Pagina 1 van 2
KIA SORENTO
Geplaatst: 27 jan 2004 21:37
door resp001219678
Ik heb op 31 januari 2003 een KIA SORENTO gekocht. Nu ruim 1 jaar later is de wagen nog niet geleverd en KIA kan (wil) niet vertellen wanneer de auto geleverd kan worden. Ik vind het asociaal dat KIA op zo'n manier met haar klanten omgaat.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 28 jan 2004 12:28
door Peter Buitenhuis
RUIM één jaar later ?????
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 28 jan 2004 17:38
door Bert Huisman
Het probleem is al vrij oud bij Kia. Men heeft bij de importeur slechts een beperkt aantal auto's beschikbaar gekregen. Inmiddels is een aantal dealers er in geslaagd om voor Amerika bestemde auto's aan te kopen om zo hun klanten tevreden te stellen. Maar het probleem is Europees, zo kopen Duitse dealers als ze de kans krijgen auto's op van hun collega's elders. Kortom U zult helaas nog wel even gedult moeten hebben, dat hoort bij dit type Kia! Sterkte er mee.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 09:08
door Gast
Het is inderdaad niet nieuw dat de KIA Sorento een lange levertijd heft. Twe realtis van mij hebben de auto inmiddels afbsteld. Ook zij waren van mening dat KIA haar klanten onbehoorlijk behandeld. Hopelijk kan RADAR hier iets mee. Sterkte.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 10:39
door Bert Huisman
Kdenk niet dat hier iets tegen te doen valt, behalve contract opzegging. Wanneer een klant een contract tekent met daarop geen vast omschreven levertijd, met een voorbehoud op levertijd, en zelfs een op de inruilprijs van de oude auto, is het moeilijk om van dat contract af te komen. Kia heeft zijn zaken weliswaar niet voor elkaar maar heeft haar dealers wel goed op de hoogte gebracht van de situatie. Er zijn desondanks dealers die de schaarse Sorento's zelfs verkochten aan Duitse afnemers, omdat ze dan meteen geld in hun zak kregen. Kortom deze organisatie is een beetje te weinig professioneel geweest om een bij veel merken voorkomende situatie goed uit te werken, met het belang van klanten voor ogen. Tja, en ik denk dat mensen wel willen wachten op een Mercedes M-klasse (die zijn dat trouwens ook gewend) maar niet op een budgetcar als de Sorento.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 12:12
door John van Beek
Het is natuurlijk belachlijk dat KIA op deze wijze met haar klanten omgaat. Helemaal als je ziet dat KIA op haar website wordt beloond door the Global Distributors Convention voor de kwaliteit van haar organisatie en aandacht voor de klanttevredenheid !!!!
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 13:12
door Bert Huisman
Ja, maar die prijs zegt op zichzelf niet zoveel. Is een eigen prijs van de Koreanen, die is verstrekt aan die importeur die het snelst groeiende marktaandeel heeft. En dat was toevallig Nederland. Zegt dus ook niks over klantvriendelijkheid. Daar scoren ze bij Kia in de daarover gaande onderzoeken ook niet al te hoog. Ze investeren er ook niet echt in, komt met name doordat ze zo volumegericht zijn. Kijk ook maar bij de andere Koreaanse merken, eigenlijk zelfde laken een pak. Daewoo-dealers worden er uit gekickt en vervangen door Opeldealers. Waarom? Omzet!! Wie dus een auto van die merken koopt mag een bepaalde aanpak verwachten! Auto's verkopen is een vak! En het is maar de vraag of men dat vak bij Kia verstaat!
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 14:30
door P. Tchai
Het verkopen verstaan ze wel allen het leveren niet !!!!
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 15:16
door Bert Huisman
Ja dat lijkt natuurlijk zo, maar onder verkopen versta ik toch ook een stuk totale verkoop, inclusief juiste aflevering en nazorg. Het is geen kunst om een gunstig geprijsde auto op de markt te brengen, maar je zult er ook voldoende van moeten hebben om niet de verdenking op je te laden dat je feitelijk je vak niet verstaat. Verkopen is ook een kwestie van prijzen, marketing, onderhandeling met de fabriek etc. En dat is nu net mis bij Kia!
