LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Antibiotica en de ziekte van Ménière
Antibiotica en de ziekte van Ménière
De laatste vier maanden heb ik steeds meer last van misselijkheid en duizeligheid. Na aanvankelijk wat zelfmedicatie gebruikt te hebben ben ik drie weken geleden naar de huisarts gegaan vor onderzoek. Deze adviseerde mij eerst om eerst een vitaminepreparaat te gebruiken en veel vers fruit te gebruiken. Voor misselijkheid kreeg ik een pijnstiller. Na twee weken heb ik hem opnieuw geconsulteerd omdat de medicatie niet hielp en zelfs omdat ik meer last kreeg. Nu schreef hij antibioticum voor omdat niet uitgesloten kon worden dat het de ziekte van menière is.
Ik heb het idee dat het niet helpt, maar wat is nu verstandig.? De kuur afmaken of een kno arts consulteren?
Ik heb het idee dat het niet helpt, maar wat is nu verstandig.? De kuur afmaken of een kno arts consulteren?
Re: Antibiotica en de ziekte van Ménière
Eeen antibiotica kuur moet je altijd afmaken.
-
Beetje vreemd. De ziekte van meniére kan bij mijn weten niet met antibiotica bestreden worden. Dat is, simpel gezegd, een kwestie van teveel vocht in een kamertje in het binnenoor. Het enige wat bij Meniére helpt, om precies te zijn tegen de duizeligheid, is Betahistine. Klachten als evenwichtsstoornissen, vervorming van geluiden, enzovoorts, is niets aan te doen.
Probleem is dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor je klachten. En niet altijd is er een oorzaak aan te tonen. Vaak moet proefondervindelijk worden bekeken wat er aan de hand is.
Ik zou je adviseren de kuur eerst af te maken (zal toch geen maanden meer duren) en als dat niet helpt zou je naar een verwijzing kunnen vragen. Dat kan een KNO-arts zijn, maar er zou ook iets heel anders aan de hand kunnen zijn. Denk aan een hooikoorts-allergie, parfumallergie, en noem maar op.
Probleem is dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor je klachten. En niet altijd is er een oorzaak aan te tonen. Vaak moet proefondervindelijk worden bekeken wat er aan de hand is.
Ik zou je adviseren de kuur eerst af te maken (zal toch geen maanden meer duren) en als dat niet helpt zou je naar een verwijzing kunnen vragen. Dat kan een KNO-arts zijn, maar er zou ook iets heel anders aan de hand kunnen zijn. Denk aan een hooikoorts-allergie, parfumallergie, en noem maar op.
het klopt inderdaad wat witte angora zegt, het heeft geen zin om voor meniere een antibiotica kuur te slikken. Waarschijnlijk wil de huisarts uitsluiten dat je een sluimerende ontsteking in je binnenoor hebt (die geen pijn doet maar wel de verschijnselen veroorzaakt) en heb je daarom antibiotica.
De kuur moet je inderdaad afmaken en daarna kun je kijken of je doorverwezen kan worden. Echter, als je meniere hebt kan de kno niet veel meer voor je doen dan je middelen tegen misselijkheid en duizeligheid geven.
isabel
De kuur moet je inderdaad afmaken en daarna kun je kijken of je doorverwezen kan worden. Echter, als je meniere hebt kan de kno niet veel meer voor je doen dan je middelen tegen misselijkheid en duizeligheid geven.
isabel
-
Kan zijn dat de arts onsteking evenwichts orgaan wil uit sluiten of oor onsteking kan evenwicht ook van slag raken
( wat isabel dus zegt )
Heb zelf ook helaas meniere en idd betahistine..helpt als enige..
Maak kuur af!!altijd,en daarna dan overleggen....
Daarnaast wordt meniere bijna idd alleen vast gesteld na kno onderzoeken...
Ofmoet zo over duidelijk zijn...
Sterkte..is rotgevoel...
Idd iets tegen duizeligheid betahistine meestal begin je met 8 mg en tegen misselijkheid..ik heb geloof ik..metoclopramide..via HUISARTS..bedoel dus ye zeggen,ik geef je nu geen medisch consult maar dat is wat ik heb....en je zou ervoor huisarts kunnen vragen...
