Pagina 1 van 1

defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 13:33
door remih
Beste forumleden,

Vorige week heb ik nieuwe hardware gekocht om zelf een pc in elkaar te zetten. Na installatie bleek de videokaart niet naar behoren te werken. Ik heb zelf het een en ander software matig geprobeerd, en contact gehad met de fabrikant voor enkele oplossingen. Echter mocht dit niet helpen.
Daarom heb ik in overleg met de webshop het product RMA gestuurd. Zij hebben een week na ontvangst een e-mail gestuurd dat ze het product moeten terug sturen naar de fabrikant. De fabrikant gaat beslissen of er geen sprake is van gebruikersschade en of het product gerepareerd of vervangen wordt. Dit gaat echter 4-6 weken duren.

Ik heb al een en ander proberen op te zoeken om de koopovereenkomst te ontbinden. Kan ik dit doen? of is 4-6 weken een redelijk termijn? Daarbij in gedachte dat de pc niet kan functioneren zonder deze kaart, en ik niet verder kan werken aan mijn studieopdrachten. En is het mogelijk de koopovereenkomst te ontbinden als het product bij de fabrikant ligt.?

met vriendelijk groet,

Remi

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 13:43
door trail46
remih schreef:Beste forumleden,

Vorige week heb ik nieuwe hardware gekocht om zelf een pc in elkaar te zetten. Na installatie bleek de videokaart niet neer behoren te werken. Ik heb zelf het een en ander software matig geprobeerd, en contact gehad met de fabrikant voor enkele oplossingen. Echter mocht dit niet helpen.


Ik heb al een en ander proberen op te zoeken om de koopovereenkomst te ontbinden. Kan ik dit doen? of is 4-6 weken een redelijk termijn? Daarbij in gedachte dat de pc niet kan functioneren zonder deze kaart, en ik niet verder kan werken aan mijn studieopdrachten. En is het mogelijk de koopovereenkomst te ontbinden als het product bij de fabrikant ligt.?
met vriendelijk groet,
Remi
Is de videokaart ook nieuw omdat je schrijft "niet meer" . Als de kaart nieuw is zou het een DOA zijn en de kaart gelijk vervangen kunnen worden, was de kaart reeds in gebruik ligt het anders en dien je hun de kans te geven hem te repareren. Dat je niet verder kunt met je opdrachten is een tikje onzinnig, koop voor 3 tientjes een Goedkope Videokaart ( https://www.mycom.nl/componenten/videok ... lent-v21gb ) en ga aan het werk.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 13:56
door remih
Excuses, het moest zijn 'niet naar behoren' De kaart(nieuw) was nieuw uit de doos.

En een goedkope videokaart is geen oplossing, aangezien de schoolopdrachten uit CAD tekeningen en 3d modellen bestaan. Hiervoor is dus een gespecialiseerde quadro videokaart voor nodig

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 13:58
door olaf79
remih schreef:Beste forumleden,

Vorige week heb ik nieuwe hardware gekocht om zelf een pc in elkaar te zetten. Na installatie bleek de videokaart niet naar behoren te werken. Ik heb zelf het een en ander software matig geprobeerd, en contact gehad met de fabrikant voor enkele oplossingen. Echter mocht dit niet helpen.
Daarom heb ik in overleg met de webshop het product RMA gestuurd. Zij hebben een week na ontvangst een e-mail gestuurd dat ze het product moeten terug sturen naar de fabrikant. De fabrikant gaat beslissen of er geen sprake is van gebruikersschade en of het product gerepareerd of vervangen wordt. Dit gaat echter 4-6 weken duren.

