Ik heb hier een paar berichtjes geplaatst over de merkwaardige omstandigheid dat niet iedere Europese burger hetzelfde betaald voor het hetzelfde product op de zelfde plek en tijd en omstandigheden. Zie mijn voorgaande postings mbt Europcar en Avis. Ik neem aan dat dit voor alle internationaal opererende verhuurbedrijven opgaat. Ik kreeg eerst een aanbod om voor 187 Euro een oto te huren, maar toen bleek dat ik geen Ier was, kwam ik bij diverse aanbieders niet veel lager uit dan 350 Euro, ofwel het dubbele. Ik heb dan toch moeite om me niet belazerd te voelen.
Kan Tros Radar mij vertellen of dit terecht is en conform Europees recht is?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Autoverhuur in Europa
Re: Autoverhuur in Europa
Of Tros Radar daar antwoord op kan geven weet ik niet, maar het vrije verkeer van personen in de EU en het gelijkheidsbeginsel van EU-burgers staan m.i. in de weg aan een dergelijk onderscheid.MacSchulte schreef:Kan Tros Radar mij vertellen of dit terecht is en conform Europees recht is?
Er mag wel onderscheid worden gemaakt als dat op basis van bepaalde reële en te objectiveren risico's gebeurt en de groep waarop wordt onderscheiden niet te klein is. Zo mag je voor bv een autoverzekering of autoverhuur aan jongeren een hogere prijs vragen, omdat die statistisch meer kosten geven. Ook verzekeringen in een grote stad kosten iha meer dan in een dorp, omdat het risico groter is.
Bij het huren van een auto zal iemand uit een land waar men links rijdt in het algemeen een veel hoger risico lopen op ongelukken en ook zal de auto meer slijtage hebben, omdat de auto toch anders is 'ingedeeld' en dat voor veel mensen toch wennen is. Het is dus een onderscheid dat op basis van duidelijke argumenten te maken is. (andersom kan men in Ierland natuurlijk ook een hogere prijs vragen aan huurders uit Nederland).
En los van het lnks rijden geldt ook dat je als buitenlander meer risico's loopt dan als binnenlander. Je bent i.h.a. minder aan der rijstijl gewend en aan waar je wel en niet handig kunt parkeren etc. Dat kan ook van land tot land verschillen. Dan kun je dus in het nadeel zijn als je als inwoner van een beleefd land een auto wilt huren in een wat anarchistischer land...
Bij het huren van een auto zal iemand uit een land waar men links rijdt in het algemeen een veel hoger risico lopen op ongelukken en ook zal de auto meer slijtage hebben, omdat de auto toch anders is 'ingedeeld' en dat voor veel mensen toch wennen is. Het is dus een onderscheid dat op basis van duidelijke argumenten te maken is. (andersom kan men in Ierland natuurlijk ook een hogere prijs vragen aan huurders uit Nederland).
En los van het lnks rijden geldt ook dat je als buitenlander meer risico's loopt dan als binnenlander. Je bent i.h.a. minder aan der rijstijl gewend en aan waar je wel en niet handig kunt parkeren etc. Dat kan ook van land tot land verschillen. Dan kun je dus in het nadeel zijn als je als inwoner van een beleefd land een auto wilt huren in een wat anarchistischer land...
Wat is een oto?MacSchulte schreef:Ik heb hier een paar berichtjes geplaatst over de merkwaardige omstandigheid dat niet iedere Europese burger hetzelfde betaald voor het hetzelfde product op de zelfde plek en tijd en omstandigheden. Zie mijn voorgaande postings mbt Europcar en Avis. Ik neem aan dat dit voor alle internationaal opererende verhuurbedrijven opgaat. Ik kreeg eerst een aanbod om voor 187 Euro een oto te huren, maar toen bleek dat ik geen Ier was, kwam ik bij diverse aanbieders niet veel lager uit dan 350 Euro, ofwel het dubbele. Ik heb dan toch moeite om me niet belazerd te voelen.
Kan Tros Radar mij vertellen of dit terecht is en conform Europees recht is?
Dat is Iers voor auto. Ieren rijden links. Daar moeten ze nu de prijs voor betalen.Wat is een oto?
Het is in sommige landen ook mogelijk om de eigen autoverzekering toe te passen op een huurauto, daardoor kunnen de totaalprijzen ook sterk afwijken.