LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op huurtoeslag vervalt na huurverhoging?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Mevrouw I.

Recht op huurtoeslag vervalt na huurverhoging?

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Ik krijg zojuist een brief door de post met de fijne mededeling dat mijn huur met maar liefst 4% wordt verhoogd (25 euro per maand extra huur!).

Los van het feit dat ik het uitermate belachelijk vind dat de huurprijs zo erg omhoog gaat, terwijl er vrijwel niets gerenoveerd wordt aan dit huis, maak ik me nu zorgen om mijn recht op huurtoeslag. Als mijn woningbouwbedrijf ieder jaar de huurprijs op deze wijze blijft verhogen (wat allicht het geval zal zijn) kom ik over een jaar of 2 boven de maximale huurprijsgrens uit en vervalt dus eigenlijk mijn recht op huurtoeslag.

Mijn vraag is of dit inderdaad correct is en mijn huurtoeslag dus inderdaad gewoon ingetrokken wordt wegens een huurverhoging? En zo ja, valt hier dan werkelijk niets tegen te doen?

Jolijn

Re: Recht op huurtoeslag vervalt na huurverhoging?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de maximale huurgrens ook omhoog gaat, die is vast niet vanaf het begin van de huurtoeslag/huurgrens hetzelfde gebleven.
Als jij de enige in Nederland zou zijn voor wie dit geldt, zou het idd een beetje omslachtig zijn, alles aan te passen.

Mevrouw I.

Jolijn schreef:Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de maximale huurgrens ook omhoog gaat.
Ja, dat had ik ook al in de gaten. En inderdaad, de maximale huurgrens gaat jaarlijks omhoog. Maar mijn vraag gaat uit naar een situatie waarin mijn huurverhoging hoger bedraagt dan de verhoging van de maximale huurgrens en de huurprijs dus - ondanks de verhoging van de maximale huurgrens - toch de maximale huurgrens overschrijdt. Kan de huurtoeslag dan gewoon ingetrokken worden en zijn er gegronde redenen om hier bezwaar tegen te maken of is het dan gewoon vette pech?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

De hoogte van de (maximale)huurverhoging mogen de diverse corporaties niet zelf verzinnen, dat wordt voor hen bepaalt.

Mevrouw I.

snuffel1 schreef:Die 4% is wel even schrikken maar zolang de kale huurprijs niet boven de maximale kale huurprijs van €.654,69 uitkomt dan vervalt de toeslag ook niet. Service kosten zijn op die kale huurprijs niet van toepassing.
De maximale huurgrens bedraagt in 2013 €681,02. En inderdaad, nu zit ik er nog onder maar ik vrees dat ik er over een paar jaar overheen zit als mijn huur jaarlijks zo erg wordt verhoogd.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Mevrouw I. schreef: De maximale huurgrens bedraagt in 2013 €681,02. En inderdaad, nu zit ik er nog onder maar ik vrees dat ik er over een paar jaar overheen zit als mijn huur jaarlijks zo erg wordt verhoogd.

Als jouw inkomen niet hoog genoeg is, dan zal daar echt wel rekening mee gehouden worden. Zover ik hoorde was het daarstraks op de tv over de huurtoeslag.
Verdien je te veel...dat is ook de reden van die verhogingen, dan zou je moeten verhuizen. Maar ik ga er vanuit, als je nu al in paniek bent, dat je niet te veel verdiend.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mevrouw I. schreef:
snuffel1 schreef:Die 4% is wel even schrikken maar zolang de kale huurprijs niet boven de maximale kale huurprijs van €.654,69 uitkomt dan vervalt de toeslag ook niet. Service kosten zijn op die kale huurprijs niet van toepassing.
De maximale huurgrens bedraagt in 2013 €681,02. En inderdaad, nu zit ik er nog onder maar ik vrees dat ik er over een paar jaar overheen zit als mijn huur jaarlijks zo erg wordt verhoogd.
Dat zal pas gebeuren als je een hoger inkomen hebt waardoor de huur sneller mag stijgen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je huurtoeslag groeit gewoon mee met de huurverhoging. Kun je zelf controleren op http://www.toeslagen.nl

