Electrolux - Slechte service - Poging tot oplichting
Geplaatst: 21 jun 2013 15:28
Daar wij na een aantal wasbeurten geconstateerd hadden dat onze wasmachine niet verwarmde hebben we Mediamarkt gecontacteerd welke ons weer doorverwezen naar Electrolux. Na e.e.a. telefonisch te hebben aangegeven, werd een afspraak gemaakt.
De technicus hebben we verteld dat we wassen op 40 graden en dat daarbij de wasmachine niet verwarmt. Tevens hebben we te kennen gegeven dat de deur soms gesloten blijft. Na een onderzoek waarbij hij de wasmachine op 90 graden testte constateerde hij dat de wasmachine wel verwarmde, echter hebben we weer te kennen gegeven dat de wasmachine bij een stand van 40 graden niet verwarmde, hier gaf hij geen gehoor aan en verwees resoluut naar het “uitleesapparaat”, want zijn apparaat maakt geen fouten. Wat betreft de deur heeft hij een foutcode kunnen achterhalen en deze ook direct hersteld. Na afloop van het servicebezoek heeft hij te kennen gegeven dat de verrichte werkzaamheden niet onder de garantievoorwaarden vielen en derhalve een bedrag van 91,06 euro in rekening moest brengen. Hierop heb ik hem te kennen gegeven een beroep te doen op artikel 2 van de garantievoorwaarden. Want hierin staat:
“De garantieprestatie houdt in dat het product kosteloos wordt teruggebracht in de toestand die het had voor het defect optrad. Op het moment dat de technicus aanwezig was hadden we te maken met een tweetal problemen.
- Wasmachine verwarmt niet bij 40 graden.
- De deur vertoonde een defect door ongeopend te blijven terwijl deze wel geopend moest worden. Ter plekke heeft hij dit ook ervaren en een foutcode heeft de technicus ook gekregen en deze ook hersteld.
Ik betreur het dat ik als gebruiker van een Zanussi wasmachine in mijn garantieperiode defecten meld, en de technicus een onderzoek verricht en een foutcode (deur welke niet geopend wordt) hersteld, en toch hierop een factuur uitschrijft van 91,06 euro terwijl ik als gebruiker wordt beschermd door artikel 2 van de garantievoorwaarden. De frustratie en moeite die ik moet doen om mijn gelijk te behalen en dit aan te kaarten laat ik buiten beschouwing, maar hebben wel invloed op mijn meningsvorming tussen de kwaliteit van het apparaat en (hoogstwaarschijnlijk andere apparaten welke worden onderhouden door Electrolux) en service van Zanussi en andere merken zoals Miele.
Na een aantal brieven te hebben verzonden, kwam Electrolux met de oplossing om de technicus nogmaals te sturen, maar dat de kosten die hieruit voortvloeien voor de gebruiker zijn. Tevens hebben ze slechts bevestigd dat er een foutcode behorende bij het niet openen van de deur op het moment was, en het andere grote probleem (het niet verwarmen bij 40) laten ze buiten beschouwing. Men zou dus denken dat een persoon een wasmachine aanschaft zonder gebreken (Mijn wasmachine is amper een jaar oud) en als er een probleem optreedt en deze ook schriftelijk bevestigd wordt het kosteloos opgelost wordt. Want bij het resetten van de foutcode is de wasmachine is daarmee (gedeeltelijk) teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. Echter ging Electrolux er heel oppervlakkig op in door aan te geven “het is inderdaad een foutcode, maar het stelt weinig voor, maar wilt u toch de nota betalen!”. Dit is dramatisch te noemen, sterker nog dit zou beschouwd kunnen worden als een poging tot oplichting. Want tijdens het bezoek eiste de technicus dat het direct cash moest worden betaald. Hier ben ik uiteraard niet op in gegaan, hierop vertelde hij dat er bij het toezenden van de nota factuurkosten in rekening worden gebracht van 10 euro.