Ik heb al een en ander proberen op te zoeken om de koopovereenkomst te ontbinden. Kan ik dit doen? of is 4-6 weken een redelijk termijn? Daarbij in gedachte dat de pc niet kan functioneren zonder deze kaart, en ik niet verder kan werken aan mijn studieopdrachten. En is het mogelijk de koopovereenkomst te ontbinden als het product bij de fabrikant ligt.?

met vriendelijk groet,

Remi
Hierover het volgende:
1) Je hebt niks te maken de fabrikant of zijn verkoopvoorwaarden. Je bent klant van de verkoper. Hij moet het regelen. Volgens de wet heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging.
2) De bewijslast voor een niet conform product ligt de eerste 6 (effectief 8) maanden bij de verkoper. Hij moet dus onomstotelijk en door een onafhankelijke partij (laten) bewijzen dat het defect u is toe te rekenen en niet al bij verkoop aanwezig was. Dit lijkt mij een moelijke zaak.
3) 4 tot 6 weken is vrij lang. De wet stelt dat u zonder onnodige overlast geholpen dient te worden (niet letterlijk, maar daar komt het op neer). Aangezien de kans klein is dat een videokaart (economisch lonend) gerepareerd kan worden is het aannemelijk dat deze toch wel vervangen gaat worden. Dus waarom 6 weken wachten. Vervanging dient z.s.m. te geschieden, en verder zoekt verkoper het maar uit met zijn leverancier.
4) Als verkoper weigert mee te werken kunt u inderdaad de koop (van dit onderdeel) ontbinden. U dient verkoper wel een redelijke termijn te geven om e.e.a. op te lossen of tot een toezegging te komen. Twee weken lijkt me redelijk in dit verband.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 14:00
door olaf79
remih schreef:Excuses, het moest zijn 'niet naar behoren' De kaart(nieuw) was nieuw uit de doos.

En een goedkope videokaart is geen oplossing, aangezien de schoolopdrachten uit CAD tekeningen en 3d modellen bestaan. Hiervoor is dus een gespecialiseerde quadro videokaart voor nodig
Is ook een onzinnig voorstel. Dat is de oplossing bij jouw leggen terwijl de verkoper het moet oplossen. Als de verkoper niet meewerkt aan een tijdelijke werkbare oplossing en ook niet binnen redelijke termijn tot vervanging wenst over te gaan kunt u de koop ontbinden.

Een redelijke tijdelijke oplossing is een werkende vergelijkbare videokaart waarmee u het beoogde gebruik kunt realiseren. Uiteraard mag dit een tweede hands zijn als ie maar werkt zoals u had beoogd.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 14:05
door trail46
Door de woorden'' niet meer'' ging ik uit van een reeds in gebruik zijnde kaart. Natuurlijk dient bij nieuw de oplossing van de verkoper te komen zoals olaf79 terecht schreef.Oplossingen van de kant van de verkoper zijn ook reeds genoemd. :wink:

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 14:11
door olaf79
trail46 schreef:Door de woorden'' niet meer'' ging ik uit van een reeds in gebruik zijnde kaart. Natuurlijk dient bij nieuw de oplossing van de verkoper te komen zoals olaf79 terecht schreef.Oplossingen van de kant van de verkoper zijn ook reeds genoemd. :wink:
Was inderdaad enigszins verwarrend.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 10 jul 2013 15:14
door PeterW1572
Het probleem is hier dat TS computeronderdelen heeft gekocht om zelf een PC te bouwen. In dat geval koop je dus geen compleet product en wordt het lastig, zoniet onmogelijk, om aan te tonen waar het probleem ligt. Een probleem met een videokaart kan een incompatibiliteit tussen videokaart en moederbord zijn, drivers kunnen fouten bevatten (of niet de goede drivers gebruikt), is de videokaart een ESD-veilige omgeving gemonteerd, etc, etc.

Als je een complete PC koopt is het een stuk simpeler om "de schuldige" aan te wijzen. Zolang je zelf niks hebt geinstalleerd en er werkt iets niet dan is er geen goed product geleverd. In dit geval zou ik daar voorzichtig zijn met zo'n conclusie.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 12 jul 2013 00:09
door 53o
Ik wil geen reclame posten voor het bedrijf waar ik voor werk, maar ik zou wel graag het advies willen geven om in de toekomst je iets meer te verdiepen in de garantie voorwaarden en afhandeling voor aankoop.

Zo is in het bedrijf waar ik voor werk het voor de meeste merken mogelijk om een defect model te laten crediteren (bedrijf krijgt geld terug) waardoor ik de klant na testen een nieuw product kan meegeven. Kan soms direct, kan soms enkele dagen duren als deze niet direct getest kan worden of een vervangend product besteld moet worden. En hetzelfde geldt voor veel van mijn concurrenten.

