LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alimentatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
st33ntj3

alimentatie

Ongelezen bericht door st33ntj3 »

Hallo

Ik wil graag wat raad in een alimentatie kwestie, mijn partner moet elke maand een fors bedrag betalen aan partner alimentatie en kind alimentatie , nu heeft mijn partner geen inkomen van af okt 2012, maar de alimentatie moet je door betalen ?
Geen inkomen zelf hebben maar wel de alimentatie van een ex die de keuze gemaakt heeft om niet verder samen te willen gaan, door betalen ?
Waar moeten we het vandaan halen ?

st33ntj3

Re: alimentatie

Mijn partner werkt van april tot okt dat gaat al jaren zo , partner heeft een goeie baan waarin goed geld te verdienen is in die perioden, nu dit jaar duurt het allemaal wat langer dan voorheen voor dat er werk loskomt.
En hij is dus zzp er

Het spaargeld is er op dit moment door heen, wij dus nu stappen willen ondernemen, en de advocaat zal de eerste zijn , dus met het feit dat je nu geen inkomen hebt kan de alimentatie stop gezet worden ?

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

st33ntj3 schreef:dus met het feit dat je nu geen inkomen hebt kan de alimentatie stop gezet worden ?
Dat kan, maar daarvoor zal je wel herziening van de alimentatie moeten aanvragen.

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

st33ntj3

Daar komt bij wij een advocaat genomen hebben om de alimentatie te laten herzien, advocaat ons vertelde een eigen huis kopen zodat je zelf weer een hypotheek hebt en je eigen zware lasten .. bij de bank geweest een gesprek met een hypotheek adviseur die ons vertelde , nee eerst van die hoge alimentatie zien af te komen voordat wij een hypotheek kunnen verstrekken , Hoe dan ook wij komen er op dit moment niet meer uit.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

st33ntj3 schreef:Hallo

Ik wil graag wat raad in een alimentatie kwestie, mijn partner moet elke maand een fors bedrag betalen aan partner alimentatie en kind alimentatie , nu heeft mijn partner geen inkomen van af okt 2012, maar de alimentatie moet je door betalen ?
Geen inkomen zelf hebben maar wel de alimentatie van een ex die de keuze gemaakt heeft om niet verder samen te willen gaan, door betalen ?
Waar moeten we het vandaan halen ?
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je huidige partner geen inkomsten heeft, maar wel een alimentatie-plicht heeft naar een eerdere echtgeno(o)t(e), en jij "slechts" de nieuwe partner bent?

Er zijn (juridische) mogelijkheden waarmee je partner te dwingen is, die alimentatie wordt normaliter vastgesteld bij een scheiding, welke via de rechtbank verloopt, en dat is niet zo vrijblijvend. Maw, geen werk hebben is in de basis zijn/haar "probleem" en niet die van de ontvanger van de alimentatie.

Eea zal denk ik afhangen van hoe de scheiding verlopen is, en of er in goed overleg iets mogelijk is tussen de beide exen. Jullie hebben als huishouding recht op een inkomen op bijstandsniveau, meer niet, en een rancuneuze ex kan na een lelijke vechtscheiding besluiten om het recht op alimentatie tot de laatste cent uit te melken, daar zijn genoeg lelijke voorbeelden van helaas.

Maar je partner kan een verzoek tot vermindering van de alimentatie indienen bij de rechtbank, maar dat is niet zomaar even gedaan, en het is ook zeker niet vanzelfsprekend dat je partner zo'n verlaging ook automatisch krijgt, enkel omdat hij/zij sinds oktober geen werk heeft. Misschien oordeelt de rechter wel dat hij met vakkenvullen, hamburgers bakken, of een paar krantenwijken wél aan zijn verplichting kan voldoen.

