LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bod gedaan na deadline, makelaar weet het niet meer

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Lennard79

Bod gedaan na deadline, makelaar weet het niet meer

Ongelezen bericht door Lennard79 »

Beste forummers,

Ik vraag me af wat te doen in onderstaand geval:

1) Huis is te koop gezet, en tot een bepaalde deadline kan 1 bod worden gedaan door potentiele kopers. Hoogste bod koopt het huis.

2) Na de deadline gaat een potentiele koper direct naar de verkoper, vraagt wat het hoogste bod is en biedt meer.

3) Verkoper heeft hier uiteraard oren naar en geeft bij de makelaar aan met deze laatste in zee te willen gaan.

4) De persoon met het hoogste bod wordt gebeld door de makelaar welke bovenstaande situatie schetst. Makelaar geeft aan niet precies te weten wat te doen.

Is dit niet iets wat een makelaar moet weten? Volgens mij staat de bieder met het hoogste bod volledig in zijn recht, maar dat zeg ik puur op gevoel.

Hoe hier mee om te gaan?

riddert

Re: Bod gedaan na deadline, makelaar weet het niet meer

Ongelezen bericht door riddert »

Lennard79 schreef:Beste forummers,

1) Huis is te koop gezet, en tot een bepaalde deadline kan 1 bod worden gedaan door potentiele kopers. Hoogste bod koopt het huis.

2) Na de deadline gaat een potentiele koper direct naar de verkoper, vraagt wat het hoogste bod is en biedt meer.

3) Verkoper heeft hier uiteraard oren naar en geeft bij de makelaar aan met deze laatste in zee te willen gaan.

4) De persoon met het hoogste bod wordt gebeld door de makelaar welke bovenstaande situatie schetst. Makelaar geeft aan niet precies te weten wat te doen.

Is dit niet iets wat een makelaar moet weten? Volgens mij staat de bieder met het hoogste bod volledig in zijn recht, maar dat zeg ik puur op gevoel.

Hoe hier mee om te gaan?
Vraagt u eens hoeveel er geboden is, en bied 500 meer. Dan is de woning van u.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou denken dat degene, die voor het verstrijken van de deadline het hoogste bod heeft uitgebracht, het eerste recht heeft het huis te kopen. Waarom zou je anders een deadline afspreken?
ik weet niet hoe dat juridisch in elkaar steekt overigens.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Lennard79 schreef:Beste forummers,

Hoe hier mee om te gaan?
Gewoon, houden aan wat er afgesproken is, zie punt 1.
Hoeft dat allemaal niet, en mag het buiten deze afspraken om, waarom dan zo'n poppenkast opzetten?
Geef dan meteen toe dat het een opzetje is en dat het niet de bedoeling is dat het er eerlijk aan toe gaat.

NVMCons.voorlichting

Ongelezen bericht door NVMCons.voorlichting »

Beste Lennard,
Bij de beantwoording ga ik er vanuit dat u hier met een NVM-makelaar te maken heeft. Juridisch gezien kan de verkoper aan de laatste hoogste bieder verkopen, ook al heeft de verkoper toegezegd aan een ander te verkopen. Er is nog niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste, omdat er nog geen koopovereenkomst door koper en verkoper is ondertekend.
Verkoper had echter niet buiten zijn makelaar om mogen handelen en aan een andere partij het hoogste bod kenbaar mogen maken. Een dergelijke situatie is lastig voor een makelaar, omdat hij eigenlijk door zijn opdrachtgever buiten spel wordt gezet. De makelaar zal in het belang van zijn opdrachtgever, de verkoper, moeten handelen en zal dan adviseren voor de beste prijs met de beste voorwaarden te gaan.
Mocht u nog aanvullende vragen hebben dan kunt u telefonisch contact opnemen met Consumentenvoorlichting NVM (elke werkdag tussen 9.00 en 11.30 uur) via 030-60 85 189 of per mail [email protected].

Gesloten