Adyen onverklaarbare afschrijvingen
Geplaatst: 26 jun 2013 20:15
Hoop dat dit de goeie sectie is voor deze thread.
Ontdekte vandaag op mijn Raborekening ineens een betaling via Adyen van 2 dagen terug 19,95€, gemachtigd, maar ik heb die hele rekening niet aangeraakt 2 dagen terug laat staan een machtiging gegeven voor die betaling.
Deze rekening wordt op zich vrij sporadisch gebruikt en dient alleen voor bepaalde maandelijkse kosten (verzekeringen etc) en het is de rekening waar ik meestal een online bestelling mee afhandel (wel altijd en alleen via iDEAL).
Dus toen ik die onverklaarbare betaling van 2 dagen terug zag ging er al snel een belletje rinkelen en ging ik meteen maar is even terug kijken in het verleden van die rekening en jahoor dit gaat blijkbaar al heel lang terug (minimaal een jaar, verder kon ik niet terugkijken).
De bedragen verschillen ook maar in de meeste gevallen is het 19,95€ en het is ook niet maandelijks, soms zit er 1 maand tussen soms zo,n 6 weken soms 2 maanden.
Nogmaals deze rekening wordt vrij sporadisch gebruikt en kijk eigenlijk alleen naar de bij- en afschrijvingen wanneer ik het maandelijkse afschrift met de post krijg en dan valt zo,n betaling niet snel op (laks ik weet het), vandaar dat mij dit niet eerder is opgevallen.
De enige reden dat me dit nu opviel was omdat ik een bestelling had geannuleerd en even wou kijken of dat bedrag terug gestort was en toen ontdekte ik de betaling van 2 dagen terug en ik wist vanzelfsprekend nog heel goed wat ik die dag wel of niet had gedaan met die rekening (helemaal niks).
Nu denk ik persoonlijk dat de grootste schuld hier bij de bank ligt want hoe kan het dat er een machtiging wordt gegeven voor een betaling waar ik helemaal niks van af weet?
De schuld ligt naar mijn inzien niet zozeer bij Adyen want die kwam niet alleen voor bij deze onverklaarbare betalingen ik had namelijk eerder dit jaar een keer bloemen besteld via iDEAL en die betaling was blijkbaar (kwam ik nu pas achter) afgehandeld door Adyen, maar bij die betaling stond wel duidelijk in de omschrijving van de betaling waar het over ging (BOEKETCADEAU).
Bij alle onverklaarbare betalingen via Adyen staat alleen dit in de omschrijving: GNLGMR, gevolgd door een lange code, en het rekeningnummer dat Adyen daar gebruikt is ook anders dan bij de bestelde bloemen.
Een andere zorg na dit hele verhaal is hoe kan Adyen (of wie hier uiteindelijk ook achter zit) de gegevens van mijn rekening krijgen?
Nogmaals ik gebruik 'alleen' iDEAL voor online bestellingen met deze rekening dus stuurt iDEAL mijn rekening gegevens dan zonder mijn weten volledig door naar een bedrijf als Adyen?
Zou voor mij zeer kwalijk zijn als dat zo is want ik (en zonder twijfel velen andere) gebruik nou juist 'alleen' IDEAL om zoiets te voorkomen.
Maar al bij al is het aller kwalijkste in mijn ogen dat deze betalingen volgens de gegevens in mijn Rabobank account gemachtigd zijn door mij, terwijl ik er niks van af weet, bij iDEAL maak je een 'eenmalige' betaling en daar geef je een machtiging voor als je gegevens vervolgens worden verspreidt is kwalijk maar hoe kan een bank vervolgens keer op keer een machtiging verlenen als jij daar zelf niks van af weet?
Ergens zit alvast een grote fout en naar mijn inzien wijst dat met name richting de bank.