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

MevrouwI. Die 4% is het minimum van de kale huurprijs. Kreeg ook gisteren de brief. Mijn verhoging totaal is 'maar' €17,36. Voor inkomens tot €33.614,00
4½% inkomen van €33.614,00 tot €43.000,00 en 6½ vanaf €43.000,00
U raakt, zolang het inkomen niet hoger word, uw huurtoeslag niet kwijt.
Zoals Jolijn al schrijft: deze maatregel komt van hogerhand; de WBV 's moeten dit gewoon opvolgen.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Artikel 13

1. Geen huurtoeslag wordt toegekend als de rekenhuur:

a. hoger is dan € 681,02 per maand als:

1º. de huurder, diens partner of een van de medebewoners 23 jaar of ouder is, dan wel de woning deelt met een kind of pleegkind van de huurder, diens partner of een medebewoner of

2º. de huurder, diens partner of de medebewoner jonger dan 23 jaar is, en een handicap heeft

of

b. hoger is dan € 374,44 per maand in andere gevallen dan bedoeld onder a.

2. Het eerste lid is niet van toepassing:

a. als sprake is van overschrijding van een daar genoemd bedrag omdat voorzieningen zijn aangebracht in en rond de woning, die noodzakelijk zijn in verband met een handicap van de huurder, van diens partner of van een medebewoner;

b. als de woning geschikt en bestemd is voor de huisvesting van een huishouden van ten minste acht personen, en het huishouden van de huurder uit ten minste acht personen bestaat;

c. na overschrijding van de bedragen, genoemd in het eerste lid, als over de maand die onmiddellijk voorafging aan die overschrijding een huurtoeslag is toegekend en die overschrijding niet het gevolg is van een verhuizing naar een andere woning.

3. Als een huurtoeslag wordt toegekend met toepassing van het tweede lid, ontvangt de huurder geen huurtoeslag voor het deel van de rekenhuur dat ligt boven het maximum dat in het eerste lid is genoemd.

4. De in het eerste lid, onder a en b, genoemde bedragen worden met ingang van 1 januari van elk jaar gewijzigd overeenkomstig artikel 27.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Bij mij is het helemaal mooi. Verhoging wordt berekend naar de
inkomsten van 2011. Toen woonde mijn zoon nog thuis en zijn inkomsten
wordt bij de inkomsten van mijn vrouw en mij (samen gepensioneerd) geteld
met als resultaat verhoging van 6 1/2 % is 40€ terwijl hij sinds vorig jaar
uit huis is.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

plumber schreef:Bij mij is het helemaal mooi. Verhoging wordt berekend naar de
inkomsten van 2011. Toen woonde mijn zoon nog thuis en zijn inkomsten
wordt bij de inkomsten van mijn vrouw en mij (samen gepensioneerd) geteld
met als resultaat verhoging van 6 1/2 % is 40€ terwijl hij sinds vorig jaar
uit huis is.
Oei, hebben jullie hem wel een beetje lang thuis laten wonen? Of, omstandigheden. Kan natuurlijk ook.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ook niet.

Maar weer ontopic: de huurverhoging - met huurkrant- is binnen. En laat in die huurkrant nou het verlossende antwoord staan.

Als van een sociale huurwoning de huur boven de huurtoeslaggrens komt, dan blijft het een sociale huurwoning, zolang de huidige huurder in de woning blijft. De huurtoeslag blijft gewoon betaald worden, echter, over het bedrag dat de woning duurder is dan de maximaal toegestane huur, wordt geen toeslag betaald.

Dus stel dat de woning 700 euro wordt, en de huurtoeslaggrens is 680 euro, dan kun je over die 680 euro nog steeds huurtoeslag krijgen, maar over het verschil tussen die 700 en 680 dus niet. Dus je gaat dan 20 euro extra huur betalen.

