Pagina 1 van 1

wat te doen bij verkeerde levering

Geplaatst: 22 mei 2013 13:00
door Karin***
Ik heb 4 weken geleden een nieuwe batterij voor mijn telefoon gekocht. Na een week kreeg ik een batterij, maar die paste niet, terwijl het product dat ik besteld had dat wel zou moeten doen. Ik heb contact opgenomen met de webshop en zij zeiden dat ik eerst de foute batterij terug moest sturen. Dat heb ik de volgende dag gedaan. Nadat ik enkele weken later nog geen nieuwe heb gehad heb ik navraag gedaan. Zij zeggen dat ze de retourzending niet hebben ontvangen en dat ze daarom nog geen nieuwe sturen. Volgens hen is het mijn verantwoordelijkheid dat zij eerstde oude krijgen. Is dat zo? Ik kan niet bewijzen dat ik hem teruggestuurd heb (ik heb hem op de brievenbus gedaan), maar zijn zij niet sowieso verplicht mij het product te sturen dat ik betaald heb? Als er iets mis is gegaan bij de post of bij hen met de retourzending, kan ik daar niks aan doen, dat geeft hen toch niet het recht om mijn product niet te sturen?

Re: wat te doen bij verkeerde levering

Geplaatst: 22 mei 2013 13:17
door Barman
Karin*** schreef:Als er iets mis is gegaan bij de post of bij hen met de retourzending, kan ik daar niks aan doen, dat geeft hen toch niet het recht om mijn product niet te sturen?
Wel dus. Jij bent verantwoordelijk voor het product zolang het in jouw bezit is. Jij dient dus te zorgen voor een correcte retourzending. Iets op hoop van zegen op de post doen is dat niet.

Re: wat te doen bij verkeerde levering

Geplaatst: 22 mei 2013 13:40
door rozemarijntje
Klinkt misschien weer betweterig,maar ik neem bij dat soort dingen altijd de keus om aangetekend te doen,wil bewijs hebben dat het weggegaan is...of iets moet goedkoper zijn als aantekenen maar dat is meestal niet zo..

Overigens heb ik dat maar 1 xhoeven te doen...
En alles was zo geregeld,ben niet zo,n shopper op internet en als ik het doe,zijn het zaken waar ik hey al jaren doe...


Dus...sorry aangetekend had je sterk gestaan...nu niet,geen bewijs niks,

Re: wat te doen bij verkeerde levering

Geplaatst: 22 mei 2013 14:37
door ArneLH
Je hebt een non-conform product ontvangen en kennelijk is in overleg vervanging overeengekomen. Vanaf dat moment heb je je te gedragen als "zorgvuldig schuldenaar" omdat je weet dat je het non-conforme product terug moet geven aan de verkoper (art. 7:21 lid 1 onder c BW en art. 7:10 lid 4 BW). In principe was het aan de verkoper het non-conforme product op te halen op de plek waar het product was toen er aansprak werd gemaakt op vervanging. Als zorgvuldig schuldenaar rust op de ts slechts de verplichting de batterij op een geschikte veilige plaats te bewaren. Echter, op expliciete instructie van de verkoper heeft de ts de batterij teruggezonden (is daarbij ook aangegeven dat brievenbuspost voor de verkoper OK was?). M.i. heeft de ts daarmee niet per se onzorgvuldig gehandeld en mogelijk zelfs als opdrachtnemer geheel voor risico van de verkoper. Het grootste probleem is het bewijzen van de verzending.

Een korte zoektocht leverde nog deze zaak op waarbij een non-conforme camper na stalling door de koper op een onbeheerde parkeerplaats zelfs helemaal verdween en de kantonrechter toch oordeelde dat er geen sprake was van onzorgvuldigheid: Rb Utrecht, 9 januari 2013, LJN BY8341.

Re: wat te doen bij verkeerde levering

Geplaatst: 22 mei 2013 17:39
door devious
nee..check dit dan>
foute verkoper schreef:...Wij geven altijd 1 dag garantie als alles werkt en goed rijdt, dit valt helaas onder eigen risico...

:lol: