Pagina 1 van 1

Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 11 jul 2013 09:06
door trikson
Na bijna 10 jaar lid te zijn geweest van ECI, ben ik dit jaar voor het eerst vergeten een factuur (25 euro) te betalen. Na terugkomst van een business trip en aansluitende vakantie vond ik de laatste aanmaning op vrijdag 28 juni tussen de post. Ik heb deze direct, inclusief de door ECI opgevoerde 10 euro administratiekosten voldaan.

Op dinsdag 2 juli ontving ik een schrijven van de inkasso unie, gedateerd 26 juni!!!! Antidateren is een veel voorkomend probleem bij inkasso bureau's, kennelijk om het kruisen van brief en betaling te slim af te zijn. Ik heb direct zowel ECI als de Inkasso Unie op de hoogte gebracht van de ontvangst van de brief op 2 juli en mijn betaling 5 dagen eerder, inclusief de 10 euro administratiekosten omdat ik erken dat ik de nota vergeten was te betalen.

Tot mijn verbazing reageerde ECI alleen met een standaard mailtje waarin ze aangaven dat nu de zaak uit handen is gegeven ze niets meer kunnen doen. Dat is een leugen, want de opdrachtgever (ECI) kan te allen tijde dit soort zaken stopzetten of terughalen van het incassobureau.

De Inkasso Unie negeert mijn email en stuurde mij een brief (gedateerd 9 juli, ontvangen 10 juli; ze kunnen het kennelijk ook zonder antidateren) dat er nog 30 euro incassokosten open staan en ik voor volgende week vrijdag moet betalen omdat ze anders direct naar de rechter gaan. Dat mogen ze van mij doen, want betalen ga ik niet.

Jammer van ECI, niet alleen maken ze zich volstrekt belachelijk om dit soort incassozaken door te zetten; ook kost dit leden. Ik heb mijn lidmaatschap in ieder geval direct opgezegd en adviseer een ieder die van klantvriendelijkheid gediend is hetzelfde te doen...

Mocht de Inkasso Unie of ECI de zaak doorzetten, dan zal ik me hier weer melden.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 11 jul 2013 09:45
door Guardian72
Lijkt me stug dat men alleen voor de incasso kosten problemen gaat maken.

Maar, check even wat de laatste uiterlijke betaaldatum was van de laatste herinnering.
Als dit voor de datering is van Inkasso Unie lijkt me er helemaal geen probleem - dan zit ECI fout met dan al uit handen geven.

Natuurlijk moet je rekeningen betalen - maar na 10 jaar probleemloos mag enige flexibiliteit wel verwacht worden.
En als het nu om een paar 1000 euro ging - maar deze ellende voor 25 euro?

Ik zou lidmaatschap beeindigen.
Zowiezo heeft de ECI nauwelijks nog leuke aanbiedingen. (maar dat is een persoonlijke mening)

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 11 jul 2013 10:02
door trikson
Ik zal nog eens kijken, maar ik denk niet dat ze fout zitten qua datum. Het gaat mij erom dat het incassobureau niet heeft bijgedragen aan het innen van de vordering en ik dus die kosten niet verschuldigd ben. Daarbij is 10 euro administratie op een factuurtje van 25 euro al behoorlijk goed betaald.

Lidmaatschap heb ik direct beƫindigd; zo ga je in mijn ogen niet met je klanten om.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 11 jul 2013 11:01
door ArneLH
Denk aan het controleren van de '14-dagenaanmaning', eerder mankeerde daar bij eci.nl nogal wat aan. Die is vereist om uberhaupt incassokosten aan consumenten in rekening te mogen brengen (daarvoor is overigens niet vereist dat er ook een incassobureau aan het werk is geweest). Art. 6:96 lid 5 BW is trouwens inmiddels wel gewijzigd naar lid 6.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 12 jul 2013 13:49
door trikson
Heb zowel ECI als de Inkasso Unie hierover getracht te contacten. De Inkasso Unie reageert sowieso niet op emails (die bellen alleen, dan is er geen bewijs over de inhoud van de conversatie). ECI reageert wel per mail:

<quote>
Naar aanleiding van uw reactie deel ik u mee dat eci.nl alle rekeninginformatie en correspondentie uit handen heeft gegeven aan het incassobureau. Eci.nl heeft daarbij afgesproken zich niet te mengen in een uit handen gegeven incassozaak.
</quote>

Echter, ECI heeft mij wel via een direct message op dit forum gecontact met het verzoek om meer informatie om deze zaak verder uit te zoeken. Die heb ik ze gegeven. Hierna ontving ik weer een email:

<quote>
Naar aanleiding van uw reactie deel ik u mee dat eci.nl alle rekeninginformatie en correspondentie uit handen heeft gegeven aan het incassobureau. Eci.nl heeft daarbij afgesproken zich niet te mengen in een uit handen gegeven incassozaak.
</quote>

Kastje, muur, kastje, muur... wat verwachten ze nou?

