LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oversluiten hypotheek, oude aflosvrije deel meenemen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
masterbee

oversluiten hypotheek, oude aflosvrije deel meenemen?

Ongelezen bericht door masterbee »

Dag,

Ik wil mijn hypotheek oversluiten.

huidige hypotheek is:

75.000,- beleggen(middels effectenrekening)
135.000,- aflossingsvrij

de marktwaarde is op dit moment ongeveer 200.000,-

Ik wil het naar een lagere rente en het deel beleggen omzetten naar annuitair.

Kan ik de bovenstaande verhouding aanhouden bij de nieuwe hypotheek? Het is mij niet duidelijk of een bestaande hypotheek bij oversluiten aan de voorwaarden moet voldoen dat maximaal 50% van de marktwaarde, dus 100.000,- , aflossingsvrij mag.

Kan iemand mij deze vraag beantwoorden?

kweenie

Re: oversluiten hypotheek, oude aflosvrije deel meenemen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiscaal mag je bij oversluiten je huidige hypotheekvorm houden en dan toch je aftrek houden.
Alleen de normen voor de banken voor het verstrekken van een hypotheek zijn zodanig dat ze niet meer dan 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij doen. Als je wil oversluiten, dan zul je dus of een kleiner deel aflossingsvrij moeten nemen, of je moet een deel van het geld bij een particulier (bv. familie) lenen. Als particulier hoef je je nl. niet aan die 50% norm te houden.

masterbee

Ongelezen bericht door masterbee »

bedankt voor de reactie kweenie. Als mijn hypotheek voldoet aan de aflossingseis van alles boven de 50% marktwaarde, maakt het dan nog uit hoelang de looptijd is waarin ik dat doe?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de standaard maximale aflossingstermijn 30 jaar. Maar dan kom je natuurlijk wel over de termijn van de rentevrijstelling en niet iedere geldverstrekker zal dat waarschijnlijk willen doen. Een en ander zal ook afhangen van de rest van de financiële situatie. Als je een heel hoog inkomen of een flinke pot geld hebt, is er meer mogelijk dan als je dat niet hebt.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je schrijft dat de huidige hypotheekwaarde ook hoger is dan de marktwaarde van het onderpand. Het lijkt mij dat dit bij oversluiten voor banken ook een probleem kan zijn.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Stel je vraag eens op www.hypotheken-forum.nl daar krijg je wel de juiste antwoorden.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

De woning is 200.000k waard. Dit betekent dat je maximaal 105% kunt financieren = 210.000.
Je hebt nu 135k aflossingsvrij. Dit recht mag kan je volledig behouden, m toch voor volledige renteaftrek in aanmerking te komen... fiscaal gezien. Sommige geldverstrekkers laten echter niet toe dat je meer dan 50% van de marktwaarde aflossingsvrij finaciert.

Sowieso, indien je voor NHG in aanmerking wilt komen geldt de eis van 50%.
Dan kan je dus max € 100.000 aflosvrij lenen, de rest moet worden afgelost.

De termijn voor de annuiteiten mag gewoon weer op 30 jaar worden gesteld, waarbij het verstandig is om wel rekening moet houden met de reeds genoten jaren van rentefatrek.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waarom gaat u niet eens vrijblijvend met een (andere) bank praten. ( geen adviescontract afsluiten zoals bij SNS, gewoon vrijblijvend verkennen van de mogelijkheden)

Bij het oversluiten worden namelijk alle zaken opnieuw bekeken, dus ook uw inkomen, waarde van het huis en de verhouding aflossen/aflossingsvrij, waarde beleggingsportefeuille bij afkoop nu ,resterende fiscale renteaftrek , en misschien ook wel uw pensioenopbouw.

U heeft dan snel in de gaten waar eventueel de pijnpunten liggen, en kunt daarna weloverwogen naar u eigen bank stappen

Gesloten