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 16:49
door Hans van Dam
Dat er niets mis is met de marketing kant en met de prijzen blijkt uit de verkoopcijfers van de Sorento (en ook de Rio). De productie kan de vraag niet aan. Dat het succes wel eens van korte duur kan zijn blijkt duidelijk uit de follow-up. Daar komt Kia gewoonweg te kort en de koper wordt daar de dupe van.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 17:34
door westenengj
2 jaar rijd ik nu in een Kia. Dit was een jonge occasion. Om een beetje evenwicht te brengen in de discussie deel ik mee dat ik te vreden ben over de service bij Kia.
De dealer waar ik ben is niet op geldklopperij uit zo is mij gebleken.
voorbeeld 1: Na de garantieperiode was er een probleem met een van de fusee armen. Dit -dure- grapje werd kostenloos verholpen.
2: Ook de auto, een volvo van 8 jaar van mijn echtgenote hebben wij in onderhoud bij de Kiadaeler. Aan deze auto was ook een defect, waardoor hij niet door de apk heen zou komen. Hiervoor hebben zij een verantwoorde oplossing gevonden die te betalen was. In het verleden hebben wij minder prettige ervaringen bij de volvodealer mee gemaakt.
Met andere woorden.........Wij voelen ons thuis bij Kia, geholpen door mensen die meedenken, en niet uit zijn op de beurs van een klant vanuit een hooggelegen soort elitereceptie.
Misschien is dit wel een van de oorzaken van het succes van Kia. Ik hoop dat de kia snel geleverd woord aan resp001219678.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 30 jan 2004 19:47
door P. Tchai
Ik zit al een jaar op mijn Sorento te wachten. Op zich heb ik begrip voor het feit dat de auto een groot succes is en dat daardoor de levrtijd uitloopt. Wat mij echter in het verkeerde keelgat is geschoten dat je iets koopt ter waarde van zo'n 40.000 Euro en dat je na een jaar wachten nog niet weet wanneer de auto geleverd gaat worden. Je maakt mij niet wijs dat er binnen KIA geen productie planning is waarop je kan zien wanneer een bepaalde auto van de band komt. Dat vind ik een belachelijke situatie.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 01 feb 2004 19:13
door Piet van Duijn
Ik had hem al lang afbesteld. Na 1 jaar geeneens antwoord belachelijk gewoon
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 01 feb 2004 22:44
door Gast
Met een kluitje in het riet gestuurd of ben ik nu zo’n zuurpiet?…
12-1-2004 half 7 in de morgen op de A1 ter hoogte van de A28 stond ik voor de zoveelste
keer met mijn kia sorento langs de kant van de weg met een turbo die in elkaar gedraaid was.
Nu zult u denken:” Pech, dat kan gebeuren”. Maar sinds ik de auto heb word ik achtervolgt door pech en naar mij bescheidde mening “amateurisme” van kia Nederland en div. kia garages. Hier volgt een (was)lijst met de div dingen die ik tot nu toe hebt meegemaakt met mijn sorento
- Modificatie aan de oliekoeler na 6000 km
- Tevens reparatie van div. roestplekken aan de deuren (onderkant achter)
- Lekkage/kapotte brandstofleiding na 10000 km in Frankrijk (vakantie verpest)
- Tevens kwamen alle rubbers van de voorruit uit de sponningen bij een snelheid van 100 km p/u (lekker als je nog 1000 km moet s’nachts).
- Bij thuiskomst wel gerepareerd maar de verkeerde rubbers (rubbers deuren zaten kennelijk ook los)
- Reparatie rubbers(dit maal wel de goede)
- Vacuüm klepje defect na16000 km.
- Uitval van alles aan stroom aan de auto Na bijna drie weken bij een dealer in Veenendaal te hebben gestaan, kon de auto worden opgehaald om…..
