LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld spreiden mag niet van Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pensionado66

Geld spreiden mag niet van Rabobank

Ongelezen bericht door pensionado66 »

Gisteren viel ik van mijn stoel af van verbazing toen ik werd te woord gestaan door een medewerkster van de Rabobank in Amsterdam. Ik woon in het buitenland, wilde een bankrekening openen en had via de website contact gezocht. Bij banken als de ING en ABN Amro wordt vermeld dat dit niet kan via internet. Op de Website van de Rabobank is die optie er echter wel. Ik werd gebeld met de vraag, waarom ik de bankrekening wilde openen. Mijn antwoord was dat ik pensioengerechtigd ben en dat ik dat ik mijn pensioen op de bankrekening wil laten binnenkomen. "En, is er verder nog iets dat u met de bankrekening wilt doen", was de volgende vraag. Nou ja, zei ik, ik zou graag mijn geld willen spreiden. U weet wel, als je alles bij een bank hebt staan neem je tegenwoordig wel een heel groot risico. Dus wil ik ook een deposito storten of een spaarrekening hebben of zoiets. Toen kwam het antwoord dat ik niet verwacht had: "Mijnheer, de Rabobank opent geen bankrekening voor mensen in het buitenland die daar hun pensioen op willen laten binnenkomen, bovendien vindt de bank het niet goed dat mensen hun geld spreiden."

Het bovenstaande gedeelte van het gesprek vond plaats, nadat ik eerder al te horen had gekregen dat ook de Rabobank via internet geen bankrekening opent voor mensen die in het buitenland wonen. Dit, in tegenstelling tot wat op de Website wordt gesuggereerd. Ik moet maar naar Nederland komen. U kunt mijn naam eenvoudig Googlen, dan weet u wie ik ben, was mijn verweer. Kan ik niet naar de ambassade en mij netjes legitimeren met paspoort en woonadres? Nee, ik moet persoonlijk langskomen, want "anders weten we niet waar het geld vandaan komt". Mevrouw, als ik naar Nederland ga en persoonlijk voor u verschijn, kunt u ook niet zien waar het geld vandaan komt. Maar, om u gerust te stellen, het staat hier gewoon op de bank. Het is alleen een beetje veel om het bij een bank te laten. Je weet maar nooit wat er met de bank gebeurt. U heeft daar vast wel eens van gehoord. Maar ja, als de Rabobank het niet goed vindt dat ik mijn geld spreid, dan kan het natuurlijk niet. "Hoeveel is het dan dat u bij ons wilt plaatsen?"

Enfin, ik zal u de rest besparen. Als u toch in Nederland bent, gaat u dan vooral even bij de Rabobank langs.
Vrgr Pensionado66
Laatst gewijzigd door pensionado66 op 24 apr 2013 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Re: Geld spreiden mag niet van Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

pensionado66 schreef:Gisteren viel ik van mijn stoel af van verbazing toen ik werd te woord gestaan door een medewerkster van de Rabobank in Amsterdam. Ik woon in het buitenland, wilde een bankrekening openen en had via de website contact gezocht. Bij banken als de ING en ABN Amro wordt vermeld dat dit niet kan via internet. Op de Website van de Rabobank is die optie er echter wel. Ik werd gebeld met de vraag, waarom ik de bankrekening wilde openen. Mijn antwoord was dat ik pensioengerechtigd ben en dat ik dat ik mijn pensioen op de bankrekening wil laten binnenkomen. "En, is er verder nog iets dat u met de bankrekening wilt doen", was de volgende vraag. Nou ja, zei ik, ik zou graag mijn geld willen spreiden. U weet wel, als je alles bij een bank hebt staan neem je tegenwoordig wel een heel groot risico. Dus wil ik ook een deposito storten of een spaarrekening hebben of zoiets. Toen kwam het antwoord dat ik niet verwacht had: "Mijnheer, de Rabobank opent geen bankrekening voor mensen in het buitenland die daar hun pensioen op willen laten binnenkomen, bovendien vindt de bank het niet goed dat mensen hun geld spreiden."

