LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkgever verbergt klachten?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
squareware

werkgever verbergt klachten?

Ongelezen bericht door squareware »

Beste iedereen,

Ik heb gegoogeld maar kon echt helemaal niets vinden, betreft dit onderwerp, levert alleen resultaten op betreft ziekte verzuim.

Ik schijn ooit eens tegen een collega iets verkeerds gezegd te hebben. De werkgever komt helaas niet met concrete voorbeelden op papier. Ik denk daarom dat de werkgever zit te bluffen en dat ze gewoon een dossier proberen aan te leggen over mij en ook een groot aantal andere medewerkers. Door deze methode voel ik mij nogal onzeker, ik durf helemaal niets meer te zeggen en loop voortdurend op mijn tenen. Ik werk tien jaar lang met plezier en altijd goede resultaten behaald (target gerichte onderneming). In deze tien jaar heb ik slechts drie klachten 'te horen gekregen' via deze werkgever met betrekking tot enkele klanten die niet tevreden waren, maar dat even ter zijde.

Kan ik de werkgever min of meer dwingen om mij de oorspronkelijke klacht van deze collega te laten inzien. Ik heb namelijk geen goed beeld wat de klacht precies betreft en zonder dat, kan ik ook niet verbeteren dunkt mij.

tenormin

Re: werkgever verbergt klachten?

Ongelezen bericht door tenormin »

squareware schreef:Beste iedereen,

Ik heb gegoogeld maar kon echt helemaal niets vinden, betreft dit onderwerp, levert alleen resultaten op betreft ziekte verzuim.

Ik schijn ooit eens tegen een collega iets verkeerds gezegd te hebben. De werkgever komt helaas niet met concrete voorbeelden op papier. Ik denk daarom dat de werkgever zit te bluffen en dat ze gewoon een dossier proberen aan te leggen over mij en ook een groot aantal andere medewerkers. Door deze methode voel ik mij nogal onzeker, ik durf helemaal niets meer te zeggen en loop voortdurend op mijn tenen. Ik werk tien jaar lang met plezier en altijd goede resultaten behaald (target gerichte onderneming). In deze tien jaar heb ik slechts drie klachten 'te horen gekregen' via deze werkgever met betrekking tot enkele klanten die niet tevreden waren, maar dat even ter zijde.

Kan ik de werkgever min of meer dwingen om mij de oorspronkelijke klacht van deze collega te laten inzien. Ik heb namelijk geen goed beeld wat de klacht precies betreft en zonder dat, kan ik ook niet verbeteren dunkt mij.
Ik lees nergens dat je ontslagen gaat worden terwijl het wel de tendens van het verhaal is. Als je schrijft: ik schijn ooit....in wat voor tijdsbestek moet dit dan geplaats worden. Ooit is heel lang geleden. Misschien een ietsje duidelijker wat je nu precies wil zeggen? Indien mogelijk natuurlijk.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

squareware schreef: Kan ik de werkgever min of meer dwingen om mij de oorspronkelijke klacht van deze collega te laten inzien. Ik heb namelijk geen goed beeld wat de klacht precies betreft en zonder dat, kan ik ook niet verbeteren dunkt mij.
Nee. Die klacht is vertrouwelijk.

squareware

@tenormin
Inderdaad ooit, zoals ik trachte aan te geven, dat ik eerlijk gezegd geen enkel idee heb wat de klacht inhoud 'wanneer' ik 'iets' verkeerds heb gezegd en of tegen 'wie . Maar wat en hoe precies, dat is misschien zoals barman aangeeft waarschijnlijk vertrouwelijk...

Ik vind het vreemd om mij daarvoor in één of ander verbetertraject te stoppen vanwege deze 'zogenaamde' klacht. En bij ons bedrijf houdt het in dat bij twee maal een verbetertraject het einde oefening is. Ik vind deze gang van zaken nogal een angstige gedachten.

Het verbeter traject duurt een jaar en is succesvol afgerond, wanneer er geen klachten van klanten en of collega's over mij binnen komen. Helaas als het zover komt dan gaat het via de kantonrechter, maar ondertussen bouwen ze dan wel verder een dossier op want door deze ongein voel ik me niet zeker waardoor ik meer fouten maak.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En bij ons bedrijf houdt het in dat bij twee maal een verbetertraject het einde oefening is.
Dat is bij heel veel bedrijven zo.

Maar wat betreft de klacht over je. Ondanks dat je die klacht niet letterlijk kunt inzien moet het verbetertraject je toch een indicatie geven. Wat er volgens je werkgever verbeterd moet worden ligt ongetwijfeld in relatie met de klacht.

Ook zal dit verbetertraject meetbare doelen moeten hebben, dus niet, "de werknemer moet zijn verkoop verbeteren" maar "de verkoopresultaten van de werknemer moeten met 20% stijgen" , of niet "de werknemer moet aardiger worden voor collega's en klanten" maar "er mogen geen klachten van klanten of collega's binnenkomen".
In deze tien jaar heb ik slechts drie klachten 'te horen gekregen' via deze werkgever met betrekking tot enkele klanten die niet tevreden waren, maar dat even ter zijde.

