LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Water in Biologische Volle Melk Albert Heijn (AH)?
Water in Biologische Volle Melk Albert Heijn (AH)?
Hallo,
de laatste maand hebben we Biologische Volle Melk van de AH gekocht, maar nu valt me op dat als ik de melk wil opschuimen (voor cappuccino) dat dit totaal niet lukt.. een paar luchtbelletjes erop en verder niks. Mijn vrienden gebruikt de melk om Kefir te maken, maar ook hier drijft na 1 a 2 dagen de kefir op het water.. dit zou niet mogen.
met Biologische melk van Arla, Pur of een anders soort merk hebben we hier geen last van.
Dit leidt mij tot de conclusie dat deze melk met water is aangelegd. zo ja, mag dat zo maar? waar kan ik naar toe om dit aanhangig te maken als dit het geval is? Is er ook een manier om er zeker van te zijn dat dit zo is?
de laatste maand hebben we Biologische Volle Melk van de AH gekocht, maar nu valt me op dat als ik de melk wil opschuimen (voor cappuccino) dat dit totaal niet lukt.. een paar luchtbelletjes erop en verder niks. Mijn vrienden gebruikt de melk om Kefir te maken, maar ook hier drijft na 1 a 2 dagen de kefir op het water.. dit zou niet mogen.
met Biologische melk van Arla, Pur of een anders soort merk hebben we hier geen last van.
Dit leidt mij tot de conclusie dat deze melk met water is aangelegd. zo ja, mag dat zo maar? waar kan ik naar toe om dit aanhangig te maken als dit het geval is? Is er ook een manier om er zeker van te zijn dat dit zo is?
Re: Water in Biologische Volle Melk Albert Heijn (AH)?
Toch wel biologisch water hoop ik.
Melk bestaat voor 87% uit water.
Melk bestaat voor 87% uit water.
@TS:
voor klachten mbt voeding kun je je vervoegen bij de nVWA.
En je conclusie dat er water is toegevoegd dien je te bewijzen, een constatering is geen bewijs.
Je conclusie klopt trouwens niet, in Nederland wordt geen water toegevoegd. De controles zijn te streng.
voor klachten mbt voeding kun je je vervoegen bij de nVWA.
En je conclusie dat er water is toegevoegd dien je te bewijzen, een constatering is geen bewijs.
Je conclusie klopt trouwens niet, in Nederland wordt geen water toegevoegd. De controles zijn te streng.
Da's nogal kort door de bocht, zeker gezien het feit dat melk voor het overgrote deel sowieso al uit water bestaat. Maar achter op het pak staat het vet- en eiwitgehalte, welke voor volle melk volgens de melkstandaardisatie op 3,5% melkvet is gesteld. Dat wordt overigens gestandaardiseerd door rauwe melk van een deel van het melkvet te ontdoen, daar dat normaliter iets meer is dan de 3,5% wat voor volle melk verplicht is.raindust schreef:Hallo,
Dat kun je onafhankelijk laten vaststellen als je bewijs zoekt.
Het heeft niet zozeer te maken met het vochtgehalte, maar met het verschil in de houbaarheid van de melk.
Melk van de ah is gewoon gepasteuriseerd, melk van arla is z.g. 'hooggepasteuriseerd'. Dat is een proces dat wat tussen gepasteuriseerd en gesteriliseerd in zit. Daarom is de arla melk ook viezer, ik bedoel anders van smaak. De melk is dan iets langer houdbaar, bv 2 weken.
Voor melkschuim is vooral het eiwitgehalte en het soort eiwit belangrijk, niet het vetgehalte. Bij verhitting veranderen de eiwitten. Hoe meer het verhit is, hoe beter, voor schuimen, de soort eiwit is. Daarom is gesteriliseerde melk het beste op te schuimen, daarna de 'hooggepasteuriseerde' en het minst goed gaat het met gewone gepasteuriseerde melk.