Dit was wel zo,n beetje alle informatie die ik op dit moment heb van deze vreemde ontdekking, sorry voor het lange verhaal maar was helaas nodig om een duidelijk beeld te geven van de situatie, na de ontdekking heb ik meteen contact genomen met de Rabobank en die zouden een onderzoek instellen en zo snel mogelijk contact opnemen... dus wordt zeker vervolgd
Ontdekte vandaag op mijn Raborekening ineens een betaling via Adyen van 2 dagen terug 19,95€, gemachtigd, maar ik heb die hele rekening niet aangeraakt 2 dagen terug laat staan een machtiging gegeven voor die betaling.
Deze rekening wordt op zich vrij sporadisch gebruikt en dient alleen voor bepaalde maandelijkse kosten (verzekeringen etc) en het is de rekening waar ik meestal een online bestelling mee afhandel (wel altijd en alleen via iDEAL).
Dus toen ik die onverklaarbare betaling van 2 dagen terug zag ging er al snel een belletje rinkelen en ging ik meteen maar is even terug kijken in het verleden van die rekening en jahoor dit gaat blijkbaar al heel lang terug (minimaal een jaar, verder kon ik niet terugkijken).
De bedragen verschillen ook maar in de meeste gevallen is het 19,95€ en het is ook niet maandelijks, soms zit er 1 maand tussen soms zo,n 6 weken soms 2 maanden.
Nogmaals deze rekening wordt vrij sporadisch gebruikt en kijk eigenlijk alleen naar de bij- en afschrijvingen wanneer ik het maandelijkse afschrift met de post krijg en dan valt zo,n betaling niet snel op (laks ik weet het), vandaar dat mij dit niet eerder is opgevallen.
De enige reden dat me dit nu opviel was omdat ik een bestelling had geannuleerd en even wou kijken of dat bedrag terug gestort was en toen ontdekte ik de betaling van 2 dagen terug en ik wist vanzelfsprekend nog heel goed wat ik die dag wel of niet had gedaan met die rekening (helemaal niks).
Nu denk ik persoonlijk dat de grootste schuld hier bij de bank ligt want hoe kan het dat er een machtiging wordt gegeven voor een betaling waar ik helemaal niks van af weet?
De schuld ligt naar mijn inzien niet zozeer bij Adyen want die kwam niet alleen voor bij deze onverklaarbare betalingen ik had namelijk eerder dit jaar een keer bloemen besteld via iDEAL en die betaling was blijkbaar (kwam ik nu pas achter) afgehandeld door Adyen, maar bij die betaling stond wel duidelijk in de omschrijving van de betaling waar het over ging (BOEKETCADEAU).
Bij alle onverklaarbare betalingen via Adyen staat alleen dit in de omschrijving: GNLGMR, gevolgd door een lange code, en het rekeningnummer dat Adyen daar gebruikt is ook anders dan bij de bestelde bloemen.
Een andere zorg na dit hele verhaal is hoe kan Adyen (of wie hier uiteindelijk ook achter zit) de gegevens van mijn rekening krijgen?
Nogmaals ik gebruik 'alleen' iDEAL voor online bestellingen met deze rekening dus stuurt iDEAL mijn rekening gegevens dan zonder mijn weten volledig door naar een bedrijf als Adyen?
Zou voor mij zeer kwalijk zijn als dat zo is want ik (en zonder twijfel velen andere) gebruik nou juist 'alleen' IDEAL om zoiets te voorkomen.
Maar al bij al is het aller kwalijkste in mijn ogen dat deze betalingen volgens de gegevens in mijn Rabobank account gemachtigd zijn door mij, terwijl ik er niks van af weet, bij iDEAL maak je een 'eenmalige' betaling en daar geef je een machtiging voor als je gegevens vervolgens worden verspreidt is kwalijk maar hoe kan een bank vervolgens keer op keer een machtiging verlenen als jij daar zelf niks van af weet?
Ergens zit alvast een grote fout en naar mijn inzien wijst dat met name richting de bank.
Dit was wel zo,n beetje alle informatie die ik op dit moment heb van deze vreemde ontdekking, sorry voor het lange verhaal maar was helaas nodig om een duidelijk beeld te geven van de situatie, na de ontdekking heb ik meteen contact genomen met de Rabobank en die zouden een onderzoek instellen en zo snel mogelijk contact opnemen... dus wordt zeker vervolgd