sjohie

st33ntj3 schreef:Daar komt bij wij een advocaat genomen hebben om de alimentatie te laten herzien, advocaat ons vertelde een eigen huis kopen zodat je zelf weer een hypotheek hebt en je eigen zware lasten .. bij de bank geweest een gesprek met een hypotheek adviseur die ons vertelde , nee eerst van die hoge alimentatie zien af te komen voordat wij een hypotheek kunnen verstrekken , Hoe dan ook wij komen er op dit moment niet meer uit.
Jullie kunnen het dus nu wel betalen, maar willen er onderuit door kunstmatig de huidige vaste lasten te verhogen door een huis te kopen? Dan zal de ontvanger van de alimentatie kunnen beargumenteren dat als jullie die hogere lasten op kunnen brengen, hij/zij dan ook de alimentatie kan blijven ontvangen als jullie de huidige lagere vaste lasten behouden.

st33ntj3

@vogels
Ja zo zit het !

Kijk daar was ik zelf ook al bang voor dus wij nu moeten bepalen of het geld voor de advocaat het waard is . Het ergste is gewoon dat ex het geweldig voor elkaar heeft een riant inkomen van de alimentatie zelf een paar uur in de week werkt een kapitaal aan bezit en wij op een houtje kunnen gaan bijten ...
Laatst gewijzigd door st33ntj3 op 29 apr 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

st33ntj3

sjohie schreef:
st33ntj3 schreef:Daar komt bij wij een advocaat genomen hebben om de alimentatie te laten herzien, advocaat ons vertelde een eigen huis kopen zodat je zelf weer een hypotheek hebt en je eigen zware lasten .. bij de bank geweest een gesprek met een hypotheek adviseur die ons vertelde , nee eerst van die hoge alimentatie zien af te komen voordat wij een hypotheek kunnen verstrekken , Hoe dan ook wij komen er op dit moment niet meer uit.
Jullie kunnen het dus nu wel betalen, maar willen er onderuit door kunstmatig de huidige vaste lasten te verhogen door een huis te kopen? Dan zal de ontvanger van de alimentatie kunnen beargumenteren dat als jullie die hogere lasten op kunnen brengen, hij/zij dan ook de alimentatie kan blijven ontvangen als jullie e huidige lagere vaste lasten behouden.
Sophie het is gewoon niet meer te betalen wij niet meer weten waar het vandaan te moeten halen , wij de kinder alimentatie overmaken deze maand maar daar blijft het nu ff bij het is er niet meer.
en wij samen in een huurhuis zitten met een huur van €500,- dus ook graag iets hadden willen kopen samen ...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

st33ntj3 schreef:@vogels
Ja zo zit het !

Kijk daar was ik zelf ook al bang voor dus wij nu moeten bepalen of het geld voor de advocaat het waard is . Het ergste is gewoon dat ex het geweldig voor elkaar heeft een riant inkomen van de alimentatie zelf een paar uur in de week werkt een kapitaal aan bezit en wij op een houtje kunnen gaan bijten ...
Ondertussen voedt hij/zij anders wel de kinderen van uw partner op.
Dat hij/zij daarnaast uberhaupt nog werkt vind ik netjes.
Even heel bout gezegd, u doet nu heel zielig, maar waarom werkt uw partner (en uzelf) niet gewoon het hele jaar fulltime?
De ex van uw partner heeft volgens u een kapitaal en u bijt op een houtje.
Daar zou ik dan rap iets aan doen!

st33ntj3

VioletPrue schreef:
Ja zo zit het !

Even heel bout gezegd, u doet nu heel zielig, maar waarom werkt uw partner (en uzelf) niet gewoon het hele jaar fulltime?
Het is niet zielig doen daar gaat het niet om , niet om het feit of zij de kinderen opvoed of niet is ook niet aan de orde. het is gewoon even niet meer weten wat te doen, we praten over een bedrag van meer als €3000 per maand. Waar mijn partner zijn leven lang knetterhard voor heeft gewerkt, hij nu de 50 is gepasseerd het wat rustige aan had willen doen hij heeft het met zn handen verdient zwaar werk geleverd . Het lichaam word minder als je ouder wordt. Ik zelf ook werk hoor .En het seizoen werk is hij moet het verdienen in die maanden dat er vollop werk is, normaal gesproken was er de winter door hier en daar altijd nog wel een klus alleen deze winter niet .... maar dat heeft ons de spaar centjes gekost .. toch best wel jammer ofniet.

sjohie

st33ntj3 schreef:
VioletPrue schreef:
Ja zo zit het !