De inhoud van deze klachten heb je wel te horen gekregen dus waarschijnlijk al wel iets duidelijker in welke hoek je het moet zoeken.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dat je zelf niet weet wat je verkeerd hebt gezegd is niet onlogisch. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat wat je gezegd hebt door de ontvanger als kwetsend of beledigend is ervaren (misschien was het wel een leuk bedoelde opmerking van je die verkeerd is gevallen).

Overigens nog redelijk tolerant om na 3 klantklachten nog hetzelfde werk te mogen doen. Dat is bij mij op het werk toch wel anders.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Overigens nog redelijk tolerant om na 3 klantklachten nog hetzelfde werk te mogen doen. Dat is bij mij op het werk toch wel anders.
dat ligt er natuurlijk net aan hoeveel klanten je in totaal hebt, ik kan me goed voorstellen dat een consultant die op jaar basis 20 klanten heeft 3 klachten heel veel vindt, maar iemand die 8 klanten per dag heeft 3 klachten bijna niets vindt.

isabel

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

GJvdZ schreef:Dat je zelf niet weet wat je verkeerd hebt gezegd is niet onlogisch. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat wat je gezegd hebt door de ontvanger als kwetsend of beledigend is ervaren (misschien was het wel een leuk bedoelde opmerking van je die verkeerd is gevallen).

Klachten van klanten moet je serieus nemen (alleen al naar de klant toe), want niet altijd betekent dat de klant 100% gelijk heeft dat hij ontevreden is.

@TS, als je niet concreet weet wat je wanneer tegen welke collega fout hebt gezegd, kun je je ook niet beteren. Zonder het exacte voorval te melden, zal je baas je toch een idee moeten geven wat de bedoeling is.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me dat u in ieder geval [schriftelijk] bezwaar moet maken tegen een slechte beoordeling waartegen u zich niet kunt verdedigen
de beoordeling moet u ook tekenen met "gezien" en niet alleen met uw handtekening
daarmee geeft u aan dat u niet accoord bent gegaan met de beoordeling

squareware

Beste iedereen,

Bedankt voor de reacties. Net de schriftelijke klacht kenbaar gemaakt bij OR, die gaan er verder mee bezig. (komt waarschijnlijks niets nuttigs uit omdat die gasten aan de kant van de chef's staan).

@Gjvdz,
Ik zit ongeveer op de 6 klanten per dag, ivm storingen aan het netwerk en of de stroomvoorziening.
Stopcontactje hier patchpoortje daar. Er is wel steeds minder te doen, dus af en toe doe ik twee klanten en dan naar huis, administratie,parkeerdecleratie enz. doen. Dus ideaal! wil me baan voor geen miljoen kwijt. Heb het naar me zin, erg jammer dat dit gebeurd.

Ik zeg ook niet dat ik nooit fouten maak, ik vraag me alleen af wat ik precies fout heb gedaan.
Indicatie heb je niet zo heel veel aan, aangezien ik heel wat gesprekken voer, met collega's en klanten.
Rondvragen bij collega's leverde ook niets op :? terwijl toch echt heeel wat geroddeld wordt over mekaar.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

squareware schreef:Beste iedereen,

Bedankt voor de reacties. Net de schriftelijke klacht kenbaar gemaakt bij OR, die gaan er verder mee bezig. (komt waarschijnlijks niets nuttigs uit omdat die gasten aan de kant van de chef's staan).

@Gjvdz,
Ik zit ongeveer op de 6 klanten per dag, ivm storingen aan het netwerk en of de stroomvoorziening.
Stopcontactje hier patchpoortje daar. Er is wel steeds minder te doen, dus af en toe doe ik twee klanten en dan naar huis, administratie,parkeerdecleratie enz. doen. Dus ideaal! wil me baan voor geen miljoen kwijt. Heb het naar me zin, erg jammer dat dit gebeurd.

Ik zeg ook niet dat ik nooit fouten maak, ik vraag me alleen af wat ik precies fout heb gedaan.
Indicatie heb je niet zo heel veel aan, aangezien ik heel wat gesprekken voer, met collega's en klanten.
Rondvragen bij collega's leverde ook niets op :? terwijl toch echt heeel wat geroddeld wordt over mekaar.

de OR gaat niet over conlicten tussen werkgever en werknemer
daar zijn vakbonden voor
ze kunnen hooguit de procedure aan de kaak stellen waarbij iemand beoordeeld wordt aan de hand van een anonieme en voor de werknemer oncontroleerbare klacht

je zou trouwens mogen verwachten dat een paar volwassen mensen in staat is om een conflict [eventueel met behulp van de leidinggevende] uit te praten
bemiddeling ligt veel meer voor de hand dan een beoordeling

Gesloten