Tot op heden is de wasmachine nog steeds defect daar deze nog steeds niet verwarmt bij een stand van 40 graden. De hoop heb ik opgegeven voor het ontvangen van eerlijke en goede service en raad ik iedereen aan om nooit een apparaat aan te schaffen welke door Electrolux wordt onderhouden. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de juridische stappen welke ik kan ondernemen.
De technicus hebben we verteld dat we wassen op 40 graden en dat daarbij de wasmachine niet verwarmt. Tevens hebben we te kennen gegeven dat de deur soms gesloten blijft. Na een onderzoek waarbij hij de wasmachine op 90 graden testte constateerde hij dat de wasmachine wel verwarmde, echter hebben we weer te kennen gegeven dat de wasmachine bij een stand van 40 graden niet verwarmde, hier gaf hij geen gehoor aan en verwees resoluut naar het “uitleesapparaat”, want zijn apparaat maakt geen fouten. Wat betreft de deur heeft hij een foutcode kunnen achterhalen en deze ook direct hersteld. Na afloop van het servicebezoek heeft hij te kennen gegeven dat de verrichte werkzaamheden niet onder de garantievoorwaarden vielen en derhalve een bedrag van 91,06 euro in rekening moest brengen. Hierop heb ik hem te kennen gegeven een beroep te doen op artikel 2 van de garantievoorwaarden. Want hierin staat:
“De garantieprestatie houdt in dat het product kosteloos wordt teruggebracht in de toestand die het had voor het defect optrad. Op het moment dat de technicus aanwezig was hadden we te maken met een tweetal problemen.
- Wasmachine verwarmt niet bij 40 graden.
- De deur vertoonde een defect door ongeopend te blijven terwijl deze wel geopend moest worden. Ter plekke heeft hij dit ook ervaren en een foutcode heeft de technicus ook gekregen en deze ook hersteld.
Ik betreur het dat ik als gebruiker van een Zanussi wasmachine in mijn garantieperiode defecten meld, en de technicus een onderzoek verricht en een foutcode (deur welke niet geopend wordt) hersteld, en toch hierop een factuur uitschrijft van 91,06 euro terwijl ik als gebruiker wordt beschermd door artikel 2 van de garantievoorwaarden. De frustratie en moeite die ik moet doen om mijn gelijk te behalen en dit aan te kaarten laat ik buiten beschouwing, maar hebben wel invloed op mijn meningsvorming tussen de kwaliteit van het apparaat en (hoogstwaarschijnlijk andere apparaten welke worden onderhouden door Electrolux) en service van Zanussi en andere merken zoals Miele.
Na een aantal brieven te hebben verzonden, kwam Electrolux met de oplossing om de technicus nogmaals te sturen, maar dat de kosten die hieruit voortvloeien voor de gebruiker zijn. Tevens hebben ze slechts bevestigd dat er een foutcode behorende bij het niet openen van de deur op het moment was, en het andere grote probleem (het niet verwarmen bij 40) laten ze buiten beschouwing. Men zou dus denken dat een persoon een wasmachine aanschaft zonder gebreken (Mijn wasmachine is amper een jaar oud) en als er een probleem optreedt en deze ook schriftelijk bevestigd wordt het kosteloos opgelost wordt. Want bij het resetten van de foutcode is de wasmachine is daarmee (gedeeltelijk) teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. Echter ging Electrolux er heel oppervlakkig op in door aan te geven “het is inderdaad een foutcode, maar het stelt weinig voor, maar wilt u toch de nota betalen!”. Dit is dramatisch te noemen, sterker nog dit zou beschouwd kunnen worden als een poging tot oplichting. Want tijdens het bezoek eiste de technicus dat het direct cash moest worden betaald. Hier ben ik uiteraard niet op in gegaan, hierop vertelde hij dat er bij het toezenden van de nota factuurkosten in rekening worden gebracht van 10 euro.
Tot op heden is de wasmachine nog steeds defect daar deze nog steeds niet verwarmt bij een stand van 40 graden. De hoop heb ik opgegeven voor het ontvangen van eerlijke en goede service en raad ik iedereen aan om nooit een apparaat aan te schaffen welke door Electrolux wordt onderhouden. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de juridische stappen welke ik kan ondernemen.