( wat isabel dus zegt )
Heb zelf ook helaas meniere en idd betahistine..helpt als enige..
Maak kuur af!!altijd,en daarna dan overleggen....
Daarnaast wordt meniere bijna idd alleen vast gesteld na kno onderzoeken...
Ofmoet zo over duidelijk zijn...
Sterkte..is rotgevoel...
Idd iets tegen duizeligheid betahistine meestal begin je met 8 mg en tegen misselijkheid..ik heb geloof ik..metoclopramide..via HUISARTS..bedoel dus ye zeggen,ik geef je nu geen medisch consult maar dat is wat ik heb....en je zou ervoor huisarts kunnen vragen...
-
Probleem is dat meniére nooit met zekerheid is vast te stellen. Dat is de reden dat mijn huisarts me niet naar de KNO-arts heeft doorverwezen.
Er zijn een aantal testen waarmee de verschijnselen op kunnen worden geroepen. Maar als je die verschijnselen hebt, hoef je die testen ook niet te doen eigenlijk. Temeer omdat er verder weinig aan te doen is. Als de Betahistine proefondervindelijk helpt, wat is dan de meerwaarde van een onderzoek dat nog steeds geen 100% uitsluitsel geeft? Betahistine kost voor een eerste recept een euro of 13 meen ik, vanwege het eigen risico, maar wat kost een onderzoek wel niet?
Ik ben trouwens begonnen met 16 mg. De 'onderhouds'-dosering is nu 2x daags na het eten, en als er een aanval aan zit te komen (gelukkig vrij zelden) 3x daags.
@Berend: Je zou een lijstje kunnen maken waar je bent en/of wat je doet als de verschijnselen beginnen op te treden, of beginnen te verergeren. Wellicht dat dat ook wat meer duidelijkheid geeft. Bij mij begint het vaak in winkels, vanwege de frequentie van tl-licht (alhoewel ik in winkels ook last krijg van een parfumallergie). Ook te veel tv-kijken of computeren roept bij mij verschijnselen op. Vandaar ook dat ik de spaarlampen de deur uit heb gedaan, dat scheelde ook enigszins.
Er zijn een aantal testen waarmee de verschijnselen op kunnen worden geroepen. Maar als je die verschijnselen hebt, hoef je die testen ook niet te doen eigenlijk. Temeer omdat er verder weinig aan te doen is. Als de Betahistine proefondervindelijk helpt, wat is dan de meerwaarde van een onderzoek dat nog steeds geen 100% uitsluitsel geeft? Betahistine kost voor een eerste recept een euro of 13 meen ik, vanwege het eigen risico, maar wat kost een onderzoek wel niet?
Ik ben trouwens begonnen met 16 mg. De 'onderhouds'-dosering is nu 2x daags na het eten, en als er een aanval aan zit te komen (gelukkig vrij zelden) 3x daags.
@Berend: Je zou een lijstje kunnen maken waar je bent en/of wat je doet als de verschijnselen beginnen op te treden, of beginnen te verergeren. Wellicht dat dat ook wat meer duidelijkheid geeft. Bij mij begint het vaak in winkels, vanwege de frequentie van tl-licht (alhoewel ik in winkels ook last krijg van een parfumallergie). Ook te veel tv-kijken of computeren roept bij mij verschijnselen op. Vandaar ook dat ik de spaarlampen de deur uit heb gedaan, dat scheelde ook enigszins.
ik vind dat dit soort medische vragen niet hier thuis hoort zolang niet beantwoord kan/zal worden door een arts...
Bel gewoon de huisarts met dit soort vragen, zijn ze voor en worden ze voor betaald.
Verder dan persoonlijke ervaringen komt men hier niet, en die zijn ook nog eens wat ze zijn, namelijk persoonlijk. en dus niet 1 op 1 door te zetten naar een ander individu.
Bel gewoon de huisarts met dit soort vragen, zijn ze voor en worden ze voor betaald.
Verder dan persoonlijke ervaringen komt men hier niet, en die zijn ook nog eens wat ze zijn, namelijk persoonlijk. en dus niet 1 op 1 door te zetten naar een ander individu.
