LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
lies

Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Ongelezen bericht door lies »

Ga vanuit ridderkerk "rotterdam" naar het centrum met de bus, met kinderwagen (maxi taxi, dus z´n heel klein karretje), geen probleem, tot dat ik terug wil, wordt ik toch niet toegelaten in de bus, je moet dus je kind eruit halen, en je wagen inklappen dan mag je dus mee, lang leven het openbaar vervoer, echt belachelijk, terwijl ik dat karretje zo kan optillen er vast kan houden.

Smogus

Re: Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Ongelezen bericht door Smogus »

Het gaat die chauffeur (en maatschappij) er niet om dat dat karretje wel of niet makkelijk die bus in kan, maar dat het ruimte kost in die bus.

Dus als er 3 moeders met kinderwagens die bus ingaan met die niet ingeklapte karretjes, zit die bus zo vol. DAAR gaat het om.

EN die chauffeur bied je toch een manier om die bus in te kunnen....tja... dat jij die weigert ....

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat ben ik niet met je eens.
Regels zijn er om de mens te dienen, de mens moet niet de regels dienen.

Als het niet druk is moet je niet zeuren als Buschauffeur.
Als het druk is dan kan je hem gelijk geven.

Nogmaals: Regels zijn er om de mens te dienen, de mens moet niet de regels dienen.
Just me

Smogus

Ongelezen bericht door Smogus »

Als het niet druk is moet je niet zeuren als Buschauffeur.
Als het druk is dan kan je hem gelijk geven.
Daar had ik nog niet aan gedacht ...... :idea:

ex-Chauffeur

Ongelezen bericht door ex-Chauffeur »

Beste Lies heb je eenig idee wat er gebeurd bij een noodstop ?
dan gaat je kind met wagen en al dwars door de ruit heen

het is een regel voor ieders veiligheid dat kinderen NIET in de wagen vervoerd worden

Als chauffeur ben je namelijk aansprakelijk voor de veiligheid van je reizigers

ergo de chauffeur moet voor de rechter bewijzen dat hij/zij onschuldig is

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat kunnen mensen zeuren zeg. Ben zelf chauffeur. Het staat beschreven in de algemene reisvoorwaarden. Doe niet als passagier dat jij deze kent, want de chauffeur en of medewerker BEPAALD en niet jij als passagier. Kinderwagens dienen ingeklapt te worden op het moment dat de medewerker verzoekt. Geef jij hieraan geen gehoor dan mag de medewerker je weigeren. Zo simpel is het. Jij kiest ervoor om met kinderwagen te komen en de chauffeur bepaald of je hem inklapt ja of nee. Hij weet wat er op die rit speelt en voor veiligheid mag hij dit eisen.

Het is niet de eerste keer dat het goed foutging. Daarbij dienen in-en uitgangen en gangpaden vrij te blijven vioor eventuele calaminteit of direct vrij gemaakt te kunnen worden en een kinderwagen geeft dan toch een probleem. Zeker als deze in de gangpaden staan.

Dus niet zeuren en luisteren naar de bestuurder danwel andere medewerkers. Je bent verplicht hun aanwijzingen op te volgen en ook dat staat in de alemene voorwaarden beschreven en deze is weer opgenomen in de wetgeving. Wij als medewerkers of bestuurders zijn kapitein op het voertuig. Jullie zijn slechts passagiers.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

Jawohl, Herr Obersturmbahnführer!

Maarten1234

Die opmerking slaat ook nergens op. Zeker een gefrustreerd persoon die dit ook al eens heeft meegemaakt en niet verder kijkt dan zjn of haar neus lang is.

Kinderachtig hoor. Ik zet gewoon wat er zwart op wit staat in de algemene voorwaarden en daar dien jij als passagier, op het moment jij gebruik wenst te maken van het OV, je automatisch conformeerd.

pbarendse

@Maarten1234: Deze opmerking slaat wel degelijk ergens op, namelijk op de toon die je hanteert in je post. Buschauffeurs als jij zijn de reden dat ik erg blij ben met mijn autootje, zodat ik nooit gebruik hoef te maken van de 'geneugten' van het openbaar vervoer... Je zal best gelijk hebben qua regels, maar de manier waarop je het brengt is nou niet bepaald de meest handige!
Wij als medewerkers of bestuurders zijn kapitein op het voertuig. Jullie zijn slechts passagiers
Kom op zeg, toevallig zijn die 'slechts passagiers' wel degenen die zorgen dat jij je baan kunt houden en kapitein kunt blijven spelen!

