Hallo allemaal
Ik zit met een probleem en wil graag jullie hulp en advies.
Een goede vriend van mij zit al maanden zonder studie of werk door omstandigheden in de thuissituatie en heeft dus geen inkomsten. Nu heeft hij een bijstandsuitkering (WWB) aangevraagd en voldaan aan alle eisen (sollicitatieplicht, mogelijkheid bekijken om een opleiding te volgen en verstreken van gegevens) het gaat hier om een 19 jarige jongen die onlangs een indicatie met verblijf van het CIZ heeft gekregen en hierop aangewezen is.
Nu stelt de gemeente als eis dat hij 6 tot 8 weken lang 40 uur per week deelneemt aan een werkproject met behoud van uitkering. Nu is het zo dat de gemeente zijn uitkering nog in behandeling heeft en dat zij binnen die 6 tot 8 weken gaan beoordelen of hij recht heeft op een bijstandsuitkering. Deelnemen is verplicht en deelname garandeert niet dat je na deze 6 tot 8 weken ook een uitkering krijgt.
Met andere woorden: als de gemeente vind dat hij niet recht heeft op een bijstandsuitkering dan heeft hij 6 tot 8 weken voor niks gewerkt. Als hij wel een bijstandsuitkering krijgt zal dit een bedrag van € 216 euro per maand zijn omdat hij nog maar 19 jaar is.
Nu is mijn vraag concreet:
Kan de gemeente van een 19 jarige met een zorg indicatie eisen/verlangen dat hij 6 tot 8 weken 40 uur per week deelneemt aan hun werkproject terwijl hij op dit moment geen inkomsten heeft en hier ook geen zekerheid over krijgt? Normaal gesproken is dit bedoeld voor mensen die al een uitkering hebben en langdurig het vooruitzicht hebben dat zij niet binnen zeer korte termijn inkomsten kunnen genereren zonder hiervoor een bijstandsuitkering voor nodig te hebben. Hij heeft de mogelijkheid bekeken om weer een opleiding te kunnen gaan volgen en dit kan niet eerder dan in augustus omdat dan het nieuwe schooljaar weer begint. Hij zal dus tot augustus aangewezen zijn op een bijstandsuitkering ter overbrugging. In mijn ogen is er niet voor niets een wettelijk minimumloon vastgesteld en daar komt die € 216 euro tegenover 40 uur per week werken echt niet overeen. Dit is dus zwaar onderbetaald want als je voor 40 uur per week zou werken en je krijgt het minimumloon dan verdien je minimum maandloon (fulltime, 40 uur/week) bruto: € 771,45 netto: € 682,45 voor een 19 jarige.
Ik hoop dat jullie mij en mijn goede vriend advies en eventueel hulp kunnen bieden omdat dit in mijn ogen onrechtvaardig is.
Groetjes MisterWood
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werk met behoud van uitkering
Re: Werk met behoud van uitkering
Ik vind het raar dat 'omstandigheden in de thuissituatie' er voor zorgen dat hij niet een (bij)baantje kan doen, terwijl hij wel 40 uur per week deel zou kunnen nemen aan een werktraject (je geeft immers niet aan dat dat niet mogelijk is; enkel dat hij hiervoor meer betaald zou moeten krijgen). Zo moeilijk zal het toch niet zijn voor een 19 jarige om tot augustus meer dan 216 euro per maand bij elkaar te sprokkelen met folders, een krantenwijk, seizoenswerk op het land of wat dan ook? Aankloppen voor een uitkering zou toch echt wel het laatste zijn wat je op die leeftijd zou moeten doen.MisterWood schreef:Hallo allemaal
Een goede vriend van mij zit al maanden zonder studie of werk door omstandigheden in de thuissituatie en heeft dus geen inkomsten. Nu heeft hij een bijstandsuitkering (WWB) aangevraagd en voldaan aan alle eisen (sollicitatieplicht, mogelijkheid bekijken om een opleiding te volgen en verstreken van gegevens) het gaat hier om een 19 jarige jongen die onlangs een indicatie met verblijf van het CIZ heeft gekregen en hierop aangewezen is.
Nu stelt de gemeente als eis dat hij 6 tot 8 weken lang 40 uur per week deelneemt aan een werkproject met behoud van uitkering. Nu is het zo dat de gemeente zijn uitkering nog in behandeling heeft en dat zij binnen die 6 tot 8 weken gaan beoordelen of hij recht heeft op een bijstandsuitkering. Deelnemen is verplicht en deelname garandeert niet dat je na deze 6 tot 8 weken ook een uitkering krijgt.
Met andere woorden: als de gemeente vind dat hij niet recht heeft op een bijstandsuitkering dan heeft hij 6 tot 8 weken voor niks gewerkt. Als hij wel een bijstandsuitkering krijgt zal dit een bedrag van € 216 euro per maand zijn omdat hij nog maar 19 jaar is.