Het bovenstaande gedeelte van het gesprek vond plaats, nadat ik eerder al te horen had gekregen dat ook de Rabobank via internet geen bankrekening opent voor mensen die in het buitenland wonen. Dit, in tegenstelling tot wat op de Website wordt gesuggereerd. Ik moet maar naar Nederland komen. U kunt mijn naam eenvoudig Googlen, dan weet u wie ik ben, was mijn verweer. Kan ik niet naar de ambassade en mij netjes legitimeren met paspoort en woonadres? Nee, ik moet persoonlijk langskomen, want "anders weten we niet waar het geld vandaan komt". Mevrouw, als ik naar Nederland ga en persoonlijk voor u verschijn, kunt u ook niet zien waar het geld vandaan komt. Maar, om u gerust te stellen, het staat hier gewoon op de bank. Het is alleen een beetje veel om het bij een bank te laten. Je weet maar nooit wat er met de bank gebeurt. U heeft daar vast wel eens van gehoord. Maar ja, als de Rabobank het niet goed vindt dat ik mijn geld spreidt, dan kan het natuurlijk niet. "Hoeveel is het dan dat u bij ons wilt plaatsen?"

Enfin, ik zal u de rest besparen. Als u toch in Nederland bent, gaat u dan vooral even bij de Rabobank langs.
Vrgr Pensionado66
Waarom kunt u het pensioen niet op een buitenlandse rekening ontvangen?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

u kunt proberen een gewone spaarrekening te openen, bijvoorbeeld bij de ASN
daarmee kunt u geen geld overboeken naar het buitenland, maar wel naar uw huidige rekening waarvan u in het buitenland geld opneemt

is het bij uw hudige bank overigens bekend dat u tegenwoordig in het buitenland woont?
anders kunt u daar nog problemen krijgen, omdat u uw adreswijziging niet hebt doorgegeven

pensionado66

Na ruim 20 jaar werken en wonen in het buitenland, ben ik ook in het buitenland met pensioen gegaan. Mijn pensioen is in de orde van grootte van de AOW voor alleenstaanden.
In het niet-Euroland waar ik woon, zit ik bij een internationale bank, die net als de ABN Amro en de ING in het moederland met staatssteun overeind gehouden wordt. Dit is voor mij een weinig geruststellende gedachte. Dus besloot ik om toch ook maar een bankrekening in Nederland openen bij een bank die tot noch toe zonder staatssteun is rond gekomen, teneinde zo het risico wat te spreiden. Voor de Rabobank is dit kennelijk ongewenst gedrag.

sjohie

pensionado66 schreef:Na ruim 20 jaar werken en wonen in het buitenland, ben ik ook in het buitenland met pensioen gegaan. Mijn pensioen is in de orde van grootte van de AOW voor alleenstaanden.
In het niet-Euroland waar ik woon, zit ik bij een internationale bank, die net als de ABN Amro en de ING in het moederland met staatssteun overeind gehouden wordt. Dit is voor mij een weinig geruststellende gedachte. Dus besloot ik om toch ook maar een bankrekening in Nederland openen bij een bank die tot noch toe zonder staatssteun is rond gekomen, teneinde zo het risico wat te spreiden. Voor de Rabobank is dit kennelijk ongewenst gedrag.
Het komt er dus in het kort op neer dat u, levend in het buitenland, wilt profiteren van het Nederlandse garantiestelsel? Dan geef ik de Rabobank groot gelijk, u kiest er zelf voor om uw pensioen te genieten in het buitenland, dus dat is wat mij betreft (als Rabobank klant) inclusief zowel de lusten als de lasten.

pensionado66

Ik ging primair voor de Rabobank als bank, omdat die heeft laten zien tot noch toe op eigen benen te kunnen staan. Het nederlandse garantiestelsel speelt daarbij geen of slechts op de achtergrond een rol.
Het risico ligt met name bij de bank in mijn woonland.