Ik zal maar wachten op de volgende dreigbrief van de Inkasso Unie... :)

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 12 jul 2013 15:02
door trikson
Toch nog een volgende mail ontvangen... met iets meer inhoud. Echter, ECI weigert de zaak in te trekken. Dat wordt gezellig om 3 tientjes! :)

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 12 jul 2013 15:10
door Knuddewereld
Bedrijven maken steeds vaker / sneller gebruik van incassobureautjes. Er heerst een zeer smerige graaicultuur. De burger wordt aan alle kanten geld afhandig gemaakt. Dergelijke bureaus harken zo miljoenen / miljarden binnen. En tegen aegon loopt al 10 jaar een rechtszaak; een uiterst smerig en scheef systeem. Succes ermee ! De stress die er bij komt kijken omdat het ten onrechte is, pffffff.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 12 jul 2013 16:27
door Jolijn
vond ik de laatste aanmaning op vrijdag 28 juni tussen de post. Ik heb deze direct, inclusief de door ECI opgevoerde 10 euro administratiekosten voldaan.

Wanneer afgestempeld? En welke datum als datering?

Op dinsdag 2 juli ontving ik een schrijven van de inkasso unie, gedateerd 26 juni!!!!

Heb je ECI en Incasso Unie ook op de hoogte gebracht van de ontvangen brief van ECI op 28 juni?

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 16 jul 2013 12:40
door trikson
Ik heb de envelop niet meer... maar dat was ongetwijfeld een port betaald zonder stempel.
De brief van ECI heeft vast een tijd op de mat gelegen, ik was nl op vakantie.

Het verhaal gaat vrolijk verder. ECI weigert de zaak terug te trekken. Inkasso Unie heeft mij op 9 juli aangeschreven voor de overige 30 euro, met als uiterste betaaldatum 19 juli. Echter, op 12 juli hebben ze mij gemaild dat ik niet reageer op hun schrijven (best knap, ik heb ze 3 keer gemaild en geen reactie teruggekregen) en een uiterste betaaldatum van 15 juli, voordat ze naar de rechter stappen. Lekker consequent... en vol met leugens.

Dit is een praktijk die we wel vaker zijn bij incassobureau's tegenwoordig. Reactie van de consument wordt genegeerd en door wat dwingende zinnen hopen ze dat deze toch maar betaalt. Ik doe dat dus niet. Als ze het naar de rechter willen brengen zal ik me verweren.

Verder heb ik een klacht ingediend bij Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (www.nvio.nl), wat zowaar resulteerde in een mailtje van de Inkasso Unie aan mijn adres, dat ze de klacht hebben ontvangen en op korte termijn met mij in contact zullen treden...

Wordt vervolgd...

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 22 jul 2013 12:46
door trikson
We zijn inmiddels weer ruim een week verder en niemand heeft de moeite genomen te reageren op mijn emails. Inkasso Unie is hier erg goed in kennelijk... veel dreigen maar als iemand op een fatsoenlijke manier om een inhoudelijke reactie vraagt, blijft het angstig stil.

ECI, schaam je om met zo'n partij te werken!

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 22 jul 2013 13:47
door stofzuigertje
Weet U hoeveel en dure reclame nodig is om mijn ECI klant te maken als ik dit hier kan lezen?

Laat ze eens uitleggen dat een trouwe klant niet helpen na 10 jaren en zo voor goed weg te sturen rendabel kan zijn.
Ze mogen wel eens zelf en het door hun gekozen incasso bureau na kijken of het wel goed is zo zaken te doen.
Geheel Nederland kan hier lezen hoe lastig het is, want ik kan dus niet op vakantie als ik ECI lid zou worden omdat ik niet binnen de door hun gestelde termijn terug ben uit mijn 2e woning in Rusland....

Laat ECI eens reageren want ik heb geen enkel bezwaar ook hun verhaal hier eens te lezen.
Ze houden dus totaal geen rekening met lagere vakanties dan toen ze ooit als boekverkopers gestart waren, en dus komen straks nog veel meer trouwe klanten op deze manier erachter dat je beter bij Amazon of Bol.com moet wezen en per keer bestel.

Dus vraag ECI eens hun verhaal hier te doen.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 23 jul 2013 12:56
door ECI Webcare
Beste meneer Trik,

Uw klacht is bij mij onder de aandacht gebracht. Het spijt me enorm dat u in deze situatie terecht bent gekomen, door een te late betaling.

U zult ongetwijfeld begrijpen dat eci.nl werkt met geautomatiseerde processen, waardoor er diverse situaties gecontroleerd worden (zoals bijv. of u een bestelling heeft geplaatst binnen een kwartaal.) Deze controles hebben diverse geautomatiseerde acties tot gevolg. Denk aan het ontvangen van een Vrije Keuze Bon, een email betaalherinnering en aanmaningen. De 14 dagen termijn waar iemand op het forum aan refereert, hanteren we in onze email betaalherinnering. We hebben dit verzonden naar bij ons bekende e-mailadres. U gaf later aan dat u daar niet vaak naar kijkt, maar dat was bij ons niet bekend.

Na nog 2 aanmaningen is de vordering op 23 juni overgedragen aan het incassobureau. Uw betaling is binnengekomen op 2 juli jl., terwijl wij uw vordering net hadden overgedragen. Uw betaling was dus te laat binnengekomen.