Als je zaken doet met een winkel, verdiep je gewoon voor de aankoop over de gang van zaken bij garantie afhandelingen. Hier heb je nu niets aan, maar garantieafhandeling zou voor de klant net zo belangrijk moeten zijn om te onderzoeken als de prijs/kwaliteit van de producten.
Het probleem is hier dat TS computeronderdelen heeft gekocht om zelf een PC te bouwen. In dat geval koop je dus geen compleet product en wordt het lastig, zoniet onmogelijk, om aan te tonen waar het probleem ligt. Een probleem met een videokaart kan een incompatibiliteit tussen videokaart en moederbord zijn, drivers kunnen fouten bevatten (of niet de goede drivers gebruikt), is de videokaart een ESD-veilige omgeving gemonteerd, etc, etc.
ESD is een risico, maar klein genoeg tegenwoordig dat als een product niet werkt kort na aankoop het realistischer is om dit te zien als een DOA (dead on arrival, fabrieksfout, hardstikke kapot bij aanschaf...) dan om dit als argument te gebruiken om garantieclaim af te wijzen.

Verder heb ik zelf meegemaakt dat een defecte voeding mijn moederbord en videokaart heeft beschadigd. Voeding, moederbord en videokaart waren niet in dezelfde winkel gekocht. Gebruik moederbord nog steeds (enkele SATA aansluitingen hebben problemen), heb voeding en videokaart vervangen, waarbij ik alleen een garantieclaim heb gedaan voor de videokaart (ook al was deze gesloopt door een voeding van andere winkel).

TS heeft hier niets aan, maar ik verkoop geen een los computer onderdeel met minder dan 3 jaar garantie die niet kan worden omgeruild voor de klant na constateren defect. De merken waar mijn hoofdkantoor geen regeling mee heeft kunnen treffen staan nu niet meer in het assortiment.

Hoe dan ook, consumenten moeten zich gewoon meer verdiepen in garantie en klachtafhandeling voordat ze iets kopen. Vraag dit gewoon aan de verkoper of aan de webwinkel. Als consumenten dit meer doen dan wordt de service uiteindelijk stukken beter omdat winkels dan gewoon verplicht worden om betere afspraken te maken met leveranciers en betere service verlenen als resultaat.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 12 jul 2013 13:15
door remih
Dank u voor de snelle reacties.
Ik heb gelukkig enig verstand van het in elkaar zetten van computers. Ik ben dan ook in bezit van een mooi antistatisch polsbandje.
53o een handige tip, ga ik in de toekomst ook zeker doen. Uit ervaring van een paar andere webshops die een doa direct vervangen ging ik hier enigzins vanuit dat het meer regel dan uitzondering was.
IK heb ook een e-mail gestuurd naar de webshop dat ik had verwacht dat een defect product bij levering sneller vervangen zou worden. Ze hebben me vandaag ook netjes opgebeld met hun excuses en dat hun RMA medewerker het bij het verkeerde eind had. En dat ze normaal een doa ook direct vervangen(mits op voorraad anders wachten tot hun het van de leverancier hebben).

Ik heb zelf tijdens mijn ICT opleiding in een klein computerzaakje gewerkt waar ik veel reparaties afhandelde. Hierdoor heb ik denk ik genoeg ervaring opgedaan om te kijken waar eventueel een fout ligt in een computer systeem. En ik heb voor zelfbouw gekozen omdat dit een stuk goedkoper is, en ik kan onderdelen kiezen die ik zelf wil. In fabriekscomputers(dell, hp, acer) kan je vaak niet achterkomen welk merk en type geheugen, harddisk moederbord etc er in zit.

Re: defect videokaart

Geplaatst: 12 jul 2013 14:33
door sadfly
Ik zeg het steeds tegen mensen, koop geen computer hardware online (al snappen ze dat vaak niet) en al kan het soms niet anders. Je zit gewoon te klooien met garanties als je het online koopt.
Je kan het wel online kopen als je het in de winkel kan ophalen en betalen.

Winkel waar ik koop is garantie goed geregelt en kan je nog online bestellen ook (en in de winkel afhalen)
Garantie is meetsal de winkel in en met een nieuwe de winkel uit (eventueel ander model tegen bij betaling)