Bovendien, als je je geld plaatst bij een bank in Nederland, gebruikt de bank dat in principe in de nederlandse economie. Ik mag dan op zijn minst verwachten dat de bank mij netjes terugbetaalt. Voor geld dat in de nederlandse economie wordt gebruikt, lijkt mij dat het nederlandse garantiestelsel terecht van toepassing is.

Maar, kijk ook eens naar de toepassing van het nederlandse garantiestelsel op de tegoeden bij Icebank, die uit Nederland werden weggesluisd.

Overigens, door de hele EU is er het garantiestelsel.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zou ik wel eens willen weten hoe het kan dat de vermogenden onder ons legaal geld in Zwitserland en zo kunnen stallen, maar dat Nederlanders in het buitenland hier geen rekening kunnen/mogen hebben. Denk inderdaad ook maar aan IJsland en dergelijke.

sjohie

pensionado66 schreef:Ik ging primair voor de Rabobank als bank, omdat die heeft laten zien tot noch toe op eigen benen te kunnen staan. Het nederlandse garantiestelsel speelt daarbij geen of slechts op de achtergrond een rol.
Het risico ligt met name bij de bank in mijn woonland.

Bovendien, als je je geld plaatst bij een bank in Nederland, gebruikt de bank dat in principe in de nederlandse economie. Ik mag dan op zijn minst verwachten dat de bank mij netjes terugbetaalt. Voor geld dat in de nederlandse economie wordt gebruikt, lijkt mij dat het nederlandse garantiestelsel terecht van toepassing is.

Maar, kijk ook eens naar de toepassing van het nederlandse garantiestelsel op de tegoeden bij Icebank, die uit Nederland werden weggesluisd.

Overigens, door de hele EU is er het garantiestelsel.
De Nederlandse banken opereren internationaal, ook de Rabobank. Er is geen enkele garantie dat uw geld behalve als een paar bits en bytes op een Rabobank server, ooit binnen de Nederlandse economie terecht zullen komen.

En dat elk land binnen de EU een garantiestelsel heeft klopt, maar dat wordt per land individueel inhoudelijk vorm gegeven en gefinancierd door de nationale bank (evt ism de grote banken in het land, in NL tenminste), de EU geeft alleen een richtlijn. En dan is DNB, onder de triple-A stus van Nederland natuurlijk toch nog nét iets veiliger als die van zeg Griekenland of Spanje op dit moment.

Ultimo dekt de ECB de centrale banken van de lidstaten, maar als het zover komt dat die direct voor uw spaargeld verantwoordelijk wordt, zijn er wel wat grotere problemen in de eurozone lijkt me.

sjohie

witte angora schreef:Toch zou ik wel eens willen weten hoe het kan dat de vermogenden onder ons legaal geld in Zwitserland en zo kunnen stallen, maar dat Nederlanders in het buitenland hier geen rekening kunnen/mogen hebben. Denk inderdaad ook maar aan IJsland en dergelijke.
Omdat die landen dat wél toestaan, of de banken in die landen het gewoon geen probleem vinden? Maar in het geval van Zwitserland is dat geen EU land, dus maakt ook nog wel wat uit gok ik.

Maar eenieder kan legaal geld op een rekening in Zwitserland of waar dan ook zetten hoor, daar hoef je echt niet vermogend voor te zijn. Zolang je het vermogen maar opgeeft bij de belastingdienst in Nederland. :wink:

Een ritje Zwitserland kost natuurlijk wel wat, dus dat doet niemand voor honderd euro spaartegoed, maar het kan prima.

pensionado66

Het mag wel, maar het is wat omslachtig.

Bovendien is er nog steeds de verregaande arrogantie, waarmee ze je, bewust of onbewust, willen laten voelen, dat je een mazzelaar bent als je toch bij hen terecht kunt: voor deze ene keer dan. En dan ik: geweldig bedankt ,hoor. Ik reis meteen naar Nederland om u de gelegenheid te geven weer een nieuwe client de les te lezen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

pensionado66 schreef:Het risico ligt met name bij de bank in mijn woonland.
Ja, dat klopt. Er schijnen steeds meer buitenlanders die in Spanje wonen, uit dat land te vertrekken. Is het geld verplaatsen naar een bank in Nederland, voor u ook de voorbereiding om uit Spanje te vertrekken?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt me niet.
In het niet-Euroland waar ik woon, zit ik bij een internationale bank, die net als de ABN Amro en de ING in het moederland met staatssteun overeind gehouden wordt.
bij mijn weten is Spanje nog steeds een Euro land.