- Een dag later thuis voor de deur met het zelfde probleem te worden geconfronteerd.Oorzaak…
- Computer kapot na 17000 km (vacuümklepje nog steeds defect)
- Kortsluiting in bedrading. Gevolg?..
- Motor in elkaar gedraaid (nieuwe motor) na 28000 km
- Motor wilde niet uit na het verwijderen van de sleutel uit het contact km 28600 (vacuüm klepje nog steeds defect)
- Auto terug naar importeur oorzaak gevonden: de bescherming van div. stroomkabels doorgesleten waardoor er kortsluiting is ontstaan.
- Na drie weken auto terug om s’avonds op de A4 aangehouden te worden door een motoragent wegens defect achterlicht. Oorzaak men was vergeten het bolletje terug te zetten in de behuizing!!!
- Turbo in elkaar gedraaid. Na 33000 km Nog geluk dat er een collega achter mij reed en belde dat er rook en vonken uit de uitlaat kwamen, anders had ik weer een nieuwe motor gekregen.
- Vrijdag auto opgehaald in Amersfoort om vervolgens de volgende dag weer bij de dealer te staan wegens brandstof lekkage en de beschermkap van de motor weer vast te laten zetten (was men vergeten)
- In totaal heb ik 42 dagen niet kunnen beschikken over de S.
- Div. geplande weekeinde naar oa; Engeland en Ardennen kon geen doorgang vinden enz enz.Het vervangend vervoer waar men 3 dagen recht op heeft was lang niet altijd dekkend, al was het alleen maar om het feit dat je een totaal andere auto mee kreeg en geen “soortgelijkende auto” waar je naar mijn mening recht op zou moeten hebben/krijgen.
In Frankrijk heb ik helemaal geen vervangend vervoer gekregen en dat brengt mij weer op het punt van de assistentie van kia…….”Mondial”.
Die laten je echt aan je lot over, ze laten de auto afvoeren en dan niets meer…Zelf bellen naar berging bedrijven en dealers om te vragen en er achter te komen waar de auto is gebleven.
Moet je voorstellen midden in de nacht in Frankrijk met een telefoonkaart bellen naar Nederland om dat uit te zoeken, en dan te horen krijgen:” Al onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek, even geduld nog A.U.B.”
U begrijpt zeker wel dat ik in deze auto het vertrouwen verloren heb, en graag een andere sorento zou willen want ze rijden gewoon heerlijk. Of gewoon mijn geld terug.
Na het een na laatste pechgeval heb ik contact opgenomen met de garage waar ik de auto gekocht had en verteld dat ik geen vertrouwen meer in de auto had en dat er een oplossing moest komen. Ik ging van het kastje naar de muur en besloot toen maar om de auto nog maar weer een kans te geven. Na het laatste pech geval heb ik direct contact opgenomen met kia Nederland, ik heb vriendelijk gevraagd om direct een goede oplossing te vinden voor deze auto waarbij ik nadrukkelijk voorstelde mij een andere auto te bezorgen.
Er is mij toegezegd dat dit zou gaan gebeuren…..Helaas ik heb niets meer vernomen…..
Geen telefoontje met de vorderingen van ons gesprek niets niets niets.
Waar ik een probleem (naar mijn mening een probleem van kia Nederland) op een nette manier wil oplossen, voel ik mij nu genoodzaakt het via gerechtelijke procedure te gaan afdwingen, omdat ik mij met een kluitje in het riet gestuurd voelt worden.
Ik ben nu op een punt aanbeland dat ik mij niet meer in het riet laat sturen maar dat die kia Sorento het dak op kan.
En dat is precies wat er gaat gebeuren……De telekraan wordt besteld en de auto gaat letterlijk en figuurlijk het dak op en blijft daar staan tot er een goede oplossing gekomen is, zo hoop ik dat met deze stunt/wanhoopsdaad wel tot een oplossing gekomen kan worden.
P.S. Ik heb vernomen van div. dealers en kia Nederland dat mijn auto een uitzondering is, en aan de reaktie's op div.forums krijg ik zelf ook de indruk dat dit zo is.
