende kracht u geld krijgt '' Quote dat zij hij mij , dus ja .. dan is het toch niet zo gek dat ik blij ben om dat te horen en er ook van uit ga dat die regeling wat mij toegezegd is per direct ingaat ??

Chocomelk

puma73 schreef: Het CVZ int niet uw zorgtoeslag, dat doet de deurwaarder, die heeft beslag gelegd op uw zorgtoeslag en int deze net zolang tot de achterstallige schuld in betaald. Daarna meldt uw zorgverzekeraar u af bij het CVZ.

Het CVZ kan helemaal geen toezeggingen doen over uw zorgtoeslag
Dat is onjuiste informatie dat doet namelijk het CVZ wel het innen (beslag leggen) op de zorgtoeslag.
Omleiding zorgtoeslag
Vanaf begin 2013 start het CVZ – in samenwerking met de Belastingdienst en het CJIB –met de omleiding van de zorgtoeslag. Deze omleiding past het CVZ toe in de regeling wanbetalers en in de regeling onverzekerden. Als betrokkene de bestuursrechtelijke premie via acceptgiro’s van het CJIB betaalt, maakt de Belastingdienst – in opdracht van CVZ – zijn zorgtoeslag voortaan rechtstreeks over naar het CJIB. De zorgtoeslag is meestal lager dan de premie, dus het resterende bedrag moet betrokkene nog met een acceptgiro betalen. Zodra het CJIB besluit de zorgtoeslag bij de Belastingdienst op te vragen, ontvangt betrokkene een beschikking van het CJIB. Ontvangt betrokkene geen zorgtoeslag, dan betaalt hij het volledige premiebedrag per acceptgiro aan het CJIB.
bron: http://www.cvz.nl/hetcvz/actualiteit/12 ... -2013.html
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 22 apr 2013 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

@ Maria, je betaald neem ik aan ook aan een deurwaarderskantoor de achterstand
die open staat bij de zorgverzekering toch ?
Zodra die is opgelost ben je van het CVZ af.

Maar wat ik niet begrijp is of er nu 80 euro word ingehouden door de CVZ of 160 (stel je krijgt
80 euro aan zorgtoeslag).
Als jij de zorgtoeslag weer zelf krijgt word het ingehouden bedrag weer 160 euro en nu word het een stuk minder doordat ze de zorgtoeslag innen dus wat is nu het verschil ?

maria053

@ Chocomelk

Ja de CJIB houd mijn zorgtoeslag in i.o.v het CVZ, en het CVZ zelf houd nog eens 160 euro in op mijn uitkering, En nog eens 25 euro gaat er naar een deurwaarder ook om de schuld van het cvz af te lossen.
Dus het is niet minder geworden, mijn zorgtoeslag heb ik nu al een jaar niet gekregen.
Ze pakken steeds meer geld van mij, ik betaal nu gewoon 240 euro aan kosten voor de zorgverzekering, vind ik erg veel geld, vooral als je nu niet meer kunt rondkomen en geen eten hebt om van te leven.
En dan maakt het CVZ ook nog eens beloftes dat ik mijn zorgtoeslag terug krijg, maar dat blijkt dus helemaal niets van te kloppen, en als ik ze email , krijg ik niets terug.. beetje vreemd toch..

Chocomelk

Het is ook toch ook de bedoeling dat je zo snel mogelijk van de openstaande schuld
af bent zodat je beslaglegging ook komt te vervallen ?

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Misschien kunt u een baan(tje) vinden om zo sneller uit de financiele problemen te zijn?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

maria053 schreef:@ Chocomelk

Ja de CJIB houd mijn zorgtoeslag in i.o.v het CVZ, en het CVZ zelf houd nog eens 160 euro in op mijn uitkering, En nog eens 25 euro gaat er naar een deurwaarder ook om de schuld van het cvz af te lossen.
Dus het is niet minder geworden, mijn zorgtoeslag heb ik nu al een jaar niet gekregen.
Ze pakken steeds meer geld van mij, ik betaal nu gewoon 240 euro aan kosten voor de zorgverzekering, vind ik erg veel geld, vooral als je nu niet meer kunt rondkomen en geen eten hebt om van te leven.
En dan maakt het CVZ ook nog eens beloftes dat ik mijn zorgtoeslag terug krijg, maar dat blijkt dus helemaal niets van te kloppen, en als ik ze email , krijg ik niets terug.. beetje vreemd toch..
Je achterstand (+ boete) moet betaald worden, maar ook je huidige maandelijkse premie.