-
Zegt de tandarts van dit forum.vroem schreef:ik vind dat dit soort medische vragen niet hier thuis hoort zolang niet beantwoord kan/zal worden door een arts...
(maar eerlijk is eerlijk, vroem, ik ben wel altijd blij met je bijdragen, leer er een hoop van)
Vroem heeft natuurlijk gelijk, misschien dat iemand kan gaan roepen is er een dokter in de zaal? Maar de ziekte van Ménière is niet te genezen; mensen die het hebben weten dat en hoe ze er mee moeten leren leven. Reactie van Witte Angora is dus wel correct want het is, tot nu toe, nooit met zekerheid vast te stellen.
-
Inhoudelijk heeft vroem zeker wel gelijk. Informatie op internet blinkt niet altijd uit in nauwkeurigheid. Daarbij, er zijn ook mensen die voortdurend op zoek zijn naar wat ze allemaal zouden kunnen hebben, terwijl ze eigenlijk niets, of weinig mankeren.
Niettemin ben ik zelf van mening dat er ruimte moet zijn om, zonder diagnoses voor anderen te stellen, die persoonlijke dingen te delen. Doen veel mensen ook buiten de fora om. Ga maar eens naar een bejaardenhuis of verpleeghuis, bijvoorbeeld...
Niettemin ben ik zelf van mening dat er ruimte moet zijn om, zonder diagnoses voor anderen te stellen, die persoonlijke dingen te delen. Doen veel mensen ook buiten de fora om. Ga maar eens naar een bejaardenhuis of verpleeghuis, bijvoorbeeld...
tandheelkundige vragen worden, tenminste als ik het doe, in ieder geval door een tandarts beantwoord....witte angora schreef:Zegt de tandarts van dit forum.vroem schreef:ik vind dat dit soort medische vragen niet hier thuis hoort zolang niet beantwoord kan/zal worden door een arts...
(maar eerlijk is eerlijk, vroem, ik ben wel altijd blij met je bijdragen, leer er een hoop van)
En voor de rest: als het maar duidelijk is dat het een eigen visie/ervaring is best. Maar ik denk dat het verstandig is wel te melden dat de huisarts of wie dan ook al geconsulteerd is toch eerste aanspreekpunt dient te zijn. Geldt trouwens ook voor tandheelkundige vragen want zonder foto`s en andere info is het vaak nog steeds gissen, met risico op missen. Dat moeten mensen wel goed begrijpen.
Ben het in essentie wel met vroem eens. Mensen moet niet lukraak wat adviezen op welk forum dan ook gaan opvolgen. (op medisch gebied dus)
Wel kan het lezen van ervaringen van anderen mensen helpen om bij de arts goede vragen te kunnen stellen.
Verder, ook wat hij zegt over fotos bij de tandarts, ik ben geen arts maar verpleegkundige, en ik kan natuurlijk ook niet zien vanaf mijn computer wat iemand mankeert.
isabel
Wel kan het lezen van ervaringen van anderen mensen helpen om bij de arts goede vragen te kunnen stellen.
Verder, ook wat hij zegt over fotos bij de tandarts, ik ben geen arts maar verpleegkundige, en ik kan natuurlijk ook niet zien vanaf mijn computer wat iemand mankeert.
isabel
Zelfs dat acht ik in de toekomst niet onmogelijk , al zal ik het niet meer meemaken!Verder, ook wat hij zegt over fotos bij de tandarts, ik ben geen arts maar verpleegkundige, en ik kan natuurlijk ook niet zien vanaf mijn computer wat iemand mankeert.
isabel
-
Vandaar ook mijn tip aan de topicstarter (berend) om na te gaan wanneer de verschijnselen op beginnen te treden, met één praktijkvoorbeeld waar ik zelf tegen aan loop. Dit soort dingen kunnen naar mijn mening een bijdrage leveren aan het stellen van een diagnose, aangezien de huisarts in de richting van ménière lijkt te denken.Isabel1 schreef: Wel kan het lezen van ervaringen van anderen mensen helpen om bij de arts goede vragen te kunnen stellen.