Ik kan begrijpen dat er een probleem ontstaat als men als dealer of importeur div. pech gevallen zoals ik terug krijgt. Maar ik ben de enige!!!!En er valt geen andere auto te regelen!!! Heeft men dan geen auto's als backup staan??? Dat is toch wel heel arrogant.
Groeten Gerrit.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 01 feb 2004 23:07
door GAST00144
Hallo allemaal,
Hier een voorbeeldbrief ALS je je geld terug wilt.
AANTEKENEN
HET BEDRIJF
t.a.v. de directie
ADRES
POSTCODE PLAATS
Betreft: Ontbinding overeenkomst wegens te late levering
Datum: PLAATS, DATUM
Geachte heer, mevrouw,
Op DATUM BESTELLING heb ik bij u de volgende order geplaatst: UW BESTELLING/PRODUCT.
We hebben duidelijk afgesproken dat voor deze bestelling een levertermijn zou gelden van ongeveer . Deze termijn is echter ruimschoots verstreken terwijl er geen levering heeft plaatsgevonden. Hierdoor bent u tekortgeschoten in de nakoming van onze overeenkomst.
Omdat ik geen belangstelling meer voor de zaak heb, ontbind ik hierbij de overeenkomst.
Ik verzoek u dan ook zo spoedig mogelijk mijn aanbetaling van UW AANBETAKING Euro terug te storten op mijn bankrekening: BAKREKENING.
Voorts stel ik u aansprakelijk voor alle door mij geleden en nog te lijden schade, veroorzaakt door uw gebrekkig handelen.
Met vriendelijke groet,
UW NAAM
ADRES
POSTCODE PLAATS
Groetjes gast00144
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 02 feb 2004 08:23
door J. ter Ekke
Het schiet niet op met KIA, twee van mijn collega's zitten ook bijna 1 jaar te wachten.
Ik heb ze net het verhaal van Gerit voorgelezen
Ze gaan ze waarschijnlijk afbestellen
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 03 feb 2004 19:49
door resp001219678
Ik hab vandaag eindelijk antwoord van KIA gekregen op de vraag wanneer mijn Sorento geleverd wordt
Het antwoord was: Als de auto gereed is voor transport kunnen we u opgeven wanneer hij geleverd wordt. We kunnen u alleen niet opgeven wanneer hij gereed is voor transport. Dat is Koreaanse logica
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 05 feb 2004 10:53
door resp00117469
Geachte dhr P Tchai en andere....
ik denk dat jullie een beeetje veel van lotje getikt zijn.
je gaat toch niet 1 jaar wachten op een auto
Er zijn zoveel andere modellen te krijgen.
6 tot 10 weken ala maar een jaar nooit.
dan kunnen ze die auto in hun al te bekende plaats schuiven
hoe mooi e.d. zo'n auto ook is.
voor hem 10 andere auto's
toch wens ik u en alle andere die wachten, veel geduld en suc6
jabaan
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 09 feb 2004 19:10
door Kurt
Ik snap niet dat Kia geen antwooprd geeft op zo een eenvoudige vraag.
Vind het belachelijk en had de wagen nooit gekocht als je niet weet wanneer je hem kunt krijgen.
Re: KIA SORENTO
Geplaatst: 10 feb 2004 08:43
door Pim Pandoer
De zaak is tot nu toe niks veranderd. Men heeft bij Kia nog steeds niet door dat ze gewoon met hun klanten moeten cummuniceren. Zouden ze dat doen, moeten ze wellicht eerlijk toegeven een misser in huis te hebben op planningsgebied, maar dan zijn klanten over het algemeen wel tevreden te stellen met een aardigheidje. Nu worden kopers die maar moeten blijven wachten boos, pakken dealers aan en halen de publiciteit. Forums en andere uitingsvormen op internet, maar ook elders spreken boekdelen. Zie ook
www.automening.nl en
www.autoweek.nl - als ik werkte voor deze importeur zou ik eerst dit probleem eens oplossen en dan pas verder gaan met de promotie voor mijn producten. Want iedere week adverteren ze op diverse plekken nog steeds voor o.a. de Sorento. Een onbegrijpelijke actie!