LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na offerte verhoging bedrag

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
furbster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013 00:22

Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door furbster »

Wij hebben vorige week in een winkel (2 bedrijven in 1 pand) een achterwand (bij bedrijf X) en een bed (bij bedrijf Y) besteld. Hierbij hebben wij 10% aanbetaald voor het bed (bedrijf Y).

Wij werden vandaag door bedrijf X gebeld, zij vertelde ons dat er meerwerk in de achterwand zit a€200,-. Dit nadat wij een offerte ter plekke hebben gekregen.

Kan dit zomaar??

Bvd. Furbster

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door Barman »

Is die offerte van bedrijf X getekend? Wat staat er in die offerte en wat is het meerwerk?

furbster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013 00:22

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door furbster »

Offerte is getekend.
In de offerte staat precies wat wij willen hebben.
Ik heb begrepen dat verkoper met haar collega had gesproken, die het maakt, en erachter kwam dat er meerwerk zou zijn (capituneren)

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Bij fout in offerte behoort het bedriif gewoon te leveren volgens overeenkomst, tenzij fout zo overduideijk is dat koper al had moeten beseffen dat aanbod niet klopt. Voorbeeld: door rekenfout is komma plaats verschoven

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het hangt wel een beetje van de voorwaarden af.

Dit zou een vrijblijvende offerte geweest kunnen zijn, waar het bedrijf zich nu op kan beroepen.

Dus wel verstandig om de offerte er eerst bij te pakken en ook de achterkant, waar meestal de algemene voorwaarden op staan te lezen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:Bij fout in offerte behoort het bedriif gewoon te leveren volgens overeenkomst, tenzij fout zo overduideijk is dat koper al had moeten beseffen dat aanbod niet klopt. Voorbeeld: door rekenfout is komma plaats verschoven
Vrijwel elk bedrijf maakt "vrijblijvende" offertes. Er is nog geen sprake van een koopovereenkomst.

Dit lijkt mij weer een gevalletje proberen te profiteren van een fout van een ander.

furbster
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013 00:22

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door furbster »

[/quote]Vrijwel elk bedrijf maakt "vrijblijvende" offertes. Er is nog geen sprake van een koopovereenkomst.

Dit lijkt mij weer een gevalletje proberen te profiteren van een fout van een ander.[/quote]

De verkoper heeft meerwerk €200,- gerekend boven op de originele prijs van €550. Dit lijkt meer op een geval, "ik heb geen idee wat ik verkoop"

Het jammere is dat wij daar kwamen om alles in 1 keer te kopen. Nu hebben we het bed aanbetaald, echter zijn we niet van plan de achterwand te nemen. Ik neem aan dat wij niet onder het bed uitkomen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jammer, maar offerte is offerte. Als u en de verkoper deze heeft ondertekend, is het een geldige en bindende verkoopovereenkomst. Er is hier niet sprake van een fout, maar van een ondeskundige verkoper. Daarvoor hoeft u niet op te draaien. U hoeft de meerwerk dus niet te accepteren.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef: Vrijwel elk bedrijf maakt "vrijblijvende" offertes. Er is nog geen sprake van een koopovereenkomst.
Een offerte moet uitdrukkelijk vermelden "vrijblijvend" anders is deze gewoon bindend na aanvaarding.
In dit geval is een week verstreken tussen aanvaarding en herroeping, ook deze termijn is mogelijk te lang.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In offertes kom je vaak het woord ‘vrijblijvend’ tegen. Maar voor wie is de offerte vrijblijvend? Het misverstand berustte erop dat de persoon met wie ik sprak, dacht dat het vrijblijvende element bedoeld was voor de klant. Maar niets is minder waar.

Vaste offerte
Een offerte is een aanbod van de verkoper. Dat betekent dat de klant de keuze heeft het aanbod aan te nemen of niet. Daarbij kunnen er twee aanbiedingen door de verkoper gedaan worden: een vast aanbod of een vrijblijvend aanbod. Daaraan zitten bepaalde juridische consequenties. Zo is een vaste offerte, een offerte die geldig is tot een bepaalde tijd. In die periode is de verkoper juridisch gebonden aan zijn aanbod. Hij kan er dus niet op terugkomen. Dit betekent niet dat de klant eraan vastzit, zodra de offerte door de verkoper wordt uitgebracht. De klant zit nooit vast aan een offerte, tenzij de klant zijn akkoord mondeling of schriftelijk geeft.

Vrijblijvende offerte
In een vrijblijvende offerte staat geen geldigheidstermijn. Een verkoper kan dan ook op elk moment zijn voorwaarden wijzigen. Stel dat een klant na een jaar terugkomt op de offerte en in de tussentijd zijn jouw prijzen gestegen, dan mag je de klant vertellen dat de offerte niet meer geldig is. De offerte is dus vrijblijvend voor de verkoper en niet voor de koper.
Het is niet zeker dat deze offerte vrijblijvend is, vandaar mijn advies om dit na te zoeken in de offerte en de voorwaarden.

Zover als ik uit de postings begrijp heeft de klant de offerte niet getekend, en is dus van een koopovereenkomst geen sprake. Mocht ik dit verkeerd begrepen hebben ,en heeft de klant de offerte terplekke reeds voor akkoord getekend, dan is er inderdaad wel een bindende overeenkomst tot stand gekomen
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 11 jul 2013 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef: Zover als ik uit de postings begrijp heeft de klant de offerte niet getekend, en is dus van een koopovereenkomst geen sprake
Uit openingspost maak ik uit het woord "besteld" op dat aanbod aanvaard is.
Wij hebben vorige week in een winkel (2 bedrijven in 1 pand) een achterwand (bij bedrijf X) en een bed (bij bedrijf Y) besteld. Hierbij hebben wij 10% aanbetaald voor het bed (bedrijf Y).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door tenormin »

furbster schreef:Offerte is getekend.
In de offerte staat precies wat wij willen hebben.
Ik heb begrepen dat verkoper met haar collega had gesproken, die het maakt, en erachter kwam dat er meerwerk zou zijn (capituneren)
U was zich er niet van bewust, en zij hebben u, kennelijk niet duidelijk gemaakt dat aan capitoneren van het bed behoorlijk wat werk zit. Dus dat lijkt mij een verwijtbare kwestie om u dat niet te vertellen. Een gladde achterkant is simpel, niet een gecapitoneerde.
Zou daar toch nog een goed gesprek over hebben (tenzij het u al duidelijk zou zijn uitgelegd) wat me niet lijkt, gezien uw schrijven.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door 16again »

tenormin schreef: U was zich er niet van bewust, en zij hebben u, kennelijk niet duidelijk gemaakt dat aan capitoneren van het bed behoorlijk wat werk zit. Dus dat lijkt mij een verwijtbare kwestie om u dat niet te vertellen. Een gladde achterkant is simpel, niet een gecapitoneerde.
Lijkt me voor klant weinig relevant om te weten hoeveel werk er in zit. (....en tegen welk uurtarief in welk land!)
De overeenkomst bepaalt gewoon wat er geleverd wordt, en tegen welke prijs.

Het is aan verkoper om een duidelijke inschatting te maken van materiaal/arbeidskosten, alvorens aanbod te doen, dit is koper niet te verwijten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Na offerte verhoging bedrag

Ongelezen bericht door tenormin »

@16again, natuurlijk, maar zegt u dat dan maar tegen de verkoopsters X en Y zelf. Een van de twee heeft iets onderschat en soms betekent het niet dat het dan voor die prijs verkocht moet worden. Soms, hé.

Gesloten