-
Foto opvragen bij de tandarts, en doorsturen naar Isabel.tenormin schreef:Zelfs dat acht ik in de toekomst niet onmogelijk , al zal ik het niet meer meemaken!Verder, ook wat hij zegt over fotos bij de tandarts, ik ben geen arts maar verpleegkundige, en ik kan natuurlijk ook niet zien vanaf mijn computer wat iemand mankeert.
isabel
-
tandarts doto,s heb ik niet maar wel heeeeel wat cd,s en gewone foto,s van mri,s ct,s en rontgen ihihi leren???
Zonder gekheid,ik vind ook altijd naar arts,daarom schreef ik ook! Geen consult naar arts toe...
Zonder gekheid,ik vind ook altijd naar arts,daarom schreef ik ook! Geen consult naar arts toe...
Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Het is wel geen consumentenkwestie, zoals sommigen hier terecht opmerkten, maar wel een groot probleem.
In de winter zit je natuurlijk wat meer aan het beeldscherm als in de zomer, maar zou dat het werkelijk zijn? In de zomer krijg je meer zonlicht.
Afijn, ik zal de kuur afmaken maar het eindresultaat van die kuur is zinloos. Wel apart dat jij aangeeft dat een kno arts niet de weg is aangezien ik dat toch regelmatig lees. Welke artsen heb jij allemaal geconsulteerd (sorry als het te persoonlijk wordt)
Over 2 dagen is de kuur voorbij. Ik zal voor as maandag in ieder geval een vervolgafspraak maken bij de huisarts
Ja, het was eigenlijk al zeker zes-zeven maanden geleden als ik me dat goed herinner. Maar toen niet meteen aan gedacht dat dit een ziekte zou kunnen zijn. Meer gedacht aan vermoeidheid, stress en dergelijke.witte angora schreef:Probleem is dat meniére nooit met zekerheid is vast te stellen. Dat is de reden dat mijn huisarts me niet naar de KNO-arts heeft doorverwezen.
In de winter zit je natuurlijk wat meer aan het beeldscherm als in de zomer, maar zou dat het werkelijk zijn? In de zomer krijg je meer zonlicht.
Afijn, ik zal de kuur afmaken maar het eindresultaat van die kuur is zinloos. Wel apart dat jij aangeeft dat een kno arts niet de weg is aangezien ik dat toch regelmatig lees. Welke artsen heb jij allemaal geconsulteerd (sorry als het te persoonlijk wordt)
Over 2 dagen is de kuur voorbij. Ik zal voor as maandag in ieder geval een vervolgafspraak maken bij de huisarts
-
Ik zeg niet dat een KNO-arts de weg niet is. Soms kan een KNO-arts zeker wel meer duidelijkheid verschaffen, door een aantal testen te doen. In mijn geval was het, gezien de aard van de klachten, al voldoende duidelijk. Temeer omdat ik een jaar daarvoor al een zogenaamde draaiduizeling had, dat was al bekend bij de huisarts.
Het beste is, naar mijn mening, je klachten duidelijk op papier zetten en er mee naar de huisarts. Die kan samen met jou kijken wat het volgende traject zou kunnen zijn.
Het beste is, naar mijn mening, je klachten duidelijk op papier zetten en er mee naar de huisarts. Die kan samen met jou kijken wat het volgende traject zou kunnen zijn.
helemaal eens met witte angora, je weet helemaal niet zeker of je meniere hebt, de huisarts houdt rekening met de mogelijkheid. Een kno arts zou eventueel iets anders uit kunnen sluiten.
isabel
isabel
-
Isabel1 schreef:helemaal eens met witte angora, je weet helemaal niet zeker of je meniere hebt, de huisarts houdt rekening met de mogelijkheid. Een kno arts zou eventueel iets anders uit kunnen sluiten.
isabel
Idd ! Bij mij was het wel overduidelijk maar toch voor zekerheid onderzoeken gehad,...
En nu medicatie zelfde als wa ,iets meer alleen 3 x pd ,ene meer meer last van als andere keer...
Herken de symptomen onderhand,maar daar ga ik je niet mee lastig vallen,idd met huisarts alles bespreken,
Maar wat ik eigenlijk bedoelde....stel dat,wees niet bang dat je zi door moet er is echt wel iets tegen duizelig en misselijkheid"
Sterkte!!!