Ik begrijp heel goed dat als u op zakenreis bent en aansluitend vakantie viert, dat u niet aan eci.nl denkt. (Hoewel een goed boek voor de vakantie wel altijd fijn is.) Maar we hadden in uw geval, als u dit met ons gedeeld had, rekening kunnen houden met uw verblijf in het buitenland en dus kunnen voorkomen dat u bij het incassobureau terecht zou komen.

De manier waarop uw klacht is behandeld door ons Webcare team is o.b.v. vooraf ingestelde instructies geweest. Echter, nu ik de klacht in behandeling heb genomen, wordt de beslissing om uw vordering niet in te laten trekken, dus door mij overruled. Ik heb gisteren opdracht gegeven de vordering bij het incassobureau in te trekken en dat is inmiddels verwerkt.

Gelijktijdig met de plaatsing van deze reactie, heb ik u ook persoonlijk een email gestuurd met dezelfde informatie.

Ik hoop uw klacht naar tevredenheid te hebben afgehandeld,

Met vriendelijke groet,

ECI

M. van den Berg
Projectleider Webcare

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 23 jul 2013 13:09
door Barman
ECI Webcare schreef: Ik begrijp heel goed dat als u op zakenreis bent en aansluitend vakantie viert, dat u niet aan eci.nl denkt. (Hoewel een goed boek voor de vakantie wel altijd fijn is.) Maar we hadden in uw geval, als u dit met ons gedeeld had, rekening kunnen houden met uw verblijf in het buitenland en dus kunnen voorkomen dat u bij het incassobureau terecht zou komen.
Dus bij deze roept u alle ECI klanten op om voortaan hun vakantie door te geven?

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 23 jul 2013 13:44
door trikson
ECI heeft het uiteindelijk goed opgelost. Jammer dat het eerst niet lukte. De opmerking over vakantie is inderdaad grappig, ik zal ze volgend jaar ook op de hoogte stellen.

Gelukkig hebben ze ingezien dat het niet terecht zou zijn om de zaak door te zetten. De Inkasso Unie moet overigens nog altijd inhoudelijk reageren... de klacht tegen hen handhaaf ik zolang er geen reactie komt, want hun manier van communiceren (leugens en dreigen) is echt schandalig.

Bij deze roep ik ECI ook op om een ander incassobureau in de arm te nemen, mochten leden nog eens per ongeluk een rekening te laat betalen.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 24 jul 2013 02:19
door amarudakota
Incasso bureau's gaan steeds vaker extremere tactieken gebruiken om aan hun geld te komen. Anti-dateren, enkel contact opnemen / bereikbaar zijn op vrijdag middag om je dossier te behandelen, zodat je in het weekend in de stress raakt en betaald.

Tevens moeten bedrijven, vooral bij betaal opdrachten, nog steeds niet teveel vertrouwen op E-mail. Ik vind dat Incasso en betalings herinneringen gewoon met de post moeten gaan.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 24 jul 2013 08:38
door Leo The Emperor
trickson schreef:Op dinsdag 2 juli ontving ik een schrijven van de inkasso unie, gedateerd 26 juni!!!!
trickson schreef:Ik heb de envelop niet meer... maar dat was ongetwijfeld een port betaald zonder stempel.
Dit antidateren van incassoburo's (en ook anderen) vind ik idd storend. Het betreft in dit geval bijna een volledig week.

Is er een goede mehode om aannemelijk te maken dat ontvangen brieven zijn ge-antidateerd ?
Een methode waarbij een rechter in een eventuele zaak ook rekening zal houden?

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 24 jul 2013 08:58
door Guardian72
amarudakota schreef: Tevens moeten bedrijven, vooral bij betaal opdrachten, nog steeds niet teveel vertrouwen op E-mail. Ik vind dat Incasso en betalings herinneringen gewoon met de post moeten gaan.
Tja - maar in de diverse topics over de post staat dat ze ook niet meer alles bezorgen..
Beste is gewoon op tijd betalen - en bij wanbetalers / te laat betalers alleen met een goed en eerlijk incassoburo werken, niet meer met willekeurige cowboys.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 24 jul 2013 09:28
door puma73
Guardian72 schreef:
Tja - maar in de diverse topics over de post staat dat ze ook niet meer alles bezorgen..
Beste is gewoon op tijd betalen - en bij wanbetalers / te laat betalers alleen met een goed en eerlijk incassoburo werken, niet meer met willekeurige cowboys.
Er bestaan geen goede en eerlijke incassobureaus, dat is een utopie.

Re: Inkasso Unie / ECI

Geplaatst: 24 jul 2013 16:15
door amarudakota
puma73 schreef: Er bestaan geen goede en eerlijke incassobureaus, dat is een utopie.
Precies !

Wanneer een Incasso Bureau jou een brief stuurt en hij komt niet aan, door welke reden dan ook, dan hadden ze die maar aangetekend moeten versturen, dat is toch ook altijd het excuus tegen ons, als ze dat van ons verwachten, dan vind ik het normaal dat hun dat ook doen.