maria053

Even voor de duidelijkheid

De 160 euro die wordt ingehouden door het CVZ de maandelijkse premie + de boete zeg maar ( 92 euro aan zorge premie en de rest is boete) dat wordt van mijn uitkering ingehouden
De beslaglegging die het CJIB gelegd heeft in naam van CVZ gaat over de schuld die ik heb opgelopen bij het cjib zelf van het afgelopen jaar 2012 toen de regeling er nog niet was dat ze dit automatisch van mijn uitkering konden inhouden , die regeling ging pas dit jaar in .
Die maandelijkse boete heb ik een jaar lang niet betaald simpelweg omdat ik het geld er niet voor had , en voor dat bedrag die (achterstalige boete) dus ligt er beslag op mijn ziektekosten , de achterstand die ik bij ohra ( heb wordt namelijk weer ge-int door Thij huis incasso , die ook beslag heeft laten leggen op mijn uitkering

En daarom had deze meneer afgesproken dat ik mijn zorgtoeslag weer op mijn eigen rekening zou krijgen .
Laatst gewijzigd door maria053 op 23 apr 2013 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

maria053

Jolijn schreef:

Je achterstand (+ boete) moet betaald worden, maar ook je huidige maandelijkse premie.

Ja dat klopt dat zit bij die 160 euro in dat is de premie van 92 + de opgelegde boete

Chocomelk

maria053 schreef:
Jolijn schreef:

Ja dat klopt dat zit bij die 160 euro in dat is de premie van 92 + de opgelegde boete
Daar zit de achterstand niet bij in bij die 160 euro.

maria053

Nee de achterstand wordt ge-int door GGN inscasso

mdv81

Ongelezen bericht door mdv81 »

Maria,
Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt.
Wij zijn bezig met een schuldentraject, volgens de wet ben ik wanbetaler, man niet.
Op onze uitkering inderdaad per maart 2013 bronheffing van 160,12.
Daarnaast is de zorgtoeslag omgeleid door het CJIB. Deze verrekenen de zorgtoeslag met de openstaande schuld. Echter, wat het CJIB doet is onbehoorlijk.
In mijn geval betekende dit het volgende:
CVZ meldde mij dat het CJIB de zorgtoeslag vrij zou geven.
CJIB meldde mij dat zij een hernieuwd beleid hadden waarop zij de zorgtoeslag gingen verrekenen met de openstaande schuld van bestuursrechtelijke premie.
CVZ meldde mij daarna: dit mag niet het CJIB handelt in strijd met de wanbetalersregeling.
CJIB meldde doodleuk dat het wel mocht, en dat ik het niet terug zou krijgen.

Ik ben op internet gaan zoeken, en vond een advocate en sociaal raadslieden die in contact staan met de nationale ombudsman. Ik heb hun aangeschreven,waarna de volgende reactie kwam:

De combinatie van volledige bronheffing en inning zorgtoeslag heb ik eerder gehoord en is inderdaad een fout. Dat het CJIB deze fout niet wil herstellen, maar dit vervolgens wil verrekenen met een schuld is m.i. onbehoorlijk. Ik was al van plan om dit te melden bij de nationale ombudsman in de hoop dat hier snel ingegrepen kan worden.

Ik heb hierop het CJIB gebeld en vermeld dat ik mijn recht via andere wegen ga proberen te halen. Met mijn billen bloot moeten (zelfs op tv)maakt mij niet meer uit, ik kan niets meer verliezen dan nu. Door de beslagen (dit terwijl de bestuursrechtelijke premie betaald werd door de bewindvoerder,maandelijks!), komen wij onder bestaansminimum te zitten en was er geen ruimte meer voor leefgeld. Ook het stabiliseren van de vaste lasten zou worden bemoeilijkt (voorwaarde voor schuldhulptraject is alle vaste lasten kunnen betalen).
Geloof het of niet, maar binnen 10 minuten waren de beslagen eraf en krijg ik de ingehouden zorgtoeslag terug!
Ik meld je dit zodat je zelf kunt kijken of je het zo ook voor elkaar kunt krijgen.
Ik wens je veel succes!
Groet,
Mdv

Gesloten