Maarten1234

Gedeeltelijk waar, maar dat zegt nog niet dat de passagiers het voor het zeggen hebben, want jullie betalen ons niet om de regels te bepalen, want die worden bepaald door de overheid, jullie betalen ons om veilig van A naar B gereden te kunnen worden en daar zit een heel groot verschil in. Voor dit wordt medewerking geeist van de passagier. Jullie betalen niet mijn salaris dat doet mijn werkgever. Oke wel uit ondermeer belastinggeld enzo, maar daar betaal ik zelf ook aan mee. Als ik mij aan de regels houd dan houd ik mijn baan. Doe ik dat niet dan verlies ik mijn baan. Dat geld voor jullie andere hardwerkende ook.

pbarendse

Jullie betalen niet mijn salaris dat doet mijn werkgever. Oke wel uit ondermeer belastinggeld enzo, maar daar betaal ik zelf ook aan mee.
Volgens mij zijn openbaar vervoersbedrijven al heel lang niet meer in overheidshanden. Het grootste deel van de inkomsten wordt gegenereerd uit de inkomsten van abonnementen en strippenkaarten. Ofwel, jij wordt betaald door je werkgever, je werkgever door de klanten, ofwel de passagiers. Daar draag je zelf erg weinig aan bij daar je als buschauffeur zeer waarschijnlijk vrij vervoer hebt. Deze redenering gaat dus al mank. Dat weet je echter zelf maar al te goed, al doe je graag anders voorkomen...
Als ik mij aan de regels houd dan houd ik mijn baan. Doe ik dat niet dan verlies ik mijn baan. Dat geld voor jullie andere hardwerkende ook
Dat klopt inderdaad. En als ik mij als een soort tiran ga uitleven tegenover de klanten van mijn werkgever, zoals jij in je eerste post, zou dat genoeg zijn voor een zeer ernstig gesprek over mijn functioneren! We leven in de 21e eeuw, niet meer in de jaren 60. Toen was het misschien nog gewoon om je zo te gedragen tegen het 'plebs', maar tegenwoordig wordt een iets dienstbaarder houding verwacht van mensen in dienende beroepen, waar buschauffeur ook onder valt!

Maarten1234

Je vergeet 1 ding... Wij werken in opdracht van gemeenten.. dus overheid!! Zij betalen ons om daar ritten uit te voeren. Dus nee de beredenering gaat niet mank. Je kijkt alleen verkeerd. Van alle gelden die binnenkomen, gaat niet alles naar het OV toe, maar ook naar het Rijk en gemeente. Wij houden daar maar een deel aan over. Voor de rest worden wij wel degelijk via omwegen gesubsideerd via het Rijk. Het Rijk geeft nameljk geld uit aan de gemeente om daar OV te laten rijden. Dit OV huren zij dus in. Dus inweze zijn wij door de Gemeente of provincie ingehuurd om daar te rijden. Niet meer en niet minder.

Ik uit mij niet alsTiran naar mijn klanten. k houd gewoon de veiligheid in het oog. Deze staat bij mij in hoog vaandel. Dus mijn werkgever kan mij niets maken. Als het fout gaat dan ben ik diegene die mij mag veranwoorden voor de rechter en mijn werkgever trekt zijn handen echt wel terug. Je staat er echt alleen voor hoor, maar dat is iets dat jullie als reiziger niet zien.

Verder het vrij vervoer daar betalen wij ook voor. Dat is echt niet gratis hoor. Dat wordt wel gedacht, maar wij betalen daar ook voor. Goed het is dan wel niet een geweldig bedrag, maar het zijn wel inkomsten voor de belastingdienst. De hoogte hangt af van hoe vaak wij met het OV van en naar ons werk reizen. Ofwel of ruim 50 euro per kaart per maand en een bijtelling of 3 euro per maand. In dat laatste geval moet je kunnen aantonen dat je gedurend 40 weken minimaal 1 keer per week woon-werk verkeer hebt. Wordt erg lastig hoor, want de tijden dat wij werken of naar ons werk moeten, rijdt er vaak helemaal nog geen OV daar wij nog moeten opkomen voor de eerste ritten.

Dus hier ga je zelf echt mank.