Tot je zoveel moet betalen dat je uit jezelf wel naar een kippenhok verhuist.

ciske

Tot je zoveel moet betalen dat je uit jezelf wel naar een kippenhok verhuist
Dat zal we niet zo'n vaart lopen. :wink: Tegen die tijd zullen ze wel oplossingen vinden. Belangrijk is wel dat de mensen die scheefwonen, gewoon niet in te goedkope huizen zitten.

plumber

tenormin schreef:Off Topic: plumber, omdat je geen PB hebt: ik heb totaal, maar dan ook totaal geen idee waar je over rept.
Tuurlijk weet je dat wel,heb daarom mijn PB weggehaald :wink:

door ciske » 27 apr 2013 20:12

Tot je zoveel moet betalen dat je uit jezelf wel naar een kippenhok verhuist
Dat zal we niet zo'n vaart lopen. Tegen die tijd zullen ze wel oplossingen vinden. Belangrijk is wel dat de mensen die scheefwonen, gewoon niet in te goedkope huizen zitten

Die mensen krijgen dus 6 1/2% verhoging op een te lage huur dus ze
blijven lachen en ook zitten :mrgreen:

ciske

plumber schreef: Die mensen krijgen dus 6 1/2% verhoging op een te lage huur dus ze

KLopt dat ze blijven zitten, maar het is wel terecht dat ze meer moeten betalen. Dat gaat elk jaar weer , dus ale je 6 1/2% krijgt over het nieuwe huurbedrag ga je wel heel erg om hoog.

plumber

ciske schreef:
plumber schreef: Die mensen krijgen dus 6 1/2% verhoging op een te lage huur dus ze

KLopt dat ze blijven zitten, maar het is wel terecht dat ze meer moeten betalen. Dat gaat elk jaar weer , dus ale je 6 1/2% krijgt over het nieuwe huurbedrag ga je wel heel erg om hoog.

Is dus 2 1/2% meer als de laagste huursverhoging, dus daar malen ze om
als ze al te goedkoop zitten.Nee Jan met de pet is weer de klos.

megatron29

Ongelezen bericht door megatron29 »

Je kunt toch niet meer over een sociale huurwoning spreken als de huur straks over de 700 Euro bedraagt? Die Blok is niet goed bij zijn hoofd, alles wat er in dat akkoord staat is gewoon ordinaire geldgraaierij van dit kabinet.
De werkende Nederlanders worden weer keihard van achteren gepakt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lijkt me niet dat scheefwoners vanwege een hogere huur zo snel naar een andere woning gaan.

Ten eerste gaan ze voor de nieuwe woning dan nog een stuk meer huur betalen, en wat denk je dat de verhuizing gaat kosten? Die schelden even flink op de regering, en blijven vervolgens lekker zitten waar ze zitten.

Om dan vervolgens over een aantal jaren te zien, en dat beleid staat al vast, dat de woningen die achter zijn gebleven ineens ook een flink stuk de hoogte in gaan, zodat de huren toch weer redelijk gelijk komen te liggen.

De enige manier om scheefwoners hun woning uit te krijgen is: de wachtlijsten zoals het nu is (minimaal 10 jaar) zo laten, zodat mensen met een goed inkomen die snel iets anders willen/nodig hebben naar een makelaar rennen waar ze met een paar weken/maanden al iets kunnen krijgen.

NiekieGee

Ongelezen bericht door NiekieGee »

Beste allen, Zalmmetwijn,

Ik behoor dus nu bij die groep die door de extra huurverhoging (4%) nu met €6,17 boven de huursubsidiegrens van 681,02 kom te zitten.ik kreeg net de jaarlijkse brief van mijn verhuurder.

Ik woon al 6 jaar in deze woning, en de verhuurder is altijd netjes net onder de subsidiegrens gebleven. Maar door die extra 1,5 % bovenop de 2,5%, zit ik nu dus met de gebakken peren.

Ik zit nu echt even in paniek hier, want de huurtoeslaggrens zorgt ervoor dat ik deze woning kan betalen. Ik huur deze woning via VB&T dus het is geen sociale huurwoning. Geldt hetgeen wat zalmmetwijn schrijft (over dat als je de maand voorafgaand de huurwijziging huurtoeslag hebt, en de huurverhoging heeft niets te maken met verhuizing), dan toch ook voor mijn woning? Ik heb geprobeerd de Belastingen te bereiken met deze vraag maar die waren vandaag niet aanwezig. Op de site van de Belastingen kan ik niets terugvinden over de informatie die Zalmmetwijn heeft beschreven.

Ik heb inmiddels wel al met VB&T gesproken en ook mijn contactpersoon zag de ernst van de situatie in en verwachtte meer telefoontjes.

Ik ben er helemaal van over mijn toeren..bahbah

Gr. Nicole

Gesloten