Misschien ten overvloede, biologisch of niet-biologisch maakt dus geen verschil, als de melk verder de zelfde behandelng heeft ondergaan.
Melk van de ah is gewoon gepasteuriseerd, melk van arla is z.g. 'hooggepasteuriseerd'. Dat is een proces dat wat tussen gepasteuriseerd en gesteriliseerd in zit. Daarom is de arla melk ook viezer, ik bedoel anders van smaak. De melk is dan iets langer houdbaar, bv 2 weken.
Voor melkschuim is vooral het eiwitgehalte en het soort eiwit belangrijk, niet het vetgehalte. Bij verhitting veranderen de eiwitten. Hoe meer het verhit is, hoe beter, voor schuimen, de soort eiwit is. Daarom is gesteriliseerde melk het beste op te schuimen, daarna de 'hooggepasteuriseerde' en het minst goed gaat het met gewone gepasteuriseerde melk.
Misschien ten overvloede, biologisch of niet-biologisch maakt dus geen verschil, als de melk verder de zelfde behandelng heeft ondergaan.
Laatst gewijzigd door kweenie op 02 mei 2013 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
dank voor de reacties..
Aan de hand van mijn constatering trek ik een conclusie. Dit houdt niet in dat het bewijs ermee is geleverd. ik post dit ook hier omdat, mocht het zo zijn, het wellicht strafbaar is of in ieder geval in strijd met de Voedsel en waren wet.
Doch blijf ik het raar vinden.. met de halfvolle melk gaf het geen probleem. En nu loop ik normaliter niet zo te miepen maar ik vind het fijn als mijn eten zo puur mogelijk is.
Maar Kweenie geeft wel een inzicht.. al snap ik de zin "Daarom is gepasteuriseerde melk het beste op te schuimen, daarna de 'hooggepasteuriseerde' en het minst goed gaat het met gewone gepasteuriseerde melk."
Aan de hand van mijn constatering trek ik een conclusie. Dit houdt niet in dat het bewijs ermee is geleverd. ik post dit ook hier omdat, mocht het zo zijn, het wellicht strafbaar is of in ieder geval in strijd met de Voedsel en waren wet.
Doch blijf ik het raar vinden.. met de halfvolle melk gaf het geen probleem. En nu loop ik normaliter niet zo te miepen maar ik vind het fijn als mijn eten zo puur mogelijk is.
Maar Kweenie geeft wel een inzicht.. al snap ik de zin "Daarom is gepasteuriseerde melk het beste op te schuimen, daarna de 'hooggepasteuriseerde' en het minst goed gaat het met gewone gepasteuriseerde melk."
Laatst gewijzigd door raindust op 02 mei 2013 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De wet schrijft volgens mij voor dat rauwmelkse producten voor consumenten niet mogen, maw melkfabrikanten móeten de melk thermisch behandelen (pasteuriseren/steriliseren) om zo het aantal bacteriën etc te verlagen tot een niveau dat dit niet meer schadelijk is voor de consument. Voor huisverkoop van kleine boeren aan passanten geldt dit volgens mij niet expliciet, vandaar dat je daar glazen rauwe melk kan kopen.raindust schreef:dank voor de reacties..
Maar Kweenie geeft wel een inzicht.. als snap ik de zin "Daarom is gepasteuriseerde melk het beste op te schuimen, daarna de 'hooggepasteuriseerde' en het minst goed gaat het met gewone gepasteuriseerde melk."
Wat in dit geval belang is, is de specifiek gekozen manier van pasteuriseren, daar zijn een paar subtiel verschillende versies van zoals hierboven uitgelegd, en dát zorgt ervoor waarom volle melk van de AH, minder goed schuimt dan die van Arla, terwijl ze vanuit de warenwet identieke vetgehaltes hebben.
(Sorry, typfout, heb het gecorrigeerd.)
Overigens kan je het beste gesteriliseerde melk gebruiken om op te schuimen. Geen idee waarom het beter werkt, maar het werkt beter.