Het dienstbaarstellen gaat ook volgens veiligheid en diverse regels opgemaakt door het Rijk en deels door het aanvullend huishoudelijk regelement van de vervoerder.

pbarendse

De overheid betaalt de OV-bedrijven inderdaad. Dit gebeurt uit de inkomsten van de vervoersbewijzen. Dat er een laag tussen zit doet niets af aan het feit dat je dus nog steeds gewoon door de passagier betaald wordt...

Z4

Ongelezen bericht door Z4 »

De overheid betaald grotendeels de O.V.

Hiervan vloeit ongeveerd 40% van te totale kosten terug door verkoop van strippenkaarten en abonnementen, en daar wordt een verdeelsleutel op toegepast.

Dienstbaar opstellen is geen probleem zolang de passagiers niet hun eigen vervoerregels gaat opstellen.
De buschauffeur is de eindverantwoordelijk, als het fout gaat wijst iedereen hem of haar aan , wel of niet dienstbaar geweest.

Z4

Sommige passagiers hebben al een ingeklapte buggy en kind in de arm bij de halte, ze zijn dan snel binnen en alles verloopt soepel.
Als je onder tijdsdruk komt aanrijden en alles moet nog gebeuren laat ik ze achterin stappen met buggy, en rij dan extra voorzichtig. (en langzamer dan normaal dat wel)
Omdat andere mensen ook willen overstappen, en ik zeker geen extra minuten kan verliezen met kinderwagen inklappen ect. en wie weet hoeveel nog meer oningeklapte kinderwagens je tegen komt onderweg?
Beter is dat mensen dit van te voren doen, en daarbij treed ik zo weinig mogelijk met mensen in discussie in de bus over dit gedoe, omdat ik daar geen zin in heb.
Je kan daar dan de hele dag daarmee bezig zijn, en rij toch liever maar zo snel mogelijk van A naar B. volgens schema. (kan ik ook mijn wettelijke pauze nemen volgens de rijtijdenwet, geen pauze en wel volle blaas is niet fijn!!) dus die weinig pauze die we hebben is gewoon noodzakelijk, dus niet te veel onnodig oponthoud onderweg is het motto.

Dus kort gezegd ingeklapte buggy en/of kinderwagen staat inderdaad in de vervoersregelement......vaak ook met opvallende stickers in de bus.
Héél duidelijk dus voor iedereen. (maarja, voor sommige passagiers misschien ietsie pietsie te veel moeite?)

Dus vaders en moeders doe het nou maar, chauffeurs, maar ook de overige passagiers die willen overstappen zijn er ook gebaat bij, en het is tevens een voorschrift.
(ook voor de verzekering)
Laatst gewijzigd door Z4 op 04 mar 2009 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Toch knap dat een topic van 5 jaar oud op deze wijze nieuw leven ingeblazen wordt....

Maar waar ging het toch over? Niet over privatisering OV......

Z4

Dat zal je altijd zien, is het onderwerp allang uitgekauwd worden er altijd andere dingen bij gehaald.

Maar mijn bijdrage is meer om te laten zien dat de chauffeur niet de bedenker , maar uitvoerder van de voorschriften zijn.

Maarten1234

@Z4 helemaal mee eens.

Pbarentse: De overheid betaalt de OV-bedrijven inderdaad. Dit gebeurt uit de inkomsten van de vervoersbewijzen. Dat er een laag tussen zit doet niets af aan het feit dat je dus nog steeds gewoon door de passagier betaald wordt...

De passagier betaald ons niet. Dat zijn bakerpraatjes. Dit hoor je continue. Als de passagier ons zou betalen dan moeten de kaartjes met kapitalen omhoog. Een gemiddeld chauffeur verdiend 1650 euro netto voor 35 uur in de week. Hierbij inbegrepen de ORT en diverse andere toeslagen. Haal je dit eraf dan blijft er slechts 1300 euro over.

De overheid betaald de kaarten dmv belastinggeld, vervolgens kopen de OV bedrijven deze kaarten op en er gaat een X bedrag terug naar het Rijk. Alle overige kostenposten betaal jij niets aan mee dat wordt betaald door de OV bedrijven door hun overige inkomsten. Jullie als passagier betalen 0,2 procent van ons salaris, de rest mag het OV bedrijf schikken. Het is niet alleen kaartjes hoor waar wij van worden betaald. Maar de gemeente betaald het OV en het OV betaald ons. Wij zien van die kaartbedragen niets maar dan ook niets terug. Dat vloeit in hele andere potjes. Tuurlijk als je het nog zwaarder gaat bekijken betalen jullie ons, maar betalen wij ook ons zelf net zozeer dat ik ook meebetaal aan jouw salaris.