Kan de gemeente van een 19 jarige met een zorg indicatie eisen/verlangen dat hij 6 tot 8 weken 40 uur per week deelneemt aan hun werkproject terwijl hij op dit moment geen inkomsten heeft en hier ook geen zekerheid over krijgt? Normaal gesproken is dit bedoeld voor mensen die al een uitkering hebben en langdurig het vooruitzicht hebben dat zij niet binnen zeer korte termijn inkomsten kunnen genereren zonder hiervoor een bijstandsuitkering voor nodig te hebben. Hij heeft de mogelijkheid bekeken om weer een opleiding te kunnen gaan volgen en dit kan niet eerder dan in augustus omdat dan het nieuwe schooljaar weer begint. Hij zal dus tot augustus aangewezen zijn op een bijstandsuitkering ter overbrugging. In mijn ogen is er niet voor niets een wettelijk minimumloon vastgesteld en daar komt die € 216 euro tegenover 40 uur per week werken echt niet overeen. Dit is dus zwaar onderbetaald want als je voor 40 uur per week zou werken en je krijgt het minimumloon dan verdien je minimum maandloon (fulltime, 40 uur/week) bruto: € 771,45 netto: € 682,45 voor een 19 jarige.
Ik hoop dat jullie mij en mijn goede vriend advies en eventueel hulp kunnen bieden omdat dit in mijn ogen onrechtvaardig is.
Groetjes MisterWood
-
Hij is in zijn school periode door zijn ouders en thuis gehouden van school omdat vader toen des tijds werkte, moeder ernstige rugklachten had en hier hulp voor moest hebben maar niet kreeg. Hierdoor moest hij voor zijn moeder zorgen en is zijn mogelijkheid om naar school te gaan en een opleiding beperkt en heeft hij dit niet kunnen afronden. Hij moet als voorwaarde om een uitkering bij de gemeente te kunnen krijgen minimaal 5 sollicitaties per week versturen en dit heeft hij ook netjes gedaan. Hij heeft meer dan 40 sollicitaties in verschillende beroepen uitgestuurd maar allemaal afgewezen. Dus ook in schoonmaak en productiewerk als mede kranten is geen werk te vinden. Hij is niet trots dat hij een uitkering moet aanvragen maar dit is op dit moment de enige mogelijkheid. Hij komt anders in de problemen met zijn zorg premie met als gevolg dat hij bij het CVZ wordt aangemeld en 130% boete krijgt met een minimum van € 160 euro per maand. Hij heeft zich inmiddels aangemeld voor een opleiding en kan hier in augustus mee beginnen. Het is dus puur ter overbrugging. Ouders zijn niet in staat om hem te onderhouden omdat ouders min of meer gescheiden zijn en moeder geen inkomsten of werk heeft, vader een uitkering heeft en inmiddels wegens veel schulden onder bewindvoering is gesteld en de voorwaarde daarvan is dat hij niks meer voor zijn zoon mag betalen omdat hij anders zelf niet geholpen wordt.Jefdus schreef:Ik vind het raar dat 'omstandigheden in de thuissituatie' er voor zorgen dat hij niet een (bij)baantje kan doen, terwijl hij wel 40 uur per week deel zou kunnen nemen aan een werktraject (je geeft immers niet aan dat dat niet mogelijk is; enkel dat hij hiervoor meer betaald zou moeten krijgen). Zo moeilijk zal het toch niet zijn voor een 19 jarige om tot augustus meer dan 216 euro per maand bij elkaar te sprokkelen met folders, een krantenwijk, seizoenswerk op het land of wat dan ook? Aankloppen voor een uitkering zou toch echt wel het laatste zijn wat je op die leeftijd zou moeten doen.MisterWood schreef:Hallo allemaal
Groetjes MisterWood
Hij wil best een tegenprestatie leveren en werken voor zijn uitkering maar gezien zijn gezondheid en zorg vraag is 40 uur per week gewoon teveel.
Zelf zou ik het in mijn ogen rieel vinden om nevens het loon te werken. Dus als wat bij hem het geval is hij € 216 euro per maand krijgt daar 10 uur per week werken voor staat hij dan 10 uur per week werkt en niet 40 omdat je niet voor niets een wettelijk minimum loon hebt.
Hopelijk zijn er meer mensen die in een zelfde of soort vergelijkbare situatie zitten en/of hulp en advies kunnen geven of de wet dit rechtvaardigt gezien zijn gezondheid en korte tijd dat hij een uitkering ontvangt. (Hij heeft op dit moment nog geen uitkering maar moet al wel 40 uur per week 6 tot 8 weken lang werken en in die tussentijd wordt beoordeeld of hij recht heeft op een bijstandsuitkering en deelnemen aan dit project garandeert niet dat hij een uitkering krijgt)
(Hij heeft op dit moment nog geen uitkering maar moet al wel 40 uur per week 6 tot 8 weken lang werken en in die tussentijd wordt beoordeeld of hij recht heeft op een bijstandsuitkering en deelnemen aan dit project garandeert niet dat hij een uitkering krijgt)
Maar dan is het werk wel mooi goedkoop gedaan.
De gemeentelijke sociale dienst is op de hoogte van de gezondheidsproblemen/zorgindicatie?
De gemeentelijke sociale dienst is op de hoogte van de gezondheidsproblemen/zorgindicatie?
-
Ja de gemeente weet van zijn zorg indicatie maar doet hier blijkbaar niks mee! In de wet staat wel dat een persoon vrijgesteld kan worden van werk wanneer er sprake is van zorg verlening aan een inwonende in huis. In dit geval gaat het om de persoon zelf die zorg nodig heeft dus lijkt mij dat vrijstelling of op zijn minst minder uren meer dan relevant is.Jolijn schreef:(Hij heeft op dit moment nog geen uitkering maar moet al wel 40 uur per week 6 tot 8 weken lang werken en in die tussentijd wordt beoordeeld of hij recht heeft op een bijstandsuitkering en deelnemen aan dit project garandeert niet dat hij een uitkering krijgt)