pensionado66

In het land waar ik woon is de Euro niet ingevoerd. Bovendien heeft het weinig zin om iedere maand zo'n 800 Euro te laten overboeken naar een bank, die je niet helemaal kunt vertrouwen zolang je voldoende op je rekening hebt staan in de locale munteenheid. Ik wil dus alleen maar een tweede bankrelatie. Wat doet een nederlander dan? Die gaat terug naar zijn wortels. Ik ben ooit met een lening van de Boerenleenbank begonnen. Toen was er nog concurrentie tussen de Boerenleenbank en de Cooperatieve Raiffeisenbank.

sjohie

pensionado66 schreef:In het land waar ik woon is de Euro niet ingevoerd. Bovendien heeft het weinig zin om iedere maand zo'n 800 Euro te laten overboeken naar een bank, die je niet helemaal kunt vertrouwen zolang je voldoende op je rekening hebt staan in de locale munteenheid. Ik wil dus alleen maar een tweede bankrelatie. Wat doet een nederlander dan? Die gaat terug naar zijn wortels. Ik ben ooit met een lening van de Boerenleenbank begonnen. Toen was er nog concurrentie tussen de Boerenleenbank en de Cooperatieve Raiffeisenbank.
En toen kreeg je je loon nog handje contantje in een linnen zakje, kookte je op een petroleumstel, maakte je schoon met sunlight zeep, en heette twix nog gewoon raider?

witte angora

sjohie schreef:
pensionado66 schreef:In het land waar ik woon is de Euro niet ingevoerd. Bovendien heeft het weinig zin om iedere maand zo'n 800 Euro te laten overboeken naar een bank, die je niet helemaal kunt vertrouwen zolang je voldoende op je rekening hebt staan in de locale munteenheid. Ik wil dus alleen maar een tweede bankrelatie. Wat doet een nederlander dan? Die gaat terug naar zijn wortels. Ik ben ooit met een lening van de Boerenleenbank begonnen. Toen was er nog concurrentie tussen de Boerenleenbank en de Cooperatieve Raiffeisenbank.
En toen kreeg je je loon nog handje contantje in een linnen zakje, kookte je op een petroleumstel, maakte je schoon met sunlight zeep, en heette twix nog gewoon raider?
Nou... Ik betaal zoveel mogelijk cash, als ik een gerecht moet laten sudderen doe ik dat inderdaad op een petroleumstel, en die sunlight zeep... langzamerhand ga ik wel meer richting natuurlijk, in plaats van al die chemische schoonmaakmiddelen. Twix/raider en dat soort dingen blief ik niet. En ik woon dus in een euroland.

Verder nog iets?

sjohie

witte angora schreef:
sjohie schreef:
Nou... Ik betaal zoveel mogelijk cash, als ik een gerecht moet laten sudderen doe ik dat inderdaad op een petroleumstel, en die sunlight zeep... langzamerhand ga ik wel meer richting natuurlijk, in plaats van al die chemische schoonmaakmiddelen. Twix/raider en dat soort dingen blief ik niet. En ik woon dus in een euroland.

Verder nog iets?
Antwoord van de persoon aan wie ik de vraag stelde.. :wink:

witte angora

sjohie schreef:
Antwoord van de persoon aan wie ik de vraag stelde.. :wink:
Dat snap ik, maar wat ik aan wilde geven was dat niet iedereen met alles mee gaat in de vaart der volkeren als het om nieuwigheden gaat.

Ben trouwens aan het kijken naar een hooikist...

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik denk dat er in deze tijd wel goede isolatiematerialen bestaan om het hooi te vervangen
en neem voor die kist een doos van piepschuim

witte angora

Je brengt me wel op een idee, Ruud... :D

Gesloten