Ga maar eens goed kijken waar al het geld vandaan komt en praat dan eens verder. Wij betalen allemaal voor elkaar en voor onszelf alleen de schijven zijn zo ingedeeld dat men daar niets van ziet en alsof het lijkt alsof jullie ons betaald.

pbarendse

@Maarten1234:
Leuk verhaal, maar klopt van geen kanten. Dat het anders is dan jij beweert weet je zelf ook maar al te goed. OV is inderdaad deels gesubsidieerd, maar zeker niet voor 99,8% zoals jij beweert. Preciese getallen heb ik niet voorhanden, maar het is niet zo lastig daar achter te komen als je schoonvader bij Connexxion werkt... Echter niet van belang voor deze discussie.

Neem trouwens eerst eens de moeite de naam van iemand waar je tegen typt goed te spellen... Zou in ieder geval al van iets meer aandacht /respect getuigen.

Maar goed, mijn punt is gemaakt, ik vind het wel weer mooi geweest in deze discussie...

Maarten1234

Het is ook helemaal niet belangrijk om de ins en outs te vermelden. Feit is niemand weet waar het geld exact vandaan komt, maar dat jullie ons betalen dat is absoluut pertinent niet waar. De salarissen worden niet betaald van de inkomsten van kaartjes en dat bedoel ik enkel te stellen. Er zit een klein deel bij, maar dat is beslist niet het enige en zo doe jij het wel voorkomen.

By the way exacte cijfers zijn er niet. Die liggen in Hilversum en daar wordt regelmatig van afgeweken en mooier gemaakt dan het is. Juist ook om er mooier in cijfers uit te komen.

Zelf ben ik ook werkzaam bij Connexxion. Ik kijk alleen een heel stuk dieper. Wie denk jij dat ons betalen als wij in Wet Poortwachter zitten.... toch echt niet alleen van die kaartjes hoor... Welnee man... Als je schoonvader daar werkelijk werkt dan weet hij net als ik dat er maar een zeer klein deel van die kaartjes naar ons gaat. Anders is hij wel erg slecht geinformeerd en ziet hij dingen niet zoals ze zijn.

Maar goed heel deze discussie ging daar niet over. Het ging over de veiligheid en de vervoersreglementen mbt de kinderwagens.

Opklappen die handel zoals is vermeld in de regels. Niet zeuren als passagier zijnde als het verzocht wordt, want dan wacht je maar op de volgende bus. Daar hebben wij in de Randstad echt geen tijd voor. Jij als reiziger conformeerd zich met de reisregels en algemene voorwaarden voor het OV bij het gebruik hiervan. Dus dan moet er niet gepraat worden van, Wij betalen jullie dus wij mogen het doen. Nee jullie betalen ons om VEILIG van A naar B gereden te worden en meer niet. Verder is het stempelen, zitten, luisteren naar wat er gezegd wordt, doen wat er gezegd wordt, netjes op het knopje drukken als je eruit wilt, uitstappen en klaar. Dat is kort wat er wordt verwacht van een passagier en hier conformeerd hij of zij zich in het kort mee. Niet meer en niet minder.

Heb al vaker mensen laten staan bij een halte omdat zij niet luisteren, grote monden hadden, uitschelde of wat dan ook. Ook omdat zij weigerde om op mijn verzoek de kinderwagens in te klappen met het excuus van ik kan hem niet inklappen. Onzin want elke kinderwagen is in te klappen en anders zorg je er maar voor dat je er 1 bij je hebt die dat wel kan. Nee het probleem bij de passagier is dat zij deze niet kunnen opklappen omdat er zoveel tiere lan tijntjes aan vast zitten, gigantische onnodig luxieuze sleeen kopen en het meteen als winkelwagen gebruiken... Nee hoor het is een kinderwagen en gewoon opklappen.. Niet mee eens, dag mijnheer of mevrouw, dien maar een klacht in... En dan komt de klacht en weten wij van niets of zij geven ons gelijk daar de veiligheid in het geding was. Met andere woorden deze klachten bereiken ons niet eens en gaan veelal linea direct in de vuilnisbak. Klant krijgt een briefje met verwijzing naar de algemene voorwaarden, krijgen ze soms zelfs nog meegestuurd en daarmee is het klaar.

Bye bye

Gesloten