Het is niet zielig doen daar gaat het niet om , niet om het feit of zij de kinderen opvoed of niet is ook niet aan de orde. het is gewoon even niet meer weten wat te doen, we praten over een bedrag van meer als €3000 per maand. Waar mijn partner zijn leven lang knetterhard voor heeft gewerkt, hij nu de 50 is gepasseerd het wat rustige aan had willen doen hij heeft het met zn handen verdient zwaar werk geleverd . Het lichaam word minder als je ouder wordt. Ik zelf ook werk hoor .En het seizoen werk is hij moet het verdienen in die maanden dat er vollop werk is, normaal gesproken was er de winter door hier en daar altijd nog wel een klus alleen deze winter niet .... maar dat heeft ons de spaar centjes gekost .. toch best wel jammer ofniet.
3000 euro alimentatie per maand?

st33ntj3

2600 voor de ex
en 800 voor 1 kind

Het is niet zielig doen het is het niet meer weten
met de bereking zijn ze 12 Jaar trg gegaan toen was mijn partner 10 jaar jonger 10 jaar fitter en werkte elke dag knetterhard ...

Dit is voor mij niet zielig doen maar uit te vinden wat we allemaal kunnen doen om het te veranderen

st33ntj3

vogels schreef:
st33ntj3 schreef:2600 voor de ex
en 800 voor 1 kind

Het is niet zielig doen het is het niet meer weten
met de bereking zijn ze 12 Jaar trg gegaan toen was mijn partner 10 jaar jonger 10 jaar fitter en werkte elke dag knetterhard ...

Dit is voor mij niet zielig doen maar uit te vinden wat we allemaal kunnen doen om het te veranderen
Idd een hoop geld, zeker voor de ex-partner. Helaas, de enige weg voor eventuele vermindering is toch de rechter.

Helaas ergens was ik er al bang voor dat er weinig is wat we kunnen doen . zoals ik al eerder zei de advocaat ons vertelde koop zelf een huis zodat zijn lasten zwaarder zouden worden , maar helaas de bank vanwege de alimentatie geen hypotheek wil verstrekken .... iig bedankt voor het meedenken en we knabbelen wel lekker door . tis niet anders.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

het enige wat je kan doen is een herzieningsverzoek. dan zal een rechter bepalen of het huidige alimentatie bedrag gerechtvaardigd is. daarbij zal hij ook meewegen dat uw partner maar 6 maanden per jaar werk.
als deze alimentatie 10 jaar geleden is vastgesteld, dan is hij er toch bijna vanaf?

Barman

Volgens mij zit jouw partner bijna aan de max alimentatieduur voor zijn ex.

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/alim ... -duur.html

st33ntj3

Barman schreef:Volgens mij zit jouw partner bijna aan de max alimentatieduur voor zijn ex.

Nee ze hebben de alimentatie berekend over de afgelopen 12 jaar

Barman

st33ntj3 schreef:
Barman schreef:Volgens mij zit jouw partner bijna aan de max alimentatieduur voor zijn ex.

Als hij na 1 juli 1994 gescheiden is hoeft hij maar maximaal 12 jaar voor zijn ex te betalen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

@Barman, als ZZP'er heb je geen vast salaris dus zullen ze wel een gemiddelde getrokken hebben over de afgelopen 12 jaar om een "jaarsalaris" te bepalen, dat staat los van de 12 jaar alimentatieplicht.

Barman

Lees gewoon even.

Het gaat er helemaal niet om hoe die alimentatie is vastgesteld. Het gaat er om wanneer hij gescheiden is en hoe lang hij al betaalt.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hij zal dus ook werk moeten zoeken voor de periode dat hij normaal thuis zit zodat
hij alles kan betalen en een verzoek indienen bij rechtbank voor verlagen van alimentatie.

Gesloten