Pagina 1 van 1

Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2013 19:05
door pbuijsman
Hallo,

Reeds een jaar proberen wij af te komen van lastige telefoon marketing die niet voor ons is bestemd.
Ons telefoonnummer staat niet vermeld in het telefoonboek en is ook geregistreerd bij het belmeniet register.

Door een fout van KPN is ons telefoonnummer weg gegeven aan een andere aansluiting, dit terwijl wij overigens bij Ziggo zijn aangesloten. De persoon die het nummer tijdelijk heeft gekregen heeft dit gebruikt voor allerlei instanties aangezien het ook een verhuizing betrof. Inmiddels hebben wij ons telefoonnummer weer terug (1 1/2 jaar geleden). Sinds die tijd dus veel telemarketing die je uiteindelijk doorverwijzen naar het bel me niet register maar dit al 50x ingevuld en nog steeds na 1 1/2 jaar het zelfde gezeur (zojuist weer de KRO aan de lijn gehad).

Melden bij Opta via de website lijkt ook geen oplossing te bieden, het lijkt erop dat het bel me niet register opgesteld is op basis van naam en telefoonnummer en niet alleen telefoonnummer.

Weet iemand wij hier definitief van af kunnen komen, alle opties lijken op niets uit te draaien en dit kan toch niet de bedoeling zijn van zoiets als het belmeniet register.

Mvg,
P. Buijsman

Re: Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2013 20:41
door GJvdZ
Zijn het niet toevallig bedrijven en organisatie waar je iets mee hebt of hebt gehad? Als dat zo is, dan mogen ze je bellen ook al sta je in het bel-me-niet register.

Re: Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2013 22:23
door Barman
In dit geval dus bedrijven waar de persoon die tijdelijk jullie nummer heeft gehad iets mee had. Kan je niets tegen doen anders dan hun vriendelijk verzoeken dat ze je niet meer bellen en dan ook hopen dat ze dat doen.

Re: Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2013 22:28
door weetnietveel
Onzin barman ze mogen je 1x bellen en moeten je dan na dit gesprek de mogelijkheid tot "het recht van verzet" aanbieden, dat zijn ze verplicht. Je kunt als zij dit niet doen ze erop wijzen en als ze aan de gang blijven een klacht bij OPTA neerleggen.

Re: Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2013 23:50
door Barman
weetnietveel schreef:Onzin barman ze mogen je 1x bellen en moeten je dan na dit gesprek de mogelijkheid tot "het recht van verzet" aanbieden, dat zijn ze verplicht. Je kunt als zij dit niet doen ze erop wijzen en als ze aan de gang blijven een klacht bij OPTA neerleggen.
Ach ja, weetnietveel. Hoe terecht gekozen die naam.
Blokkades in het Bel-me-niet Register gelden alleen voor bedrijven en organisaties waar u geen relatie mee heeft. Ook al bent u ingeschreven in het Bel-me-niet Register, dan mag u toch nog gebeld worden door bedrijven of organisaties van wie u klant bent (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst.
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/waaro ... sch-benade

En wat schrijft TS?
pbuijsman schreef:De persoon die het nummer tijdelijk heeft gekregen heeft dit gebruikt voor allerlei instanties aangezien het ook een verhuizing betrof.
Dat zijn dan nog aardig wat bedrijven en instanties te gaan die je allemaal per keer mag verzoeken jou niet meer te bellen in de hoop dat ze dat dan ook zullen verwerken.

Zoals ik al schreef dus.

Re: Bel me niet register werkt niet

Geplaatst: 29 mei 2013 11:12
door JHALeemans
Tot ik het Belmewel-Register startte was ik directeur van het Bel-me-niet Register. Ik kan je dus goed advies geven over wat je recht is.

De wet zegt dat geen enkel bedrijf voor "ongevraagde communicatie" je zomaar mag bellen maar dat voorafgaand aan de belactie het bel-me-niet register moet zijn geraadpleegd. Als je daarin staat mag het bedrijf je niet bellen. Daarbij telt alleen het telefoonnummer, je naam is niet relevant. Als een bedrijf een bellijst heeft gecontroleerd dan mag een bedrijf met die bellijst maximaal 4 weken bellen. daarna moet de bellijst weer worden gecontroleerd.

Als je inschrijft nadat een bedrijf de bellijst heeft gecontroleerd, dan kan het zijn dat je nog wordt gebeld. maar bij de eerstvolgende controle mag je niet meer worden gebeld. Je schrijft dat je al heel vaak hebt ingeschreven. Dat heeft niet echt zin omdat je eerste inschrijving actief blijft.

Op de wet is 1 uitzondering gemaakt. Als je bij een bedrijf klant bent of ooit klant bent geweest, dan mag dat bedrijf je ook voor "ongevraagde communicatie" bellen. Maar, dat bedrijf moet in dat gesprek in ieder geval aanbieden of je wilt worden opgenomen in het Bel-me-niet Register (maar dat was je al) en aanbieden of dit bedrijf je nog eens mag bellen. Dit recht van verzet gaat boven de Bel-me-niet regel. Overigens mag een bedrijf alleen bellen voor soortgelijke producten als waarvoor je ooit klant was.

Wees dus helder in het gesprek:
- zeg uitdrukkelijk dat je gebruik maakt van het recht van verzet en dat je niet wilt dat dit bedrijf je ooit nog belt voor "ongevraagde communicatie"
- als je nog niet in het Bel-me-niet Register staat kun je aan tijdens het gesprek aangeven dat je wilt worden ingeschreven. De agent moet dan in het gesprek de registratie voor je doen. Als je te lang wacht (tot het gesprek voorbij is) krijg je een bandje (interactive voice respons systeem) en moet je de registratie zelf doen.

Als je merkt dat een bedrijf zich niet aan de wet houdt is een klacht altijd aan te raden. Klachten komen altijd bij OPTA en worden altijd onderzocht. Omdat OPTA gehouden is aan geheimhouding (via de rechter afgedwongen) kan OPTA niet laten weten dat ze onderzoekt maar neem van mij aan dat OPTA heel serieus omgaat met elke klacht.